1
Dôvodová správaNávrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 120/1993 Z. z. o platových pomeroch niektorých ústavných činiteľov Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) predkladá skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky.
Vláda Slovenskej republiky od začiatku svojho funkčného obdobia narába s verejnými financiami mimoriadne nehospodárne a neefektívne. Spolu s množstvom škodlivých legislatívnych zmien schválených v tomto volebnom období a faktickým netrestaním korupcie, benevolentnosťou voči ekonomickej trestnej činnosti či zhoršeným výberom daní, prekročil deficit štátneho rozpočtu Slovenskej republiky už druhý rok 5% HDP, pričom ani v najbližších dvoch rokoch tomu s najväčšou pravdepodobnosťou nebude inak.
Vysokým deficitom štátneho rozpočtu a rastúcemu zadĺženiu sa Slovenská republika nevyhne ani napriek dvom schváleným a tretiemu plánovanému konsolidačnému balíčku, ktoré ťarchu zlého hospodárenia štátu ponechali na pleciach bežných ľudí.
Kým bežní občania zápasia s reálnym poklesom príjmov z dôvodu platenia vyššej DPH, vyšších poplatkov, znížením daňového bonusu na dieťa, inflácie, vysokých cien potravín a celkovému zhoršeniu životnej úrovne, poslancom Národnej rady Slovenskej republiky aj prezidentovi Slovenskej republiky má plat opäť narásť. Dňa 4. marca 2025 zverejnil Štatistický úrad Slovenskej republiky priemernú nominálnu mesačnú mzdu v hospodárstve Slovenskej republiky za rok 2024, ktorá je vo výške 1 524 eur a predstavuje medziročný nárast o 6,6%, teda o 94 eur. Tento údaj má priamy vplyv na platové pomery niektorých ústavných činiteľov podľa zákona č. 120/1993 Z. z. o platových pomeroch niektorých ústavných činiteľov Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon“).
V praxi to znamená, že v roku 2025 si poslanec Národnej rady Slovenskej republiky (ďalej len „poslanec“), v závislosti od miesta trvalého pobytu, mesačne prilepší o 209 €, resp. o 237 €. Okrem toho bude mať každý poslanec o 254 € vyšší rozpočet na úhradu nákladov spojených so zriadením svojej regionálnej kancelárie, resp. na zvýšenie odmeny pre svojho asistenta. V prípade prezidenta Slovenskej republiky (ďalej len „prezident“) to však znamená medziročný nárast jeho odmeny až o 1 128€.
Akékoľvek navýšenie platov poslancov či prezidenta Slovenskej republiky považujeme v aktuálnej hospodársko-ekonomickej situácii Slovenska za nemorálne. Rovnako je v rozpore s morálkou, že poslanci ako aj pán prezident majú mať vyššie platy za to, že bežným ľuďom zrušili viaceré sociálne opatrenia a zaťažili ich vyššími daňami.
2
Predkladáme preto návrh zmeny zákona tak, aby nakoniec došlo de facto k zmrazeniu platov prezidenta, poslancov, asistentov poslancov a výdavkov na prevádzku poslaneckej kancelárie na úroveň z roku 2024. Keďže spätné zníženie platov od januára 2025 by bolo retroaktívne a v rozpore s ústavou, navrhujeme, aby sa platy poslancov a prezidenta v druhom polroku znížili o dvojnásobok sumy, o ktorú im v prvom polroku majú byť zvýšené v porovnaní s rokom 2024. Tým dosiahneme priemernú výšku platu poslanca v roku 2025 v priemere na úrovni roku 2024.Návrh zákona má pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy, nemá žiadne vplyvy na podnikateľské prostredie, na služby verejnej správy pre občana, žiadne vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu, žiadne sociálne vplyvy, žiadne vplyvy na životné prostredie a žiadne vplyvy na informatizáciu spoločnosti. Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná a súčasne je v súlade s právom Európskej únie.
3
B. Osobitná časťK Čl. I
Navrhuje sa tzv. zmrazenie platov vrátane paušálnych náhrad poslancov Národnej rady Slovenskej republiky a prezidenta Slovenskej republiky od 1. júla 2025 do 31. decembra 2025 vo výške určenej v roku 2024.
Zároveň sa navrhuje, aby sa plat a paušálne náhrady vyplácané od 1. júla 2025 do 31. decembra 2025 znížili o sumu, o ktorú sa oproti roku 2024 zvýšil plat a paušálne náhrady vyplatené od 1. januára 2025 do 30. júna 2025.
Okrem platov poslancov NR SR a prezidenta SR sa navrhuje zmraziť aj výšku finančných prostriedkov vyčlenených pre asistenta poslanca a na výdavky na prevádzku poslaneckej kancelárie podľa § 4a ods. 1 druhej vety.
K Čl. II
Navrhuje účinnosť zákona od 1. júla 2025.
4
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky
2. Názov návrhu zákona: návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 120/1993 Z. z. o platových pomeroch niektorých ústavných činiteľov Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov
3. Predmet návrhu zákona:
a)nie je upravený v primárnom práve Európskej únie,
b)nie je upravený v sekundárnom práve Európskej únie,
c)nie je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vzhľadom na to, že predmet návrhu zákona nie je upravený v práve Európskej únie, je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4. a 5.
5
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: Návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 120/1993 Z. z. o platových pomeroch niektorých ústavných činiteľov Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov
Termín začatia a ukončenia PPK: bezpredmetné
A.2. Vplyvy:
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
4. Vplyvy na životné prostredie
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
6. Vplyvy na služby verejnej správy pre občana
7. Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
A.3. Poznámky
Návrh zákona predpokladá pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy, ktorý spočíva v ušetrení výdavkov na plat a paušálne náhrady prezidenta Slovenskej republiky, 150 poslancov Národnej rady Slovenskej republiky, ich asistentov a výdavkov na poslanecké kancelárie. Z dôvodu nedostupnosti potrebných dát nie je možné tento dopad vyčísliť.
A.4. Alternatívne riešenia
6
bezpredmetnéA.5. Stanovisko gestorov
Návrh zákona bol zaslaný na vyjadrenie Ministerstvu financií SR a stanovisko tohto ministerstva tvorí súčasť predkladaného materiálu.