1
DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. VŠEOBECNÁ ČASŤ
Návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 55/2017 Z. z. o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) predkladá skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky za hnutie SLOVENSKO.
Dňa 23. septembra 2016 predložil vtedajší predseda vlády Slovenskej republiky Robert Fico návrh nového zákona o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov (parlamentná tlač 244, 7. volebné obdobie NR SR). Súčasťou navrhovaného zákona bol aj § 142, ktorý upravuje odmeny štátnych zamestnancov. Súčasťou tejto právnej úpravy bola aj regulácia výšky odmien pre štátnych zamestnancov, ktorých do funkcie menuje predseda Národnej rady Slovenskej republiky, prezident Slovenskej republiky, vláda Slovenskej republiky, predseda Ústavného súdu Slovenskej republiky, predseda súdnej rady, predseda Najvyššieho súdu Slovenskej republiky alebo predseda Bezpečnostnej rady Slovenskej republiky (neskôr sa rozšírilo o predsedu Najvyššieho správneho súdu Slovenskej republiky, vedúceho Úradu vlády Slovenskej republiky a predsedu Úradu na ochranu oznamovateľov protispoločenskej činnosti).
Robert Fico to v tom čase odôvodňoval nasledovne: Podľa navrhovaného zákona výška odmeny štátnych zamestnancov vo verejnej funkcii podľa § 7 ods. 3 písmena b) (okrem riaditeľa kancelárie Bezpečnostnej rady) a členom rady pre štátnu službu, je percentuálne obmedzená do výšky 20 % z ich ročného funkčného platu. Obmedzenie sa vzťahuje iba na odmenu za kvalitné plnenie služobných úloh, za vykonanie služobných úloh nad rozsah činností vyplývajúcich z opisu štátnozamestnanecké miesta a za splnenie mimoriadnej, významnej alebo vopred určenej služobnej úlohy alebo jej ucelenej časti, t.j. obmedzenie sa vzťahuje len na tie odmeny, ktoré nie sú ohraničené.“.
Dňa 12. januára 2024 predložil súčasný predseda vlády Slovenskej republiky Robert Fico vládny návrh zákona o centrálnom informačnom systéme štátnej služby a o zmene a doplnení zákona č. 55/2017 Z. z. o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, parlamentná tlač 141. Súčasťou tohto zákona bolo vypustenie obmedzenia výšky odmien, pričom to Robert Fico odôvodnil nasledovne: Platná úprava limitu odmeny (ako fakultatívnej zložky platu štátneho zamestnanca) sa vzťahuje na časť štátnych zamestnancov vo verejnej funkcii. Na časť štátnych zamestnancov vo verejnej funkcii 7 ods. 2 písm. a)], ani na štátneho zamestnanca vo funkcii štatutárneho orgánu 7 ods. 7), teda na obdobné alebo porovnateľné pozície, sa úprava nevzťahuje. Na bežného štátneho zamestnanca (referent, vedúci štátny zamestnanec) sa obmedzenie taktiež nevzťahuje. Ide o nesystematickú a potenciálne diskriminačnú právnu úpravu, ktorá dlhodobo spôsobuje problémy v praxi služobných úradov. Dôvodom aplikačných nejasností je nejednoznačnosť existujúcej úpravy a možný variabilný výklad, ktorý vedie k diametrálne odlišným záverom. Na základe uvedeného sa navrhuje predmetnú úpravu vypustiť zo zákona.“.
2
Dňa 27. marca 2024 predložil súčasný predseda vlády Slovenskej republiky Robert Fico vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony, parlamentná tlač 231.
Na gestorskom výbore bol koaličnými poslancami schválený pozmeňujúci a doplňujúci návrh, ktorým sa vypúšťa nárok štátneho zamestnanca na jednorazovú odmenu za vynikajúce výsledky alebo veľmi dobré výsledky s nasledovným odôvodnením: Ako súčasť konsolidačných opatrení v oblasti verejných financií sa navrhuje vypustiť úprava odmeny štátneho zamestnanca v nadväznosti na výsledok služobného hodnotenia za kalendárny rok.“
Z horeuvedeného vyplývajú nasledovné skutočnosti:
1.Robert Fico sám poprel vlastný zákon, ktorý sám predkladal a namiesto toho, aby obmedzenie výšky odmien rozšíril aj na ďalších štátnych zamestnancov, toto obmedzenie vypustil s odôvodnením, že môže ísť o diskriminačnú právnu úpravu, keďže títo štátni zamestnanci nemôžu dostávať odmeny rádovo v desaťtisícich eur ročne.
2.Dňa 6. februára 2024, teda necelé štyri týždne po predložení predmetného návrhu zákona si vláda dvojnásobne zvýšila platy. Aj na základe tohto sa javí, že návrhom zákona nešlo o zrušenie nesystémového riešenia, ale o zvýšenie platov týchto štátnych zamestnancov, z ktorých je väčšina politickými nominantmi.
3.Aby vláda mohla financovať odmeny politických nominantov v štátnej správe, zrušila nárok na odmenu pre bežných štátnych zamestnancov za vynikajúce výsledky alebo veľmi dobré výsledky pod zámienkou konsolidácie, pričom podľa výšky odmien udelených súčasným štátnym tajomníkom a generálnym tajomníkom služobného úradu za posledné mesiace je zrejmé, že vláda to s konsolidáciou nemyslí vážne a konsolidovať núti len bežných obyvateľov.
Výšky odmien niektorých štátnych zamestnancov podľa § 7 ods. 2 písm. b), ktorým sa zrušilo obmedzenie výšky odmien, tvoria prílohu k tejto dôvodovej správe.
Z týchto dôvodov s cieľom zastaviť neobmedzené rozdávanie odmien politickým nominantom sa navrhuje zaviesť opätovné obmedzenie výšky odmien pre štátnych zamestnancov podľa § 7 ods. 2 písm. b) zákona o štátnej službe.
Návrh zákona pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy, nemá žiadne sociálne vplyvy, nemá vplyv na životné prostredie, na informatizáciu spoločnosti, na manželstvo, rodičovstvo a rodinu, na podnikateľské prostredie a ani na služby verejnej správy pre občana.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
3
B. OSOBITNÁ ČASŤ
K Čl. I
Navrhuje sa opätovné zavedenie obmedzenie výšky odmeny pre štátnych zamestnancov podľa § 7 ods. 2 písm. b) zákona o štátnej službe, t.j. tých, ktorých do funkcie menuje:
-predseda Národnej rady Slovenskej republiky,
-prezident Slovenskej republiky,
-vláda Slovenskej republiky,
-predseda Ústavného súdu Slovenskej republiky,
-predseda súdnej rady,
-predseda Najvyššieho súdu Slovenskej republiky,
-predseda Bezpečnostnej rady Slovenskej republiky,
-predseda Najvyššieho správneho súdu Slovenskej republiky,
-vedúci Úradu vlády Slovenskej republiky,
-predseda Úradu na ochranu oznamovateľov protispoločenskej činnosti.
Navrhovaná práva úprava bola súčasťou zákona č. 55/2017 Z. z. o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov pri jeho schvaľovaní v roku 2017 a platila do roku 2024. Presne tak ako v minulosti sa obmedzenie výšky odmeny pre štátnych zamestnancov identicky navrhuje do výšky 20% ich ročného funkčného platu a nevzťahuje sa na riaditeľa kancelárie bezpečnostnej rady (z dôvodu zrušenia Rady pre štátnu službu sa v predkladanom návrhu zákona neuvádza obmedzenie pri členovi tejto rady).
K Čl. II
Navrhuje sa účinnosť návrhu zákona na 1. júla 2025.
4
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky
2. Názov návrhu právneho predpisu: návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 55/2017 Z. z. o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
3. Predmet návrhu zákona:
a)nie je upravený v primárnom práve Európskej únie,
b)nie je upravený v sekundárnom práve Európskej únie,
c)nie je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vzhľadom na to, že predmet návrhu zákona nie je upravený v práve Európskej únie, je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4. a 5.
5
Doložka vybraných vplyvov
1.Základné údaje
Názov návrhu zákona
Návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 55/2017 Z. z. o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
Navrhovateľ (a spolunavrhovatelia)
skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky
2.Definovanie problému
Uveďte základné problémy, ktoré dôvodom vypracovania predkladaného materiálu (dôvody majú presne poukázať na problém, ktorý existuje a je nutné ho predloženým materiálom riešiť).
Udeľovanie odmien niektorým štátnym zamestnancom bez obmedzenia výšky.
3.Ciele a výsledný stav
Uveďte hlavné ciele predkladaného materiálu (aký výsledný stav má byť prijatím materiálu dosiahnutý, pričom dosiahnutý stav musí byť odlišný od stavu popísaného v bode 2. Definovanie problému).
Udeľovanie odmien v odôvodnenej a akceptovateľnej výške.
4.Dotknuté subjekty
Uveďte subjekty, ktorých sa zmeny predkladaného materiálu dotknú priamo aj nepriamo:
Štátni zamestnanci podľa § 7 ods. 2 písm. b),
Jednotlivé služobné úrady.
5.Alternatívne riešenia
Aké alternatívne riešenia vedúce k stanovenému cieľu boli identifikované a posudzované pre riešenie definovaného problému?
Nulový variant - uveďte dôsledky, ku ktorým by došlo v prípade nevykonania úprav v predkladanom materiáli a alternatívne riešenia/spôsoby dosiahnutia cieľov uvedených v bode 3.
Neprijatím právnej úpravy bude naďalej možné udeľovať odmeny politickým nominantom bez obmedzenia.
6.Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
Áno
Nie
Ak áno, uveďte ktoré oblasti budú nimi upravené, resp. ktorých vykonávacích predpisov sa zmena dotkne:
7.Transpozícia práva EÚ
Uveďte, v ktorých konkrétnych ustanoveniach (paragrafy, články, body, atď.) ide národná právna úprava nad rámec minimálnych požiadaviek EÚ (tzv. goldplating) spolu s odôvodnením opodstatnenosti presahu.
bezpredmetné
8.Preskúmanie účelnosti
Uveďte termín, kedy by malo dôjsť k preskúmaniu účinnosti a účelnosti predkladaného materiálu.
Uveďte kritériá, na základe ktorých bude preskúmanie vykonané.
9.Vybrané vplyvy materiálu
6
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho
vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
v tom vplyvy na rozpočty obcí a vyšších územných celkov
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
predpokladané vyčíslenie:
Sociálne vplyvy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo, rodinu a deti
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
10.Poznámky
V prípade potreby uveďte doplňujúce informácie k identifikovaným vplyvom.
Pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy nie je možné presne identifikovať.
11.Kontakt na spracovateľa/súčinnosť
Vypracovali ste návrh zákona v súčinnosti s príslušným ministerstvom? Áno Nie
Uveďte údaje na kontaktnú osobu, ktorú je možné kontaktovať v súvislosti s posúdením vybraných vplyvov.
12.Stanovisko gestorov
Stanovisko Ministerstva financií SR vyžiadané priložené
Stanovisko Ministerstva hospodárstva SR vyžiadané priložené
V prípade potreby uveďte doplňujúce informácie alebo poznámky k stanovisku.
7
8
Príloha č. 1
Obrázok, na ktorom je text, snímka obrazovky, tlač, dizajn

Obsah vygenerovaný umelou inteligenciou môže byť nesprávny.