1
D ô v o d o v á s p r á v a
A.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov predkladá na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky.
Ženy, ktoré sa rozhodnú stať matkami, spoločnosť za roky venované výchove detí „odmení“ tým, že budú mať výrazne nižšie mzdy ako muži a ženy bez detí. Jedným zo zásadných dôvodov, prečo majú tieto ženy nižšie mzdy ako muži je, že ženy častejšie prerušia kariéru kvôli starostlivosti o rodinu. Ženy vo všeobecnosti tiež trávia viac času starostlivosťou o rodinu, pracujú na skrátené úväzky, čo negatívny vplyv na ich kariéru. Tieto skutočnosti môže negatívne ovplyvniť už aj tak zlú demografickú situáciu.
Podľa posledných údajov1 majú ženy v Slovenskej republike o 16,6 % nižšie mzdy ako muži, pričom priemerný rozdiel v Európskej únii je 12,7 %. Slovenská republika je v tejto štatistike na chvoste krajín Európskej únie, konkrétne na 23. mieste.
Návrhom zákona túto krivdu naprávame tým, že matky detí do 15 rokov budú platiť zo svojej mzdy nižšiu daň z príjmu vďaka novému daňovému bonusu na matku v sume 100 eur mesačne.
Nárok na daňový bonus bude mať matka
nezaopatreného, vyživovaného dieťaťa, ktoré s ňou žije v domácnosti, do dovŕšenia 15 rokov veku dieťaťa,
ktorá dosiahla zdaniteľné príjmy podľa § 5 (príjem zo závislej činnosti) alebo § 6 ods. 1 a 2 (príjem z podnikania a inej samostatne zárobkovej činnosti),
ktorej základ dane (čiastkový základ dane) je najmenej vo výške jednej polovice základu dane vypočítaného zo sumy minimálnej mzdy určenej na príslušný kalendárny rok.
Daňový bonus na matku možno uplatniť v súbehu s daňovým bonusom podľa § 33 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon“) a daňovým bonusom na zaplatené úroky podľa § 33a zákona. V prípade, ak by daň matky bola nižšia ako sumy daňového bonusu podľa § 33, daňového bonusu na zaplatené úroky podľa § 33a a daňového bonusu na matku podľa § 33b zákona sumu, o ktorú súčet súm daňových bonusov presiahne výšku dane, správca dane vráti matke ako keby išlo o preplatok na dani.
Návrh zákona vychádza z verejného prísľubu zo dňa 10. septembra 2023 – zo Zmluvy so Slovenskom – v ktorom bol ako tretí prísľub naformulovaný záväzok dať mamám daňový bonus vo výške 100 eur.
1 https://www.europarl.europa.eu/news/sk/headlines/society/20200227STO73519/ake-velke-su-v-eu-platove-rozdiely-medzi-muzmi-a-zenami-infografika
2
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
Návrh zákona bude mať negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy, negatívny a zároveň pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie, pozitívne sociálne vplyvy, pozitívne vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu, žiadne vplyvy na životné prostredie, vplyvy na informatizáciu spoločnosti, alebo vplyvy na služby verejnej správy pre občana.
3
B. Osobitná časť
K čl. I
K bodom 1, 2, 5, 6, 8 až 27, 29 a 35 až 48
Legislatívno-technické zmeny v nadväznosti na zavedenie daňového bonusu na matku.
K bodu 3
V nadväznosti na zavedenie daňového bonusu na matku sa rozširuje povinnosť daňovníka uviesť v daňovom priznaní, ak ho podáva, meno, priezvisko a rodné číslo dieťaťa, ktoré zakladá matke nárok na daňový bonus na matku (t.j. dieťaťa, ktorého je matkou).
K bodu 4
V nadväznosti na zavedenie daňového bonusu na matku sa spresňuje povinnosť preukázania nároku na uplatnenie daňového bonusu na matku.
K bodu 7
Zavádza sa nový daňový bonus na matku. Nárok na daňový bonus na matku vzniká matke
vyživovaného, nezaopatreného dieťaťa, ktoré s ňou žije v domácnosti, do dovŕšenia 15 rokov veku dieťaťa,
ktorá dosiahla zdaniteľné príjmy podľa § 5 alebo § 6 ods. 1 a 2,
ktorej základ dane (čiastkový základ dane) je najmenej vo výške jednej polovice základu dane vypočítaného zo sumy minimálnej mzdy určenej na príslušný kalendárny rok.
Suma daňového bonusu je 100 eur mesačne. Nárok na daňový bonus na matku vzniká v mesiaci, kedy sa dieťa narodilo, alebo v ktorom bolo osvojené, alebo prevzaté do starostlivosti nahrádzajúcej starostlivosť rodičov na základe rozhodnutia príslušného orgánu.
Suma dane matky sa najskôr zníži o uplatnený daňový bonus podľa § 33, ak sa daňový bonus uplatňuje a následne sa zníži o sumu daňového bonusu na matku. Ak by súčet sumy daňového bonusu podľa § 33 a daňového bonusu na matku podľa § 33b bol vyšší ako výška dane, tento rozdiel si matka uplatní ako keby išlo o preplatok dane.
K bodu 28
4
Nárok na daňový bonus na matku podľa § 33b matka preukáže predložením dokladu o oprávnenosti nároku na priznanie daňového bonusu na matku (napr. rodným listom).
K bodom 30 až 34
Legislatívno-technické zmeny v nadväznosti na zavedenie daňového bonusu na matku.
Ak si matka uplatní daňový bonus na matku v ročnom zúčtovaní, postupuje sa obdobne ako pri jeho uplatnení znížením preddavku na daň, avšak od dane sa odpočíta aj suma daňového bonusu na zaplatené úroky, ak sa uplatňuje. Naďalej platí, že ak by daň bola nižšia ako súčet súm daňového bonusu podľa § 33, daňového bonusu na zaplatené úroky podľa § 33a a daňového bonusu na matku podľa § 33b, tento rozdiel si matka uplatní ako keby išlo o preplatok dane.
K bodu 49
Navrhujú sa prechodné ustanovenia, ktorými sa spresňuje, že nárok na daňový bonus na matku si môže matka, ktorá spĺňa podmienky podľa § 33b uplatniť prvýkrát za kalendárny mesiac júl 2025.
K čl. II
Navrhuje sa nadobudnutie účinnosti novely zákona na 1. júla 2025, a to s ohľadom na ustanovenie § 19 ods. 6 zákona č. 400/2015 Z. z. o tvorbe právnych predpisov a o Zbierke zákonov Slovenskej republiky a o zmene a doplnení niektorých zákonov, keďže navrhovaný právny predpis má vplyv na podnikateľské prostredie.
5
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky
2. Názov návrhu právneho predpisu: návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov
3. Predmet návrhu zákona:
a)nie je upravený v primárnom práve Európskej únie,
b)nie je upravený v sekundárnom práve Európskej únie,
c)nie je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vzhľadom na to, že predmet návrhu zákona nie je upravený v práve Európskej únie, je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4. a 5.
6
7
Doložka vybraných vplyvov
1.Základné údaje
Názov návrhu zákona
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov
Navrhovateľ (a spolunavrhovatelia)
Skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky
2.Definovanie problému
Uveďte základné problémy, ktoré dôvodom vypracovania predkladaného materiálu (dôvody majú presne poukázať na problém, ktorý existuje a je nutné ho predloženým materiálom riešiť).
Značný rozdiel medzi výškou miezd mužov a žien.
3.Ciele a výsledný stav
Uveďte hlavné ciele predkladaného materiálu (aký výsledný stav má byť prijatím materiálu dosiahnutý, pričom dosiahnutý stav musí byť odlišný od stavu popísaného v bode 2. Definovanie problému).
Cieľom predkladaného návrhu zákona je kompenzovať matkám nižšiu mzdu oproti mužom, ktorá je spôsobená starostlivosťou o dieťa, čo za následok prerušenie kariéry a následne nižšiu mzdu oproti mužom, ale aj oproti ženám, ktoré kariéru neprerušili.
4.Dotknuté subjekty
Uveďte subjekty, ktorých sa zmeny predkladaného materiálu dotknú priamo aj nepriamo:
Daňovníci – matky s deťmi podľa navrhovaného § 33b,
Zamestnávatelia
Správca dane
Obce 2 zákona č. 564/2004 Z. z. o rozpočtovom určení výnosu dane z príjmov územnej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov)
Vyššie územné celky 3 zákona č. 564/2004 Z. z. o rozpočtovom určení výnosu dane z príjmov územnej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov)
5.Alternatívne riešenia
Aké alternatívne riešenia vedúce k stanovenému cieľu boli identifikované a posudzované pre riešenie definovaného problému?
Nulový variant neprijatie právnej úpravy za následok neriešenie problematiky rozdielnych miezd mužov a žien – matiek.
6.Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
Áno
Nie
8
Ak áno, uveďte ktoré oblasti budú nimi upravené, resp. ktorých vykonávacích predpisov sa zmena dotkne:
7.Transpozícia práva EÚ
bezpredmetné
8.Preskúmanie účelnosti
Uveďte termín, kedy by malo dôjsť k preskúmaniu účinnosti a účelnosti predkladaného materiálu.
V roku 2027, po zverejnení príslušných štatistických údajov za rok 2026.
Uveďte kritériá, na základe ktorých bude preskúmanie vykonané.
Pomer čistej mzdy u mužov a žien.
9.Vybrané vplyvy materiálu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy, v prípade identifikovaného negatívneho vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
v tom vplyvy na rozpočty obcí a vyšších územných celkov
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy, v prípade identifikovaného negatívneho vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
predpokladané vyčíslenie:
Sociálne vplyvy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo, rodinu a deti
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
10.Poznámky
Návrh zákona negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy, keďže sa zavádza nový daňový bonus na matku.
Vzhľadom na nedostatok údajov o aktuálnom počte matiek, ktorým vznikne nárok na daňový bonus na matku podľa § 33b nie je možné presne vypočítať negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy.
Návrh zákona negatívny aj pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie podľa toho, či ide o matku-SZČO platiacu daň samú za seba, alebo svojich zamestnancov.
Návrh zákona pozitívne sociálne vplyvy najmä na hospodárenie obyvateľstva a sociálnu exklúziu.
11.Kontakt na spracovateľa/súčinnosť
9
Vypracovali ste návrh zákona v súčinnosti s príslušným ministerstvom? Áno Nie
Uveďte údaje na kontaktnú osobu, ktorú je možné kontaktovať v súvislosti s posúdením vybraných vplyvov.
12.Stanovisko gestorov
Stanovisko Ministerstva financií SR vyžiadané priložené
Stanovisko Ministerstva hospodárstva SR vyžiadané priložené
V prípade potreby uveďte doplňujúce informácie alebo poznámky k stanovisku.