DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 79/2015 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (ďalej len „návrh zákona“) predkladá na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky poslanec Národnej rady Slovenskej republiky Michal Sabo.
Cieľom návrhu zákona je zabezpečiť, aby oddelene vyzbieraný odpad z textílií (20 01 11) a
šatstva (20 01 10), ktorý je možné recyklovať alebo opätovne použiť, nebolo možné uložiť na
skládky odpadov. Od 1. januára 2025 platí povinnosť zaviesť triedený zber textilu v
samosprávach, no vo výsledku samosprávy vynaložia nemalé finančné prostriedky na to, aby
vyzbieraný textil skončil tam, kde predtým - na skládke, nakoľko súčasná platná a účinná
legislatíva nezakazuje skládkovanie týchto druhov vytriedených odpadov. Návrh zákona
reaguje aj na tieto praktiky tak, že obmedzuje také konanie, ktoré je v rozpore s cieľmi
zavedenia zberu textilu a tiež v rozpore s environmentálnymi cieľmi Slovenskej republiky a
cieľmi odpadového hospodárstva Slovenskej republiky.
Ministerstvo životného prostredia Slovenskej republiky ustanovilo samosprávam novú
povinnosť od 1. januára 2025, a to zaviesť triedený zber textilu, pričom financovanie
triedeného zberu textilu nijako neriešilo a ponechalo ho na zodpovednosti samospráv bez
vyčlenenia zdrojov štátneho rozpočtu. Návrh zákona reaguje aj na tento aspekt tak, že sa
navrhuje zabezpečiť finančnú kompenzáciu samosprávam, ktoré vykonávajú triedený zber
textilu a šatstva v súlade so zákonom č. 79/2015 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení
niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Nástrojom tejto finančnej kompenzácie je
Environmentálny fond a tak, ako je z neho vyplácaný príspevok samosprávam za zber
kuchynského biologicky rozložiteľného komunálneho odpadu, navrhuje sa aj vyplácanie
príspevku za separovaný zber textilného odpadu.
Predkladaný návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentami, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj v súlade s právom Európskej únie.
Návrh zákona bude mať pozitívne vplyvy na životné prostredie. Návrh zákona nebude mať vplyvy na rozpočet verejnej správy, vplyvy na podnikateľské prostredie, sociálne vplyvy, vplyvy na služby verejnej správy pre občana, vplyvy na informatizáciu spoločnosti ani vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
B. Osobitná časť
K čl. I (zákon č. 79/2015 Z. z.)
K bodom 1, 2 a 3
K ustanoveniu zákazu zneškodňovať skládkovaním sa dopĺňajú oddelene vyzbierané komunálne odpady z textílií a šatstva, okrem nezhodnotiteľných odpadov po dotriedení. Tým sa zákaz zneškodňovať skládkovaním bude vzťahovať na oddelene vyzbierané odpady z textílií a šatstva, ktoré je možné zhodnotiť. Zároveň sa v bode 3 ustanovuje podmienka, že tento dotriedený odpad musí byť poskytnutý na materiálové́ zhodnotenie najmenej dvom zariadeniam oprávneným na recykláciu daného druhu dotriedeného odpadu a po odmietnutí recyklátora môže byť energeticky zhodnotený.
K č. II (zákon č. 587/2004 Z. z.)
Legislatívno-technická úprava v nadväznosti na zmeny v zákone č. 329/2018 Z. z.
K č. III (zákon č. 329/2018 Z. z.)
K bodu 1
Navrhuje sa doplnenie, podľa ktorého môže obec dostať finančné prostriedky z príjmov Environmentálneho fondu na triedený zber textilného odpadu na základe žiadosti podanej do 30. júna príslušného roka.
K bodu 2
Navrhuje sa doplnenie nového odseku, ktorý ustanovuje podmienky, za akých môže obec získať príspevok z Environmentálneho fondu za realizovaný triedený zber textílií a šatstva.
K bodu 3
Ustanovuje sa, že obec môže príspevok z Environmentálneho fondu použiť výlučne na zber a zhodnotenie zberu odpadu z textílií a šatstva.
K bodu 4
Upravuje sa postup vybavenia žiadosti obci o poskytnutie príspevku z Environmentálneho fondu.
K bodu 5
Legislatívno-technická úprava v súvislosti so zmenou v § 7.
K bodu 6
Medzi správne delikty sa dopĺňa skutok, ak obec použije príjmy z Environmentálneho fondu podľa § 7 ods. 1 písm. f) v rozpore s účelom uvedeným v § 7 ods. 14. Za takýto správny delikt možno uložiť obci pokutu od 500 eur do 10 000 eur.
K bodu 7
Ustanovuje sa, že podrobnosti o obsahu žiadosti o poskytnutie príspevku podľa § 7 ods. 1 písm. f) ustanoví vláda Slovenskej republiky nariadením.
K bodu 8
Prechodné ustanovenie upravuje použitie príjmov podľa § 6 ods. 3 podľa navrhovanej právnej úpravy najskôr v roku 2026.
K čl. IV
Účinnosť návrhu zákona sa navrhuje od 1. januára 2026.