DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. VŠEOBECNÁ ČASŤ:
Poslanec (poslankyňa) Národnej rady Slovenskej republiky Andrea Turčanová predkladá do legislatívneho procesu návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“).
Cieľ návrhu zákona
Návrh zákona reaguje na potrebu zosúladiť národnú legislatívu s medzinárodnými záväzkami Slovenskej republiky, najmä s Dohovorom OSN o právach osôb so zdravotným postihnutím, publikovaný v Zbierke zákonov ako Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky pod č. 317/2010 Z. z. (ďalej len "Dohovor"). Cieľom je odstrániť existujúce obmedzenia pri poskytovaní osobnej asistencie rodinnými príslušníkmi, čím sa zabezpečí väčšia flexibilita a dostupnosť tejto služby pre osoby s ťažkým zdravotným postihnutím (ŤZP).
Súčasná právna úprava limituje rozsah a druh činností, ktoré môžu vykonávať blízki rodinní príslušníci ako osobní asistenti. Tento stav úplne nenapravila ani novela zákona č. 447/2008 Z. z. prostredníctvom zákona č. 376/2024 Z. z. o integrovanej posudkovej činnosti (účinného od 01. 09. 2025).
Aktuálne môžu poskytovať osobnú asistenciu maximálne 4 hodiny denne (1460 hodín ročne) a len pri vybraných činnostiach, ako vstávanie, líhanie, polohovanie, osobná hygiena, obliekanie a vyzliekanie, podávanie liekov, pomoc pri akútnom ochorení, sprostredkovanie komunikácie pre sluchovo postihnuté a hluchoslepé osoby a sprostredkovanie augmentatívnej a alternatívnej komunikácie. Toto obmedzenie sa vzťahuje na manžela, manželku, rodičov, osoby, ktoré prevzali deti do náhradnej starostlivosti, opatrovníkov, deti, starých rodičov, vnukov, súrodencov, nevestu, zaťa, svokra, svokru a profesionálneho náhradného rodiča.
Počas mimoriadnej situácie spôsobenej pandémiou COVID-19 boli tieto obmedzenia dočasne zrušené, čo umožnilo blízkym rodinným príslušníkom poskytovať osobnú asistenciu vo väčšom rozsahu a bez obmedzenia činností. Táto skúsenosť ukázala pozitívny vplyv na kvalitu života osôb s ŤZP a poukázala na potrebu trvalej zmeny legislatívy v tomto smere.
Dohovor OSN v článku 19 zdôrazňuje právo osôb so zdravotným postihnutím na nezávislý život a zapojenie do komunity, vrátane prístupu k podpore potrebnej na život v spoločnosti. Súčasné obmedzenia môžu byť v rozpore s týmito princípmi, pretože limitujú možnosť voľby a kontroly osôb s ŤZP nad poskytovaním osobnej asistencie.
Navrhovaná novela zákona preto smeruje k odstráneniu uvedených obmedzení, čo umožní blízkym rodinným príslušníkom poskytovať osobnú asistenciu bez súčasných limitov. Tým sa zabezpečí väčšia dostupnosť a kontinuita tejto služby, čo prispeje k lepšej integrácii osôb s ŤZP do spoločnosti a zvýši ich kvalitu života.
2
Odstránením tohto limitu sa umožní rodinným príslušníkom poskytovať osobnú asistenciu v rozsahu zodpovedajúcom skutočným potrebám osoby s ŤZP, čo prispeje k zvýšeniu kvality poskytovanej starostlivosti a podpory. Zároveň sa tak zohľadňujú princípy Dohovoru OSN o právach osôb so zdravotným postihnutím, ktorý garantuje osobám s ŤZP právo na nezávislý život a zapojenie do komunity. Princípy osobnej asistencie prijaté na sympóziu v Oaklande v roku 1991 navyše zdôrazňujú, že užívateľ by mal mať právo vybrať si osobného asistenta podľa vlastného uváženia, vrátane členov rodiny.
V súčasnej praxi často dochádza k problémom pri hľadaní vhodných osobných asistentov, najmä v regionálnych oblastiach, kde je nízky počet dostupných asistentov. Zabezpečenie možnosti asistencie rodinnými príslušníkmi tak eliminuje možné medzery v poskytovaní podpory a napomáha lepšej kvalite života osôb s ŤZP.
Navrhovaná zmena zákonného ustanovenia reflektuje aj odporúčania odborných organizácií a poznatky zo zahraničných príkladov dobrej praxe, kde obdobné obmedzenia neexistujú a rodinní príslušníci sú plnohodnotnými poskytovateľmi asistencie.
Zmenou sa predpokladá zvýšenie efektivity poskytovania asistencie, zlepšenie podmienok pre osoby s ŤZP a ich rodiny a celkovo pozitívny vplyv na ich sociálnu integráciu. Navrhovaná úprava reflektuje tieto nedostatky a je krokom smerom k modernej a flexibilnejšej právnej úprave, ktorá podporuje nezávislý život osôb s ŤZP a zosúlaďuje sa s medzinárodnými záväzkami Slovenskej republiky.
Predkladaný návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, zákonmi a všeobecne záväznými právnymi predpismi, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
Návrh zákona bude mať nepriaznivý dopad na verejné financie, ktorý sa vzhľadom na to, že nie je možné predpokladať, koľko osôb túto možnosť reálne využije, nedá vopred presne vyčísliť. Pričom (hrubo) odhadovaný nárast výdavkov na osobnú asistenciu predstavuje približne 37,2 milióna EUR ročne po zohľadnení úspor na iných sociálnych dávkach a návratu časti výdavkov do ekonomiky. Tento vplyv sa však kompenzuje nižšími výdavkami na inštitucionálne sociálne služby a zvýšením kúpyschopnosti rodín osôb s ŤZP.
Návrh zákona nemá negatívny vplyv na podnikateľské prostredie, nemá negatívny vplyv na životné prostredie ani nemá vplyv na informatizáciu spoločnosti. Návrh bude mať pozitívny vplyv na sociálne vplyvy a na manželstvo, rodičovstvo a rodinu. Návrh nemá vplyvy na služby verejnej správy pre občana.
3
B. OSOBITNÁ ČASŤ:
K Čl. I:
K bodu 1: (§ 22 ods. 3)
Vypúšťa sa obmedzujúce ustanovenie, podľa ktorého peňažný príspevok (v znení účinnom od 1. 9. 2025) na osobnú asistenciu nemožno poskytovať, ak osobnú asistenciu vykonáva manžel, manželka, rodičia alebo fyzická osoba, ktorá prevzala dieťa do starostlivosti nahrádzajúcej starostlivosť rodičov na základe rozhodnutia súdu, alebo fyzická osoba, ktorú súd ustanovil za opatrovníka fyzickej osoby s ťažkým zdravotným postihnutím, deti, starí rodičia, vnuci, súrodenci, nevesta, zať, svokor, svokra, profesionálny náhradný rodič
Toto obmedzenie sa v praxi ukázalo ako neflexibilné a nevyhovujúce potrebám osôb s ťažko zdravotne postihnutím (TŽP), najmä v situáciách, keď je potrebná intenzívnejšia asistencia. Odstránením tohto limitu sa umožní rodinným príslušníkom poskytovať osobnú asistenciu v rozsahu zodpovedajúcom skutočným potrebám osoby s ŤZP, čo prispeje k zvýšeniu kvality poskytovanej starostlivosti a podpory.
K bodu 2: (§ 22 ods. 4 a 5)
V nadväznosti na bod 1 (vypustenie prvej vety odseku 3) sa vypúšťajú ako nadbytočné odseky 4 a 5 (v znení účinnom od 1. 9. 2025, resp. v znení účinnom do 31. 8. 2025 sa to týka úpravy v odseku 5 a odseku 6). Tieto odseky upravovali možnosť poskytovania peňažného príspevku na osobnú asistenciu aj vtedy, ak osobnú asistenciu pri činnostiach ustanovených všeobecne záväzným právnym predpisom vykonávala fyzická osoba uvedená v odseku 3, t. j. manžel, manželka, rodičia alebo fyzická osoba, ktorá prevzala dieťa do starostlivosti nahrádzajúcej starostlivosť rodičov na základe rozhodnutia súdu, alebo fyzická osoba, ktorú súd ustanovil za opatrovníka fyzickej osoby s ťažkým zdravotným postihnutím, deti, starí rodičia, vnuci, súrodenci, nevesta, zať, svokor, svokra, profesionálny náhradný rodič.
Zároveň sa vypúšťa obmedzenie, podľa ktorého osobný asistent mohol vykonávať osobnú asistenciu len v ročnom rozsahu hodín určenom integrovaným posudkom (resp. do 31. 8. 2025 v komplexnom posudku), najviac 1460 hodín ročne. Tento limit sa v praxi ukázal ako nevyhovujúci a obmedzujúci reálne potreby osôb s ŤZP. Jeho odstránenie poskytne väčšiu flexibilitu a zabezpečí lepšiu dostupnosť osobnej asistencie, čo prispeje k nezávislému životu osôb s ŤZP a ich plnohodnotnému zapojeniu do spoločnosti.
4
K bodu 3 (§ 23 ods. 5)
Navrhuje sa vypustiť obmedzenie, ktoré stanovuje, že blízky rodinný príslušník fyzickej osoby s ŤZP môže vykonávať osobnú asistenciu najviac štyri hodiny denne a to len na vybrané druhy činností zo zákonom ustanoveného zoznamu činností. Toto obmedzenie sa v praxi ukázalo ako neflexibilné a nevyhovujúce potrebám osôb s ŤZP, najmä v situáciách, keď je potrebná intenzívnejšia asistencia.
Z dlhodobého hľadiska sa preukázalo, že osoby s ŤZP a ich rodinní príslušníci majú lepší predpoklad na zabezpečenie kontinuity starostlivosti, čo sa prejavuje na zlepšení fyzickej aj psychickej pohody osôb s ŤZP.
Odstránením tohto limitu sa umožní rodinným príslušníkom poskytovať osobnú asistenciu v rozsahu zodpovedajúcom skutočným potrebám osoby s ŤZP, čo prispeje k zvýšeniu kvality poskytovanej starostlivosti a podpory.
Zmenou sa táto podpora zosúladí s princípmi Dohovoru OSN o právach osôb so zdravotným postihnutím, ktorý zdôrazňuje potrebu individuálneho prístupu a flexibility v poskytovaní podpory, ako aj právo osôb s ŤZP na nezávislý život a zapojenie do spoločnosti.
K Čl. II:
Vzhľadom na dĺžku legislatívneho procesu a nadviazanie na účinnosť zákona č. 376/2024 Z. z. o integrovanej posudkovej činnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov sa navrhuje dátum nadobudnutia účinnosti zákona na dátum 1. septembra 2025.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: poslanec (poslankyňa) Národnej rady Slovenskej republiky Andrea Turčanová
2. Názov návrhu zákona: Návrh zákona ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia v znení neskorších predpisov
3. Predmet návrhu zákona:
a)nie je upravený v primárnom práve Európskej únie,
b)nie je upravený v sekundárnom práve Európskej únie,
c)nie je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vzhľadom na to, že predmet návrhu zákona nie je upravený v práve Európskej únie, je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4. a 5.
6
Doložka vybraných vplyvov
1.Základné údaje
Názov návrhu zákona
Návrh zákona ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia v znení neskorších predpisov
Navrhovateľ
poslanec (poslankyňa) Národnej rady Slovenskej republiky Andrea Turčanová
2.Definovanie problému
V súčasnosti môžu rodinní príslušníci vykonávať osobnú asistenciu len v obmedzenom rozsahu (maximálne štyri hodiny denne) a výlučne pri zákonom určených činnostiach. Napriek novelizácii zákonom č. 376/2024 Z. z. o integrovanej posudkovej činnosti zostáva táto právna úprava nevyhovujúca z viacerých dôvodov.
Prístup k osobnej asistencii by mal byť založený na princípoch ľudských práv a dôstojnosti osôb so zdravotným postihnutím, nie na paternalistickom modeli, ktorý obmedzuje ich rozhodovacie právomoci. Osoby s ťažkým zdravotným postihnutím (ŤZP) najlepšie poznajú svoje potreby a mali by mať možnosť rozhodovať o tom, kto im bude poskytovať asistenciu. Súčasný stav však ich možnosti voľby značne zužuje a nezohľadňuje individuálne potreby, čo môže negatívne ovplyvniť ich kvalitu života a schopnosť viesť nezávislý život.
Dohovor OSN o právach osôb so zdravotným postihnutím, ktorý Slovenská republika ratifikovala v roku 2010, v zmysle čl. 7 ods. 5 Ústavy SR prednosť pred zákonmi. Článok 19 Dohovoru garantuje každému právo na nezávislý život a na prístup k podpore potrebnej na zapojenie sa do spoločnosti, vrátane osobnej asistencie. Princípy osobnej asistencie prijaté na sympóziu v Oaklande v roku 1991 navyše zdôrazňujú, že užívateľ by mal mať právo vybrať si osobného asistenta podľa vlastného uváženia, vrátane členov rodiny.
Komentár k článku 19 Dohovoru OSN uvádza, že osobnú asistenciu musí riadiť osoba so zdravotným postihnutím, pričom by mala mať možnosť sama si určiť koncept služby, vybrať si, kto, kedy a akým spôsobom ju bude poskytovať. Súčasné legislatívne obmedzenia tejto zásade odporujú, pretože rodinní príslušníci nemôžu poskytovať osobnú asistenciu v plnom rozsahu, čo v praxi často vedie k problémom s dostupnosťou asistentov.
V mnohých krajinách, vrátane Švédska, takéto obmedzenia pre rodinných príslušníkov neexistujú, čím sa zabezpečuje väčšia flexibilita pri poskytovaní starostlivosti. Skúsenosti zo Slovenska navyše ukazujú, že rodinní príslušníci často najvhodnejší na poskytovanie osobnej asistencie, pretože najlepšie rozumejú potrebám osoby s ŤZP a dokážu zabezpečiť stabilné a kvalitné prostredie.
Ďalším praktickým problémom je nedostatok osobných asistentov, najmä v menších obciach a regiónoch, kde je ťažké nájsť dostupných poskytovateľov asistencie. Prísne obmedzenie počtu hodín, počas ktorých môže rodinný príslušník vykonávať osobnú asistenciu, môže viesť k situáciám, keď osoba s ŤZP zostane bez potrebnej podpory.
7
Osobná asistencia by mala byť o možnostiach a slobode voľby, nie o rigidných pravidlách, ktoré nereflektujú reálne potreby osôb so zdravotným postihnutím a ich rodín. Odstránením obmedzení pre rodinných príslušníkov sa podporí ich schopnosť poskytovať efektívnu a kvalitnú starostlivosť, čím sa zároveň zlepší kvalita života osôb s ŤZP.
3.Ciele a výsledný stav
Navrhovaná legislatívna úprava za cieľ umožniť poberanie príspevku na osobnú asistenciu aj rodinným príslušníkom, čím sa posilní právo osôb so zdravotným postihnutím (ŤZP) na nezávislý život a ich právo rozhodovať o forme a poskytovateľovi asistencie.
Kľúčové prínosy a očakávané výsledky:
Výrazné zvýšenie kvality života osôb so zdravotným postihnutím a ich rodín umožnením asistencie zo strany blízkych rodinných príslušníkov sa zabezpečí stabilita, emocionálna podpora a prispôsobenie starostlivosti individuálnym potrebám osoby s ŤZP.
Efektívnejšie využívanie verejných financií investovanie do podpory rodín je pre štát nákladovo efektívnejšie ako financovanie sociálnych služieb v inštitucionálnych zariadeniach. Dlhodobé skúsenosti zo zahraničia ukazujú, že podpora rodín v oblasti asistencie vedie k nižším nákladom na iné formy sociálnej starostlivosti.
Návratnosť vynakladaných investícií zlepšenie finančnej situácie rodín tým, že im bude umožnené vykonávať osobnú asistenciu v plnom rozsahu a dostávať za ňu primeranú odmenu, povedie k zvýšeniu ich kúpyschopnosti. Tento efekt môže tiež pomôcť znížiť mieru sociálneho vylúčenia a chudoby v rodinách, kde sa člen stará o osobu s ŤZP.
Stabilita rodinného prostredia a sociálnej súdržnosti odstránením legislatívnych obmedzení sa posilní harmonické fungovanie rodín, čím sa zníži riziko konfliktov, rozpadu rodinných vzťahov a psychickej záťaže. Umožnenie rodinným príslušníkom poskytovať osobnú asistenciu v plnom rozsahu môže tiež pomôcť predísť rozvodom a sociálnemu napätiu spôsobenému nedostatočnou podporou pre osoby s ŤZP.
Zníženie nezamestnanosti a lepšia sociálna integrácia umožnením rodinným príslušníkom vykonávať asistenciu na plný úväzok sa posilní ich ekonomická sebestačnosť a zamestnanosť. Mnohí rodinní príslušníci v súčasnosti nútení zanechať svoje zamestnanie, pretože starostlivosť o člena rodiny s ŤZP nie je dostatočne finančne podporovaná. Zmena zákona im umožní zostať ekonomicky aktívnymi a zároveň poskytovať nevyhnutnú starostlivosť.
Zvýšenie spokojnosti všetkých zainteresovaných strán rodiny osôb s ŤZP získajú možnosť zabezpečiť starostlivosť podľa potrieb svojich blízkych, pričom štát ušetrí na inštitucionálnych a formálnych sociálnych službách. Tento prístup vedie k win-win riešeniu, ktoré zlepšuje životné podmienky osôb s ŤZP a zároveň optimalizuje využívanie verejných zdrojov.
Celkovým cieľom návrhu je zabezpečiť väčšiu flexibilitu a individualizáciu podpory pre osoby s ŤZP, znížiť administratívne a legislatívne prekážky a podporiť rodinné vzťahy a sociálnu súdržnosť v súlade s modernými trendmi v oblasti sociálnej politiky a záväzkami
8
vyplývajúcimi z Dohovoru OSN o právach osôb so zdravotným postihnutím.
4.Dotknuté subjekty
Fyzické osoby - poberatelia peňažných príspevkov na osobnú asistenciu
Fyzické osoby s ťažkým zdravotným postihnutím a ich rodinný príslušníci
5.Alternatívne riešenia
Žiadne
6.Vykonávacie predpisy
Navrhovaná právna úprava nepredpokladá prijatie alebo zmenu existujúcich vykonávacích predpisov.
7.Transpozícia práva EÚ
Neaplikuje sa v tomto prípade.
8.Preskúmanie účelnosti
9.Vybrané vplyvy materiálu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho
vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
v tom vplyvy na rozpočty obcí a vyšších územných celkov
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
predpokladané vyčíslenie:
Sociálne vplyvy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo, rodinu a deti
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
9
10.Poznámky
Predkladaný návrh zákona bude mať vplyv na rozpočet verejnej správy
Na odhad ročného vplyvu na rozpočet verejnej správy a rozpočty obcí a VÚC pri schválení tejto novely je potrebné zvážiť nasledujúce faktory:
Počet osôb so zdravotným postihnutím, ktoré v súčasnosti poberajú príspevok na osobnú asistenciu
Aktuálny počet príjemcov osobnej asistencie v SR je približne 12 000 osôb (odhad na základe dostupných údajov z MPSVR SR).
Pri očakávanej úprave zákona sa môže počet žiadateľov zvýšiť, keďže rodinní príslušníci budú môcť vykonávať asistenciu v širšom rozsahu.
Výška hodinovej sadzby príspevku na osobnú asistenciu
Aktuálne je sadzba 4,18 EUR/hodina (platná pre rok 2024).
Pri predpoklade, že noví osobní asistenti budú poskytovať asistenciu vo vyššom rozsahu ako doteraz limitovaných 4 hodiny denne, predpokladáme priemerný nárast na 6 hodín denne.
Ročný rozsah hodín osobnej asistencie na osobu
Súčasný maximálny ročný rozsah je 1460 hodín.
Po uvoľnení limitov predpokladáme, že priemerný rozsah sa zvýši na 2000 hodín ročne (orientačný odhad priemerného využitia asistencie).
Počet potenciálnych nových poberateľov
Ak novela zákona zvýši dostupnosť asistencie a počet príjemcov vzrastie o 30 %, očakávame približne 3600 nových žiadateľov.
Celkové náklady na osobnú asistenciu pri uvoľnení limitov:
Pri súčasných 12 000 poberateľoch, priemernom ročnom rozsahu 1460 hodín a sadzbe 4,18 EUR/hodina sú náklady 73,2 milióna EUR ročne.
Pri očakávanom zvýšení priemerného rozsahu na 2000 hodín ročne a navýšení počtu poberateľov na 15 600 osôb náklady môžu narásť.
Odhad ročného vplyvu na rozpočet verejnej správy a rozpočty obcí a VÚC:
Súčasné ročné náklady na osobnú asistenciu:
Približne 73,2 milióna EUR ročne.
Odhadované náklady po schválení novely:
Pri zvýšení dostupnosti asistencie a uvoľnení limitov na rodinných príslušníkov odhadujeme ročné náklady na 130,4 milióna EUR.
Odhadovaný nárast výdavkov na osobnú asistenciu:
10
Zvýšenie rozpočtových nákladov o 57,2 milióna EUR ročne.
Dopad na rozpočet obcí a VÚC
Osobná asistencia je financovaná zo štátneho rozpočtu, ale vyšší počet žiadateľov môže mať sekundárne dopady na služby obcí a VÚC, najmä ak niektorí poberatelia budú menej využívať opatrovateľskú službu financovanú obcami a presunú sa k osobnej asistencii.
Teoreticky môže táto novela znížiť výdavky obcí na opatrovateľské služby, čo by čiastočne kompenzovalo vyššie výdavky štátu na osobnú asistenciu.
Celkový efekt novely bude závisieť od reálneho nárastu žiadateľov a miery využívania služby osobnej asistencie.
Upravený odhad ročného vplyvu na rozpočet po zohľadnení kompenzačných faktorov:
Odhadované zvýšenie nákladov na osobnú asistenciu:
+57,2 milióna EUR
Úspory na iných sociálnych dávkach:
-8,6 milióna EUR (predpoklad, že časť príjemcov bude menej využívať iné sociálne dávky, ako napr. opatrovateľský príspevok, príspevky na starostlivosť atď.)
Navrátené financie do ekonomiky cez dane a spotrebu:
-11,4 milióna EUR (časť financií sa vráti do ekonomiky cez dane z príjmu osobných asistentov, DPH z výdavkov atď.)
Čistý odhadovaný dopad na rozpočet po zohľadnení kompenzácií:
+37,2 milióna EUR ročne
Tento odhad naznačuje, že čistý nárast výdavkov by bol nižší o približne 35 % oproti pôvodnému výpočtu, pretože časť financií by sa vrátila do ekonomiky alebo by sa ušetrila na iných sociálnych dávkach.
11.Kontakt na spracovateľa/súčinnosť
e-mail: andrea.turcanova@nrsr.sk
12.Stanovisko gestorov
Stanovisko Ministerstva financií SR vyžiadané priložené
Stanovisko Ministerstva hospodárstva SR vyžiadané priložené