Dôvodová správaA.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 83/1990 Zb. o združovaní občanov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia niektoré zákony (ďalej len „návrh zákona“) predkladajú na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Michal Bartek a Dávid Demečko. Návrh zákona upravuje zmenu vecnej príslušnosti registrového úradu, ktorý vykonáva úkony súvisiace s registráciou združení podľa zákona č. 83/1990 Zb. o združovaní občanov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o združovaní občanov“). Podľa účinnej právnej úpravy je registrovým úradom Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo“).
Zámerom návrhu zákona je, aby agenda registrácie združení podľa zákona o združovaní občanov prešla na okresné úrady v sídle kraja. Návrh zákona zároveň určuje miestnu príslušnosť, pre ktorú bude rozhodujúce sídlo združenia, a teda príslušným na konanie podľa zákona o združovaní občanov bude okresný úrad v sídle kraja, v obvode ktorého má združenie sídlo.
Okresné úrady v sídle kraja sú už v súčasnosti registrovým úradom pre niektoré mimovládne neziskové organizácie (neinvestičné fondy, neziskové organizácie poskytujúce všeobecne prospešné služby, záujmové združenia právnických osôb), ako aj spoločenstvá vlastníkov bytov a nebytových priestorov.
Navrhovaná zmena má za cieľ zefektívnenie výkonu štátnej správy na úseku registrácií mimovládnych neziskových organizácií podľa zákona o združovaní občanov, priblíženie služby k občanom pri registrácii podľa sídla združenia a v neposlednom rade skrátenie lehôt na vybavovanie vecí.
V súčasnosti predmetnú agendu vybavuje na ministerstve vnútra 5 až 6 zamestnancov. Po prijatí návrhu zákona by sa agenda podľa zákona o združovaní občanov rozložila na 8 okresných úradov v sídle kraja v závislosti od miestnej príslušnosti a príslušnú agendu bude zastrešovať minimálne 16 zamestnancov. Predpokladá sa uľahčenie komunikácie s klientmi prostredníctvom klientskych centier pri podaní návrhu na registráciu, zmenu, zánik združení podľa zákona o združovaní občanov, resp. pri vydávaní výpisov z registra.
Zmena vecnej príslušnosti registrového úradu si zároveň vyžaduje aj legislatívne zmeny v ďalších právnych predpisoch. V osobitných článkoch sa preto navrhujú zmeny v zákone č. 346/2018 Z. z. o registri mimovládnych neziskových organizácií a o zmene a doplnení niektorých zákonov, a to v súvislosti s vydávaním výpisu z neverejnej časti registra mimovládnych neziskových organizácií, a v Správnom súdnom poriadku, v súvislosti so zmenou subjektu žalovaného v konaní vo veciach združovania občanov (súdny prieskum rozhodnutí o odmietnutí registrácie združenia a rozhodnutí o rozpustení združenia).
Navrhovanou zmenou príslušnosti sa nevytvárajú nové, ani sa nemenia koncové služby verejnej správy poskytované z registra mimovládnych neziskových organizácií.
Návrh nebude mať vplyv na rozpočet verejnej správy, podnikateľské prostredie, životné prostredie, manželstvo, rodičovstvo a rodinu a nebude mať žiadne sociálne vplyvy. Návrh zákona bude mať pozitívny vplyv na služby verejnej správy pre občana a pozitívny vplyv na informatizáciu spoločnosti, ktorý je bližšie špecifikovaný v príslušných analýzach.