1
Dôvodová správa
A.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 83/1990 Zb. o združovaní občanov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia niektoré zákony (ďalej len „návrh zákona“) predkladajú na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Michal Bartek a Dávid Demečko.
Návrh zákona upravuje zmenu vecnej príslušnosti registrového úradu, ktorý vykonáva úkony súvisiace s registráciou združení podľa zákona č. 83/1990 Zb. o združovaní občanov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o združovaní občanov“). Podľa účinnej právnej úpravy je registrovým úradom Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo“).
Zámerom návrhu zákona je, aby agenda registrácie združení podľa zákona o združovaní občanov prešla na okresné úrady v sídle kraja. Návrh zákona zároveň určuje miestnu príslušnosť, pre ktorú bude rozhodujúce sídlo združenia, a teda príslušným na konanie podľa zákona o združovaní občanov bude okresný úrad v sídle kraja, v obvode ktorého združenie sídlo.
Okresné úrady v sídle kraja v súčasnosti registrovým úradom pre niektoré mimovládne neziskové organizácie (neinvestičné fondy, neziskové organizácie poskytujúce všeobecne prospešné služby, záujmové združenia právnických osôb), ako aj spoločenstvá vlastníkov bytov a nebytových priestorov.
Navrhovaná zmena za cieľ zefektívnenie výkonu štátnej správy na úseku registrácií mimovládnych neziskových organizácií podľa zákona o združovaní občanov, priblíženie služby k občanom pri registrácii podľa sídla združenia a v neposlednom rade skrátenie lehôt na vybavovanie vecí.
V súčasnosti predmetnú agendu vybavuje na ministerstve vnútra 5 6 zamestnancov. Po prijatí návrhu zákona by sa agenda podľa zákona o združovaní občanov rozložila na 8 okresných úradov v sídle kraja v závislosti od miestnej príslušnosti a príslušnú agendu bude zastrešovať minimálne 16 zamestnancov. Predpokladá sa uľahčenie komunikácie s klientmi prostredníctvom klientskych centier pri podaní návrhu na registráciu, zmenu, zánik združení podľa zákona o združovaní občanov, resp. pri vydávaní výpisov z registra.
Zmena vecnej príslušnosti registrového úradu si zároveň vyžaduje aj legislatívne zmeny v ďalších právnych predpisoch. V osobitných článkoch sa preto navrhujú zmeny v zákone č. 346/2018 Z. z. o registri mimovládnych neziskových organizácií a o zmene a doplnení niektorých zákonov, a to v súvislosti s vydávaním výpisu z neverejnej časti registra mimovládnych neziskových organizácií, a v Správnom súdnom poriadku, v súvislosti so zmenou subjektu žalovaného v konaní vo veciach združovania občanov (súdny prieskum rozhodnutí o odmietnutí registrácie združenia a rozhodnutí o rozpustení združenia).
Navrhovanou zmenou príslušnosti sa nevytvárajú nové, ani sa nemenia koncové služby verejnej správy poskytované z registra mimovládnych neziskových organizácií.
Návrh nebude mať vplyv na rozpočet verejnej správy, podnikateľské prostredie, životné prostredie, manželstvo, rodičovstvo a rodinu a nebude mať žiadne sociálne vplyvy. Návrh zákona bude mať pozitívny vplyv na služby verejnej správy pre občana a pozitívny vplyv na informatizáciu spoločnosti, ktorý je bližšie špecifikovaný v príslušných analýzach.
2
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, zákonmi a s právom Európskej únie.
3
B. Osobitná časť
K čl. I
K bodu 1
Mení sa vecná príslušnosť orgánu, ktorému sa predkladá návrh na registráciu a ktorý bude príslušný na vykonanie registrácie, a zároveň sa určuje miestna príslušnosť. V súčasnosti je príslušným orgánom Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky a navrhuje sa prechod tejto pôsobnosti na okresný úrad v sídle kraja. Rozhodujúcim pre určenie miestnej príslušnosti bude sídlo združenia.
K bodu 2
Navrhovaná úprava súvisí so zmenou vecnej príslušnosti registrového úradu. Podľa aktuálne účinnej právnej úpravy nemožno proti rozhodnutiam ministerstva vnútra o odmietnutí registrácie združenia a rozhodnutiu o rozpustení združenia podať rozklad. Nakoľko je rozklad v zmysle § 61 ods. 1 správneho poriadku riadnym opravným prostriedkom výlučne proti rozhodnutiam ústredných orgánov štátnej správy, navrhuje sa, aby sa proti rozhodnutiam registrového úradu (okresného úradu v sídle kraja) o odmietnutí registrácie združenia a rozhodnutiu o rozpustení združenia nebolo možné odvolať.
K bodu 3
Navrhuje sa prechodné ustanovenie, ktorým sa upraví režim konaní začatých pred účinnosťou navrhovanej novely zákona. Podľa navrhovanej úpravy konania začaté pred nadobudnutím účinnosti návrhu zákona dokončí Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky.
K bodu 4
Navrhovaná úprava súvisí s novelizačným bodom 1 a zmenou príslušnosti na registráciu združenia. Navrhuje sa nahradenie slova „ministerstvo“ slovami „registrový úrad“ vo všetkých tvaroch v celom texte zákona okrem prechodných a záverečných ustanovení zákona.
K čl. II
Navrhuje sa zmena žalovaného v konaní vo veciach združovania občanov z „ministerstva vnútra“ na „okresný úrad v sídle kraja, ktorý rozhodol o odmietnutí registrácie združenia alebo o rozpustení združenia podľa osobitného predpisu“. Ide o úpravu nadväzujúcu na zmenu príslušnosti registrového úradu v čl. I.
K čl. III
Navrhovaná úprava sleduje zosúladenie vyhotovovania výpisov z registra podľa prvej a tretej vety predmetného ustanovenia. Výpis z neverejnej časti registra vydáva príslušný registrový úrad, ktorý koná vo veciach podľa § 4 ods. 1 zákona č. 346/2018 Z. z., t. j. Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky alebo okresný úrad v sídle kraja v závislosti od toho, o aký druh mimovládnej neziskovej organizácie ide.
4
K čl. IV
Vzhľadom na dĺžku legislatívneho procesu sa dátum účinnosti návrhu zákona navrhuje na 1. september 2025.
5
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
právneho predpisu s právom Európskej únie
1. Predkladateľ právneho predpisu: poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Michal Bartek a Dávid Demečko
2. Názov návrhu právneho predpisu: Návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 83/1990 Zb. o združovaní občanov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia niektoré zákony
3. Predmet návrhu právneho predpisu nie je upravený v práve Európskej únie:
a)v primárnom práve,
b)v sekundárnom práve,
c)v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vzhľadom na to, že problematika návrhu právneho predpisu nie je upravená v práve Európskej únie, je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4. a 5.
6
Doložka vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu:
Návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 83/1990 Zb. o združovaní občanov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia niektoré zákony
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3. Sociálne vplyvy
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
x
– sociálnu exklúziu,
x
rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
x
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
6. Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
x
7. Vplyvy na služby verejnej správy pre občana
x
A.3. Poznámky
Predkladaný návrh zákona bude mať podľa vyššie uvedenej tabuľky A.2 pozitívny vplyv na informatizáciu spoločnosti.
Navrhovaná zmena príslušnosti registrového úradu si bude vyžadovať zmeny v informačnom systéme – Register mimovládnych neziskových organizácií.
Podľa vyššie uvedenej tabuľky A.2 bude mať predkladaný návrh zákona tiež pozitívny vplyv na služby verejnej správy pre občana.
Návrh zákona sleduje zefektívnenie výkonu štátnej správy na úseku registrácií mimovládnych neziskových organizácií podľa zákona o združovaní občanov. V prvom rade sa priblížia služby k občanom pri registrácii podľa sídla založenej právnickej osoby a uľahčí sa komunikácia s klientmi prostredníctvom klientskych centier pri podaní návrhu na registráciu, zmenu resp. zánik občianskeho združenia, odborovej organizácie alebo organizácie zamestnávateľov. Zároveň sa predpokladá skrátenie lehôt na vybavenie vecí.
7
A.4. Alternatívne riešenia
Nepredkladajú sa
A.5. Stanovisko gestorov
8
Analýza vplyvov na informatizáciu spoločnosti
Budovanie základných pilierov informatizácie
Biznis vrstva
A – nová služba
B – zmena služby C-zvýšené používanie služby
Kód koncovej služby
Názov koncovej služby
Úroveň elektronizácie – pre C odhad počtu podaní
6.1. Predpokladá predložený návrh zmenu existujúcich koncových služieb verejnej správy, vytvorenie nových služieb pre občana alebo podnikateľa alebo vplyv na zvýšené používanie existujúcich služieb?
Nie, nové služby sa nevytvárajú, k zmene existujúcich služieb nedochádza, ani sa nezvyšuje používanie existujúcich služieb.
Aplikačná a technologická vrstva
A – nový systém
B – zmena systému
Kód systému
Názov systému
Vo vládnom cloude – áno / nie
6.2. Predpokladá predložený návrh zmenu existujúceho alebo vytvorenie nového informačného systému verejnej správy? Predpokladá správca umiestnenie informačného systému vo vládnom cloude?
B
isvs_9421
Register mimovládnych neziskových organizácií
nie
Financovanie procesu informatizácie
Rezortná úroveň
Nadrezortná úroveň
A - z prostriedkov EÚ B - z ďalších zdrojov financovania
6.3. Vyžaduje si proces informatizácie finančné investície?
(Uveďte príslušnú úroveň financovania a kvantifikáciu finančných výdavkov uveďte v analýze vplyvov na rozpočet verejnej správy.)
nie
Zjednodušenie prístupu ku konaniu a odstraňovanie byrokracie
Elektronické konanie
6.4.1. Predpokladá predložený návrh vedenie konania o právach, právom chránených záujmoch alebo povinnostiach fyzických osôb a právnických osôb?
Áno
Nie
Navrhuje sa zmena príslušnosti registrového úradu z Ministerstva vnútra Slovenskej republiky na okresné úrady v sídle kraja podľa sídla občianskeho združenia alebo odborovej organizácie alebo organizácie zamestnávateľov.
6.4.2. Je dané konanie možné v celku vykonať elektronicky?
Áno
Nie
Niektoré úkony v konaní sú viazané na listinnú podobu komunikácie (napr. zasielanie autorizovaných stanov občianskeho združenia s dátumom vzniku, resp. dátumom vzatia zmeny stanov na vedomie a registračným číslom). Pre tento účel nie je možné využiť inštitút zaručenej konverzie stanov z listinnej podoby do elektronickej podoby z dôvodu, že takto vzniknutý elektronický dokument už nie je originálom, ale osvedčenou kópiou.
6.4.3. Je úprava konania kompatibilná s inštitútmi zákona o e-Governmente a je na
Áno
Nie
Úprava konania je čiastočne kompatibilná s inštitútmi zákona o e-Governmente z dôvodov uvedených v bode 6.4.2., pretože „výstupným“
9
dané konanie zákon o e-Governmente možné použiť?
úradným dokumentom pri konaní o registrácií alebo zmeny stanov sú stanovy, ktoré na začiatku konania doručí žiadateľ, a na konci konania ich po opatrení príslušnými pečiatkami doručuje registrový úrad žiadateľovi v originálnej listinnej podobe.
Zásada „jedenkrát a dosť“
6.5.1. Predpokladá predložený návrh predkladanie dokumentov, informácií alebo preukazovanie skutočností (ďalej len „údaje“) orgánu, ktorý konanie vedie?
Áno
Nie
6.5.2. Predpokladá predložený návrh, aby sa predkladali údaje, ktoré sa nachádzajú v zákonom ustanovenej evidencii vedenej orgánom, ktorý konanie vedie alebo iným orgánom?
Áno
Nie
Register fyzických osôb
Register adries
6.5.3. Budú údaje poskytované režimom podľa zákona č. 177/2018 Z.z. v znení neskorších predpisov alebo iným obdobným spôsobom, ktorý zabezpečí, aby si údaje orgán, ktorý konanie vedie, získaval z úradnej moci a nemuseli mu byť predkladané subjektom súkromného práva, navrhovateľom, žiadateľom, účastníkom konania (ďalej len „účastník konania“)?
Áno
Nie
Poskytovanými údajmi v konaní sú osobné údaje členov prípravného výboru, resp. štatutárnych orgánov občianskeho združenia a údaje o adrese sídla občianskeho združenia. Bez ich doručenia žiadateľom v konaní ich registrový úrad nemá možnosť získať iným spôsobom kompatibilným so zák. č. 177/2018 Z.z.
6.5.4. Ak si orgán, ktorý konanie vedie, údaje nebude získavať z úradnej moci ale mu budú predkladané účastníkom konania, je v návrhu upravené prechodné obdobie, po ktorého uplynutí si údaje orgán, ktorý konanie vedie, bude získavať z úradnej moci?
Áno
Nie
Predloženie účastníkom konania sa vyžaduje z dôvodu, že tieto údaje sú poskytované žiadateľmi ako subjektmi súkromného práva podľa osobitného právneho predpisu (zák. č. 83/1990 Zb.). Bez predloženia údajov účastníkom konania nie je možné vykonať právny úkon (registráciu, zmenu stanov/údajov alebo zánik občianskeho združenia).
Výmena údajov medzi orgánmi verejnej moci
6.6.1. Predpokladá predložený návrh zriadenie novej evidencie údajov alebo upravuje vedenie evidencie údajov?
Áno
Nie
6.6.2. Umožňuje predložený návrh poskytovanie údajov z evidencie iným orgánom verejnej moci, resp. iným osobám na plnenie ich zákonom ustanovených úloh bez obmedzenia subjektu (teda vo všetkých prípadoch, kedy tieto údaje na plnenie zákonom ustanovených úloh potrebujú)?
Áno
Nie
Prostredníctvom bezodplatného vydávania výpisov z registra mimovládnych neziskových organizácií alebo vytvorením priameho prístupu do tohto registra pre orgány verejnej moci v rámci výkonu svojich právomoc.
6.6.3. Je zabezpečené poskytovanie údajov z evidencie elektronicky a automatizovaným spôsobom?
Áno
Nie
6.6.4. Je na poskytovanie údajov z evidencie využitý režim podľa zákona č. 177/2018 Z.z. v znení neskorších predpisov?
Áno
Nie
Referenčné údaje
6.7.1. Predpokladá predložený návrh zriadenie novej evidencie údajov alebo upravuje vedenie evidencie údajov, ktoré budú navrhnuté na zaradenie do zoznamu referenčných údajov podľa § 51 zákona č. 305/2013 Z.z. o e-Governmente?
Áno
Nie
10
6.7.2. Kedy je plánované zaradenie údajov z evidencie do zoznamu referenčných údajov podľa § 51 zákona č. 305/2013 Z.z. o e-Governmente?
Neplánuje sa
11
Analýza vplyvov na služby verejnej správy pre občana
7.1 Identifikácia služby verejnej správy, ktorá je dotknutá návrhom
7.1.1 Predpokladá predložený návrh zmenu existujúcej služby verejnej správy alebo vytvorenie novej služby?
Zmena existujúcej služby (konkretizujte a popíšte)
Návrh nepredpokladá zmenu existujúcej služby verejnej správy.
Nová služba (konkretizujte a popíšte)
Návrh nepredpokladá vytvorenie novej služby verejnej správy.
7.1.2 Špecifikácia služby verejnej správy, ktorá je dotknutá návrhom
Názov služby
Predkladaným návrhom novely zákona č. 83/1990 Zb. o združovaní občanov v znení neskorších predpisov dôjde k zmene príslušnosti z ministerstva vnútra, ktoré je registrovým úradom pre občianske združenia, odborové organizácie a organizácie zamestnávateľov a nimi založených organizačných jednotiek, konajúcich vo svojom mene, na okresné úrady v sídle kraja, ktoré v súčasnom období registrovým úradom pre niektoré mimovládne neziskové organizácie (neinvestičné fondy, neziskové organizácie poskytujúce všeobecne prospešné služby, záujmové združenia právnických osôb), ako aj spoločenstvá vlastníkov bytov a nebytových priestorov a na vydávanie výpisov z príslušných registrov. Miestna príslušnosť okresných úradov v sídle kraja je daná sídlom právnickej osoby, ktoré sa nachádza v územnom obvode príslušného okresného úradu v sídle kraja. Po prijatí navrhovanej novely zákona o združovaní občanov, bude príslušný okresný úrad v sídle kraja, registrovým úradom aj občianskych združení, odborových organizácií, organizácií zamestnávateľov, vrátane ich organizačných jednotiek konajúcich vo svojom mene.
Platná právna úprava, na základe ktorej je služba poskytovaná (ak ide o zmenu existujúcej služby)
Zákon č. 83/1990 Zb. o združovaní občanov v znení neskorších predpisov, Zákon č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy v znení neskorších predpisov, Zákon č. 346/2018 Z. z. o registri mimovládnych neziskových organizácií a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Subjekt, ktorý je na základe platnej právnej úpravy oprávnený službu poskytovať
Okresné úrady v sídle kraja, Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky, agenda registrácií vrátane následných zmien stanov, štatutárnych orgánov, zániku právnickej osoby, vydávanie výpisov z registra mimovládnych neziskových organizácií patrí do pôsobnosti sekcie verejnej správy, odboru všeobecnej vnútornej správy, oddelenia registrácií.
7.1.3 O aký vplyv na službu verejnej správy ide?
Priamy vplyv (popíšte)
Zmenou príslušnosti z ministerstva vnútra na okresné úrady v sídle kraja sa zefektívni výkon štátnej správy na úseku registrácií mimovládnych neziskových organizácií podľa zákona o združovaní občanov, priblížia sa služby k občanom pri registrácii podľa sídla založenej
12
právnickej osoby a v neposlednom rade dôjde k skráteniu lehoty na vybavenie veci.
Nepriamy vplyv (popíšte)
7.2 Vplyv služieb verejnej správy na občana
7.2.1 Náklady
Zníženie priamych finančných nákladov
Zvýšenie priamych finančných nákladov
Zníženie nepriamych finančných nákladov
Zvýšenie nepriamych finančných nákladov
7.2.2 Časový vplyv
Zvýšenie času vybavenia požiadavky (popíšte)
Zníženie času vybavenia požiadavky (popíšte)
V súčasnom období túto agendu na ministerstve vnútra zastrešuje 5 6 zamestnancov. Navrhovanou legislatívnou úpravou by agendu zastrešovalo minimálne 16 zamestnancov na 8 okresných úradoch v sídle kraja, čím by sa uľahčila komunikácia s klientmi prostredníctvom klientskych centier pri podaní návrhu na registráciu, zmenu resp. zánik občianskeho združenia, odborovej organizácie alebo organizácie zamestnávateľov.
Príklad: Agenda registrácií občianskych združení a s tým súvisiacich zmien a výmazov v rámci ministerstva vnútra za roky 2022, 2023 a 2024
Rok 2022
Počet na 1 zamestnanca/mesiac
Rok 2023
Počet na 1 zamestnanca/mesiac
Rok 2024
Počet na 1 zamestnanca/mesiac
Registrácia občianskych združení
2532
cca 35
3057
cca 50
2421
cca 40
Výmaz občianskych
85
cca 2
103
cca 2
128
cca 2
13
združení
Zmeny v rámci občianskych združení
2865
cca 40
2860
cca 48
2905
cca 49
Vybavené výpisy
2448
34
2985
50
3223
cca 54
Aktuálny stav : Zákonná lehota na vybavenie registrácie OZ je 15 dní od začatia registračného konania.
Súčasná doba vybavenia predmetnej požiadavky je v priemere až 30
pracovných dní z dôvodu pracovného vyťaženia zamestnancov.
Predpokladaný stav : Pri presune agendy sa predpokladá, že túto agendu bude vybavovať cca. 16 zamestnancov a nie cca. 5 až 6 zamestnancov, čím sa dosiahne dodržiavanie zákonom stanovenej lehoty.
Zvýšením počtu zamestnancov predmetnej agendy môžeme predpokladať, že dôjde k časovej úspore aj pri iných poskytovaných úkonoch.
7.2.3 Ktorá skupina občanov bude predloženým návrhom ovplyvnená?
Špecifikujte skupinu občanov, ktorá bude návrhom ovplyvnená (napr. držitelia vodičských oprávnení). Aká je veľkosť tejto skupiny?
Občania využívajúci služby verejnej správy, pri vybavení ich požiadaviek na úseku mimovládnych neziskových organizácií, resp. občianskych združení, odborových organizácií, organizácií zamestnávateľov, vrátane ich organizačných jednotiek konajúcich vo svojom mene.
7.2.4 Vyplývajú z návrhu pre občana pri vybavení svojej požiadavky nové povinnosti alebo zanikajú už existujúce povinnosti?
Nové povinnosti (identifikujte)
Nie
Zanikajúce povinnosti (identifikujte)
Nie
7.3 Vplyv na procesy služieb vo verejnej správe
7.3.1 Ktoré sú dotknuté subjekty verejnej správy?
Ktoré subjekty verejnej správy sú účastné procesu poskytnutia služby?
Okresné úrady v sídle kraja, Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky, agenda registrácií vrátane následných zmien stanov, štatutárnych orgánov, zániku právnickej osoby, vydávanie výpisov z registra mimovládnych neziskových organizácií patrí do pôsobnosti sekcie verejnej správy, odboru všeobecnej vnútornej správy, oddelenia registrácií.
7.3.2 Vyplývajú z návrhu pre orgán verejnej správy pri vybavení požiadavky nové povinnosti alebo zanikajú už existujúce povinnosti?
Nové povinnosti (identifikujte)
Zanikajúce povinnosti (identifikujte)
14