B. OSOBITNÁ ČASŤ
K čl. I
K bodom 1 a 2
Účelom navrhovanej úpravy je minimalizácia rizika, kedy by žiak s problémovým správaním mohol predstavovať hrozbu pre prostredie školy a zároveň mu zabezpečiť odbornú podporu.
Ak žiak prejavuje rizikové správanie, je potrebné odborné posúdenie, z čoho jeho správanie vyplýva. Agresívne a problematické správanie žiaka býva symptóm pre iné jeho ťažkosti či poruchu správania. V súčasnosti sa stáva, že škola žiakovi odporučí osobitnú formu školskej dochádzky, avšak izolácia bez odbornej podpory môže jeho ťažkosti ešte prehĺbiť.
Preto je nevyhnutné absolvovanie diagnostiky v zariadení poradenstva a prevencie (ZPP). ZPP na základe diagnostiky posúdi, či individuálny učebný plán je v danej situácii vhodná forma vzdelávania. Zároveň ZPP stanoví, či a aké podporné opatrenia žiak potrebuje. Žiak má nárok na poskytovanie podporných opatrení aj v prípade, že sa vzdeláva podľa individuálneho učebného plánu.
K bodom 3 a 4
Navrhovaná úprava odstraňuje nedostatky v poskytovaní informácií o žiakovi s rizikovým správaním pri jeho prestupe na inú školu.
Podľa súčasnej právnej úpravy riaditeľ školy, z ktorej žiak prestupuje je povinný zaslať riaditeľovi školy, do ktorej žiak prestupuje dokumentáciu žiaka. Podľa vyhlášky Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky č. 339/2023 Z. z. o pedagogickej dokumentácii a ďalšej dokumentácii sa k osobe konkrétneho žiaka, ktorý prestupuje na inú školu vzťahuje v základných a stredných školách pedagogická dokumentácia, ktorou je katalógový list, protokol o komisionálnej skúške a v prípade žiaka strednej školy denník evidencie odborného výcviku. Ďalšia dokumentácia, ktorou je prípadný individuálny vzdelávací program a správa z diagnostického vyšetrenia sa vzťahuje na žiaka so zdravotným znevýhodnením, žiaka zo sociálne znevýhodneného prostredia, alebo žiaka s intelektovým nadaním. Pokiaľ sa žiakovi poskytuje podporné opatrenie, súčasťou ďalšej dokumentácie je vyjadrenie k návrhu na poskytnutie podporného opatrenia. Tento súbor či už pedagogickej dokumentácie, alebo ďalšej dokumentácie neposkytuje škole, do ktorej bol žiak prijatý, alebo do nej prestúpil, dostatok informácií o jeho názoroch, postojoch a konaní, ktoré predstavujú riziko pre bezpečnosť a zdravie účastníkov konania. Škola, ktorá žiaka prijíma, tak nemá komplexný prehľad o povahe priestupkov rizikového žiaka, o inštitúciách, ktoré sa konaním žiaka zaoberali a ani o prijatých opatreniach, ktoré môžu rizikovému žiakovi pomôcť a zároveň ochrániť školské prostredie.
K bodu 5
Súčasná právna úprava neposkytuje školám efektívne nástroje na riešenie hroziacich rizík vyplývajúcich z antisociálnych porúch osobnosti žiakov. Z uvedeného dôvodu sa navrhuje opatrenie, ktoré spočíva v dočasnom vylúčení žiaka z prezenčnej výchovy a vzdelávania na