DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. VŠEOBECNÁ ČASŤ
V ostatných rokoch sa v školskom prostredí na Slovensku čoraz častejšie stretávame s prípadmi násilného správania žiakov, ktoré ohrozujú bezpečnosť ich spolužiakov, pedagogických, nepedagogických a odborných zamestnancov a zároveň narúšajú plynulý priebeh výchovno-vzdelávacieho procesu. Narastajúce konflikty v školskom prostredí vedú k zníženej dôvere verejnosti vo vzdelávací systém a spôsobujú problémy nielen pedagógom, ale aj ostatným žiakom, ktorí majú právo na nerušené vzdelávanie.
Doterajšie právne predpisy poskytujú školám len obmedzené možnosti riešenia závažných prípadov agresívneho a rizikového správania žiakov. Riaditelia a pedagogickí zamestnanci často bez dostatočných zákonných nástrojov na riešenie krízových situácií, čo vedie k tomu, že problémoví žiaci ostávajú v kolektíve aj napriek tomu, že ich správanie vážne ohrozuje ostatných. Školy tak majú minimálnu možnosť zabezpečiť efektívnu intervenciu a ochranu zvyšných žiakov, čo môže viesť k eskalácii napätia a opakovaným konfliktom.
Navrhovaná legislatívna úprava prináša riešenia, ktoré umožnia školám rýchlo a efektívne reagovať na situácie, keď správanie žiaka predstavuje vážne riziko. Cieľom návrhu je zabezpečiť kontinuitu výchovno-vzdelávacieho procesu, ale aj včasnú identifikáciu a riešenie prípadných rizikových prejavov správania, ktoré by mohli viesť k ohrozeniu bezpečnosti na školách. Obsahom legislatívnej úpravy je zavedenie preventívnych a intervenčných opatrení, ktoré minimalizujú pravdepodobnosť výskytu násilných incidentov a zároveň poskytujú mechanizmy na riešenie vzniknutých prípadov. Súčasťou návrhu je aj úprava spolupráce medzi školami a inštitúciami, ako sociálna kuratela, orgány činné v trestnom konaní a zariadenia poradenstva a prevencie, čím sa zlepší tok informácií a efektívnejšia koordinácia pri
riešení problémového správania žiakov. Posilňuje sa informačná povinnosť plnoletých žiakov
a zákonných zástupcov žiakov v prípadoch, že disponujú informáciami, ktoré môžu mať vplyv
na priebeh ich výchovy výchovy a vzdelávania.
Kľúčové opatrenia navrhovaných zmien:
1.Zlepšenie informovanosti medzi školami pri prestupe žiaka s problémovým správaním
a pri prijímaní žiaka s problémovým správaním pri prijímaní žiaka na strednú školu
2.Kladenie dôrazu na plnenie informačnej povinnosti plnoletých žiakov a zákonných
zástupcov žiakov v prípadoch, že disponujú informáciami, ktoré môžu vplyv na priebeh
ich výchovy výchovy a vzdelávania.
3.Zabezpečenie podpory žiaka s problémovým správaním v prípade, že sa žiak vzdeláva
osobitnou formu školskej dochádzky
4.Posilnenie právomocí škôl pri riešení problémového správania žiakov v záujme
okamžitej ochrany zdravia a života ostatných žiakov a zamestnancov školy
5.Zavedenie efektívnej spolupráce medzi školami a ďalšími inštitúciami
Očakávané prínosy:
sociálne:
Zvýšenie bezpečnosti v školách – Zavedenie preventívnych opatrení a širších právomocí pre školy povedie k zníženiu počtu násilných incidentov a vytvoreniu bezpečného prostredia na vzdelávanie.
Ochrana práva na vzdelanie – Vďaka riešeniu problémového správania jednotlivcov sa zabezpečí plynulý a nerušený vzdelávací proces pre ostatných žiakov.
na rodinu:
Podpora individuálnej pomoci problémovým žiakom – Opatrenia zabezpečia lepšiu spoluprácu s rodičmi a odbornými zamestnancami, čím sa umožní efektívna práca so žiakmi, ktorí si vyžadujú špeciálny prístup.
Lepšia spolupráca medzi školami a inštitúciami – Výmena informácií medzi školami, sociálnou kuratelou, políciou a poradenskými zariadeniami zabezpečí včasnú identifikáciu problémových žiakov a efektívne riešenie ich správania.
Predkladaný návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentami, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj v súlade s právom Európskej únie.
Návrh zákona nebude mať vplyv na rozpočet verejnej správy, vplyvy na podnikateľské prostredie, vplyvy na životné prostredie, vplyvy na služby verejnej správy pre občana, vplyvy na informatizáciu spoločnosti. Návrh zákona bude mať pozitívne vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu a pozitívne sociálne vplyvy.
B. OSOBITNÁ ČASŤ
K čl. I
K bodom 1 a 2
Účelom navrhovanej úpravy je minimalizácia rizika, kedy by žiak s problémovým správaním mohol predstavovať hrozbu pre prostredie školy a zároveň mu zabezpečiť odbornú podporu.
Ak žiak prejavuje rizikové správanie, je potrebné odborné posúdenie, z čoho jeho správanie vyplýva. Agresívne a problematické správanie žiaka býva symptóm pre iné jeho ťažkosti či poruchu správania. V súčasnosti sa stáva, že škola žiakovi odporučí osobitnú formu školskej dochádzky, avšak izolácia bez odbornej podpory môže jeho ťažkosti ešte prehĺbiť.
Preto je nevyhnutné absolvovanie diagnostiky v zariadení poradenstva a prevencie (ZPP). ZPP na základe diagnostiky posúdi, či individuálny učebný plán je v danej situácii vhodná forma vzdelávania. Zároveň ZPP stanoví, či a aké podporné opatrenia žiak potrebuje. Žiak nárok na poskytovanie podporných opatrení aj v prípade, že sa vzdeláva podľa individuálneho učebného plánu.
K bodom 3 a 4
Navrhovaná úprava odstraňuje nedostatky v poskytovaní informácií o žiakovi s rizikovým správaním pri jeho prestupe na inú školu.
Podľa súčasnej právnej úpravy riaditeľ školy, z ktorej žiak prestupuje je povinný zaslať riaditeľovi školy, do ktorej žiak prestupuje dokumentáciu žiaka. Podľa vyhlášky Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky č. 339/2023 Z. z. o pedagogickej dokumentácii a ďalšej dokumentácii sa k osobe konkrétneho žiaka, ktorý prestupuje na inú školu vzťahuje v základných a stredných školách pedagogická dokumentácia, ktorou je katalógový list, protokol o komisionálnej skúške a v prípade žiaka strednej školy denník evidencie odborného výcviku. Ďalšia dokumentácia, ktorou je prípadný individuálny vzdelávací program a správa z diagnostického vyšetrenia sa vzťahuje na žiaka so zdravotným znevýhodnením, žiaka zo sociálne znevýhodneného prostredia, alebo žiaka s intelektovým nadaním. Pokiaľ sa žiakovi poskytuje podporné opatrenie, súčasťou ďalšej dokumentácie je vyjadrenie k návrhu na poskytnutie podporného opatrenia. Tento súbor či pedagogickej dokumentácie, alebo ďalšej dokumentácie neposkytuje škole, do ktorej bol žiak prijatý, alebo do nej prestúpil, dostatok informácií o jeho názoroch, postojoch a konaní, ktoré predstavujú riziko pre bezpečnosť a zdravie účastníkov konania. Škola, ktorá žiaka prijíma, tak nemá komplexný prehľad o povahe priestupkov rizikového žiaka, o inštitúciách, ktoré sa konaním žiaka zaoberali a ani o prijatých opatreniach, ktoré môžu rizikovému žiakovi pomôcť a zároveň ochrániť školské prostredie.
K bodu 5
Súčasná právna úprava neposkytuje školám efektívne nástroje na riešenie hroziacich rizík vyplývajúcich z antisociálnych porúch osobnosti žiakov. Z uvedeného dôvodu sa navrhuje opatrenie, ktoré spočíva v dočasnom vylúčení žiaka z prezenčnej výchovy a vzdelávania na
dobu určitú, počas ktorej na základe odbornej diagnostiky bude možné navrhnúť ďalší spôsob výchovy a vzdelávania rizikového žiaka. Na rozhodnutie riaditeľa školy alebo školského zariadenia sa pri uložení tohto opatrenia v záujme jeho okamžitej účinnosti nebude vzťahovať všeobecný predpis o správnom konaní.
K bodu 6Toto ustanovenie jasne stanovuje povinnosť riaditeľa školy poskytovať informácie o žiakovi pri prechode na vyšší stupeň vzdelávania, čo umožňuje škole, do ktorej žiak nastupuje, lepšie pripraviť potrebnú podporu alebo intervenciu, ak je to potrebné.
K bodu 7
Účelom navrhovanej úpravy je dosiahnuť stav, kedy škola a školské zariadenie bude disponovať výsledkami odbornej činnosti poskytovanej zariadeniami poradenstva a prevencie, a to aj v prípade, ak žiadateľom o poskytnutie odbornej činnosti je plnoletý žiak, zákonný zástupca žiaka alebo zástupca zariadenia.
Právo na ochranu súkromia bude zabezpečené tým, že táto informácia bude zahrnutá do informovaného súhlasu zariadenia poradenstva a prevencie.
K bodu 8
Účelom navrhovanej úpravy je dosiahnuť stav, kedy škola a školské zariadenie bude disponovať dôležitými informáciami, ktoré majú vplyv na výchovu a vzdelávanie plnoletého žiaka.
K bodom 9 a 10
Navrhovaná úprava reaguje na prax, kedy je zákonným zástupcom uložená informačná povinnosť, ale jej neplnenie nie je vymáhané. Dokonca ani v prípade závažných dôsledkov, ktoré vyplývajú z neplnenia tejto povinnosti, nie vyvodzované voči zákonným zástupcom žiadne konzekvencie.
K bodu 11
Účelom navrhovanej úpravy je stanoviť jasnú povinnosť školy iniciovať spoluprácu príslušných orgánov pri riešení nebezpečného správania sa žiaka.
K čl. II
K bodom 1 a 2
Navrhovaná úprava prispieva k informovanosti školy a školského zariadenia o trestných činoch alebo priestupkoch, ktoré jej nie známe, a ktoré zároveň dokresľujú osobnostný profil problémového žiaka. Tieto informácie umožnia prijať špecifické bezpečnostné opatrenia, ak sú potrebné, a uplatňovať cielené výchovné intervencie.
K čl. III
V súvislosti so zavedením výchovného opatrenia, ktorým je dočasné vylúčenie žiaka z prezenčnej výchovy a vzdelávania je potrebné vyňať jeho uplatnenie z procesu rozhodovania podľa všeobecného predpisu o správnom konaní.
K čl. IV
Účinnosť sa navrhuje k 1. septembru 2025.