DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Predkladateľ návrhu zákona:
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Richard Dubovický, Marek Lackovič a Veronika Šrobová
2. Názov návrhu právneho predpisu:
Návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady v znení neskorších predpisov
3. Problematika návrhu právneho predpisu:
a) nie je upravená v práve Európskej únie
b) nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vzhľadom na to, že problematika návrhu zákona nie je upravená v práve EÚ, body 4 a 5 sa nevypĺňajú.
DOLOŽKA VYBRANÝCH VPLYVOV
A.1. Názov materiálu:
Návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady v znení neskorších predpisov
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
X
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
X
3. Sociálne vplyvy
X
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
X
– sociálnu exklúziu,
X
rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
X
4. Vplyvy na životné prostredie
X
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
X
6. Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
X
7. Vplyvy na služby verejnej správy pre občana
X
A.3. Poznámky
K vplyvom na rozpočet verejnej správy:
Rozpočet samospráv
V roku 2025 sa očakávaný príjem rozpočtu VS z miestnych daní predpokladá vo výške 997,93 miliónov eur. V roku 2023 bol percentuálny podiel príjmu z miestnych poplatkov a daní 51 %. Očakávaný príjem rozpočtu VS z miestnych poplatkov je stanovený na 508,42 miliónov eur. Ak predpokladáme, že 25% samospráv zníži miestne dane a poplatky v priemere o 25 % pre túto skupinu, bude to mať relatívny malý dopad na rozpočet miest a obcí, ktorý bol vypočítaný na 14,15 miliónov eur, čo predstavuje len 0.939% z celkového rozpočtu.
Tieto údaje naznačujú, že očakávaný dopad na rozpočet miest a obcí bude menej než 1%.
K sociálnym vplyvom (vplyvy na hospodárenie obyvateľstva):
Predpokladá sa, že predkladaný návrh zákona bude mať pozitívne vplyvy na hospodárenie týchto typov domácností, ktoré sa často potýkajú s finančnými problémami. Znížením resp. oslobodením od dane dôjde k zlepšeniu ekonomická situácia a celkovo prispeje k zabezpečovaniu základných potrieb. V konečnom dôsledku tento návrh zákona prispeje k zmierňovaniu sociálnych nerovností a zlepšeniu životných podmienok zraniteľných skupín obyvateľstva.
K sociálnym vplyvom (sociálna exklúzia):
Predpokladá sa, že predkladaný návrh zákona bude mať pozitívny vplyv na sociálnu inklúziu osôb, na ktoré sa návrh zákona zameriava, a to tým, že im umožní aktívnejšie sa zapojiť do spoločenského života, čo môže pomôcť zmierňovať stigmatizáciu a diskrimináciu, s ktorou sa často stretávajú. Zlepšenie finančnej situácie môže tiež umožniť plnohodnotne využívať dostupné služby, ako vzdelávacie programy a sociálne služby, čo môže ďalej posilniť ich postavenie v spoločnosti a prispieť k ich väčšej inklúzii.
K sociálnym vplyvom (rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť):
Na Slovensku existuje približne 150 000 180 537 jednorodičovských domácností. V týchto domácnostiach žije viac ako 200 000 310 000 detí, ktoré čelia rôznym sociálnym a ekonomickým výzvam. Návrhom zákona, sa môže prispieť aj k rodovej rovnosti, pretože 84 % týchto domácností tvoria ženy. Táto podpora môže pomôcť zmierniť ekonomický tlak a sociálne problémy, s ktorými sa ženy v týchto domácnostiach stretávajú, a tým dosiahnuť väčšiu rodovú rovnosť.
K vplyvom na manželstvo, rodičovstvo a rodinu:
Predpokladá sa, že predkladaný návrh zákona bude mať pozitívny vplyv na manželstvo, rodičovstvo a rodinu. Zlepšenie finančnej situácie môže týmto rodinám umožniť lepšie zabezpečovať potreby detí a investovať do ich vzdelania a celkového rozvoja. To môže prispieť k zmierňovaniu finančných stresov, ktoré často ovplyvňujú rodičovské rozhodnutia a podporiť vyššie spomínanú inklúziu. Znížením finančného tlaku môže taktiež byť rodinám uľahčené rozhodovanie o budúcnosti.
A.4. Alternatívne riešenia
Nepredkladajú sa.
A.5. Stanovisko gestorov
Návrh zákona bol zaslaný na vyjadrenie Ministerstvu financií Slovenskej republiky a Ministerstvu hospodárstva Slovenskej republiky a ich stanoviská tvoria súčasť predkladaného materiálu.