DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTInávrhu zákona s právom Európskej únie
1. Predkladateľ návrhu zákona:
poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Ján Hargaš a Martin Dubéci a poslankyňa Národnej rady Slovenskej republiky Zuzana Mesterová
2. Názov návrhu právneho predpisu:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov
3. Problematika návrhu právneho predpisu: a) nie je upravená v práve Európskej únie b) nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie. Keďže problematika návrhu zákona nie je upravená v práve EÚ, body 4 a 5 sa vypĺňajú.
DOLOŽKA VYBRANÝCH VPLYVOV
A.1. Názov materiálu:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov
A.2. Vplyvy:
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
4. Vplyvy na životné prostredie
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
6. Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
7. Vplyvy na služby verejnej správy pre občana
A.3. Poznámky
Cieľom návrhu zákona je zabezpečiť spravodlivý prístup pri poskytovaní služieb štátu občanom. Cieľom je odstrániť zjavnú nespravodlivosť, keď ľudia doplácajú na neschopnosť štátu poskytovať kvalitné služby a zároveň by takáto úprava do budúcnosti mala motivačný charakter pre orgány verejnej moci, aby dbali na dostupnosť svojich služieb.
Návrh zákona reaguje na situáciu, ktorá nastala po kybernetickom útoku na informačné systémy Úradu geodézie, kartografie a katastra SR (ďalej len “ÚGKK”), ktorý nastal 5.1.2025. Dôsledkom tohto kybernetického útoku je výpadok služieb katastra, ktorý trvá niekoľko týždňov a spôsobil zhoršenie prístupu občanov k službám verejnej správy. Neschopnosť štátu obnoviť plnú funkčnosť služieb katastra spôsobuje medzi občanmi frustráciu a oprávnený hnev.
Namiesto využívania služieb, ktoré boli pre kybernetickým útokom online a na počkanie, sú občania odkázaní na využívanie fyzických služieb na pobočkách okresných úradov. To pre občanov predstavuje znížený komfort, stratu času a zvýšené náklady v podobe správnych poplatkov. Považujeme za spravodlivé, aby štát v prípade zníženého komfortu pri poskytovaní služieb adekvátne znížil aj výšku správnych poplatkov, ktoré od občanov požaduje.
V nadväznosti na vyššie uvedené dôvody sa navrhuje:
1.Oslobodenie od povinnosti platiť správny poplatok pri podaniach na úseku katastra vykonaných v období od 5. januára 2025 do 31. marca 2025. Už zaplatené poplatky budú započítané na úhradu najbližšej daňovej povinnosti, alebo vrátené na základe žiadosti občana.
2.Oslobodenie od povinnosti platiť správny poplatok za podania, na ktoré sa vzťahuje zákon č. 177/2018 Z. z. o niektorých opatreniach na znižovanie administratívnej záťaže využívaním informačných systémov verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon proti byrokracii) v znení neskorších predpisov, ak je povinnosť platiť správny poplatok spôsobená dočasnou nefunkčnosťou informačných systémov. T.j. ak v dôsledku nefunkčnosti informačných systémov verejnej správy musí občan predkladať potvrdenie alebo výpis z informčných systémov, ktorý by za iných okolností predkladať nemusel v zmysle zákona proti byrokracii, štát by nemal vyžadovať správny poplatok za vydanie takéhoto výpisu alebo potvrdenia.
3.Zavedenie povinnosti správnych orgánov vrátiť správny poplatok v plnej výške aj vtedy, ak správny orgán pristúpi k predĺženiu lehoty na vybavenie podania z dôvodu technických problémov na strane správneho orgánu.
4.Zníženie výšky správnych poplatkov v prípadoch, keď je v dôsledku nefunkčnosti elektronickej formy podania občan odkázaný na využitie listinného podania. Navrhuje sa, aby v takom prípade bolo listinné podanie spoplatnené maximálne do výšky správneho poplatku za elektronické podanie až do momentu obnovenia plnej funkčnosti elektronického podania.
K vplyvom na rozpočet verejnej správy: Predkladaný návrh zákona predpokladá negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy. Odhaduje sa, že oslobodenie od poplatkov na úseku katastra v období od 5.1.2025 do 31.3.2025 bude predstavovať negatívny dopad na rozpočet verejnej správy za rok 2025 v rozsahu cca. 3-5 mil. EUR1.
Dopad zvyšných troch opatrení smerovaných do budúcnosti (viď. opatrenia č. 2 až č.4 vyššie) nie je možné v tejto chvíli kvantifikovať.
K vplyvom na podnikateľské prostredie a sociálnym vplyvom (vplyv na hospodárenie obyvateľstva): Navrhované opatrenia budú mať pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie a hospodárenie obyvateľstva. Jednak pôjde o pozitívny vplyv v podobe vrátenie poplatkov a po druhé, navrhované opatrenia vytvoria tlak na orgány verejnej moci (ďalej len “OVM”), aby
zodpovednejšie pristupovali k poskytovaniu verejných služieb tak pre občanov, ako aj pre podnikateľov. K vplyvom na informatizáciu spoločnosti a vplyvom na služby verejnej správy pre občana: Navrhované opatrenia vytvoria vyšší tlak na orgány verejnej moci, aby zodpovednejšie pristupovali k poskytovaniu svojich služieb. Negatívnou motiváciou pre OVM bude riziko výpadku prostriedkov v rozpočte v prípade nefunkčnosti elektronických služieb alebo omeškania pri poskytovaní služieb z dôvodov technických problémov na strane štátu.
A.4. Alternatívne riešenia
V prípade nulovej alternatívy, t.j. pri zachovaní terajšieho stavu, budú občania naďalej nútení platiť plnú výšku správnych poplatkov aj v prípade zníženého komfortu pri poskytovaní služieb verejnej správy. Tento stav nepovažujeme za spravodlivý.
A.5. Stanovisko gestorov
Návrh zákona bol zaslaný na vyjadrenie Ministerstvu financií Slovenskej republiky a Ministerstvu hospodárstva Slovenskej republiky a ich stanoviská tvoria súčasť predkladaného materiálu.