Dôvodová správa
A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) predkladajú na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Ján Hargaš, Martin Dubéci a Zuzana Mesterová.
Cieľom návrhu zákona je zabezpečiť spravodlivý prístup pri poskytovaní služieb štátu občanom. Cieľom je odstrániť zjavnú nespravodlivosť, keď ľudia doplácajú na neschopnosť štátu poskytovať kvalitné služby a zároveň by takáto úprava do budúcnosti mala motivačný charakter pre orgány verejnej moci, aby dbali na dostupnosť svojich služieb.
Návrh zákona reaguje na situáciu, ktorá nastala po kybernetickom útoku na informačné systémy Úradu geodézie, kartografie a katastra SR (ďalej len „ÚGKK“), ktorý nastal 5. januára 2025. Dôsledkom tohto kybernetického útoku je výpadok služieb katastra, ktorý trvá niekoľko týždňov a spôsobil zhoršenie prístupu občanov k službám verejnej správy. Neschopnosť štátu obnoviť plnú funkčnosť služieb katastra spôsobuje medzi občanmi frustráciu a oprávnený hnev.
Namiesto využívania služieb, ktoré boli pre kybernetickým útokom online a na počkanie, občania odkázaní na využívanie fyzických služieb na pobočkách okresných úradov. To pre občanov predstavuje znížený komfort, stratu času a zvýšené náklady v podobe správnych poplatkov. Považujeme za spravodlivé, aby štát v prípade zníženého komfortu pri poskytovaní služieb adekvátne znížil aj výšku správnych poplatkov, ktoré od občanov požaduje.
V nadväznosti na vyššie uvedené dôvody sa navrhuje:
1.Oslobodenie od povinnosti platiť správny poplatok pri podaniach na úseku katastra vykonaných v období od 5. januára 2025 do 31. marca 2025. zaplatené poplatky budú započítané na úhradu najbližšej daňovej povinnosti, alebo vrátené na základe žiadosti občana.
2.Oslobodenie od povinnosti platiť správny poplatok za podania, na ktoré sa vzťahuje zákon č. 177/2018 Z. z. o niektorých opatreniach na znižovanie administratívnej záťaže využívaním informačných systémov verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon proti byrokracii) v znení neskorších predpisov, ak je povinnosť platiť správny poplatok spôsobená dočasnou nefunkčnosťou informačných systémov. T.j. ak v dôsledku nefunkčnosti informačných systémov verejnej správy musí občan predkladať potvrdenie alebo výpis z informčných systémov, ktorý by za iných okolností predkladať nemusel v zmysle zákona proti byrokracii, štát by nemal vyžadovať správny poplatok za vydanie takéhoto výpisu alebo potvrdenia.
3.Zavedenie povinnosti správnych orgánov vrátiť správny poplatok v plnej výške aj vtedy, ak správny orgán pristúpi k predĺženiu lehoty na vybavenie podania z dôvodu technických problémov na strane správneho orgánu.
4.Zníženie výšky správnych poplatkov v prípadoch, keď je v dôsledku nefunkčnosti elektronickej formy podania občan odkázaný na využitie listinného podania. Navrhuje sa, aby v takom prípade bolo listinné podanie spoplatnené maximálne do výšky správneho poplatku za elektronické podanie do momentu obnovenia plnej funkčnosti elektronického podania.
Predkladaný návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentami, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj v súlade s právom Európskej únie.
Návrh zákona predpokladá negatívne vplyvy na rozpočet verejnej správy a pozitívne vplyvy na podnikateľské prostredie, pozitívne sociálne vplyvy, pozitívne vplyvy na služby verejnej správy pre občana a pozitívne vplyvy na informatizáciu spoločnosti. Návrh zákona nepredpokladá vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu a vplyvy na životné prostredie.
B. Osobitná časť
K Čl. I
K bodu 1
Ustanovuje sa všeobecné pravidlo oslobodenia od poplatku v prípade vydávania listinných výpisov, ak z technických dôvodov nie je možné splniť povinnosť získať a použiť údaje evidované v informačných systémoch podľa zákona č. 177/2018 Z. z. o niektorých opatreniach na znižovanie administratívnej záťaže využívaním informačných systémov verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon proti byrokracii) v znení neskorších predpisov. Vydanie takéhoto listinného výpisu je od poplatku oslobodené po dobu trvania technických dôvodov, pre ktoré nie je možné získať a použiť údaje evidované v informačných systémoch.
K bodu 2
Postup podľa § 6 ods. 2 (sadzba poplatku 50 % z poplatku určeného podľa sadzobníka) sa uplatní aj v prípade, ak podanie elektronickými prostriedkami nie je možné z technických dôvodov na strane správneho orgánu.
K bodom 3 až 10 3
Ak správny orgán predĺži lehotu na vykonanie úkonu alebo uskutočnenie konania z dôvodu technických problémov na strane správneho orgánu, rozhodne o vrátení poplatku v plnej výške. Súčasne sa navrhujú legislatívno-technické zmeny v súvislosti s úpravou vnútorných odkazov v príslušných ustanoveniach.
K bodu 11
Ak bol poplatok za úkony a konania podľa položky 10 a 11 sadzobníka správnych poplatkov uhradený v období od 5. januára 2025 do 31. marca 2025, t.j. v období, kedy informačné systémy v správe ÚGKK a neboli plne funkčné a dostupné, príslušný správca dane započíta tento uhradený poplatok na úhradu najbližšej daňovej povinnosti fyzickej osoby, ktorá poplatok uhradila, alebo na základe jej žiadosti vráti. Zároveň sa ustanovuje, že ak poplatník požiada o vrátenie poplatku, na vrátenie sa použijú ustanovenia § 10.
V súvislosti s obmedzeným využívaním elektornických služieb v správe Úradu geodézie, kartografie a katastra zanikajú ku dňu účinnosti tohto zákona právo správneho orgánu vybrať a povinnosť poplatníka zaplatiť poplatok za úkony a konania podľa položky 10 a 11 sadzobníka správnych poplatkov vykonané v období od 5. januára 2025 do 31. marca 2025, t.j. v období, kedy informačné systémy v správe ÚGKK neboli plne funkčné a dostupné.
K čl. II
S prihliadnutím na dĺžku legislatívneho procesu sa navrhuje účinnosť návrhu zákona od 1. júla 2025.