D ô v o d o v á s p r á v aNávrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 279/2024 Z. z. o dani z finančných transakcií a o zmene a doplnení niektorých v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o dani z finančných transakcií“) predkladajú na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Vladimír Ledecký a Vladimíra Marcinková.
Cieľom predloženého návrhu zákona je vyňatie sociálnych podnikov z okruhu daňovníkov povinných uhrádzať daň z finančných transakcií.
Podľa platného znenia zákona o dani z finančných transakcií nie sú registrované sociálne podniky oslobodené od povinnosti platenia dane z finančných transakcií. Táto skutočnosť bude spôsobovať týmto podnikom dodatočné náklady, ktoré budú musieť znášať. V tomto kontexte uvádzame, že v prípade sociálnych podnikoch hovoríme o špecifickom druhu podnikov pôsobiacich na trhu, ktorých hlavným cieľom činnosti nie je dosahovanie zisku, ako v prípade bežných podnikov pôsobiacich v trhovej ekonomike. Primárnym cieľom činnosti sociálnych podnikov je dosahovanie pozitívneho merateľného sociálneho vplyvu. Príkladom pozitívnej sociálnej činnosti, na ktoré sa sociálne podniky zameriavajú, sú napríklad zamestnávanie znevýhodnených a zraniteľných uchádzačov o zamestnanie, ktorí disponujú opodstatnenými prekážkami pri vstupe na trh práce (napríklad osoby so zdravotným znevýhodnením alebo dlhodobo nezamestnané osoby), či poskytovanie spoločensky prospešnej služby (napríklad poskytovanie zdravotnej starostlivosti, poskytovanie sociálnej pomoci, humanitárna starostlivosť). Vo všeobecnosti zavedenie dane z finančných transakcií bude mať veľmi negatívny dopad na podnikateľské prostredie na Slovensku, môže viesť k zdražovaniu tovarov a služieb pre konečných spotrebiteľov a odchodu investícii a zamestnávateľov z krajiny. Citeľne sa táto zmena dotkne aj sociálnych podnikov, ktorých primárny okruh činnosti je uvedený vyššie. Vzhľadom na vyššie uvedené v predloženom návrhu zákona navrhujeme ich úplne oslobodenie od povinnosti platenia dane z finančných transakcií. Ako predkladatelia predmetnej novely zákona sme presvedčení, že vzhľadom na pozitívne sociálne aspekty pôsobenia sociálnych podnikov, by mali nielen zákonodarcovia ale aj výkonná moc vytvárať priaznivé podmienky pre ich existenciu a zavádzať politiky, ktoré fungovanie sociálnych podnikov na trhu zjednodušia a ktoré zároveň zvýšia motiváciu ich zakladať. Na príkladoch dobrej praxe z hospodársky vyspelých krajín vidíme, že aktívna podpora sociálneho podnikania je osvedčeným nástrojom na zlepšenie celkovej sociálnej a ekonomickej situácie krajiny.
Predkladaný návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, zákonmi a všeobecne záväznými právnymi predpismi, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
Predkladaný návrh zákona má negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy. Návrh zákona má pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie a pozitívne sociálne vplyvy. Návrh zákona nemá vplyv na životné prostredie, nemá vplyv na informatizáciu spoločnosti, nemá vplyv na manželstvo, rodičovstvo a rodinu a ani na služby verejnej správy pre občana.
B . Osobitná časť
K čl. I
K bodu 1
V § 3 ods. 2, ktorý vymedzuje okruh subjektov, ktoré nie sú daňovníkmi dane z finančných transakcií, sa dopĺňa sociálny podnik ako ďalší subjekt.
K bodu 2
V § 12 ods. 7, ktorý ustanovuje povinnosť niektorých subjektov, ktoré nie sú daňovníkmi podľa zákona o dani z finančných transakcií, povinnosť oznámiť platiteľovi dane, že daný subjekt nie je daňovníkom podľa zákona o dani z finančných transakcií, sa dopĺňa odkaz na šiesty bod § 3 ods. 2, kde sú uvedené sociálne podniky. Na základe tohto ustanovenia platiteľ dane potom nevyberie daň z finančných transakcií (§ 12 ods. 7 veta tretia).
K bodu 3
Navrhuje sa štandardné prechodné ustanovenie, ktoré rieši splnenie daňových povinností viažucich sa k obdobiu pred účinnosťou tejto novely, kedy boli sociálne podniky riadnymi daňovníkmi; ide o obdobie mesiacov apríl 2025 až jún 2025. Podľa § 10 ods. 1 zákona o dani z finančných transakcií je platiteľ dane povinný vypočítať daň, vybrať ju od daňovníka a odviesť takto vybraté dane za príslušné zdaňovacie obdobie správcovi dane najneskôr do konca kalendárneho mesiaca bezprostredne nasledujúceho po zdaňovacom období. Zdaňovacím obdobím je jeden kalendárny mesiac. Povinnosť odviesť daň má takto presah do mesiaca júl 2025 a navrhnuté ustanovenie sa s tým štandardne vysporiadava. Podľa navrhnutého prechodného ustanovenia sociálny podnik, ktorý bol daňovníkom podľa právnej úpravy účinnej do 30. júna 2025, ako aj platiteľ dane, sú povinní splniť povinnosti vzniknuté do 30. júna 2025 aj po 1. júli 2025 a to podľa právnej úpravy účinnej do 30. júna 2025.
K čl. II
Navrhuje sa nadobudnutie účinnosti predkladaného návrhu zákona na 1. júla 2025.