D ô v o d o v á s p r á v a A. Všeobecná časť
Návrh ústavného zákona o primeranom hmotnom zabezpečení v starobe predkladajú na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Marián Viskupič, Vladimíra Marcinková, Vladimír Ledecký, Juraj Krúpa, Karol Galek, Jana Bittto Cigániková, Martina Bajo Holečková, Mária Kolíková.
Cieľom predkladaného návrhu je vytvoriť základný ústavný rámec pre tvorbu dôchodkovej politiky na Slovensku do budúcna.
Sociálno-poistný, resp. dôchodkový systém dostal svoj základný rámec reformou v rokoch 2003-2004, kedy bol vytvorený duálny systém sociálneho poistenia (tzv. I. pilier) a systém starobného dôchodkového sporenia (tzv. II. pilier). Tieto 2 piliere boli zakrátko doplnené o tretí systém, a to doplnkové dôchodkové sporenie (tzv. III. pilier).
V súčasnosti je tvorba dôchodkovej politiky plne v kompetencii exekutívy s minimálnymi ústavnými mantinelmi. Každá vláda tak na dôchodkovom systéme zanechala svoj rukopis, v dôsledku čoho má dôchodkový systém dnes úplne inú podobu ako pri reforme zo začiatku tisícročia. Aj keď nie všetky zásahy systém poškodili, vo všeobecnosti priniesli nízku mieru stability a predvídateľnosti nášho dôchodkového systému ako celku. Predložený návrh ústavného zákona má ambíciu vystužiť dôchodkový systém pevnou kostrou nemenných, resp. nie tak ľahko zmeniteľných ústavných imperatívov, ktoré by boli dlhodobým garantom jeho odolnosti voči individuálnym preferenciám tvorby sociálnej politiky vládnej moci bez ohľadu na jej politické zloženie.
So stanovením základných ústavných téz tvorby dôchodkovej politiky by nemala mať problém žiadna časť politických elít. Predložený návrh preto prichádza s návrhom viacerých základných pravidiel, na ktorých by mohla vzniknúť celospoločenská zhoda naprieč politickým spektrom, alebo aspoň jeho rozpočtovo-zodpovednou časťou. Predložený návrh si zachováva povahu ústavného zákona, ktorý vo všeobecnej rovine stanovuje iba základné zásady, avšak ich konkrétnu realizáciu a pretavenie do zákona ponecháva na jednotlivé vlády.
Návrh ústavného zákona bude mať pozitívny aj negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy (tzv. II. pilier zo začiatku zhoršuje vplyv na rozpočet verejnej správy a po nábehu na výplatnú fázu zase šetrí finančné prostriedky a teda aj zlepšuje rozpočet verejnej správy). Návrh zákona nebude mať vplyv na podnikateľské prostredie, nebude mať vplyv na životné prostredie a ani na informatizáciu spoločnosti. Návrh zákona bude mať pozitívne sociálne vplyvy, ako aj pozitívny vplyv na manželstvo, rodičovstvo a rodinu. Návrh zákona rovnako bude mať pozitívny vplyv na služby verejnej správy pre občana.
Návrh ústavného zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.