NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
________________________________________________________________
IX. volebné obdobie
Číslo: KNR-VSRR-3789/2025-5
701a
S p o l o č n á s p r á v a
výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vládneho návrhu zákona o zmene a doplnení niektorých zákonov v súvislosti so zmenami vyvolanými Stavebným zákonom (tlač 701a) v druhom čítaní
___________________________________________________________________________
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj ako gestorský výbor k vládnemu návrhu zákona o zmene a doplnení niektorých zákonov v súvislosti so zmenami vyvolanými Stavebným zákonom (tlač 701) podáva Národnej rade Slovenskej republiky v súlade s § 79 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky:
I.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 790 z 4. februára 2025 pridelila vládny návrh zákona o zmene a doplnení niektorých zákonov v súvislosti so zmenami vyvolanými Stavebným zákonom (tlač 701) na prerokovanie týmto výborom:
Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky,
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti,
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie,
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť
a
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj;
Výbory prerokovali predmetný návrh zákona v lehote určenej uznesením Národnej rady Slovenskej republiky.
II.
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí nie členmi výborov, ktorým bol návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko k predmetnému návrhu zákona podľa § 75 ods. 2 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov.
2
III.
Výbory Národnej rady Slovenskej republiky, ktorým bol návrh zákona pridelený zaujali k nemu nasledovné stanoviská:
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky uznesením č. 262 z 5. februára 2025 s návrhom zákona súhlasil a odporučil ho Národnej rade Slovenskej republiky schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi;
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti uznesením č. 144 zo 4. februára 2025 s návrhom zákona súhlasil a odporučil ho Národnej rade Slovenskej republiky schváliť;
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie uznesením č. 103 z 5. februára 2025 s návrhom zákona súhlasil a odporučil ho Národnej rade Slovenskej republiky schváliť;
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť uznesením č. 93 zo 4. februára 2025 s návrhom zákona súhlasil a odporučil ho Národnej rade Slovenskej republiky schváliť;
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj uznesením č. 99 z 5. februára 2025 s návrhom zákona súhlasil a odporučil ho Národnej rade Slovenskej republiky schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi;
IV.
Z uznesení výborov Národnej rady Slovenskej republiky uvedených pod bodom III. spoločnej správy vyplynuli tieto pozmeňujúce a doplňujúce návrhy:
1.V čl. V sa vkladá nový bod 1, ktorý znie:
„1. Poznámka pod čiarou k odkazu 2c znie:
2c) § 3 Stavebného zákona.“.“.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
Legislatívno-technická úprava poznámky pod čiarou.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
2.V čl. VIII v bode 9 sa slová „sa v celom texte“ nahrádzajú slovami „písm. c) sa“ a vypúšťajú sa slová „vo všetkých tvaroch“.
Súčasne sa tento doterajší bod 9 preznačí chronologicky na bod 12.
Legislatívno-technická úprava.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
3.V čl. VIII bode 13 sa slová „V poznámkach pod čiarou k odkazom 23 a 24a“ nahrádzajú slovami „V poznámke pod čiarou k odkazu 23“.
3
Legislatívno-technická úprava.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
4.V čl. VIII sa za bod 13 vkladá nový bod 14, ktorý znie:
„14. V poznámke pod čiarou k odkazu 24a sa citácia „Zákon č. 50/1976 Zb. v znení neskorších predpisov“ nahrádza citáciou „Zákon č. 200/2022 Z. z. v znení neskorších predpisov. Stavebný zákon.“.“.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
Legislatívno-technická úprava poznámky pod čiarou.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
5.V čl. XIII bode 4 poznámka pod čiarou k odkazu 10e znie:
10e) Čl. 4 ods. 7 nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2016/679 z 27. apríla 2016 o ochrane fyzických osôb pri spracúvaní osobných údajov a o voľnom pohybe takýchto údajov, ktorým sa zrušuje smernica 95/46/ES (všeobecné nariadenie o ochrane údajov) (Ú. v. EÚ L 119, 4. 5. 2016) v platnom znení.“.
Legislatívno-technická úprava poznámky pod čiarou.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
6.V čl. XIV bode 4 sa slová „ak vyhradí“ nahrádzajú slovami „ak si vyhradí“.
Legislatívno-technická úprava.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
7.V čl. XVI sa vkladá nový bod 1, ktorý znie:
„1. Poznámka pod čiarou k odkazu 1b sa vypúšťa.“.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
Legislatívno-technická úprava poznámky pod čiarou.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
4
8.Článok XVI sa dopĺňa bodom 6, ktorý znie:
„6. V § 46 ods. 6 sa slová „stavebné povolenie“ nahrádzajú slovami „rozhodnutie o stavebnom zámere“.
Legislatívno-technická úprava.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
9.V čl. XVII sa za bod 1 vkladajú nové body 2 a 3, ktoré znejú:
„2. Poznámka pod čiarou k odkazu 31ab znie:
31ab) § 2 Stavebného zákona.“.
3. V poznámke pod čiarou k odkazu 39a sa citácia „zákon č. 50/1976 Zb.“ nahrádza citáciou „Stavebný zákon“.“.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
Legislatívno-technická úprava poznámok pod čiarou.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
10.V čl. XIX bode 15 sa označenie „14b“ nahrádza označením „14a“.
Legislatívno-technická úprava odkazu na poznámku pod čiarou.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
11.V čl. XIX bode 16 sa označenie „14c“ nahrádza označením „14b“.
Legislatívno-technická úprava odkazu na poznámku pod čiarou.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
12.K čl. XXXIV, nové body
Za doterajší bod 6 sa vkladajú nové body 7 a 8, ktoré znejú:
„7. V § 33 ods. 5 a 8 sa slová „1 a 6“ nahrádzajú slovami „1, 6 a 11“.
8. V § 33 ods. 11 sa za slovo „úhrn“ vkladajú slová „alebo navýšený základ dane (čiastkový základ dane) podľa odseku 8“ a za slovo „úhrnom“ sa vkladajú slová „alebo navýšeným základom dane (čiastkovým základom dane) podľa odseku 8“.“.
Tieto body nadobúdajú účinnosť 15. marca 2025, čo sa primerane premietne do článku o účinnosti.
5
Z dôvodu právnej istoty sa spresňuje zámer vyklesávania nároku na daňový bonus pri vysokopríjmových domácnostiach v prípade navýšenia základu dane (čiastkového základu dane) daňovníka o základ dane (čiastkový základ dane) druhej oprávnenej osoby.
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
13.K čl. XXXIV, doterajší bod 7
Doterajší bod 7 znie:
„7. Za § 52zzzc sa vkladajú § 52zzzd a 52zzze, ktoré vrátane nadpisov znejú:
„§ 52zzzd
Prechodné ustanovenie k úpravám účinným od 15. marca 2025
Ustanovenia § 33 ods. 5, 8 a 11 v znení účinnom od 15. marca 2025 sa prvýkrát použijú pri podaní daňového priznania za zdaňovacie obdobie 2025.
§ 52zzze
Prechodné ustanovenie k úpravám účinným od 1. apríla 2025
Na účely uplatnenia daňových odpisov sa budovy a stavby, pri ktorých bolo podľa zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov v znení účinnom do 31. marca 2025 konanie začaté a právoplatne ukončené, a budovy a stavby, pri ktorých sa postupuje v súlade so Stavebným zákonom160) a pri ktorých dochádza po 31. marci 2025 k zmene vymedzenia charakteru stavby, považujú za budovy a stavby podľa zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov v znení účinnom do 31. marca 2025.“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 160 znie:
160) § 84 ods. 4 až 7 Stavebného zákona.“.“.
§ 52zzzd v bode 7 nadobúda účinnosť 15. marca 2025 a § 52zzze v bode 7 nadobúda účinnosť 1. apríla 2025, čo sa primerane premietne do článku o účinnosti.
Dopĺňa sa prechodné ustanovenie, na základe ktorého sa spresnenia v oblasti vyklesávania nároku na daňový bonus pri vysokopríjmových domácnostiach v prípade navýšenia základu dane (čiastkového základu dane) daňovníka o základ dane (čiastkový základ dane) druhej oprávnenej osoby použijú už pri podaní daňového priznania za rok 2025.
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
14.V čl. XL sa za bod 3 vkladá nový bod 4, ktorý znie:
„4. V § 12 ods. 10 sa slová „osobitného predpisu13)“ nahrádzajú slovami „Stavebného zákona“.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
6
Legislatívno-technická úprava
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
15.V čl. XL bode 5 poznámka pod čiarou k odkazu 13 znie:
13) Zákon č. 200/2022 Z. z. o územnom plánovaní v znení neskorších predpisov.“.
Legislatívno-technická úprava poznámky pod čiarou.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
16.V čl. XL bod 8 znie:
„8. V § 36 ods. 11 sa slová „osobitného predpisu13)“ nahrádzajú slovami „Stavebného zákona“ a za slová „záväzné stanoviská“ sa vkladajú slová „dotknutého orgánu“.
Legislatívno-technická úprava.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
17.V čl. XLVIII bode 10 v § 27 ods. 5 sa slová „odseku 3“ nahrádzajú slovami „odseku 4“ a slová „odseku 2“ sa nahrádzajú slovami „odsekov 2 a 3“.
Legislatívno-technická úprava vnútorných odkazov.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
18.V čl. XLVIII bode 10 v § 27 odsek 6 znie:
„(6) Budovu na bývanie alebo budovu, ktorá vyžaduje podľa vykonávacieho predpisu tiché prostredie, rozširovanie obytnej zástavby, zmenu účelu využívania existujúcej budovy na takýto účel je možné navrhnúť, umiestniť, povoliť, postaviť alebo významne obnoviť, ak stavebník zabezpečí ochranu vnútorného prostredia a primeranej časti priľahlého vonkajšieho prostredia budovy pri existujúcom a predpokladanom zaťažení hlukom z prevádzky dopravnej infraštruktúry a prevádzky iných zdrojov v súlade s požiadavkami vyplývajúcimi z vykonávacieho predpisu pri súčasnom splnení podmienok vyplývajúcich z § 20 a v súlade s požiadavkami ustanovenými pre kategóriu územia v čase kolaudácie stavby, alebo ak sa kolaudácia nevyžaduje v čase ukončenia realizácie stavebných prác. Stavebník nie je povinný zabezpečiť ochranu vonkajšieho prostredia v prípade významnej obnovy budovy. Pri takto umiestňovanej a povolenej budove alebo jej časti je vlastník budovy povinný zabezpečiť zachovanie účinnosti realizovaných protihlukových opatrení a zabezpečiť, aby boli vo vnútornom prostredí a primeranej časti priľahlého vonkajšieho prostredia budovy trvale dodržané prípustné hodnoty hluku pri existujúcom a predpokladanom zaťažení hlukom z prevádzky dopravnej infraštruktúry a prevádzky z iných zdrojov.“.
7
Navrhuje sa precizovanie textu v nadväznosti na existujúce pojmy v platných právnych predpisoch. Pre lepšiu prehľadnosť sa navrhuje vykonať zmenu novým znením celého odseku.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
19.V čl. XLVIII bode 10 v § 27 ods. 7 sa slová „odseku 5“ nahrádzajú slovami „odseku 6“ a slová „odseku 2“ sa nahrádzajú slovami „odsekov 2 a 3“.
Legislatívno-technická úprava vnútorných odkazov.,
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
20.V čl. XLVIII sa dopĺňa bod 11, ktorý znie:
„11. V § 28 ods. 1 sa na konci pripájajú tieto slová: „a prevádzkovatelia telekomunikačných zariadení určených na šírenie signálu verejných sietí prostredníctvom rádiových alebo iných elektromagnetických prostriedkov na požiadanie poskytovať obyvateľom výsledky objektivizácie expozície obyvateľstva elektromagnetickému poľu od zdrojov elektromagnetického žiarenia vykonávanej v súlade s požiadavkami vykonávacieho predpisu podľa
§ 62 písm. n)
.“.
V nadväznosti na existujúce znenie zákona sa navrhuje ustanoviť povinnosť prevádzkovateľov telekomunikačných zariadení poskytovať výsledky objektivizácie expozície elektromagnetickému poľu, ktoré prevádzkovatelia povinne realizujú v súlade s platnými právnymi predpismi.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
21.Doterajší text čl. LXII sa označuje ako bod 1 a dopĺňa sa bodmi 2 a 3, ktoré znejú:
„2. V § 6 ods. 7 sa vypúšťajú slová „podľa osobitného predpisu9a)“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 9a sa vypúšťa.“.
3. Poznámky pod čiarou k odkazom 6, 6a, 6b a 27a znejú:
„6) § 3 ods. 3 Stavebného zákona.
6a) § 18 Stavebného zákona.
6b) § 73, 74 a 76 Stavebného zákona.
27a) § 5 Stavebného zákona.“.“.
Legislatívno-technická úprava poznámok pod čiarou a odkazov na ne.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
22.V čl. LXVI bodoch 1, 9, 13 a 16 sa slová „projekt ohlásenej stavby“ vo všetkých tvaroch nahrádzajú slovami „projekt stavby na ohlásenie“ v príslušnom tvare.
8
Legislatívno-technická úprava.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
23.V čl. LXVI bode 2 sa slovo „nariadenie“ nahrádza slovom „nariadenia“.
Legislatívno-technická úprava.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
24.V čl. LXVI bode 7 sa slovo „realizovanej“ nahrádza slovom „zhotovovanej“.
Legislatívno-technická úprava.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
25.V čl. LXVI bode 21 v § 16 ods. 2 sa slová „podľa Stavebného zákona,15)“ nahrádzajú slovami „v ktorých sa podľa Stavebného zákona15) postupuje podľa doterajších stavebných predpisov,16)“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 15 znie:
15) § 84 ods. 4 až 7 Stavebného zákona.“.
Legislatívno-technická úprava.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
26.Za čl. LXIX sa vkladá nový čl. LXX, ktorý znie:
„Čl. LXX
Zákon č. 371/2021 Z. z. o významných investíciách sa dopĺňa takto:
1.Za § 12 sa vkladá § 12a, ktorý vrátane nadpisu znie:
„§ 12a
Zánik práv tretích osôb
(1) Ak ide o významnú investíciu podľa § 3 ods. 1 alebo ods. 3, dňom zapísania vlastníckeho práva držiteľa osvedčenia k nehnuteľnostiam uvedeným v osvedčení do katastra nehnuteľností zanikajú práva tretích osôb k nim okrem zákonných vecných bremien a držiteľ osvedčenia je oprávnený predmetné nehnuteľnosti vypratať. Majetkové ujmy tretích osôb vyplývajúce zo zániku ich práv k nehnuteľnostiam uvedeným v osvedčení vyrovná držiteľ osvedčenia, ak zmluva, ktorou boli dotknuté nehnuteľnosti prevedené na držiteľa osvedčenia, neurčuje inak. Ak práva tretích osôb k nehnuteľnostiam uvedeným v osvedčení vznikli po vydaní
9
osvedčenia a bez súhlasu držiteľa osvedčenia, majetkové ujmy vyrovná ten, kto zriadil alebo umožnil zriadiť k predmetným nehnuteľnostiam práva tretej osoby.
(2) Ak ide o významnú investíciu podľa § 3 ods. 1 alebo ods. 3, dňom vydania osvedčenia zanikajú práva tretích osôb k nehnuteľnostiam vo vlastníctve držiteľa osvedčenia uvedeným v osvedčení okrem zákonných vecných bremien a držiteľ osvedčenia je oprávnený predmetné nehnuteľnosti vypratať. Majetkové ujmy tretích osôb vyplývajúce zo zániku ich práv k nehnuteľnostiam podľa prvej vety vyrovná držiteľ osvedčenia.“.
2.Za § 17 sa vkladá § 17a, ktorý vrátane nadpisu znie:
„§ 17a
Prechodné ustanovenie súvisiace s úpravou zániku práv tretích osôb
Zápis vlastníckeho práva držiteľa osvedčenia o významnej investícii k nehnuteľnostiam do katastra nehnuteľnosti spôsobí zánik práv tretích osôb podľa §12a ods. 1 len v prípade, ak k zápisu vlastníckeho práva držiteľa osvedčenia o významnej investícii k nehnuteľnostiam do katastra nehnuteľnosti dôjde v súvislosti s osvedčením o významnej investícii vydaným po 1. marci 2025. Vydanie osvedčenia o významnej investícii spôsobí zánik práv tretích osôb podľa § 12a ods. 2 len v prípade, ak k jeho vydaniu došlo po 1. marci 2025.“.
Nasledujúce články sa primerane prečíslujú.
Nový článok nadobúda účinnosť dňom vyhlásenia, čo sa premietne do článku o účinnosti.
Zavádza sa osobitný režim zániku práv tretích osôb k nehnuteľnostiam dňom zápisu vlastníckeho práva držiteľom osvedčenia alebo dňom vydania osvedčenia (v prípade eventuality, že držiteľ osvedčenia je vlastníkom dotknutých nehnuteľností) o významnej investícií k nehnuteľnostiam uvedeným v osvedčení, čím sa zamedzí napríklad v pokračovaní nájomných a užívacích vzťahov tretích osôb k nehnuteľnostiam, ktoré môžu spôsobiť obštrukcie v efektívnej výstavbe investícií.
Ide o obdobný nástroj, ktorý bol efektívne zavedený vo vzťahu k strategickým investíciám (zákonom č. 142/2024 Z. z.), pričom je zároveň zavedená záruka majetkového vyrovnania v prospech tretích osôb, ktorých práva zaniknú.
Ide predovšetkým o nájomné právo, záložné právo, právo zodpovedajúce vecnému bremenu (okrem zákonných vecných bremien). Ak ide o práva, ktoré sa zapisujú do katastra nehnuteľností, príslušný okresný úrad na úseku katastra nehnuteľností vymaže uvedené práva ex offo po povolení vkladu vlastníckeho práva do katastra nehnuteľností, t. j. súčasne so zápisom vlastníckeho práva investora (držiteľa osvedčenia o významnej investícií) do katastra nehnuteľností alebo na základe návrhu držiteľa osvedčenia o významnej investícii.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
27.V čl. LXXI sa za bod 31 vkladá nový bod 32, ktorý znie:
„32. V § 41 prvom bode sa slová „zákona č. 46/2024 Z. z. a zákona č. 142/2024 Z. z.“ nahrádzajú slovami „zákona č. 46/2024 Z. z., zákona č. 142/2024 Z. z. a zákona č. .../2025 Z. z.“.“.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
10
Tento bod nadobudne účinnosť 1. apríla 2025.
Legislatívno-technická úprava zrušovacieho ustanovenia v nadväznosti na čl. II.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
28.V čl. LXXI bod 32 znie:
„32. V § 41 sa vypúšťajú body 8, 10 a 11.
Doterajší bod 9 sa označuje ako bod 8.“.
Legislatívno-technická úprava zrušovacieho ustanovenia.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
29.Za čl. LXXIII sa vkladá nový článok LXXIV, ktorý znie:
„Čl. LXXIV
Zákon č. 205/2023 Z. z. o zmene a doplnení niektorých zákonov v súvislosti s reformou stavebnej legislatívy v znení zákona č. 46/2024 Z. z., zákona č. 204/2024 Z. z. a zákona č. .../2025 Z. z. sa mení takto:
1.V čl. XVIII sa vypúšťajú body 2 až 6.
2.V čl. LX sa slová „104, čl. XIII bodov 3, 5 7, 10 a 14 a čl. XVIII bodov 2 6“ nahrádzajú slovami „104 a čl. XIII bodov 3, 5 až 7, 10 a 14“.“.
Nasledujúce články sa primerane prečíslujú.
Tento článok nadobudne účinnosť 31. marca 2025.
Vzhľadom na vhodnejšiu úpravu zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 129/1996 Z. z. o niektorých opatreniach na urýchlenie prípravy výstavby diaľnic a ciest pre motorové vozidlá v znení neskorších predpisov, ktorá sa vykonáva v čl. XX tohto vládneho návrhu zákona, sa navrhuje vypustiť vyššie navrhnuté ustanovenia zo zákona č. 205/2023 Z. z.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
30.V čl. LXXV sa za bod 5 vkladá nový bod 6, ktorý znie:
„6.Doterajší text § 9 sa označuje ako odsek 1 a dopĺňa sa odsekom 2, ktorý znie:
„(2) Dňom vydania osvedčenia zanikajú práva tretích osôb k nehnuteľnostiam vo vlastníctve investora uvedeným v osvedčení okrem zákonných vecných bremien a investor je oprávnený predmetné nehnuteľnosti vypratať. Majetkové ujmy tretích osôb vyplývajúce zo zániku ich práv k nehnuteľnostiam podľa prvej vety vyrovná investor.“.
11
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
Tento bod nadobúda účinnosť dňom vyhlásenia, čo sa premietne do článku o účinnosti.
Navrhovaná právna úprava reaguje na eventualitu, ak držiteľ osvedčenia o strategickej investícií je v čase vydania osvedčenia vlastníkom nehnuteľností uvedených v osvedčení o strategickej investícii. Je žiadúce, aby nastali aj pre územia, ktoré vo vlastníctve investora ku dňu vydania osvedčenia o strategickej investícii rovnocenné účinky, aké vo vzťahu k územiam uvedeným v osvedčeniach o strategickej investícii predpokladané podľa § 9 ods.1. V opačnom prípade by mohla byť obmedzená rovnocenná efektívna realizácia strategickej investície.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
31.V čl. LXXV sa za bod 18 vkladá nový bod 19, ktorý znie:
„19.Za § 30 sa vkladá § 30a, ktorý vrátane nadpisu znie:
„§ 30a
Prechodné ustanovenie súvisiace s úpravou ustanovenia zániku práv tretích osôb
Vydanie osvedčenia o strategickej investícii podľa § 9 ods. 2 spôsobí zánik práv tretích osôb len v prípade, ak k jeho vydaniu došlo po 1. marci 2025.“.
Tento bod nadobúda účinnosť dňom vyhlásenia, čo sa premietne do ustanovenia o účinnosti.
V súvislosti s vložením nového prechodného ustanovenia sa upraví znenie bodu 19, ktorým sa tiež vkladá prechodné ustanovenia.
Navrhovaná právna úprava priamo súvisí s bodom 2. a adresuje vylúčenie potenciálneho vzniku retroaktívneho uplatnenia nového § 9 ods. 2.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
32.Za doterajší článok LXXV sa vkladá nový článok LXXVI, ktorý znie:
„Čl. LXXVI
Zákon č. 279/2024 Z. z. o dani z finančných transakcií a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 354/2024 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
1.V § 3 ods. 2 bode 1 sa na konci pripájajú tieto slová: „Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou,“.
2.V § 3 sa odsek 2 dopĺňa šiestym až ôsmym bodom, ktoré znejú:
12
„6. diplomatická misia a konzulárny úrad so sídlom na území Slovenskej republiky okrem konzulárneho úradu vedeného honorárnym konzulom,
7. diplomatická misia a konzulárny úrad, ktoré akreditované pre Slovenskú republiku a majú sídlo mimo územia Slovenskej republiky, okrem konzulárneho úradu vedeného honorárnym konzulom,
8. škola a školské zariadenie zaradené do siete škôl a školských zariadení Slovenskej republiky, okrem školy a školského zariadenia, ktoré je obchodnou spoločnosťou.“.
3.V poznámke pod čiarou k odkazu 27b sa slová „7 písm. d)“ nahrádzajú slovami „12 ods. 5“.
4.V § 4 ods. 2 písm. w) sa na konci pripájajú tieto slová: alebo platobná operácia advokáta na osobitnom účte vykonaná v súvislosti s odovzdaním alebo vrátením náhrady trov konania na základe rozhodnutia súdu.27ba)“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 27ba znie:
27ba) § 263 Civilného sporového poriadku.“.
5.V § 4 ods. 2 písm. ab) sa slová „pokladnici z prostriedkov získaných na základe dotácií zo štátneho rozpočtu“ nahrádzajú slovami „pokladnici, ktorá nesúvisí s podnikateľskou činnosťou verejnej vysokej školy“.
6.V § 10 ods. 5 sa na konci pripájajú tieto slová a veta: „a o sumu dane, ktorá bola vybratá alebo zaplatená z finančnej transakcie, ktorá sa vzťahuje na jeho činnosť vykonávanú v tuzemsku, na ktorú mu boli preúčtované náklady. Ak sa náklady súvisiace s vykonaním finančnej transakcie, ktorá sa vzťahuje na takúto činnosť daňovníka vykonávanú v tuzemsku preúčtujú viacerým daňovníkom, sumu dane podľa prvej vety si uplatnia v pomere, v akom im boli tieto náklady preúčtované“.
7.V § 12 ods. 3 sa číslo „30“ nahrádza číslom „60“.“.
8.V § 12 ods. 7 sa za slová „§ 4 ods. 2“ vkladajú slová „písm. c), e), f), j), l), m), o), q), r), v) až z), ab), ad) až ag)“.“.
Tento článok nadobúda účinnosť 15. marca 2025, čo sa primerane premietne do ustanovenia o účinnosti.
Doterajší článok LXXVI sa primerane prečísluje.
V bode 1 a 2 sa navrhuje rozšíriť okruh oslobodených subjektov, ktoré sa nepovažujú za daňovníka na účely zákona.
V bode 3 a 5 sa precizujú ustanovenia zákona.
V bode 4 sa oslobodzujú platobné operácie, ktorým advokát alebo advokátska spoločnosť sprostredkuje plnenia pre klienta, teda ide o nakladanie s cudzími finančnými prostriedkami.
V bode 6 sa upravuje možnosť odpočítania dane platiteľom dane, ktorá bola zrazená daňovníkovi v rámci tuzemského preúčtovania nákladov tak, aby sa vytvorili rovnaké podmienky ako pri preúčtovaní nákladov zo zahraničia.
Príklad 1 (subjekt v zahraničí a daňovník v SR)
13
Subjekt, ktorý nie je daňovníkom uhradí za Daňovníka A 3x platbu vo výške 100.000 € (DFT neplatí). Tento subjekt preúčtuje náklady vo výške 300.000€ Daňovníkovi A.
Daňovník A: Uhradí preúčtované náklady vo výške 300.000 € subjektu, z prevodu ktorého mu banka vyberie DFT vo výške 40€ (300.000 x 0,004 max 40€).
Daňovník A identifikuje jednotlivé transakcie.
V oznámení uvedie DFT vo výške:
120€=3x40€; 3 x (100.000 x 0,004 max 40€)
Daňovník A si zníži daň o 40€, ktoré už vybrala banka. Daňovník A zaplatí DFT vo výške 120€-40€=80€.
Správca dane príjme celkovo DFT vo výške 120€.
Banka podá oznámenie o výške DFT: 40€
Daňovník A uvedie v oznámení DFT v celkovej výške 80€.
Príklad 2 (subjekt aj daňovník v SR)
Subjekt, ktorý je daňovníkom, uhradí za Daňovníka A 3x platbu vo výške 100.000 €. Banka subjektu vyberie DFT vo výške 120€.
Tento subjekt preúčtuje náklady vo výške 300.000€ Daňovníkovi A.
Daňovník A uhradí preúčtované náklady vo výške 300.000 € subjektu, z prevodu ktorého mu banka vyberie DFT vo výške 40€ (300.000 x 0,004 max 40€).
Daňovník A identifikuje jednotlivé transakcie.
V oznámení uvedie DFT vo výške 120€=3x40€; 3 x (100.000 x 0,004 max 40€).
Daňovník A si zníži daň o 40€, ktoré už vybrala banka Daňovníkovi A a zároveň o 120€, ktoré už vybrala banka od subjektu.
Daňovník A uvedie v oznámení DFT v celkovej výške 120€ -120€ -40€= - 40€ (preplatok).
Správca dane príjme celkovo DFT vo výške 120€.
Banka daňovníka podá oznámenie o výške DFT 40€ a banka subjektu podá oznámenie o výške DFT 120€.
V bode 7 sa upravuje lehota platiteľa dane na oznámenie vysvetlenia daňovníkovi o správnosti dane z 30 dní na 60 dní odo dňa doručenia žiadosti.
V bode 8 sa v súlade s potrebami aplikačnej praxe precizuje ustanovenie zákona v súvislosti s preukazovaním skutočnosti podmieňujúcej oslobodenie od dane.
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
V.
Gestorský výbor odporúča o návrhoch výborov Národnej rady Slovenskej republiky, ktoré sú uvedené v spoločnej správe hlasovať takto:
hlasovať spoločne o bodoch 1 32 spoločnej správy, s odporúčaním gestorského výboru schváliť.
14
VI.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k vládnemu návrhu zákona o zmene a doplnení niektorých zákonov v súvislosti so zmenami vyvolanými Stavebným zákonom (tlač 701) odporúča Národnej rade Slovenskej republiky predmetný návrh zákona schváliť v znení schválených pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov uvedených v spoločnej správe.
Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vládneho návrhu zákona o zmene a doplnení niektorých zákonov v súvislosti so zmenami vyvolanými Stavebným zákonom (tlač 701a) bola schválená uznesením gestorského výboru č. 100 dňa 5. februára 2025.
Týmto uznesením výbor zároveň poveril spravodajcu Jozefa CECHA, aby na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky informoval o výsledku rokovania Výboru NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj, a aby pri rokovaní o predmetnom návrhu zákona predkladal návrhy v zmysle príslušných ustanovení zákona č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov a určil poslancov Romana MALATINCA, Branislava BECÍKA, Viliama ZAHORČÁKA, Jaroslava BAŠKU a Vladimíra FAIČA za náhradníkov spravodajcu.
Igor J A N C K U L Í K, v. r.
podpredseda
Výboru NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
V Bratislave, 5. februára 2025