Výbor Národnej rady Slovenskej republiky
pre kultúru a médiá
26. schôdza výboru
KNR - VKM - 0240/2025-4
46
Uznesenie
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre kultúru a médiá
zo 4. februára 2025
k návrhu poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Romana MICHELKA, Rudolfa HULIAKA, Andreja DANKA a Adama LUČANSKÉHO na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 265/2022 Z. z. o vydavateľoch publikácií a o registri v oblasti médií a audiovízie a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o publikáciách) (tlač 344).
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre kultúru a médiá
A. súhlasí
s návrhom poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Romana MICHELKA, Rudolfa HULIAKA, Andreja DANKA a Adama LUČANSKÉHO na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 265/2022 Z. z. o vydavateľoch publikácií a o registri v oblasti médií a audiovízie a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o publikáciách) (tlač 344)
B. odporúča Národnej rade Slovenskej republiky
návrh poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Romana MICHELKA, Rudolfa HULIAKA, Andreja DANKA a Adama LUČANSKÉHO na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 265/2022 Z. z. o vydavateľoch publikácií a o registri v oblasti médií a audiovízie a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o publikáciách) (tlač 344) schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi uvedenými v prílohe uznesenia
C.ukladá predsedovi výboru
zapracovať stanovisko výboru do spoločnej správy výborov o výsledku prerokovania návrhu zákona vo výboroch v druhom čítaní.
Roman Michelko, v. r.
predseda výboru
Peter Náhlik, v. r.
overovateľ výboru
2
Príloha k uzneseniu č. 46
zo 4. februára 2025
Pozmeňujúce a doplňujúce návrhy
k návrhu poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Romana MICHELKA, Rudolfa HULIAKA, Andreja DANKA a Adama LUČANSKÉHO na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 265/2022 Z. z. o vydavateľoch publikácií a o registri v oblasti médií a audiovízie a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o publikáciách) (tlač 344)
1. V čl. I sa v § 8 ods. 2 slová „predmetného skutkového tvrdenia“ nahrádzajú slovami „nepravdivého alebo neúplného skutkového tvrdenia podľa odseku 1“.
Legislatívno-technická úprava za účelom dodržania zákonom zavedenej terminológie v súlade s čl. 4 Legislatívnych pravidiel tvorby zákonov č. 19/1997 Z. z.
2. V čl. I sa v § 8 ods. 4 písm. c) pred slová „dobrej povesti“ vkladá slovo „do“.
Legislatívno-technická úprava za účelom dodržania zákonom zavedenej terminológie v súlade s čl. 4 Legislatívnych pravidiel tvorby zákonov č. 19/1997 Z. z.
3. V čl. I § 8 ods. 6 sa spojka „a“ za slovom „tvrdenie“ nahrádza čiarkou.
Legislatívno-technická úprava v súlade s bodom 5 Legislatívnotechnických pokynov.
4. V čl. I bode 1 v § 8 ods. 7 písm. c) sa slová „§ 10 ods. 8“ nahrádzajú slovami „§ 10 ods. 4“.
Legislatívno-technická úprava v súvislosti so zmenou 3. bodu.
5. V čl. I sa vypúšťa bod 2.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
Navrhuje sa vypustiť predmetný novelizačný bod v súvislosti so zmenou 3. bodu.
3
6. V čl. I bod 3 znie:
„3. § 10 vrátane nadpisu znie:
„§ 10
Spoločné ustanovenia k právu na opravu a právu na dodatočné oznámenie
(1) Právo na opravu a právo na dodatočné oznámenie sa nevzťahujú na skutkové tvrdenie, ak vydavateľ periodickej publikácie, prevádzkovateľ spravodajského webového portálu alebo tlačová agentúra nezodpovedá za obsah alebo pravdivosť informácie. Zmenou vydavateľa periodickej publikácie, prevádzkovateľa spravodajského webového portálu alebo tlačovej agentúry povinnosť uverejniť opravu alebo dodatočné oznámenie nezaniká.
(2) Ak vydavateľ periodickej publikácie, prevádzkovateľ spravodajského webového portálu alebo tlačová agentúra neuverejnia opravu alebo dodatočné oznámenie vôbec alebo ak nedodržia niektorú z podmienok na jeho uverejnenie, rozhodne o povinnosti uverejniť opravu alebo dodatočné oznámenie na návrh osoby, ktorá o ich uverejnenie vydavateľa periodickej publikácie, prevádzkovateľa spravodajského webového portálu alebo tlačovú agentúru požiadala, súd.
(3) Žaloba sa musí podať na súd do 90 dní od uverejnenia skutkového tvrdenia, ktorého sa žiadosť o uverejnenie opravy týkala alebo od právoplatnosti rozhodnutia, ktorého sa týkala žiadosť o uverejnenie dodatočného oznámenia, inak právo domáhať sa na súde uverejnenia opravy alebo dodatočného oznámenia zaniká.
(4) Uplatnenia práva na opravu alebo práva na dodatočné oznámenie sa po smrti fyzickej osoby, ktorej sa právo na opravu alebo právo na dodatočné oznámenie týka, môže domáhať jej manžel a deti, a ak ich niet, jej rodičia.
(5) Na konanie o žalobe podľa odseku 2 je kauzálne príslušný
a)Mestský súd Bratislava IV pre obvody Krajského súdu v Bratislave, Krajského súdu v Nitre, Krajského súdu v Trnave,
b)Okresný súd Banská Bystrica pre obvody Krajského súdu v Banskej Bystrici, Krajského súdu v Trenčíne, Krajského súdu v Žiline,
c)Mestský súd Košice pre obvody Krajského súdu v Košiciach, Krajského súdu v Prešove.“.“.
Návrhom dochádza k zavedeniu kauzálnej príslušnosti okresných súdov vo veciach žalôb týkajúcich sa práva na opravu a práva na dodatočné oznámenie, čím sa vytvárajú predpoklady pre špecializáciu na danú agendu, a tým aj efektívnejšie konanie a rozhodovanie o žalovaných nárokoch. Súčasne sa z návrhu zákona vypúšťajú pôvodne navrhované odseky 4 7. Vo výsledku sa tak v § 10 vykonávajú zmeny vyvolané novým znením § 8 (Právo na opravu) a dopĺňa sa nový odsek 5, ktorý upravuje kauzálnu príslušnosť súdov prvej inštancie. Úprava kauzálnej príslušnosti odvolacích súdov nie je potrebná vzhľadom na § 34 ods. 1 Civilného sporového poriadku (t.j. o odvolaní koná a rozhoduje krajský súd, v ktorého obvode sídlo prvostupňový súd). Zavedenie kauzálnej príslušnosti mimo Civilného sporového poriadku nie je ničím výnimočné riešenie,
4
pretože obdobne v osobitných zákonoch je riešená kauzálna príslušnosť napríklad v exekučnom konaní, v konkurznom konaní, reštrukturalizačnom konaní, či v agende partnerov verejného sektora.
7. V čl. I bod 4 znie:
„4. Za § 28 sa vkladá § 28a, ktorý vrátane nadpisu znie:
„§ 28a
Prechodné ustanovenia
k úpravám účinným od 1. júla 2025
(1) Žiadosť o uverejnenie vyjadrenia týkajúce sa skutkového tvrdenia, ktoré bolo uverejnené pred 1. júlom 2025, sa posudzuje podľa predpisov účinných do 30. júna 2025.
(2) Konania o žalobách začaté do 30. júna 2025 sa dokončia na súdoch príslušných podľa predpisov účinných do 30. júna 2025.“.“.
Vypúšťajú sa osobitné povinnosti prevádzkovateľa spravodajského webového portálu a zavádza sa štandardné prechodné ustanovenie, ktorého cieľom je potvrdiť pravidlo, že doterajšie konania sa dokončia podľa doterajších predpisov, t. j. na pôvodne príslušných súdoch. Zároveň sa ustanovuje, že žiadosti o uverejnenie vyjadrenia týkajúce sa skutkového tvrdenia, ktoré bolo uverejnené pred 1. júlom 2025, sa posudzujú podľa právnej úpravy účinnej do 30. júna 2025. Úprava zabezpečuje právnu kontinuitu a predchádza procesným nejasnostiam pri posudzovaní žiadostí a prebiehajúcich súdnych konaniach.
8. V čl. II sa slová „dňom vyhlásenia“ nahrádzajú slovami „1. júla 2025“.
Navrhuje sa, aby zákon nadobudol účinnosť 1. júla 2025, a teda, aby sa vytvoril dostatočne dlhý časový úsek pre vykonanie zmien v rozvrhoch práce kauzálne príslušných súdov, ako aj pre vydanie vykonávacej vyhlášky.