Výbor
Národnej rady Slovenskej republiky
pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
42. schôdza výboru
KNR-PZP-0474/2025-4
95
U z n e s e n i e
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky
pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
zo 4. februára 2025
k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 220/2004 Z. z. o ochrane a využívaní poľnohospodárskej pôdy a o zmene zákona č. 245/2003 Z. z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení zákon č. 188/2003 Z. z. o aplikácii čistiarenského kalu a dnových sedimentov do pôdy a o doplnení zákona č. 223/2001 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (tlač 586)
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky
pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
A.s ú h l a s í
s vládnym návrhom zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 220/2004 Z. z. o ochrane a využívaní poľnohospodárskej pôdy a o zmene zákona č. 245/2003 Z. z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení zákon č. 188/2003 Z. z. o aplikácii čistiarenského kalu a dnových sedimentov do pôdy a o doplnení zákona č. 223/2001 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (tlač 586);
B.o d p o r ú č a
Národnej rade Slovenskej republiky
vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 220/2004 Z. z. o ochrane a využívaní poľnohospodárskej pôdy a o zmene zákona č. 245/2003 Z. z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení zákon č. 188/2003 Z. z. o aplikácii čistiarenského kalu a dnových sedimentov do pôdy a o doplnení zákona č. 223/2001 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (tlač 586) schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi:
2
1.V čl. I, 4. bode, § 3 ods. 4 sa slovo „stanovisko4a)“ nahrádza slovami „záväzné stanovisko podľa osobitného predpisu4a)“.
Odôvodnenie k bodu 1.: Navrhuje sa precizovanie
terminológie návrhu zákona a jej zosúladenie s § 9 zákona č. 543/2002 Z. z. o ochrane krajiny a prírody v znení neskorších predpisov na ktorý sa odkazuje poznámka pod čiarou 4a.
2.V čl. I, 4. bode, § 3 ods. 5 sa slová „orgán ochrany poľnohospodárskej pôdy 23) prihliada na stanovisko štátneho orgánu“ nahrádzajú slovami „je orgán ochrany poľnohospodárskej pôdy 23) viazaný záväzným stanoviskom podľa osobitného predpisu vydaným štátnym orgánom“.
Odôvodnenie k bodu 2.: Navrhuje sa precizovanie
terminológie návrhu zákona a jej zosúladenie s § 9 zákona č. 543/2002 Z. z. o ochrane krajiny a prírody v znení neskorších predpisov, predovšetkým ods. 4, ktorý ustanovuje, že príslušný orgán verejnej správy je záväzným stanoviskom viazaný.
3.V čl. I, 6. bode 9 ods. 4) a 13. bode 11 ods. 2) sa slová „identifikačné údaje pozemku podľa katastra“ nahrádzajú slovami „údaje o pozemku podľa osobitného predpisu“.
Odôvodnenie k bodu 3.: Navrhuje sa precizovanie
textu, ktorým sa zosúlaďuje terminológia návrhu zákona s jeho platným znením.
4.V čl. I. sa za bod 22. vkladá nový bod 23., ktorý znie:
„23. V § 17 sa odsek 2 dopĺňa písmenom d), ktoré znie:
„d) ak ide o objekty základňových staníc mobilnej siete, telekomunikačné stožiare a iné nosiče telekomunikačných zariadení alebo stavby elektronických komunikačných sietí11aab), vrátane k nim prislúchajúceho príslušenstva a ide o zmenu poľnohospodárskeho druhu pozemku s celkovou výmerou do 60 m2.“
Poznámka pod čiarou k odkazu 11aab znie:
11aab) § 2 zákona č. 452/2021 Z. z. o elektronických komunikáciách v znení neskorších predpisov.“.“.
Nasledujúce novelizačné body sa primerane prečíslujú.
Odôvodnenie k bodu 4: Upravuje sa výmera,
pri ktorej nie je potrebné rozhodnutie o odňatí, ale len stanovisko orgánu ochrany pôdy pre
3
zmeny poľnohospodárskeho druhu pozemku vo vzťahu k inžinierskym stavbám, nakoľko pri teraz navrhovanej výmere 25m2 nie dané podmienky umožňujúce výstavbu sietí elektronických komunikácií.
Ochrana poľnohospodárskej pôdy je stále zabezpečená, nakoľko bez kladného stanoviska orgánu ochrany pôdy by zámer nebolo možné realizovať. Podobný prístup zvolila aj legislatíva v ČR, ktorá pre tento účel umožňuje výmeru dokonca až 100m2.
Kompromisnú úpravu navrhujeme, aby došlo k zníženiu administratívnych prekážok (na strane štátu i na strane navrhovateľa), ktoré by viedli k spomaleniu digitalizácie regiónov, vidieckych i turistických oblastí Slovenska.
Zmena bude mať pozitívne dopady na investície a zvýšenie tempa digitalizácie, v ktorej už aj teraz SR zaostáva v rámci EÚ.
C.u k l a d á
predsedovi výboru
oznámiť stanovisko Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie k uvedenému návrhu zákona predsedovi Národnej rady Slovenskej republiky.
Zuzana Matejičková, v. r.Rudolf H u l i a k, v. r.
overovateľ výboru predseda výboru