NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKYIX. volebné obdobie
KNR-PZP-0474/2025-13
586a
S p o l o č n á s p r á v a
výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 220/2004 Z. z. o ochrane a využívaní poľnohospodárskej pôdy a o zmene zákona č. 245/2003 Z. z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení zákon č. 188/2003 Z. z. o aplikácii čistiarenského kalu a dnových sedimentov do pôdy a o doplnení zákona č. 223/2001 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (tlač 586) vo výboroch Národnej rady Slovenskej republiky v druhom čítaní
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie ako gestorský výbor k vládnemu návrhu zákona podáva Národnej rade Slovenskej republiky v súlade s § 79 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky:
I.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 680 z 28. novembra 2024 pridelila vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 220/2004 Z. z. o ochrane a využívaní poľnohospodárskej pôdy a o zmene zákona č. 245/2003 Z. z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení zákon č. 188/2003 Z. z. o aplikácii čistiarenského kalu a dnových sedimentov do pôdy a o doplnení zákona č. 223/2001 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (tlač 586) na prerokovanie týmto výborom:
Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky a
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie;
2
Za gestorský výbor určila Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie. Výbory prerokovali predmetný vládny návrh zákona v lehote určenej uznesením Národnej rady Slovenskej republiky.
II.
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí nie sú členmi výborov, ktorým bol vládny návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko k predmetnému vládnemu návrhu zákona (§ 75 ods. 2 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov).
III.
Výbory Národnej rady Slovenskej republiky, ktorým bol vládny návrh zákona pridelený zaujali k nemu nasledovné stanoviská:
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky uznesením č. 250 z 30. januára 2025 s vládnym návrhom zákona súhlasil a odporučil ho Národnej rade Slovenskej republiky schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie uznesením č. 95 zo 4. februára 2025 s vládnym návrhom zákona súhlasil a odporučil ho Národnej rade Slovenskej republiky schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi.
IV.
Z uznesení výborov Národnej rady Slovenskej republiky, uvedených v bode III. tejto správy, vyplývajú tieto pozmeňujúce a doplňujúce návrhy s odporúčaním gestorského výboru:
1.V čl. I, 4. bode, § 3 ods. 4 sa slovo „stanovisko4a)“ nahrádza slovami „záväzné stanovisko podľa osobitného predpisu4a)“.
Odôvodnenie k bodu 1: Navrhuje sa precizovanie terminológie návrhu zákona a jej zosúladenie s § 9 zákona č. 543/2002 Z. z. o ochrane krajiny a prírody v znení neskorších predpisov na ktorý sa odkazuje poznámka pod čiarou 4a. 3
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo
a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
2.V čl. I, 4. bode, § 3 ods. 5 sa slová „orgán ochrany poľnohospodárskej pôdy (§ 23) prihliada na stanovisko štátneho orgánu“ nahrádzajú slovami „je orgán ochrany poľnohospodárskej pôdy (§ 23) viazaný záväzným stanoviskom podľa osobitného predpisu vydaným štátnym orgánom“.
.
Odôvodnenie k bodu 2: Navrhuje sa precizovanie terminológie návrhu zákona a jej zosúladenie s § 9 zákona č. 543/2002 Z. z. o ochrane krajiny a prírody v znení neskorších predpisov, predovšetkým ods. 4, ktorý ustanovuje, že príslušný orgán verejnej správy je záväzným stanoviskom viazaný. Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo
a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
3.V čl. I, 6. bode (§ 9 ods. 4) a 13. bode (§ 11 ods. 2) sa slová „identifikačné údaje pozemku podľa katastra“ nahrádzajú slovami „údaje o pozemku podľa osobitného predpisu“.
Odôvodnenie k bodu 3: Navrhuje sa precizovanie textu, ktorým sa zosúlaďuje terminológia návrhu zákona s jeho platným znením. Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo
a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
4
4.V čl. I. sa za bod 22. vkladá nový bod 23., ktorý znie:„23. V § 17 sa odsek 2 dopĺňa písmenom d), ktoré znie:
„d) ak ide o objekty základňových staníc mobilnej siete, telekomunikačné stožiare a iné nosiče telekomunikačných zariadení alebo stavby elektronických komunikačných sietí11aab), vrátane k nim prislúchajúceho príslušenstva a ide o zmenu poľnohospodárskeho druhu pozemku s celkovou výmerou do 60 m2.“
Poznámka pod čiarou k odkazu 11aab znie:
„11aab) § 2 zákona č. 452/2021 Z. z. o elektronických komunikáciách v znení neskorších predpisov.“.“.
Nasledujúce novelizačné body sa primerane prečíslujú.
Odôvodnenie k bodu 4: Upravuje sa výmera, pri ktorej nie je potrebné rozhodnutie o odňatí, ale len stanovisko orgánu ochrany pôdy pre zmeny poľnohospodárskeho druhu pozemku vo vzťahu k inžinierskym stavbám, nakoľko pri teraz navrhovanej výmere 25m2 nie sú dané podmienky umožňujúce výstavbu sietí elektronických komunikácií. Ochrana poľnohospodárskej pôdy je stále zabezpečená, nakoľko bez kladného stanoviska orgánu ochrany pôdy by zámer nebolo možné realizovať. Podobný prístup zvolila aj legislatíva v ČR, ktorá pre tento účel umožňuje výmeru dokonca až 100m2.
Kompromisnú úpravu navrhujeme, aby došlo k zníženiu administratívnych prekážok (na strane štátu i na strane navrhovateľa), ktoré by viedli k spomaleniu digitalizácie regiónov, vidieckych i turistických oblastí Slovenska.
Zmena bude mať pozitívne dopady na investície a zvýšenie tempa digitalizácie, v ktorej už aj teraz SR zaostáva v rámci EÚ.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo
a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
V.
Gestorský výbor odporúča hlasovať o bodoch 1 až 4 spoločnej správy spoločne s návrhom gestorského výboru uvedené body schváliť.
5
VI.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 220/2004 Z. z. o ochrane a využívaní poľnohospodárskej pôdy a o zmene zákona č. 245/2003 Z. z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení zákon č. 188/2003 Z. z. o aplikácii čistiarenského kalu a dnových sedimentov do pôdy a o doplnení zákona č. 223/2001 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (tlač 586) schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi.
Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 220/2004 Z. z. o ochrane a využívaní poľnohospodárskej pôdy a o zmene zákona č. 245/2003 Z. z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení zákon č. 188/2003 Z. z. o aplikácii čistiarenského kalu a dnových sedimentov do pôdy a o doplnení zákona č. 223/2001 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (tlač 586a) vo výboroch Národnej rady Slovenskej republiky v druhom čítaní bola schválená uznesením Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie č. 96 zo 4. februára 2025.
V citovanom uznesení výbor poveril spoločného spravodajcu výborov Igora Šimka predložiť Národnej rade Slovenskej republiky spoločnú správu výborov a splnomocnil ho podať návrhy podľa § 81 ods. 2, § 83 ods. 4, § 84 ods. 2 a § 86 zákona o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky.
Rudolf H u l i a k, v. r.
predseda výboru