Navrhovaná úprava § 48 ods. 1 umožňuje orgánu ochrany prírody uložiť za protiprávny výrub drevín nielen finančnú náhradu, ale aj primeranú náhradnú výsadbu. Táto zmena reaguje na potrebu efektívnejšieho obnovenia ekologickej funkcie drevín a umožňuje flexibilnejší prístup k náprave škôd spôsobených neoprávneným výrubom.
Rozšírenie možností orgánu ochrany prírody reflektuje princíp proporcionality a zohľadňuje environmentálne hľadiská tým, že podporuje obnovu poškodeného ekosystému priamo v dotknutom území. Úprava zároveň posilňuje preventívnu a nápravnú funkciu zákona, pričom zachováva požiadavky na primeranosť zásahov.
Navrhovaná úprava § 54 ods. 5 precizuje rozsah dokumentácie ochrany prírody a krajiny tým, že explicitne vymedzuje, pre ktoré kategórie chránených území sa vypracúva. Dopĺňajú sa prírodné parky, národné prírodné rezervácie, prírodné pamiatky, národné prírodné pamiatky, chránené vtáčie územia a územia európskeho významu. Táto úprava reflektuje na legislatívnu potrebu jasného a úplného vymedzenia povinností vyplývajúcich z § 54 ods. 4 písm. a) až d), čím sa zabezpečuje konzistentnosť a jednoznačnosť uplatňovania zákona.
Navrhovaná zmena má za cieľ zosúladiť právnu úpravu s praktickými požiadavkami na manažment chránených území, pričom zlepšuje právnu istotu a predchádza výkladovým nejasnostiam. Výraznejšie zohľadňuje špecifiká jednotlivých kategórií chránených území a ich význam pri ochrane prírodných hodnôt a biodiverzity, pričom sa zabezpečuje súlad s medzinárodnými záväzkami Slovenskej republiky v oblasti ochrany prírody a krajiny.
Navrhovaná úprava § 54 ods. 20 precizuje rozsah území, na ktoré sa nevzťahuje povinnosť vypracovať programy starostlivosti. Nahradením pôvodného znenia sa stanovuje, že táto povinnosť sa nevzťahuje na krajinné oblasti, národné parky, prírodné parky, chránené vtáčie územia a územia európskeho významu, pokiaľ sa prekrývajú s chránenými krajinnými oblasťami, národnými parkami alebo prírodnými parkami.
Úprava zohľadňuje potrebu efektívneho manažmentu chránených území, pričom rešpektuje hierarchiu ochrany a praktické požiadavky na vypracovanie dokumentácie ochrany prírody. Presné vymedzenie dotknutých území umožňuje optimalizáciu procesov starostlivosti o chránené územia a zabezpečenie účelnej ochrany prírodných hodnôt. Návrh tak prispieva k lepšiemu plneniu cieľov ochrany prírody a krajiny.
Navrhovaná úprava dopĺňa výnimku z predkupného práva štátu na prípady predaja spoluvlastníckeho podielu medzi spoluvlastníkmi spoločnej nehnuteľnosti. Týmto sa zjednodušuje proces prevodov v rámci uzavretého okruhu spoluvlastníkov a odstraňuje povinnosť predkladania ponuky na predkupné právo štátu, ktorá je v týchto prípadoch neúčelná.
Návrh zohľadňuje špecifiká nakladania so spoločnými nehnuteľnosťami a umožňuje rýchlejšie a efektívnejšie právne úkony bez vplyvu na ciele ochrany prírody.