1
DOLOŽKA PREDNOSTImedzinárodnej zmluvy pred zákonmi
(čl. 7 ods. 5 Ústavy Slovenskej republiky)
1. Gestor zmluvy:
Ministerstvo financií Slovenskej republiky.
2. Názov zmluvy:
Protokol medzi Slovenskou republikou a Brazílskou federatívnou republikou, ktorým sa mení Zmluva medzi vládou Československej socialistickej republiky a vládou Brazílskej federatívnej republiky o zamedzení dvojakého zdanenia a zabránení daňovému úniku v odbore daní z príjmu (ďalej len „protokol“)
3. Účel a predmet zmluvy a jeho úprava v právnom poriadku Slovenskej republiky:
Účelom protokolu je zmeniť a doplniť Zmluvu medzi vládou Československej socialistickej republiky a vládou Brazílskej federatívnej republiky o zamedzení dvojakého zdanenia a zabránení daňovému úniku v odbore daní z príjmu (ďalej len „zmluva“). Potreba úpravy vyplýva zo zásadných zmien vo vnútroštátnej legislatíve oboch zmluvných štátov a v oblasti medzinárodného zdaňovania, ktoré nastali od roku 1986, kedy bola uzavretá zmluva. Účel a predmet protokolu sa pochopiteľne zhodujú s účelom a predmetom zmluvy. Jej hlavným cieľom je vytvorenie právneho rámca pre rozvoj všestranných a vzájomne výhodných hospodárskych vzťahov. Uvedené je možné čiastočne docieliť prostredníctvom rozdelenia práva na zdanenie jednotlivých druhov príjmov medzi Slovenskou republikou a Brazíliou, čím dochádza k efektívnemu zamedzeniu dvojitého právneho zdanenia a eliminácii nadmerného daňového zaťaženia. Protokol upravuje a dopĺňa zmluvu o vybrané opatrenia Akčného plánu G20/OECD BEPS (opatrenia týkajúce sa boja proti erózii základov dane a presunu ziskov) a iné opatrenia (napríklad úprava viacerých definícií, nový článok o výmene informácií).
Protokol neukladá žiadne nové daňové povinnosti, ktoré by presahovali rámec vymedzený vnútroštátnymi právnymi predpismi Slovenskej republiky, t. j. zákonom č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov, zákonom č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, zákonom č. 442/2012 Z. z. o medzinárodnej pomoci a spolupráci pri správe daní v znení neskorších predpisov, zákonom č. 466/2009 Z. z. o medzinárodnej pomoci pri vymáhaní niektorých finančných pohľadávok a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a zákonom č. 11/2019 Z. z. o pravidlách riešenia sporov týkajúcich sa zdanenia v znení zákona č. 150/2022 Z. z.. Protokol sa predkladá podľa Pravidiel pre uzatváranie medzinárodných zmlúv a zmluvnú prax, ktoré boli 21. októbra 2009 schválené uznesením vlády SR č. 743/2009.
4. Priama úprava práv alebo povinností fyzických osôb alebo právnických osôb:
Protokol v článkoch 10, 11 a 13 upravuje práva a povinnosti fyzických osôb a právnických osôb. Článok 10 (upravuje článok 23 zmluvy) zabezpečuje uplatnenie metód na zamedzenie dvojitého zdanenia v situáciách, kedy zmluva umožňuje obom štátom zdanenie toho istého príjmu. Článok 11 (upravuje článok 25 zmluvy) udeľuje právo rezidentovi zmluvného štátu obrátiť sa na príslušný orgán štátu jeho rezidencie za účelom riešenia takého zdanenia jeho príjmov, ktoré je v rozpore s ustanoveniami zmluvy. Článok 13 (dopĺňa článok 26-A do zmluvy) stanovuje pravidlá na uplatnenie výhod zo zmluvy a pravidlo proti zneužívaniu ustanovení zmluvy.
2
5. Úprava predmetu medzinárodnej zmluvy v práve Európskej únie:Súlad protokolu s právom Európskej únie: bezpredmetné.
Predmet návrhu nie je v práve Európskej únie explicitne upravený.
6. Kategória zmluvy podľa čl. 7 ods. 4 Ústavy Slovenskej republiky (vyžaduje pred ratifikáciou súhlas Národnej rady Slovenskej republiky):
Z hľadiska obsahu je tento protokol medzinárodnou hospodárskou zmluvou všeobecnej povahy podľa čl. 7 ods. 4 Ústavy Slovenskej republiky a medzinárodnou zmluvou, ktorá priamo zakladá práva alebo povinnosti fyzických osôb alebo právnických osôb podľa čl. 7 ods. 4 a 5 Ústavy Slovenskej republiky. Protokol je bez ohľadu na formu prezidentskou zmluvou.
7. Kategória zmluvy podľa čl. 7 ods. 5 Ústavy Slovenskej republiky (má prednosť pred zákonmi):
Z kategórií vymedzených čl. 7 ods. 5 Ústavy SR je protokol medzinárodnou zmluvou, ktorá priamo zakladá práva alebo povinnosti fyzických osôb alebo právnických osôb a medzinárodnou zmluvou, na ktorej vykonanie nie je potrebný zákon.
Protokol má prednosť pred zákonmi, keďže fyzické osoby a právnické osoby sú povinné postupovať podľa protokolu pri tých ustanoveniach protokolu, ktoré upravujú ich daňové povinnosti odlišne od vnútroštátnych právnych predpisov Slovenskej republiky. Protokol pritom daňovníkom neukladá nové daňové povinnosti, ale modifikuje uplatňovanie vnútroštátnych právnych predpisov vzťahujúcich sa na dane s ohľadom na ustanovenia protokolu.
8. Vplyvy prijatia medzinárodnej zmluvy, ktorá má prednosť pred zákonmi, na slovenský právny poriadok (uvedú sa právne predpisy alebo ich jednotlivé ustanovenia, ktorých sa medzinárodná zmluva týka; potreba ich zrušenia alebo zmeny z dôvodu duplicity):
Pre prijatie protokolu nie je potrebné meniť ani rušiť žiadne právne predpisy Slovenskej republiky. Na právny poriadok Slovenskej republiky bude mať protokol vplyv v takom rozsahu, že ustanovenia zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov a zákona č. 563/2009 Z. z. o správe daní (Daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov sa nepoužijú, ak protokol ustanovuje inak. Uvedené vyplýva z § 1 ods. 2 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení zákona č. 129/2011 Z. z. a z § 162 zákona č. 563/2009 Z. z. o správe daní (Daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Protokol bude mať vplyv aj na zákon č. 442/2012 Z. z. o medzinárodnej pomoci a spolupráci pri správe daní v znení neskorších predpisov, čo vyplýva z § 22 predmetného zákona, v ktorom je uvedené, že pri poskytovaní, požadovaní alebo prijímaní medzinárodnej pomoci a spolupráce pri správe daní na základe medzinárodnej zmluvy sa primerane postupuje podľa tohto zákona a podľa osobitného predpisu, v rozsahu podľa medzinárodnej zmluvy. Ustanovenia článku 11 protokolu, týkajúce sa procedúry vzájomnej dohody sú z procedurálneho hľadiska doplnené ustanoveniami zákona č. 11/2019 Z. z. o pravidlách riešenia sporov týkajúcich sa zdanenia v znení zákona č. 150/2022 Z. z., ak tieto ustanovenia nie sú v rozpore s ustanoveniami protokolu.