k rozdeleniu česko-slovenskej federácie v roku 1992 nakoniec prišlo iným spôsobom bez ústavného zákona schváleného Národnou radou Slovenskej republiky a bez referenda). Ústavnou zmenou z roku 2001 bol čl. 7 ústavy rozšírený o ďalšie odseky, pričom odsekom 2 sa vytvára ústavný rámec pre členstvo Slovenskej republiky v Európskej únii a odsekom 3 pre začlenenie Slovenskej republiky do NATO. Zvyšné dva odseky čl. 7 ústavy sa týkajú medzinárodných zmlúv. Súčasné znenie čl. 7 ods. 2 ústavy neobsahuje explicitné konštatovanie členstva Slovenskej republiky v Európskej únii, implicitne ho však predpokladá, keďže upravuje prenos výkonu časti práv Slovenskej republiky na Európske spoločenstvá a Európsku úniu, prednosť európskeho práva pred zákonmi Slovenskej republiky a jeho implementáciu, teda záležitosti, ktoré majú zmysel iba v prípade členstva Slovenskej republiky v Európskej únii. Členstvo Slovenskej republiky v Európskej únii sa premietlo aj do ďalších ustanovení ústavy, konkrétne do čl. 77 (nezlučiteľnosť funkcie sudcu s inými funkciami, vrátane funkcie poslanca Európskeho parlamentu), čl. 120 ods. 2 (oprávnenie vlády vydávať nariadenia aj na vykonanie Európskej dohody o pridružení uzatvorenej medzi Európskymi spoločenstvami a ich členskými štátmi na strane jednej a Slovenskou republikou na strane druhej a na vykonanie medzinárodných zmlúv podľa čl. 7 ods. 2, ak tak stanoví zákon) a čl. 129 ods. 2 (rozhodovanie ústavného súdu o ústavnosti a zákonnosti volieb do Európskeho parlamentu).
Na rozdiel od Európskej únie a jej inštitúcií, ktoré ústava spomína na viacerých miestach, NATO v ústave spomenuté nie je. Súčasné znenie čl. 7 ods. 3 ústavy však bolo do ústavy začlenené, aby vytvorilo ústavný rámec pre vstup Slovenskej republiky do NATO tým, že upraví možnosť a spôsob zaradenia Slovenskej republiky do organizácie vzájomnej kolektívnej bezpečnosti.
Od vstupu Slovenskej republiky do Európskej únie a NATO ubehli už viac ako dve desaťročia. Obe organizácie sa odvtedy rozšírili o ďalšie krajiny, predovšetkým bývalé socialistické štáty. Po agresii Ruskej federácie proti Ukrajine do NATO vstúpili dlhodobo neutrálne Fínsko a Švédsko. O vstup do EÚ aj NATO sa naďalej uchádza viacero krajín.
Týmto návrhom ústavného zákona sa navrhuje premietnuť široký a dlhodobý politický konsenzus v otázke potreby a významu členstva Slovenskej republiky v Európskej únii a NATO do ústavy tým, že ústava bude explicitne konštatovať, že Slovenská republika je členským štátom Európskej únie a NATO. Zároveň s tým sa navrhuje do ústavy zakotviť aj prihlásenie sa k hodnotám, na ktorých je Európska únia založená a ktoré zodpovedajú hodnotám, na ktorých je založená Slovenská republika ako demokratický právny štát, a k plneniu záväzkov, ktoré Slovenskej republike vyplývajú z členstva v NATO.
Viaceré členské štáty Európskej únie majú vo svojich ústavách upravené niektoré aspekty svojho členstva v Európskej únii. Ústava Francúzskej republiky aj explicitne konštatuje, že Francúzska republiky sa zúčastňuje na Európskej únii (čl. 88-1). Preambula chorvátskej ústavy deklaruje vôľu krajiny zúčastňovať sa na európskej integrácii a na základoch hodnôt európskej civilizácie. Aj chorvátska ústava explicitne spomína členstvo Chorvátska v Európskej únii. Čl. 23 ods. 1 ústavy Spolkovej republiky Nemecko uvádza, že Spolková republika Nemecko sa podieľa na rozvoji Európskej únie, ktorá je viazaná demokratickými, právne štátnymi,