1
D ô v o d o v á s p r á v a
A.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 46/2024 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony predkladajú na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Milan Majerský, Igor Janckulík, Marián Čaučík, Jozef Hajko, Ján Horecký, František Majerský, František Mikloško, Peter Stachura, Branislav Škripek, Martin Šmilňák, Andrea Turčanová
Cieľom návrhu zákona
Podľa súčasne platného znenia zákona č. 46/2024 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony bola odložená bola okrem iného odložená účinnosť stavebnej reformy vykonanej na základe zákona č. 200/20222 Z. z. o územnom plánovaní, zákona č. 201/2022 Z. z. o výstavbe a ďalších súvisiacich právnych predpisov o jeden rok (z 1. apríla 2024 na 1. apríl 2025).
Tento čas sa ukazuje z hľadiska materiálno-technického, ekonomického, personálneho, infomatizačného, legislatívno-technického (vykonávacích predpisov) a celkovej pripravenosti stavebných úradov a jednotlivých dotknutých subjektov ako nedostatočný a je potrebné odložiť účinnosť o ďalší jeden rok, t. j. na 1. apríl 2026. v čase schvaľovania novely č. 46/2024 Z. z. bolo navrhované posunutie stavebnej reformy o 2 roky, čo nakoniec nebolo akceptované.
Súčasne je tento návrh predkladaný z legislatívno-procesnej opatrnosti. V legislatívnom procese je síce v čase predkladania tohto návrhu zákona v 2 čítaní vládny návrh stavebného zákona (parlamentná tlač 587) s navrhovanou účinnosťou od 1. apríla 2025, avšak vzhľadom na politické pomery v Národnej rade Slovenskej republiky je riziko, že tento zákon nemusí byť schválený, resp. schválený v časovom predstihu pred plánovanou účinnosťou.
Čím by mohol nastať legislatívno-technický kolaps v stavebnej legislatíve, resp. v činnosti stavebných úradov.
Cieľom predloženej novely zákona je odložiť účinnosť o jeden rok (1. apríl 2026) tak aby sa vytvoril dostatočný legislatívny časový priestor na vyriešenie tejto situácie a na vytvorenie kvalitnej stavebnej legislatívy vrátane materiálno-technicko, personálno, informatizačného zabezpečenia.
Predkladatelia výnimočne zvolili techniku v podobe novelizácie novely zákona, vzhľadom k tomu, že sa mení len v nevyhnutnom rozsahu účinnosť jednotlivých dotknutých ustanovení,
2
a zamýšľanú zmenu nemožno dosiahnuť iným vhodným spôsobom (čo v tomto prípade výnimočne pripúšťajú aj Legislatívne pravidlá tvorby zákonov).
Predkladaný návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, zákonmi a všeobecne záväznými právnymi predpismi, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
Návrh zákona nebude mať nepriaznivý dopad na verejné financie, na životné prostredie ani nemá vplyv na informatizáciu spoločnosti, na sociálne vplyvy a na manželstvo, rodičovstvo a rodinu. Návrh zákona má pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie a na služby verejnej správy pre občana.
3
B.Osobitná časť
K čl. I
K bodu 1
Navrhuje sa posunutie účinnosti o jeden rok, t. j. všade tam kde sa uvádza 31. marca 2025 mení sa na 31. marca 2026, všade tam kde sa uvádza 1. apríla 2025 mení sa na 1. apríla 2026 a primerane aj ďalšie roky 2026 až 2031.
K čl. II
Vzhľadom k tomu, že pôvodná odložená účinnosť stavebnej reformy bola odložená na 1. apríla 2025, navrhuje sa účinnosť navrhovaného zákona od 31. marca 2025, tak aby sa stihla odložiť účinnosť stavebnej reformy z 1. apríla 2025 na 1 apríl 2026.
4
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu právneho predpisu s právom Európskej únie
1.
Navrhovateľ právneho predpisu: Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky:
Milan Majerský, Igor Janckulík, Marián Čaučík, Jozef Hajko, Ján Horecký, František Majerský, František Mikloško, Peter Stachura, Branislav Škripek, Martin Šmilňák, Andrea Turčanová
2.
Názov návrhu právneho predpisu: zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 46/2024 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
3.
Predmet návrhu právneho predpisu:
a)nie je upravený v primárnom práve Európskej únie
b)nie je upravený v sekundárnom práve Európskej únie
c)nie je upravený v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie
4. Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
bezpredmetné
5.Stupeň zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu s právom Európskej únie:
Stupeň zlučiteľnosti - úplný
5
Doložka vybraných vplyvov
1. Základné údaje
Názov materiálu
návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 46/2024 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
Predkladateľ
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky: Milan Majerský, Igor Janckulík, Marián Čaučík, Jozef Hajko, Ján Horecký, František Majerský, František Mikloško, Peter Stachura, Branislav Škripek, Martin Šmilňák, Andrea Turčanová
Materiál nelegislatívnej povahy
💧 Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia práva EÚ
Termín začiatku a ukončenia PPK
Predpokladaný termín predloženia na MPK*
Predpokladaný termín predloženia na Rokovanie vlády SR*
2. Definícia problému
Novelou zákona č. 46/2024 Z. z. ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony bola okrem iného odložená účinnosť stavebnej reformy o jeden rok (z 1. apríla 2024 na 1. apríl 2025). Tento čas sa ukazuje ako nedostatočný a je potrebné odložiť účinnosť o ďalší jeden rok.
3. Ciele a výsledný stav
Cieľom predloženej novely zákona je odložiť účinnosť stavebných predpisov o jeden rok (na 1. apríla 2026)
4. Dotknuté subjekty
6
5. Alternatívne riešenia
---
6. Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov? Áno 💧 Nie
7. Transpozícia práva EÚ
---
8. Preskúmanie účelnosti**
---
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** nepovinné
9. Vplyvy navrhovaného materiálu
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
Vplyvy na rozpočet verejnej správy z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy
Áno
💧 Nie
Čiastočne
💧 Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na podnikateľské prostredie z toho vplyvy na MSP
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
Sociálne vplyvy
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
Vplyvy na informatizáciu
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
💧 Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby pre občana z toho vplyvy služieb verejnej správy na občana vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
💧 Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
7