zdravotníckych pomôcok, na základe práva Únie alebo práva členského štátu, ktorým sa stanovujú vhodné a konkrétne opatrenia na ochranu práv a slobôd dotknutej osoby, najmä profesijné tajomstvo a
2.Zákon č. 581/2004 Z. z., v zmysle ktorého zdravotné poisťovne vykonávajú svoju kontrolnú činnosť u poskytovateľov, ktorým na základe zmluvy uhrádzajú úhradu za poskytnutú zdravotnú starostlivosť.
3.Zákon č. 576/2004 Z. z., podľa ktorého zdravotná starostlivosť zahŕňa aj poskytovanie liekov, zdravotníckych pomôcok a dietetických potravín.
Na základe vyššie uvedenej argumentácie MZ SR vo svojom Usmernení konštatuje, že zdravotné poisťovne majú spracúvať všetky elektronické predpisy (preskripčné záznamy), ktoré sú predpísané zmluvným PZS, ak príslušný preskripčný záznam bol vytvorený v súvislosti s poskytnutou zdravotnou starostlivosťou, ktorá je uhrádzaná z prostriedkov verejného zdravotného poistenia.
Zo znenia Usmernenia MZ SR zároveň nepriamo vyplýva, že na základe súčasného znenia legislatívy nie je možné, aby elektronické predpisy vystavovali nezmluvní PZS. Ide približne o 100 tisíc receptov mesačne, kvôli ktorým musia pacienti chodiť osobne do ambulancií.
Ministerstvo zdravotníctva zároveň zdravotným poisťovniam potvrdilo, že uvedené usmernenie bolo prerokované na osobnom stretnutí aj s Úradom na ochranu osobných údajov SR (ÚOOÚ SR), ktorý sa s usmernením stotožňuje.
Je dôležité uviesť, že samotné znenie § 2 ods. 9 zákona č. 153/2013 Z. z. a k nemu vydané Usmernenie MZ SR sú prinajmenšom sporné. Na rokovaní Výboru NR SR pre zdravotníctvo 14. 1. 2025 zástupcovia MZ SR o.i. uviedli, že prerokovaný názor ÚOOÚ SR nie je právne záväzný a v prípade, ak by bol podaný podnet týkajúci sa GDPR vo vzťahu k elektronicky predpísaným liekom nehradeným z verejného zdravotného poistenia, nedá sa zaručiť, že sa ÚOOÚ SR vo svojom rozhodnutí stotožní s výkladom zákona uvedeným v Usmernení MZ SR.
Už len fakt, že vznikli takéto právne polemiky o rôznych možnostiach aplikácie zákona v praxi, je znakom, že zákon je nejednoznačný a je potrebné ho upraviť. Samotné Usmernenie MZ SR konštatuje, že súčasné fungovanie eReceptov je len dočasné a bude potrebná legislatívna zmena.
Z pohľadu pacientov je ideálnym riešením návrat ku skutkovému stavu, ktorý tu bol pred 01.01.2025, nakoľko dovtedajšie riešenie bolo technicky plne funkčné a súčasne zahŕňalo aj predpisy vystavené nezmluvnými PZS, ktorých je približne 100 tisíc mesačne a ktoré si pacienti v dôsledku novely musia aktuálne vyzdvihovať v papierovej podobe. Na tento účel je však potrebné dať zdravotným poisťovniam jasné zákonné oprávnenie spracúvať vo svojom informačnom systéme aj elektronické predpisy na lieky, zdravotnícke pomôcky a dietetické potraviny predpísané nezmluvnými PZS.
Ak chceme mať komplexný dohľad nad kvalitou a bezpečnosťou zdravotnej starostlivosti, je nevyhnutné, aby zdravotné poisťovne mali prístup aj k preskripčným záznamom, ktoré vytvárajú pre ich poistencov nezmluvní PZS. Len tak môže zdravotná poisťovňa spoľahlivo plniť svoje úlohy a upozorniť lekára napríklad na nežiaduce interakcie liekov, viacnásobnú preskripciu toho istého lieku rôznymi lekármi, či spravodlivo posúdiť