1
DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. VŠEOBECNÁ ČASŤ
Návrh zákona, ktorým sa mení zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 566/1992 Zb. o Národnej banke Slovenska v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) predkladá skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky.
Postavenie guvernéra Národnej banky Slovenska upravuje zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 566/1992 Zb. o Národnej banke Slovenska v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o NBS“). Guvernéra NBS vymenúva a odvoláva prezident SR na návrh vlády SR schválený Národnou radou SR, jeho funkčné obdobie je šesťročné.
Napriek tomu, že zákon o NBS vymenúva niekoľko spôsobov zániku funkcie guvernéra 7 ods. 8), najčastejším dôvodom je zánik funkcie uplynutím funkčného obdobia. A práve pri ustanovení, ktoré pojednáva o zániku funkcie uplynutím funkčného obdobia je výnimka pre guvernéra, v zmysle ktorej guvernérovi zanikne funkcia dňom účinnosti vymenovania nového guvernéra.
Takéto nastavenie zániku funkcie guvernéra vytvára priestor na umelé predlžovanie jeho funkčného obdobia, pričom prax aj v súčasnosti ukazuje, že parlament si nedokáže, resp. nechce plniť svoje povinnosti a zvoliť ústavných činiteľov, ale i ďalších štátnych funkcionárov do funkcií.
Navrhuje sa preto zo znenia zákona o NBS vypustiť ustanovenia, kedy funkcia guvernéra zaniká až dňom účinnosti vymenovania nového guvernéra.
Týmto spôsobom budú aj vláda, parlament a prezident motivovaní neodkladať voľbu a vymenovanie nového guvernéra pri zániku funkcie pôvodného guvernéra uplynutím funkčného obdobia.
Návrh zákona nemá vplyv na rozpočet verejnej správy, žiadne sociálne vplyvy, nemá vplyv na životné prostredie, na informatizáciu spoločnosti, na manželstvo, rodičovstvo a rodinu, na podnikateľské prostredie a ani na služby verejnej správy pre občana.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
2
B. OSOBITNÁ ČASŤ
K Čl. I
V § 7 ods. 8 písm. a) a b) sa navrhuje vypustiť vetu za bodkočiarkou, ktorou sa osobitne pre guvernéra navrhuje zánik funkcie až dňom účinnosti vymenovania nového guvernéra.
Po schválení zákona sa bude v týchto prípadoch postupovať podľa § 9 ods. 1, v zmysle ktorého, ak guvernérovi zanikla funkcia a ešte nie je vymenovaný nový guvernér, oprávnenia guvernéra NBS prechádzajú na viceguvernéra povereného bankovou radou; ak nie vymenovaní ani viceguvernéri, tieto oprávnenia prechádzajú na iného člena bankovej rady povereného bankovou radou.
K Čl. II
Navrhuje sa účinnosť návrhu zákona na 1. mája 2025.
3
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky
2. Názov návrhu právneho predpisu: návrh zákona, ktorým sa mení zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 566/1992 Zb. o Národnej banke Slovenska v znení neskorších predpisov
3. Predmet návrhu zákona:
a)je upravený v primárnom práve Európskej únie
- v čl. 2, 3 a 13 Zmluvy o Európskej únií v platnom znení a v čl. 283 Zmluvy o fungovaní Európskej únie v platnom znení,
- čl. 14 Protokolu č. 4 o štatúte európskeho systému centrálnych bánk a Európskej centrálnej banky v platnom znení
b)nie je upravený v sekundárnom práve Európskej únie,
c)nie je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
4. Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
a)lehota na prebranie príslušného právneho aktu Európskej únie, príp. aj osobitná lehota účinnosti jeho ustanovení:
Návrhom zákona sa nepreberá nová smernica.
b)informácia o začatí konania v rámci „EÚ Pilot“ alebo o začatí postupu Európskej komisie, alebo o konaní Súdneho dvora Európskej únie proti Slovenskej republike podľa čl. 258 a 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie v jej platnom znení spolu s uvedením konkrétnych vytýkaných nedostatkov a požiadaviek na zabezpečenie nápravy so zreteľom na nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1049/2001 z 30. mája 2001 o prístupe verejnosti k dokumentom Európskeho parlamentu, Rady a Komisie:
Proti Slovenskej republike nezačalo žiadne konanie o porušení podľa čl. 258 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie.
c)informácia o právnych predpisoch, v ktorých uvádzané právne akty Európskej únie prebrané, spolu s uvedením rozsahu ich prebrania, príp. potreby prijatia ďalších úprav:
Návrhom zákona sa nepreberá nová smernica.
5. Návrhu právneho predpisu je zlučiteľný s právom Európskej únie:
- úplne
4
5
Doložka vybraných vplyvov
1.Základné údaje
Názov návrhu zákona
Návrh zákona, ktorým sa mení zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 566/1992 Zb. o Národnej banke Slovenska v znení neskorších predpisov
Navrhovateľ (a spolunavrhovatelia)
skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky
2.Definovanie problému
Uveďte základné problémy, ktoré dôvodom vypracovania predkladaného materiálu (dôvody majú presne poukázať na problém, ktorý existuje a je nutné ho predloženým materiálom riešiť).
Umelé predlžovanie funkčného obdobia guvernéra NBS.
3.Ciele a výsledný stav
Uveďte hlavné ciele predkladaného materiálu (aký výsledný stav má byť prijatím materiálu dosiahnutý, pričom dosiahnutý stav musí byť odlišný od stavu popísaného v bode 2. Definovanie problému).
Riadne zvolenie guvernéra NBS tak, aby sa umelo nepredlžovalo funkčné obdobie dosluhujúceho guvernéra.
4.Dotknuté subjekty
Uveďte subjekty, ktorých sa zmeny predkladaného materiálu dotknú priamo aj nepriamo:
Guvernér NBS
5.Alternatívne riešenia
Aké alternatívne riešenia vedúce k stanovenému cieľu boli identifikované a posudzované pre riešenie definovaného problému?
Nulový variant - uveďte dôsledky, ku ktorým by došlo v prípade nevykonania úprav v predkladanom materiáli a alternatívne riešenia/spôsoby dosiahnutia cieľov uvedených v bode 3.
Bezpredmetné
6.Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
Áno
Nie
Ak áno, uveďte ktoré oblasti budú nimi upravené, resp. ktorých vykonávacích predpisov sa zmena dotkne:
7.Transpozícia práva EÚ
Uveďte, v ktorých konkrétnych ustanoveniach (paragrafy, články, body, atď.) ide národná právna úprava nad rámec minimálnych požiadaviek EÚ (tzv. goldplating) spolu s odôvodnením opodstatnenosti presahu.
bezpredmetné
8.Preskúmanie účelnosti
6
Uveďte termín, kedy by malo dôjsť k preskúmaniu účinnosti a účelnosti predkladaného materiálu.
Uveďte kritériá, na základe ktorých bude preskúmanie vykonané.
9.Vybrané vplyvy materiálu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho
vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
v tom vplyvy na rozpočty obcí a vyšších územných celkov
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
predpokladané vyčíslenie:
Sociálne vplyvy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo, rodinu a deti
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
10.Poznámky
V prípade potreby uveďte doplňujúce informácie k identifikovaným vplyvom.
11.Kontakt na spracovateľa/súčinnosť
Vypracovali ste návrh zákona v súčinnosti s príslušným ministerstvom? Áno Nie
Uveďte údaje na kontaktnú osobu, ktorú je možné kontaktovať v súvislosti s posúdením vybraných vplyvov.
12.Stanovisko gestorov
Stanovisko Ministerstva financií SR vyžiadané priložené
Stanovisko Ministerstva hospodárstva SR vyžiadané priložené
V prípade potreby uveďte doplňujúce informácie alebo poznámky k stanovisku.