predovšetkým najmä o zachovanie medzinárodného mieru a bezpečnosti, celistvosť vnútorného trhu v Únii, ochranu hodnôt EÚ ako aj upevňovanie a podporu demokracie, právneho štátu a ľudských práv. Účinným presadzovaním reštriktívnych opatrení, a to aj prostredníctvom trestnoprávnych opatrení zameraných na riešenie porušovania reštriktívnych opatrení, sa podporuje presadzovanie týchto spoločných hodnôt v EÚ aj mimo nej. Z tohto pohľadu predkladaný návrh zákona tak zaraďuje predmetné trestné činy medzi trestné činy proti mieru rovnako ako tomu bolo v prípade uchopenia danej problematiky aj v rámci vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa Trestný zákon v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 1528). Nejaví sa preto ako účelné vytvárať v rámci dvanástej hlavy nový oddiel výlučne pre tento typ trestnej činnosti, o ktorej transpozíciu ide. K § 417a
Porušenie reštriktívneho opatrenia podľa § 417a predstavuje všeobecnú skutkovú podstatu, na základe ktorej možno postihovať úmyselné konanie páchateľa spočívajúce v porušení príkazu, zákazu alebo obmedzenia vyplývajúceho z akéhokoľvek reštriktívneho opatrenia, ak nie je postihnuteľné podľa § 417b, § 417c alebo § 417d.
Predmetnou skutkovou podstatou sa transponuje porušenie reštriktívneho opatrenia v zmysle čl. 3 ods. 1 písm. a), b), d), e), f), g), h) body i) a ii), a písm. i) v spojení s čl. 5 ods. 3 písm. b) a d) smernice (EÚ) 2024/1226. Ide o nasledovné porušenia reštriktívnych opatrení:
a)sprístupnenie finančných prostriedkov alebo hospodárskych zdrojov priamo alebo nepriamo označenej osobe, subjektu alebo orgánu alebo v ich prospech v rozpore so zákazom, ktorý vyplýva z reštriktívneho opatrenia, ak sa toto konanie týka finančných prostriedkov alebo hospodárskych zdrojov v rozsahu najmenej 10 000 eur;
b)nevykonanie zaistenia finančných prostriedkov alebo hospodárskych zdrojov, ktoré patria označenej osobe, subjektu alebo orgánu, sú v ich vlastníctve, držbe alebo pod ich kontrolou, v rozpore s povinnosťou, ktorá vyplýva z reštriktívneho opatrenia, ak sa toto konanie týka finančných prostriedkov alebo hospodárskych zdrojov v rozsahu najmenej 10 000 eur;
c)uzatváranie alebo pokračovanie transakcií s tretím štátom, orgánmi tretieho štátu, so subjektmi a s orgánmi, ktoré sú priamo alebo nepriamo vo vlastníctve alebo pod kontrolou tretieho štátu alebo orgánov tretieho štátu, vrátane zadávania alebo pokračujúceho plnenia verejných zákaziek alebo koncesných zmlúv, ak zákaz alebo obmedzenie tohto konania vyplýva z reštriktívneho opatrenia, ak sa toto konanie týka tovaru, služieb, transakcií alebo činností v rozsahu najmenej 10 000 eur;
d)obchodovanie s tovarom, jeho dovoz, vývoz, predaj, nákup, prevod, tranzit alebo preprava, ako aj poskytovanie sprostredkovateľských služieb, technickej pomoci alebo iných služieb súvisiacich s týmto tovarom, ak zákaz alebo obmedzenie tohto konania vyplýva z reštriktívneho opatrenia, ak sa toto konanie týka tovaru, služieb, transakcií alebo činností v rozsahu najmenej 10 000 eur;
e)poskytovanie finančných služieb alebo vykonávanie finančných činností, ak zákaz alebo obmedzenie tohto konania vyplýva z reštriktívneho opatrenia, ak sa toto konanie týka tovaru, služieb, transakcií alebo činností v rozsahu najmenej 10 000 eur;
f)poskytovanie iných služieb, ako sú služby uvedené v písmene e), ak zákaz alebo obmedzenie tohto konania vyplýva z reštriktívneho opatrenia, ak sa toto konanie týka tovaru, služieb, transakcií alebo činností v rozsahu najmenej 10 000 eur;
g)obchádzanie reštriktívneho opatrenia, ak sa toto konanie týka finančných prostriedkov alebo hospodárskych zdrojov v rozsahu najmenej 10 000 eur