DÔVODOVÁ SPRÁVA
A.Všeobecná časť
Vláda Slovenskej republiky predkladá na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 300/2005 Z. z. Trestný zákon v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (ďalej len „návrh zákona“).
Cieľom návrhu zákona je transpozícia Smernice Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2024/1226 z 24. apríla 2024 o vymedzení trestných činov a sankcií za porušenie reštriktívnych opatrení Únie a zmene smernice (EÚ) 2018/1673 (Ú. v. L, 2024/1226, 29.4.2024) (ďalej len „smernica (EÚ) 2024/1226“), ktorá zabezpečiť účinné uplatňovanie reštriktívnych opatrení Únie a celistvosť vnútorného trhu v Únii, ochranu hodnôt Únie, zachovanie medzinárodného mieru a bezpečnosti, ako aj upevňovanie a podporu demokracie, právneho štátu a ľudských práv. Na základe uvedeného sa ustanovili minimálne pravidlá týkajúce sa vymedzenia trestných činov a sankcií za porušenie reštriktívnych opatrení.
V podmienkach Slovenskej republiky nie je v súčasnosti možné na základe aktuálne účinnej právnej úpravy postihovať porušenia reštriktívnych opatrení normami trestného práva, s výnimkou tých, ktoré sa prekrývajú s inými trestnými činmi, ktoré pôvodne neboli cielené na túto oblasť. Na účely naplnenia cieľa sledovaného smernicou (EÚ) 2024/1226 je nevyhnutné rozšíriť pôsobnosť trestnoprávneho rámca na takéto konanie. Z tohto dôvodu je potrebné zaviesť v rámci dotknutej vnútroštátnej právnej úpravy najmä nové skutkové podstaty trestného činu porušenia reštriktívneho opatrenia, na základe ktorých bude možné postihovať takéto konanie normami trestného práva v súlade so smernicou (EÚ) 2024/1226. Na účely uvedeného je rovnako potrebné zavedenie novej formy subjektívnej stránky trestného činu, t. j. konceptu hrubej nedbanlivosti vo vzťahu k zavineniu páchateľa, vytvorenie osobitnej úpravy hornej hranice peňažného trestu, ktorý možno uložiť právnickej osobe v prípade takéhoto porušenia, pričom je tiež žiadúce zabezpečiť ochranu osôb oznamujúcich tieto porušenia, a v neposlednom rade nastaviť koexistenciu administratívnoprávnej a trestnoprávnej zodpovednosti v prípade porušenia reštriktívneho opatrenia.
Predkladateľ v rámci transpozície volí riešenia, ktoré predstavujú naplnenie minimálnych požiadaviek smernice (EÚ) 2024/1226.
Návrh zákona bol pripravovaný v úzkej súčinnosti s Ministerstvom vnútra Slovenskej republiky, Ministerstvom financií Slovenskej republiky, Ministerstvom zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky a Generálnou prokuratúrou Slovenskej republiky, a súčasne v rámci prípravy návrhu zákona prebehli aj konzultácie so zástupcami podnikateľského prostredia (Klub 500, Republiková únia zamestnávateľov) aj za účasti zástupcov Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky z odboru zlepšovania podnikateľského prostredia.
Nosnou časťou návrhu zákona je novelizácia Trestného zákona v čl. I. Z predloženej tabuľky zhody je zrejmé, že značná časť smernice (EÚ) 2024/1226 je transponovaná a nevyžadujú sa rozsiahlejšie zmeny Trestného zákona, čo platí najmä vo vzťahu k inštitútom ako podnecovanie, napomáhanie, navádzanie, pokus, alebo poľahčujúce a priťažujúce okolnosti, katalóg sankcií, východiská trestnej zodpovednosti právnických osôb, premlčania, či právomoci stíhať trestné činy. Transpozícia sa v rámci novelizácie Trestného zákona preto
2
obmedzuje na nevyhnutné zmeny a doplnenia. Okrem zmeny Trestného zákona sa navrhuje vykonať novelizáciu aj ďalších troch zákonov: (i) zákona č. 91/2016 Z. z. o trestnej zodpovednosti právnických osôb a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, (ii) č. 289/2016 Z. z. o vykonávaní medzinárodných sankcií a o doplnení zákona č. 566/2001 Z. z. o cenných papieroch a investičných službách a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o cenných papieroch) v znení neskorších predpisov a (iii) zákona č. 54/2019 Z. z. o ochrane oznamovateľov protispoločenskej činnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 189/2023 Z. z. V tomto prípade ide o vyvolané novelizácie.
Návrh zákona nemá vplyv na rozpočet verejnej správy a na limit verejných výdavkov, na podnikateľské prostredie, nemá sociálne vplyvy, vplyvy na životné prostredie, na informatizáciu spoločnosti, na služby verejnej správy pre občana a ani vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
Predložený návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, s ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
Návrh zákona nie je predmetom vnútrokomunitárneho pripomienkového konania.
3
B.Osobitná časť
K čl. I
(Trestný zákon)
K bodu 1 (§ 5a)
V súlade so zásadou univerzality a zásadou ochrany sa dopĺňa trestný čin porušenia reštriktívneho opatrenia podľa § 417a 417d, čo predstavuje vyjadrenie dôležitosti záujmu chráneného týmto trestným činom z pohľadu štátu. Navrhované doplnenie je aj reflexiou čl. 12 ods. 1 písm. a) smernice (EÚ) 2024/1226, ktorého transpozícia sa vykoná práve doplnením § 5a Trestného zákona.
K bodu 2 a 3 (§ 16 ods. 2)
Za účelom transpozície čl. 3 ods. 3 smernice (EÚ) 2024/1226, sa do všeobecnej časti Trestného zákona zavádza koncept hrubej nedbanlivosti, a to vo vzťahu k trestným činom, pri ktorých to zákon vo svojej osobitnej časti výslovne uvádza. Koncept hrubej nedbanlivosti sa aktuálne zavádza len vo vzťahu k novej skutkovej podstate trestného činu porušenia reštriktívneho opatrenia podľa § 417b. Hrubá nedbanlivosť nepredstavuje nový druh subjektívnej stránky zavinenia, čomu zodpovedá aj systematické umiestnenie v rámci § 16. Z koncepčného hľadiska sa tak hrubá nedbanlivosť bude používať len tam, kde to Trestný zákon v osobitnej časti predpokladá.
Hrubou nedbanlivosťou sa rozumie obzvlášť ľahostajné alebo hrubé porušenie obvyklej opatrnosti, starostlivosti alebo povinnosti vyplývajúce zo všeobecne záväzných právnych predpisov, ktoré viedlo k ohrozeniu alebo porušeniu záujmu chráneného Trestným zákonom.
Z pohľadu vedomostnej zložky zavinenia táto forma pokrýva prípady vedomého spáchania trestného činu ako aj prípady, kedy si páchateľ nebol vedomý toho, že jeho konaním môže naplniť jednotlivé znaky príslušného trestného činu, hoci o tom vzhľadom na okolnosti a na svoje osobné pomery vedieť mal a mohol. V prípade hrubej nedbanlivosti ide o vyššiu mieru neopatrnosti, či ľahostajnosti, ako sa vyžaduje pri bežnej vedomej alebo nevedomej nedbanlivosti.
Pojem „obvyklá opatrnosť a starostlivosť“ možno vnímať ako úroveň opatrnosti a starostlivosti, ktorú by za daných okolností prejavila priemerná rozumná osoba.
Obvyklá opatrnosť je taký štandard správania, ktorý zodpovedá bežnej miere starostlivosti, predvídavosti a pozornosti, ktorú by za daných okolností prejavila priemerná, rozumná osoba. Zahŕňa dodržiavanie bežných bezpečnostných opatrení a postupov na predídenie vzniku škody alebo nežiadúceho následku.
Obvyklá starostlivosť je úroveň pozornosti, opatrnosti a starostlivosti, ktorú by za daných okolností prejavila priemerná, rozumná osoba. Zahŕňa to dodržiavanie bežných postupov a opatrení, aby sa predišlo škodám alebo rizikám a zabezpečilo sa riadne plnenie povinností.
Doplnenie hrubej nedbanlivosti do Trestného zákona je nevyhnutnosťou aj s ohľadom na požiadavky smernice Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2024/1203 z 11. apríla 2024 o
4
ochrane životného prostredia prostredníctvom trestného práva, ktorou sa nahrádzajú smernice 2008/99/ES a 2009/123/ES (Ú. v. EÚ L 2024/1203, 30.4.2024).
K bodu 3 (§ 88 a § 91)
S ohľadom na systematické zaradenie nového trestného činu porušenia reštriktívneho opatrenia podľa § 417a 417d do dvanástej hlavy osobitnej časti Trestného zákona, ktorá vo vzťahu k premlčaniu trestného stíhania a výkonu trestu osobitné postavenie, t. j. trestné činy zaradené v tejto hlave vo všeobecnosti nepremlčateľné, sa trestný čin porušenia reštriktívneho opatrenia podľa § 417a 417d, aj vzhľadom na jeho osobitý charakter, zaraďuje medzi premlčateľné trestné činy v súlade so smernicou (EÚ) 2024/1226.
K bodu 4 (§ 137b)
Zavádza sa definícia reštriktívneho opatrenia a súvisiacich pojmov na účely Trestného zákona a výkladu týchto pojmov vo vzťahu ku skutkovým podstatám trestného činu porušenia reštriktívneho opatrenia podľa § 417a 417d. Vzhľadom na to, že pojmový aparát smernice (EÚ) 2024/1226 sa viaže len na transponované skutkové podstaty trestného činu a nie naprieč osobitnou častou Trestného zákona, volí predkladateľ špecifický prístup, ktorý zavádza ústredný pojem (reštriktívne opatrenie) a pojmy s ním súvisiace.
Reštriktívnym opatrením sa na účely tohto zákona rozumie príkaz, zákaz alebo obmedzenie vyplývajúce z medzinárodnej sankcie podľa predpisu o vykonávaní medzinárodných sankcií, prijaté právne záväzným aktom Európskej únie na základe článku 29 Zmluvy o Európskej únií alebo na základe článku 215 Zmluvy o fungovaní Európskej únie.
Slovenský právny poriadok teda pozná a používa pojem „medzinárodná sankcia“, ktorý je definovaný § 2 písm. a) uvedeného zákona. Medzinárodnou sankciou sa rozumie obmedzenie, príkaz alebo zákaz v predpisoch o medzinárodnej sankcii (rozhodnutie Bezpečnostnej rady Organizácie Spojených národov podľa čl. 41 Charty Organizácie Spojených národov, právne záväzný akt Európskej únie, nariadenie vlády Slovenskej republiky, iný právny akt súvisiaci s vykonávaním medzinárodnej sankcie) na účely zabezpečenia, udržania a obnovy medzinárodného mieru a bezpečnosti, ochrany základných ľudských práv, boja proti terorizmu a šíreniu zbraní hromadného ničenia a dosahovania cieľov Spoločnej zahraničnej a bezpečnostnej politiky Európskej únie a Charty Organizácie Spojených národov.
Nakoľko však predkladateľ v rámci transpozície volí riešenia, ktoré predstavujú naplnenie minimálnych požiadaviek smernice (EÚ) 2024/1226, definícia reštriktívneho opatrenia na účely Trestného zákona nekopíruje definíciu medzinárodnej sankcie v zmysle zákona o vykonávaní medzinárodných sankcií, a teda vyňaté rozhodnutia Bezpečnostnej rady Organizácie Spojených národov podľa čl. 41 Charty Organizácie Spojených národov, nariadenia vlády Slovenskej republiky a iný právny akt súvisiaci s vykonávaním medzinárodnej sankcie. Toto riešenie zodpovedá aj výsledkom rozporových konaní.
Reštriktívne opatrenia predstavujú opatrenia týkajúce sa zmrazenia alebo zaistenia finančných prostriedkov a hospodárskych zdrojov, zákazy sprístupňovania finančných prostriedkov a hospodárskych zdrojov a zákazy vstupu na územie členského štátu alebo tranzitu cez toto územie, ako aj sektorové hospodárske a finančné opatrenia a zbrojné embargá. Zmrazením sa pritom na mysli neposesórne zaistenie, ktoré vyplýva priamo z právneho
5
predpisu (reštriktívneho opatrenia), bez nutnosti vydať osobitné dodatočné rozhodnutie o zaistení.
K bodu 5 (§ 417a až 417e)
Všeobecne
V navrhovaných § 417a 417e sa transponuje primárne čl. 3 smernice (EÚ) 2024/1226. V tejto súvislosti je potrebné uviesť, že čl. 3 smernice (EÚ) 2024/1226 je pomerne neštandardným vyjadrením pomerne vysokého počtu rôznorodých konaní, ktoré majú reprezentovať objektívnu stránku skutkovej podstaty trestného činu. Rovnako treba upriamiť pozornosť na to, že pre niektoré z týchto konaní sa majú uplatňovať miernejšie trestné sadzby ako pre iné, pre inú skupinu sa naopak vyžaduje prísnejší postih, v jednom prípade sa vyžaduje špecifická forma zavinenia (hrubá nedbanlivosť), a taktiež v jednom prípade nie je znakom skutkovej podstaty rozsah trestného činu vyjadrený v peniazoch. Z hľadiska normatívneho vyjadrenia tejto variability čl. 3 smernice (EÚ) 2024/1226 sa javí ako nevyhnutné zaviesť niekoľko skutkových podstát, ktoré zohľadnia túto variabilitu. Aj v rámci prípravy predkladaného návrhu zákona, rovnako aj v rámci vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa Trestný zákon v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 1528, XIII. volebné obdobie) predkladateľ zvažoval zavedenie jednej jedinej skutkovej podstaty. Takýto prístup sa však ukázal ako nevhodný, pretože zohľadnenie všetkých premenných plynúcich zo znenia smernice (EÚ) 2024/1226 ako v rovine znakov skutkovej podstaty trestného činu, tak aj variability sankcií s tým spojených neumožňuje vytvorenie jedinej univerzálnej skutkovej podstaty bez rizika neúplnej transpozície, prípade bez rizika výraznej nadharmonizácie (goldplating).
Z uvedených dôvodov preto predkladateľ volí riešenie, ktorým sa preberá smernica (EÚ) 2024/1226, do viacerých súvisiacich skutkových podstát.
Všeobecnou skutkovou podstatou trestného činu porušenia reštriktívneho opatrenia bude § 417a, ktorý bude postihovať všetky porušenia reštriktívnych opatrení s výnimkou tých, ktoré postihované podľa § 417b, § 417c alebo § 417d. Ustanovenia § 417b 417d predstavujú špeciálne skutkové podstaty, ktorými sa postihuje porušenie reštriktívnych opatrení, pri ktorých samotná smernica (EÚ) 2024/1226 predpokladá buď osobitnú formu zavinenia 417b), zníženú 417c) alebo zvýšenú 417b) hornú sadzbu trestu odňatia slobody, prípadne osobitný objekt 417c). Z uvedeného teda plynie záver, že porušenie reštriktívneho opatrenia, ktoré nie je postihnuteľné podľa § 417b, § 417c alebo § 417d, bude vždy postihnuteľné podľa § 417a.
Vyjadrením „v rozsahu najmenej 10 000 eur“ sa rozumie konanie týkajúce sa finančných prostriedkov alebo hospodárskych zdrojov, tovarov, služieb, transakcií alebo iných činností v súvislosti s reštriktívnym opatrením s hodnotou vyššou ako 10 000 eur. Uvedené nepredstavuje výšku spôsobenej škody vzniknutej z dôvodu porušenia príkazu, zákazu alebo obmedzenia alebo výšku sankcie udelenej za porušenie príkazu, zákazu alebo obmedzenia, napr. výsledkom poskytnutia služby nie je spôsobená škoda, porušením je samotný úkon poskytnutia tejto služby.
Systematické umiestnenie predmetných trestných činov do dvanástej hlavy osobitnej časti Trestného zákona vyplýva z objektu chráneného týmto trestným činom, ktorý je determinovaný cieľom smernice (EÚ) 2024/1226, na základe ktorej sa prijíma. Ide
6
predovšetkým najmä o zachovanie medzinárodného mieru a bezpečnosti, celistvosť vnútorného trhu v Únii, ochranu hodnôt ako aj upevňovanie a podporu demokracie, právneho štátu a ľudských práv. Účinným presadzovaním reštriktívnych opatrení, a to aj prostredníctvom trestnoprávnych opatrení zameraných na riešenie porušovania reštriktívnych opatrení, sa podporuje presadzovanie týchto spoločných hodnôt v aj mimo nej. Z tohto pohľadu predkladaný návrh zákona tak zaraďuje predmetné trestné činy medzi trestné činy proti mieru rovnako ako tomu bolo v prípade uchopenia danej problematiky aj v rámci vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa Trestný zákon v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 1528). Nejaví sa preto ako účelné vytvárať v rámci dvanástej hlavy nový oddiel výlučne pre tento typ trestnej činnosti, o ktorej transpozíciu ide.
K § 417a
Porušenie reštriktívneho opatrenia podľa § 417a predstavuje všeobecnú skutkovú podstatu, na základe ktorej možno postihovať úmyselné konanie páchateľa spočívajúce v porušení príkazu, zákazu alebo obmedzenia vyplývajúceho z akéhokoľvek reštriktívneho opatrenia, ak nie je postihnuteľné podľa § 417b, § 417c alebo § 417d.
Predmetnou skutkovou podstatou sa transponuje porušenie reštriktívneho opatrenia v zmysle čl. 3 ods. 1 písm. a), b), d), e), f), g), h) body i) a ii), a písm. i) v spojení s čl. 5 ods. 3 písm. b) a d) smernice (EÚ) 2024/1226. Ide o nasledovné porušenia reštriktívnych opatrení:
a)sprístupnenie finančných prostriedkov alebo hospodárskych zdrojov priamo alebo nepriamo označenej osobe, subjektu alebo orgánu alebo v ich prospech v rozpore so zákazom, ktorý vyplýva z reštriktívneho opatrenia, ak sa toto konanie týka finančných prostriedkov alebo hospodárskych zdrojov v rozsahu najmenej 10 000 eur;
b)nevykonanie zaistenia finančných prostriedkov alebo hospodárskych zdrojov, ktoré patria označenej osobe, subjektu alebo orgánu, v ich vlastníctve, držbe alebo pod ich kontrolou, v rozpore s povinnosťou, ktorá vyplýva z reštriktívneho opatrenia, ak sa toto konanie týka finančných prostriedkov alebo hospodárskych zdrojov v rozsahu najmenej 10 000 eur;
c)uzatváranie alebo pokračovanie transakcií s tretím štátom, orgánmi tretieho štátu, so subjektmi a s orgánmi, ktoré priamo alebo nepriamo vo vlastníctve alebo pod kontrolou tretieho štátu alebo orgánov tretieho štátu, vrátane zadávania alebo pokračujúceho plnenia verejných zákaziek alebo koncesných zmlúv, ak zákaz alebo obmedzenie tohto konania vyplýva z reštriktívneho opatrenia, ak sa toto konanie týka tovaru, služieb, transakcií alebo činností v rozsahu najmenej 10 000 eur;
d)obchodovanie s tovarom, jeho dovoz, vývoz, predaj, nákup, prevod, tranzit alebo preprava, ako aj poskytovanie sprostredkovateľských služieb, technickej pomoci alebo iných služieb súvisiacich s týmto tovarom, ak zákaz alebo obmedzenie tohto konania vyplýva z reštriktívneho opatrenia, ak sa toto konanie týka tovaru, služieb, transakcií alebo činností v rozsahu najmenej 10 000 eur;
e)poskytovanie finančných služieb alebo vykonávanie finančných činností, ak zákaz alebo obmedzenie tohto konania vyplýva z reštriktívneho opatrenia, ak sa toto konanie týka tovaru, služieb, transakcií alebo činností v rozsahu najmenej 10 000 eur;
f)poskytovanie iných služieb, ako služby uvedené v písmene e), ak zákaz alebo obmedzenie tohto konania vyplýva z reštriktívneho opatrenia, ak sa toto konanie týka tovaru, služieb, transakcií alebo činností v rozsahu najmenej 10 000 eur;
g)obchádzanie reštriktívneho opatrenia, ak sa toto konanie týka finančných prostriedkov alebo hospodárskych zdrojov v rozsahu najmenej 10 000 eur
7
i.použitím alebo prevodom tretej strane finančných prostriedkov alebo hospodárskych zdrojov, ktoré priamo alebo nepriamo vlastní, v držbe alebo pod kontrolou označená osoba, subjekt alebo orgán a ktoré majú byť zaistené podľa reštriktívneho opatrenia Únie, alebo iným nakladaním s nimi, s cieľom zatajiť tieto finančné prostriedky alebo hospodárske zdroje;
ii.poskytnutím nepravdivých alebo zavádzajúcich informácií s cieľom zatajiť skutočnosť, že konečným vlastníkom alebo prijímateľom finančných prostriedkov alebo hospodárskych zdrojov, ktoré sa majú zmraziť alebo zaistiť podľa reštriktívneho opatrenia Únie, je označená osoba, subjekt alebo orgán;
h)porušenie alebo nesplnenie podmienok stanovených v oprávneniach udelených príslušnými orgánmi na vykonávanie činností, ktoré bez takéhoto oprávnenia predstavujú porušenie zákazu alebo obmedzenia predstavujúceho reštriktívne opatrenie, ak sa toto konanie týka tovaru, služieb, transakcií alebo činností v rozsahu najmenej 10 000 eur.
V súvislosti s transpozíciou čl. 3 ods. 1 písm. h) bod i) smernice (EÚ) 2024/1226 sa nepriamym vlastnením zdrojov rozumie situácia, kedy zdroje, o ktoré ide, vo vlastníctve osoby, v ktorej má rozhodujúcu účasť páchateľ trestného činu.
Vyššie uvedený výpočet reštriktívnych opatrení je daný obsahom reštriktívnych opatrení zahrnutých do osobitných skutkových podstát 417b 417d). Inak povedané, tento výpočet predstavuje tie opatrenia podľa čl. 3 smernice (EÚ) 2024/1226, ktoré nie zahrnuté do osobitnej skutkovej podstaty.
Z hľadiska znakov skutkovej podstaty trestného činu ide o úmyselný trestný čin, ktorého páchateľom môže byť ktokoľvek (všeobecný subjekt), kto je trestne zodpovedný. Objektívna stránka trestného činu spočíva v porušení príkazu, zákazu alebo obmedzenia vyplývajúceho z reštriktívneho opatrenia. Objektom chráneným zavádzanými skutkovými podstatami je účinné uplatňovanie reštriktívnych opatrení Únie, zachovanie medzinárodného mieru a bezpečnosti, celistvosť vnútorného trhu v Únii, ochranu hodnôt Európskej únie, ako aj upevňovanie a podporu demokracie, právneho štátu a ľudských práv.
K § 417b
Porušenie reštriktívneho opatrenia podľa § 417b predstavuje špeciálnu skutkovú podstatu, na základe ktorej možno postihovať konanie páchateľa spočívajúce v porušení príkazu, zákazu alebo obmedzenia vyplývajúceho z reštriktívneho opatrenia, ktoré sa vo všeobecnosti týka nakladania s položkami uvedenými v Spoločnom zozname vojenského materiálu Európskej únie alebo položiek s dvojakým použitím uvedených v prílohách I a IV k Nariadeniu Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2021/821 z 20. mája 2021, ktorým sa stanovuje režim Únie na kontrolu vývozov, sprostredkovania, technickej pomoci, tranzitu a transferu položiek s dvojakým použitím (prepracované znenie) (Ú. v. L 206, 11.6.2021) v platnom znení.
Osobitosť tejto skutkovej podstaty spočíva v tom, že na vyvodenie zodpovednosti páchateľa za toto konanie je potrebné preukázanie aspoň hrubej nedbanlivosti, ktorou sa rozumie obzvlášť ľahostajné alebo hrubé porušenie obvyklej opatrnosti, starostlivosti alebo povinnosti vyplývajúce zo všeobecne záväzných právnych predpisov, ktoré viedlo k ohrozeniu alebo porušeniu záujmu chráneného touto skutkovou podstatou. Predmetnou skutkovou
8
podstatou sa transponuje porušenie reštriktívneho opatrenia v zmysle čl. 3 ods. 3 v spojení s odsekom 1 písm. e) a čl. 5 ods. 3 písm. e) smernice (EÚ) 2024/1226.
K § 417c
Porušenie reštriktívneho opatrenia podľa § 417c je privilegovanou skutkovou podstatou, na základe ktorej možno postihovať úmyselné konanie páchateľa spočívajúce v porušení príkazu, zákazu alebo obmedzenia vyplývajúceho z reštriktívneho opatrenia tým, že páchateľ obchádza reštriktívneho opatrenie, a to:
a)nesplnením povinnosti zo strany označenej fyzickej osoby alebo zástupcu označeného subjektu alebo orgánu, ktorá vyplýva z reštriktívneho opatrenia, oznamovať príslušným správnym orgánom finančné prostriedky alebo hospodárske zdroje nachádzajúce sa v právomoci členského štátu, ktoré tejto osobe, tomuto subjektu alebo orgánu patria, v ich vlastníctve, držbe alebo pod ich kontrolou; alebo
b)nesplnením povinnosti, ktorá vyplýva reštriktívneho opatrenia, poskytnúť príslušným správnym orgánom informácie týkajúce sa zaistených finančných prostriedkov alebo hospodárskych zdrojov alebo informácie o finančných prostriedkoch alebo hospodárskych zdrojoch na území členských štátov, ktoré patria označeným osobám, subjektom alebo orgánom, v ich vlastníctve, držbe alebo pod ich kontrolou a ktoré neboli zmrazené alebo zaistené, ak také informácie boli získané pri výkone profesijnej povinnosti,
ak sa toto konanie týka finančných prostriedkov alebo hospodárskych zdrojov v rozsahu najmenej 10 000 EUR.
Predmetnou skutkovou podstatou sa transponuje porušenie reštriktívneho opatrenia v zmysle čl. 3 ods. 1 písm. h) bod iii) a iv) v spojení s čl. 5 ods. 3 písm. a) smernice (EÚ) 2024/1226.
K § 417d
Porušenie reštriktívneho opatrenia podľa § 417d je špeciálnou skutkovou podstatou, na základe ktorej možno postihovať úmyselné konanie páchateľa spočívajúce v umožnení vstupu označených fyzických osôb na územie členského štátu alebo tranzitu týchto osôb cez územie členského štátu v rozpore s príkazom, zákazom alebo obmedzením, ktoré vyplýva z reštriktívneho opatrenia. Označenými fyzickými osobami osoby, na ktoré sa vzťahuje reštriktívne opatrenie. Predmetnou skutkovou podstatou sa transponuje porušenie reštriktívneho opatrenia v zmysle čl. 3 ods. 1 písm. c) v spojení s čl. 5 ods. 3 písm. c) smernice (EÚ) 2024/1226.
K § 417e
Ustanovenie § 417e je špeciálnym ustanovením vylučujúcim trestnoprávnu zodpovednosť vo vzťahu ku všetkým skutkovým podstatám trestného činu porušenia reštriktívneho opatrenia.
Reštriktívne opatrenia nemajú nevyhnutne absolútnu platnosť, pretože ako únijné, tak aj vnútroštátne právo predpokladá existenciu výnimiek z reštriktívnych opatrení. V rámci právneho poriadku Slovenskej republiky ide o § 13 zákona č. 289/2016 Z. z. o vykonávaní medzinárodných sankcií a o doplnení zákona č. 566/2001 Z. z. o cenných papieroch a
9
investičných službách a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o cenných papieroch) v znení neskorších predpisov. Ak niekto koná v súlade s výnimkou, neporušuje príkaz, zákaz alebo obmedzenie vyplývajúce z reštriktívneho opatrenia, a preto nenapĺňa objektívnu stránku trestného činu.
V tejto súvislosti je nevyhnutné upriamiť pozornosť na čl. 3 ods. 4 a 5 smernice (EÚ) 2024/1226. Cieľom nie je kriminalizovať humanitárnu pomoc osobám v núdzi alebo činnosti na podporu základných ľudských potrieb, ktorá sa poskytuje v súlade so zásadami nestrannosti, ľudskosti, neutrality a nezávislosti a v náležitých prípadoch s medzinárodným humanitárnym právom, tak ako to stanovuje. Smernicu (EÚ) 2024/1226 tiež nemožno vykladať tak, že by sa ňou príslušníkom právnického povolania ukladala povinnosť oznamovať informácie, ktoré dostanú od niektorého svojho klienta alebo ktoré o ňom získajú pri zisťovaní jeho právneho postavenia alebo pri jeho obhajobe alebo jeho zastupovaní v súdnom konaní alebo v súvislosti s takým konaním vrátane poskytovania poradenstva na účely začatia alebo zamedzenia súdneho konania.
Okrem toho treba brať do úvahy aj právny stav, ktorý navodzuje reštriktívne opatrenie. Je bežným javom, že samotné reštriktívne opatrenie predpokladá výnimky zo svojho uplatňovania, napríklad tým, že reštriktívne opatrenie osobitne riešené časové uplatňovanie, alebo umožňuje orgánom členského štátu rozhodnúť o výnimke.
Vzhľadom na vyššie uvedené predkladateľ volí riešenie, ktoré v § 417e formálno-právne potvrdí existenciu výnimiek z reštriktívnych opatrení s tým, že postup v súlade s týmito výnimkami nezakladá trestnú zodpovednosť vo vzťahu k trestným činom podľa § 417a 417d. Trestná zodpovednosť pre iné trestné činy tým nie je vylúčená (napríklad v prípade korupčného správania, prípade konania zneužívajúceho zákonom zverenú právomoc a pod). Zaradenie § 417e do návrhu zákona skôr preventívny charakter s cieľom posilniť právnu istotu všetkých adresátov novej právnej úpravy.
K bodom 7 a 8 (Príloha č. 3)
Do zoznamu preberaných právne záväzných aktov Európskej únie v Prílohe č. 3 k zákonu č. 300/2005 sa dopĺňa odkaz na Smernicu Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2024/1226 z 24. apríla 2024 o vymedzení trestných činov a sankcií za porušenie reštriktívnych opatrení Únie a zmene smernice (EÚ) 2018/1673, a tiež na Smernicu Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2023/2123 z 4. októbra 2023, ktorou sa mení rozhodnutie Rady 2005/671/SVV, pokiaľ ide o zosúladenie s pravidlami Únie o ochrane osobných údajov (Ú. v. L, 2023/2123, 11. 10. 2023). Povinnosť uviesť priamo v prijatých opatreniach odkaz na túto smernicu (EÚ) 2024/1226 vyplýva členským štátom priamo zo smernice (EÚ) 2024/1226. Bod 7 predstavuje legislatívno-technickú úpravu, spočívajúcu v správnom uvedení názvu právneho aktu.
K čl. II
(zákon č. 91/2016 Z. z.)
K bodu 1 (§ 3)
Do zoznamu trestných činov právnických osôb sa dopĺňa trestný čin porušenia reštriktívneho opatrenia podľa § 417a 417d. Trestnú zodpovednosť v prípade porušenia
10
reštriktívneho patrenia tak možno vyvodiť nielen voči fyzickej osobe, ale aj právnickej osobe. Zabezpečuje sa tak súlad s čl. 6 smernice (EÚ) 2024/1226.
Z pohľadu doterajšieho konceptu trestnej zodpovednosti právnických osôb smernica (EÚ) 2024/1226 neprináša také jeho zmeny, ktoré by vyžadovali výraznejšie zásahy do zákona č. 91/2016 Z. z. o trestnej zodpovednosti právnických osôb a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. A teda súčasná úprava trestnej zodpovednosti právnických osôb rešpektuje východiská, na ktorých je postavená trestná zodpovednosť právnických osôb v smernici (EÚ) 2024/1226. To platí aj pre katalóg trestných sankcií pre právnické osoby, ktorý je ako v každej jednej trestnej smernici (EÚ) 2024/1226 demonštratívny. Úlohou členského štátu je zaviesť účinné, primerané a odrádzajúce sankcie. Tento štandard je naplnený už v súčasnosti.
K bodu 2 a 3 (§ 15)
Za účelom možnosti uloženia účinných, primeraných a odrádzajúcich sankcií v prípade spáchania trestného činu porušenia reštriktívneho opatrenia podľa § 417a 417d právnickou osobou, sa dopĺňa odsek 2, ktorým sa zavádzajú osobitné horné hranice peňažného trestu pevnou sumou. Navrhované ustanovenie predstavuje transpozíciu čl. 7 smernice (EÚ) 2024/1226. Bod 2 predstavuje legislatívno-technickú úpravu v súvislosti s doplnením odseku 2.
K bodu 4 a 5 (Príloha)
Vzhľadom na aktualizáciu zoznamu preberaných právne záväzných aktov Európskej únie uvedených v Prílohe k zákonu č. 91/2016 Z. z., sa vypúšťajú neúčinné rámcové rozhodnutia, čím dochádza z legislatívno-technického hľadiska k úprave číslovania tohto zoznamu. Do predmetného zoznamu sa dopĺňa odkaz na Smernicu Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2024/1226 z 24. apríla 2024 o vymedzení trestných činov a sankcií za porušenie reštriktívnych opatrení Únie a zmene smernice (EÚ) 2018/1673. Povinnosť uviesť priamo v prijatých opatreniach odkaz na túto smernicu (EÚ) 2024/1226 vyplýva členským štátom priamo zo smernice (EÚ) 2024/1226.
K čl. III
(zákon č. 289/2016 Z. z.)
S ohľadom na využitie opcie v čl. 3 ods. 2 smernice (EÚ) 2024/1226, v zmysle ktorej ak ide o konanie týkajúce sa finančných prostriedkov, hospodárskych zdrojov, tovaru, služieb, transakcií alebo činností s hodnotou nižšou ako 10 000 eur, takéto konanie nepredstavuje trestný čin, môže pri výkone ustanovení Trestného zákona a zákona o vykonávaní medzinárodných sankcií dochádzať k výkladovým nejasnostiam v aplikačnej praxi. Na základe uvedeného je preto potrebné odstrániť túto dualitu. V kontexte vykonaných zmien uvedené znamená, že § 22 ods. 4 sa nebude aplikovať na prípady týkajúce sa uloženia medzinárodnej sankcie uloženej právne záväzným aktom EÚ (§ 2 písm. b druhého bodu).
K čl. IV
(zákon č. 54/2019 Z. z.)
K bodu 1 (§ 2 písm. d) prvý bod)
11
Ustanovenie § 2 písm. d) prvý bod sa dopĺňa o trestný čin porušenia reštriktívneho opatrenia podľa § 417a 417d Trestného zákona, z dôvodu posilnenia presadzovania reštriktívnych opatrení tým, že osobám oznamujúcim takéto porušenia bude zaručená primeraná ochrana za zákonom ustanovených podmienok. Zabezpečuje sa tak transpozícia čl. 14 smernice (EÚ) 2024/1226.
K bodu 2 (Príloha)
Do zoznamu preberaných právne záväzných aktov Európskej únie uvedených v Prílohe k zákonu č. 54/2019 Z. z. sa dopĺňa odkaz na Smernicu Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2024/1226 z 24. apríla 2024 o vymedzení trestných činov a sankcií za porušenie reštriktívnych opatrení Únie a zmene smernice (EÚ) 2018/1673 (Ú. v. L, 2024/1226, 29.4.2024). Povinnosť uviesť priamo v prijatých opatreniach odkaz na túto smernicu (EÚ) 2024/1226 vyplýva členským štátom priamo zo smernice (EÚ) 2024/1226.
K čl. V
(účinnosť)
Navrhuje sa, aby zákon nadobudol účinnosť 1. júna 2025.
V Bratislave, 15. januára 2025
Robert Fico, v. r.
predseda vlády Slovenskej republiky
Boris Susko, v. r.
minister spravodlivosti Slovenskej republiky