V § 3 v odseku 14 sa upresňuje postup v prípade akceptovania ponuky na uplatnenie predkupného práva, a to v podobe zavedenia lehoty na uzatvorenie príslušnej zmluvy so subjektom, ktorý ponuku predkupného práva zrealizoval.
V § 3 v odseku 15 sa ustanovuje, že v prípade, ak štát ponuku na uplatnenie predkupného práva neprijme v zákonom ustanovenej lehote, predkupné právo zaniká.
V § 3 v novom odseku 16 je navrhnutá zmena zákona s cieľom zabezpečiť, aby vodárenské spoločnosti, ktorých akcionármi sú obce a mestá, využívali svoje finančné prostriedky výlučne na činnosti súvisiace s výrobou, distribúciou, prevádzkou, údržbou a obnovou verejných vodovodov a verejných kanalizácií. Uvedené je dôležité predovšetkým z dôvodu, že tieto spoločnosti spravujú strategický majetok, ktorý má kľúčový význam pre zabezpečenie základných potrieb obyvateľstva. Vodárenské spoločnosti sú povinné napĺňať obsah strategického dokumentu „Plán rozvoja verejných vodovodov a verejných kanalizácií pre územie SR na roky 2021 -2027“ a zabezpečiť, aby finančné zdroje získané z regulovaných činností išli na rozvoj a obnovu infraštruktúry. Obnova verejných vodovodov a verejnej kanalizácie má byť do roku 2027 investičnou prioritou vodárenských spoločností.
Zmena zákona má za cieľ predchádzať zneužívaniu finančných prostriedkov na iné, nesúvisiace účely, čím sa zabezpečí, že všetky prostriedky budú reinvestované do udržania, obnovy a rozvoja vodárenskej infraštruktúry, čím sa zvýši kvalita poskytovaných služieb a zabezpečí ich dlhodobá udržateľnosť. Touto zmenou sa posilní aj výkon regulácie prostredníctvom Úradu pre reguláciu sieťových odvetví (ďalej len ,,ÚRSO“). ÚRSO, ktorý reguluje ceny a podmienky v sieťových odvetviach, vrátane vodného hospodárstva, musí do budúcnosti stanoviť podmienky, ktoré by zamedzili využívaniu finančných prostriedkov na nesúvisiace činnosti. ÚRSO tak bude musieť kontrolovať, či sa finančné zdroje používajú v súlade s regulovanými činnosťami.
V § 5 ods. 2 – legislatívno - technická úprava.
V § 15 odsek 1 v písmene h) sa dopĺňa k povinnosti zabezpečenia obnovy verejného vodovodu aj povinnosť predkladania správy o plnení plánu obnovy, pre zlepšenie informovanosti a možnosti zvýšenej kontroly nad použitím finančných prostriedkov účelovej finančnej rezervy.
V poznámke pod čiarou k odkazu 8b – legislatívno - technická úprava.
V § 16 odsek 1 v písmene g) sa dopĺňa k povinnosti zabezpečenia obnovy verejnej kanalizácie aj povinnosť predkladania správy o plnení plánu obnovy, pre zlepšenie informovanosti a možnosti zvýšenej kontroly, ako sa použili finančné prostriedky účelovej finančnej rezervy.
V § 16a ods. 1 je taxatívne uložená povinnosť použitia účelovej finančnej rezervy výlučne na obnovu verejného vodovodu alebo verejnej kanalizácie. Uvedené je dôležité najmä z dôvodu, že tieto spoločnosti spravujú strategický majetok, ktorý má kľúčový význam pre zabezpečenie základných potrieb obyvateľstva.