D ô v o d o v á s p r á v a
A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 595/2003 Z. z. o daní z príjmov v znení neskorších predpisov predkladajú na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Vladimíra Marcinková, Vladimír Ledecký a Marián Viskupič.
Cieľom prekladanej právnej úpravy je odstránenie diskriminácie a zmena podmienok potrebných na získanie daňového bonusu na dieťa pre daňovníkov s neobmedzenou daňovou povinnosťou (teda rezidentov Slovenskej republiky), tak aby prípade, že tieto osoby pre slovenského zamestnávateľa vykonávajú prácu nielen na území Slovenskej republiky, ale aj v zahraničí neprichádzali o nárok na daňový bonus na dieťa.
S účinnosťou od 1. januára 2025 podľa § 33 ods. 9 zákona o dani z príjmu si môžu daňovníci uplatniť nárok na daňový bonus na dieťa iba v prípade, ak 90 % svojich celosvetových zdaniteľných príjmov dosahujú na území Slovenskej republiky. Táto podmienka sa na základe aktuálne platnej právnej úpravy vzťahuje na obe skupiny daňovníkov, teda na daňovníka s obmedzenou daňovou povinnosťou, čo nerezidenti SR, nemajú tu trvalý pobyt, ani sa na území Slovenskej republiky obvykle nezdržiavajú, ale aj na daňovníkov s neobmedzenou daňovou povinnosťou (teda rezidentov Slovenskej republiky). Táto zmena bola súčasťou konsolidačných opatrení navrhnutých vládou Slovenskej republiky, ktoré boli schválené v októbri 2024 v skrátenom legislatívnom konaní za absencie odbornej diskusie a pripomienkovania relevantných subjektov.
Výsledkom tejto právnej úpravy je, že rezidenti SR, ktorí vykonávajú prácu pre slovenských zamestnávateľov nielen na území Slovenska, ale aj v zahraničí budú prichádzať o daňový bonus na dieťa. Zároveň v tomto kontexte je potrebné doplniť, že zákon o daní z príjmu sa nezaoberá tým, v ktorej krajine je príjem daňovníka zdaňovaný. Vychádzajúc z medzinárodných zmlúv, ktoré zakazujú dvojité zdanenie príjmu bude dochádzať k situáciám, keď príjem daňovníka (získaný v zahraničí napríklad na zahraničnej pracovnej ceste) bude zdanený v Slovenskej republike, avšak daňovníkovi nárok na daňový bonus nevznikne. Vychádzajúc zo zákona o dani z príjmu, ak zamestnanec pracujúci pre slovenského zamestnávateľa zarobí v zahraničí viac ako 10 % zo svojho celkového príjmu, nárok na daňový bonus mu nevzniká. Hovoríme napríklad o zamestnancoch, ktorí pracujú na Slovensku, ale chodia na služobné cesty do zahraničia. Ak viac ako 10 % zo svojho príjmu nadobudnú na zahraničnej pracovnej ceste mimo územia Slovenskej republiky, nárok na daňový bonus si nebudú môcť uplatniť.
Do 1. januára 2025 obmedzenie pôvodu príjmu pre podmienky získania daňového bonusu platilo iba pre skupinu daňovníkov s obmedzenou daňovou povinnosťou (nerezidentov Slovenskej republiky). Cieľom našej predkladanej právnej úpravy je spať navrátenie legislatívnej podoby do tohto stavu. Máme za to, že aktuálne znenie zákona diskriminuje rezidentov Slovenskej republiky, ktorí časť svojich zdaniteľných príjmov získavajú prácou pre slovenských zamestnávateľov vykonanou v zahraničí, k ich zdaňovaniu dochádza na území Slovenskej republiky, ale nárok na daňový bonus na dieťa strácajú.
Konsolidačné opatrenia vlády Slovenskej republiky, v podobe zníženia výšky daňového bonusu na dieťa, úpravy jeho podmienok či zvýšenia dane z pridanej hodnoty sa najviditeľnejšie dotknú rodín s deťmi a to najmä mnohopočetných domácnosti a domácností rodičov samoživiteľov. Na základe údajov Štatistického úradu možno konštatovať, že domácnosti s deťmi z hľadiska výskytu chudoby podstatne rizikovejšie ako domácnosti bez detí. Domácnosti so závislými deťmi boli 1,5-násobne viac ohrozené rizikom chudoby alebo sociálneho vylúčenia ako domácnosti bez detí. Z kategórie domácností so závislými deťmi boli najviac ohrozené neúplné rodiny (1 rodič/dospelá osoba s 1 a viac deťmi), v ktorých miera rizika chudoby alebo sociálneho vylúčenia dosiala 46,4 %. Ďalej boli najviac ohrozené úplné domácnosti s vyšším počtom detí, t. j. domácnosť 2 dospelých s 3 a viacerými závislými deťmi. 37,1% ľudí žijúcich v takomto type domácnosti bolo dotknutých chudobou alebo sociálnym vylúčením.1 Vzhľadom na uvedené považujeme za potrebné spravodlivo nastaviť podmienky uplatňovania daňového bonusu na dieťa tak, aby výraznú časť domácnosti nediskriminovala.
Predkladaný návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, zákonmi a všeobecne záväznými právnymi predpismi, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
Predkladaný návrh zákona vplyv na rozpočet verejnej správy. Návrh zákona nemá vplyv na životné prostredie, na informatizáciu spoločnosti ani na podnikateľské prostredie. Návrh zákona bude mať pozitívne sociálne vplyvy, vplyvy na služby verejnej správy pre občana a na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
1 Pozri: https://slovak.statistics.sk/wps/portal/ext/aboutus/office.activites/officeNews/vsetkyaktuality/f681b3d5-49f3-4665-ae6c-13cad63ad4c7/!ut/p/z1/tVLBctowFPyWHny031Mky6I3wWSw09AppBTQpSMbG6tgi9gKDn9f0ckh6TRpeqgO0pNmd9_bWYGCNahWn8xOO2NbffD3jeLf50kmxmMiEWefJpjRLJ2P5YIwcgWrlwDxeXGN2Vf5Zbq4YQRZDOpt_jdQoIrWHV0NG5v3ug77fWjaKtR7F6DfzMm4sz8f9MEXAZ760u2fP1RckJxu45CNKhoyzuNQl7wICS30llO9ZUVy6XIszBY270Kv_mb74gpfWRI9X_2CTKYyZcktoridxpjJdLkYzSlFSZ8Ab2hs_AzJqzOkBFYnUw6wbG3X-KTu_tFiinADyuRNNBRNhBERgguGnMQxS8gI-SV78-P-XkkfkG1d-ehg_R8T8u2uutlktvM2tKsvHSysf9OC9Xu1ZJtT4bW6siq7soseOv-ba-eO_ccAAxyGIdpZuzuUUWGbAP9EqW3vLb9EwrFZNoKew301u6ZM5efHOD8P8sNPK7wsfg!!/dz/d5/L2dBISEvZ0FBIS9nQSEh/
B. Osobitná časť
K čl. I
Navrhuje sa návrat znenia § 33 ods. 9 do stavu účinného do 31. decembra 2024. Toto znenie obsahovalo aj možnosť, aby si daňový bonus podľa odsekov 1 8, 10 a 11 mohol uplatniť aj daňovník s obmedzenou daňovou povinnosťou, ak úhrn jeho zdaniteľných príjmov
zo zdrojov na území Slovenskej republiky (
§ 16
) v príslušnom zdaňovacom období tvorí najmenej 90 % zo všetkých príjmov tohto daňovníka, ktoré mu plynú zo zdrojov na území Slovenskej republiky a zo zdrojov v zahraničí.
Znenie zákona účinné do 31. decembra 2024 tiež predpokladalo, že k daňovník podľa prvej vety uplatňuje postup podľa odseku 8, musí aj druhá oprávnená osoba, ktorá je
daňovníkom s obmedzenou daňovou povinnosťou a s daňovníkom vyživuje dieťa (deti) v
domácnosti dosahovať v príslušnom zdaňovacom období úhrn zdaniteľných príjmov zo zdrojov na území Slovenskej republiky (
§ 16
) vo výške najmenej 90 % zo všetkých jej príjmov, ktoré jej plynú zo zdrojov na území Slovenskej republiky a zo zdrojov v zahraničí.“.
K čl. II
Navrhuje sa účinnosť navrhovanej novely od 1. mája 2025.