1
DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 64/2019 Z. z. o sprístupňovaní strelných zbraní a streliva na civilné použitie na trhu v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) sa predkladá na základe úlohy č. B.15 uznesenia vlády Slovenskej republiky č. 195 z 3. apríla 2024 k návrhu na určenie gestorských ústredných orgánov štátnej správy a niektorých orgánov verejnej moci zodpovedných za prebratie a aplikáciu smerníc a potreby zapracovania požiadaviek aplikačnej praxe.
Predloženým návrhom zákona sa do právneho poriadku Slovenskej republiky preberajú ustanovenia vykonávacej smernice Komisie (EÚ) 2024/325 z 19. januára 2024, ktorou sa mení vykonávacia smernica (EÚ) 2019/68, pokiaľ ide o minimálnu hĺbku označovania strelných zbraní a hlavných častí (Ú. v. L, 2024/325, 22.1.2024) (ďalej len „vykonávacia smernica Komisie (EÚ) 2024/325“), a to úpravou zákona č. 64/2019 Z. z. o sprístupňovaní strelných zbraní a streliva na civilné použitie na trhu v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 64/2019 Z. z.“).
Zákon č. 64/2019 Z. z. je technickým predpisom z oblasti posudzovania zhody podľa § 2 písm. e) zákona č. 56/2018 Z. z. o posudzovaní zhody výrobku, sprístupňovaní určeného výrobku na trhu a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Zákon č. 64/2019 Z. z. zastrešuje právnu úpravu základných požiadaviek a postupov posudzovania zhody na strelné zbrane a strelivo pre civilné použitie a ďalšie podrobnosti ako označovanie strelných zbraní a streliva, dokumenty vydávané autorizovanou osobou, vyhlásenie o zhode a overovacie značky strelných zbraní a streliva. Zákon č. 64/2019 Z. z. ustanovuje aj zaradenie tlmičov hluku výstrelu (ďalej len „tlmič“) medzi povolené doplnky strelnej zbrane ako je použitie terminológie, požiadavky na tlmiče, posudzovanie zhody tlmičov, označovanie tlmičov a výstupné dokumenty posudzovania zhody tlmičov.
Dôvodom úpravy návrhu zákona je najmä prevzatie ustanovení, ktoré určujú minimálne technické špecifikácie označovania strelných zbraní a ich hlavných častí s cieľom zvýšiť vysledovateľnosť strelných zbraní a ich hlavných častí a uľahčiť ich voľný pohyb. Vykonávacou smernicou Komisie (EÚ) 2024/325 sa medzi technické špecifikácie uvedené vo vykonávacej smernici (EÚ) 2019/68 dopĺňa požiadavka na minimálnu hĺbku označenia strelnej zbrane v rámci s cieľom zabezpečiť rovnaké podmienky pre hospodárske subjekty a používateľov strelných zbraní a uľahčiť obchod na vnútornom trhu EÚ. Minimálna hĺbka označenia strelnej zbrane je určená najmenej 0,0762 mm. Návrhom zákona sa upravuje povinnosť použiť minimálnu hĺbku označenia strelnej zbrane pre hospodárske subjekty, čo bude mať vplyv na kontrolu z hľadiska výkonu dohľadu nad týmito určenými výrobkami. Návrhom zákona sa sprecizujú poznatky získané z aplikačnej praxe, pretože vznikla potreba úpravy ustanovenia týkajúceho sa označovania strelnej zbrane a jej hlavnej časti kalibrom. Aplikačná prax ukázala, že nie je potrebné označovať všetky hlavné časti strelnej zbrane kalibrom z dôvodu zabezpečenia bezpečnosti a ochrany používateľa strelnej zbrane.
Návrh zákona nemá vplyvy na rozpočet verejnej správy, vplyvy na informatizáciu spoločnosti, vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu a vplyvy na služby verejnej správy pre občana. Návrh zákona pozitívny aj negatívny vplyv na podnikateľské prostredie, negatívny vplyv na životné prostredie a pozitívne sociálne vplyvy.
2
Návrh zákona je predmetom vnútrokomunitárneho pripomienkového konania pod číslom 2025/0018/SK od 13. januára 2025.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, so zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi platnými v Slovenskej republike, s Dohovorom o vzájomnom uznávaní skúšobných značiek ručných strelných zbraní z 1. júla 1969, Zmluvou o fungovaní Európskej únie, ako aj s Chartou Európskej únie.
3
Doložka vybraných vplyvov
1.Základné údaje
Názov materiálu
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 64/2019 Z. z. o sprístupňovaní strelných zbraní a streliva na civilné použitie na trhu v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“).
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Úrad pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo Slovenskej republiky (ďalej len „úrad“)
Materiál nelegislatívnej povahy
Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia/ implementácia práva EÚ
V prípade transpozície/implementácie uveďte zoznam transponovaných/implementovaných predpisov:
Vykonávacia smernica Komisie (EÚ) 2024/325 z 19. januára 2024, ktorou sa mení vykonávacia smernica (EÚ) 2019/68, pokiaľ ide o minimálnu hĺbku označovania strelných zbraní a hlavných častí (Ú. v. EÚ L, 2024/325, 22.1.2024).
Termín začiatku a ukončenia PPK
Predpokladaný termín predloženia na pripomienkové konanie
Október2024
Predpokladaný termín začiatku a ukončenia ZP**
Predpokladaný termín predloženia na rokovanie vlády SR*
Január 2025
2.Definovanie problému
Uveďte základné problémy, ktoré dôvodom vypracovania predkladaného materiálu (dôvody majú presne poukázať na problém, ktorý existuje a je nutné ho predloženým materiálom riešiť).
Dôvodom vypracovania návrhu zákona je najmä prevzatie ustanovení, ktoré určujú minimálne technické špecifikácie označovania strelných zbraní a ich hlavných častí s cieľom zvýšiť vysledovateľnosť strelných zbraní a ich hlavných častí a uľahčiť ich voľný pohyb. Vykonávacou smernicou Komisie (EÚ) 2024/325 z 19. januára 2024, ktorou sa mení vykonávacia smernica (EÚ) 2019/68, pokiaľ ide o minimálnu hĺbku označovania strelných zbraní a hlavných častí (Ú. v. L, 2024/325, 22.1.2024) (ďalej len „vykonávacia smernica Komisie (EÚ) 2024/325“) sa medzi technické špecifikácie uvedené vo vykonávacej smernici (EÚ) 2019/68 dopĺňa požiadavka na minimálnu hĺbku označenia strelnej zbrane v rámci s cieľom zabezpečiť rovnaké podmienky pre hospodárske subjekty a používateľov strelných zbraní a uľahčiť obchod na vnútornom trhu EÚ. Taktiež návrhom zákona sa sprecizujú poznatky získané z aplikačnej praxe, pretože vznikla potreba úpravy ustanovenia týkajúceho sa označovania strelnej zbrane a jej hlavnej časti kalibrom. Aplikačná prax ukázala, že nie je potrebné označovať všetky hlavné časti strelnej zbrane kalibrom z dôvodu zabezpečenia bezpečnosti a ochrany používateľa strelnej zbrane.
3.Ciele a výsledný stav
Uveďte hlavné ciele predkladaného materiálu (aký výsledný stav má byť prijatím materiálu dosiahnutý, pričom dosiahnutý stav musí byť odlišný od stavu popísaného v bode 2. Definovanie problému).
Transponovaním smernice (EÚ) 2024/325 sa zabezpečí súlad vnútroštátneho právneho poriadku Slovenskej republiky s právom Európskej únie.
4.Dotknuté subjekty
Uveďte subjekty, ktorých sa zmeny predkladaného materiálu dotknú priamo aj nepriamo:
Dotknutými subjektmi sú výrobcovia, používatelia, dovozcovia a distribútori príslušných strelných zbraní a streliva na civilné použitie.
5.Alternatívne riešenia
4
Aké alternatívne riešenia vedúce k stanovenému cieľu boli identifikované a posudzované pre riešenie definovaného problému?
Nulový variant - uveďte dôsledky, ku ktorým by došlo v prípade nevykonania úprav v predkladanom materiáli a alternatívne riešenia/spôsoby dosiahnutia cieľov uvedených v bode 3.
Nevypracovaním návrhu zákona č. 64/2019 Z. z. by nebola transponovaná vykonávacia smernica Komisie (EÚ) 2024/325, ktorou sa menia jednotlivé špecifikácie označovania strelných zbraní a ich hlavných častí, čo by malo za následok nevysledovateľnosť strelných zbraní a ich hlavných častí, taktiež by neboli zabezpečené rovnaké podmienky pre hospodárske subjekty a používateľov zbraní. Taktiež by to malo za následok komplikácie v súvislosti s obchodovaním na vnútornom trhu EÚ.
6.Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
Áno
Nie
Ak áno, uveďte ktoré oblasti budú nimi upravené, resp. ktorých vykonávacích predpisov sa zmena dotkne:
7.Transpozícia/implementácia práva EÚ
Uveďte, či v predkladanom návrhu právneho predpisu dochádza ku goldplatingu podľa tabuľky zhody, resp. či ku goldplatingu dochádza pri implementácii práva EÚ.
Áno Nie
Ak áno, uveďte, ktorých vplyvov podľa bodu 9 sa goldplating týka:
8.Preskúmanie účelnosti
Uveďte termín, kedy by malo dôjsť k preskúmaniu účinnosti a účelnosti predkladaného materiálu.
Uveďte kritériá, na základe ktorých bude preskúmanie vykonané.
Preskúmanie návrhu zákona bude vykonané po nadobudnutí účinnosti od 22. júla 2025 zákona v zbierke zákonov.
Preskúmanie sa bude posudzovať z hľadiska aplikačnej praxe, ako bol návrh zákona implementovaný do praxe.
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** vyplniť iba v prípade, ak sa záverečné posúdenie vybraných vplyvov uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. jednotnej metodiky.
*** posudzovanie sa týka len zmien v I. a II. pilieri univerzálneho systému dôchodkového zabezpečenia s identifikovaným dopadom od 0,1 % HDP (vrátane) na dlhodobom horizonte.
9.Vybrané vplyvy materiálu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho
vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
v tom vplyvy na rozpočty obcí a vyšších územných celkov
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
Vplyv na dlhodobú udržateľnosť verejných financií v prípade vybraných opatrení ***
Áno
Nie
Vplyvy na limit verejných výdavkov
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho vplyvy na MSP
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Mechanizmus znižovania byrokracie
a nákladov sa uplatňuje:
Áno
Nie
5
Sociálne vplyvy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Materiál je posudzovaný podľa zákona č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
Áno
Nie
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho
vplyvy služieb verejnej správy na občana
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
10.Poznámky
V prípade potreby uveďte doplňujúce informácie k identifikovaným vplyvom a ich analýzam.
Ak predkladaný materiál marginálny (zanedbateľný) vplyv na niektorú zo sledovaných oblastí v bode 9 a z tohto dôvodu je tento vplyv označený ako žiadny vplyv, uveďte skutočnosti vysvetľujúce, prečo je tento vplyv marginálny (zanedbateľný).
Informácie v tejto časti slúžia na zhrnutie vplyvov alebo aj na vyjadrenie sa k marginálnym vplyvom a nie ako náhrada za vypracovanie príslušných analýz vybraných vplyvov.
V prípade, že je materiál posudzovaný podľa zákona č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších prepisov, uveďte internetový odkaz na tento proces.
11.Kontakt na spracovateľa
Uveďte údaje na kontaktnú osobu, ktorú je možné kontaktovať v súvislosti s posúdením vybraných vplyvov.
Bc. Mgr. Katarína Jurovčíková, štátny radca, odbor skúšobníctva a európskych záležitostí,
email:
katarina.jurovcikova@normoff.gov.sk
. tel. č.: 02/ 20 90 70 292
12.Zdroje
Uveďte zdroje (štatistiky, prieskumy, spoluprácu s odborníkmi a iné), z ktorých ste pri príprave materiálu a vypracovávaní doložky, analýz vplyvov vychádzali. V prípade nedostupnosti potrebných dát pre spracovanie relevantných analýz vybraných vplyvov, uveďte danú skutočnosť.
13.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov z PPK č. 196/2024
(v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 8.1 Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
II. Pripomienky a návrhy zmien: Komisia uplatňuje k materiálu nasledovné pripomienky a odporúčania:
K vplyvom na informatizáciu spoločnosti
Komisia súhlasí s tvrdením predkladateľa, že predmetný návrh zákona nemá vplyv na informatizáciu spoločnosti. Túto skutočnosť je však potrebné uviesť aj v doložke vplyvov, nakoľko v riadku k vplyvom na informatizáciu spoločnosti nie je vyznačená žiadna z možností. – materiál bol podľa pripomienky upravený.
K sociálnym vplyvom
V analýze sociálnych vplyvov v časti 4.2. Komisia odporúča upraviť prvú vetu nasledovne: „Návrh zákona pozitívny sociálny vplyv, ....“. Zároveň Komisia odporúča vypustiť vetu „Stanovujú sa aj podmienky výkonu dohľadu nad týmito určenými výrobkami, tak aby boli na trhu rovnaké podmienky pre hospodárske subjekty používateľov strelných zbraní a uľahčilo sa tak obchodovanie na vnútornom trhu EU.“, ktorá sa týka
6
hospodárskych subjektov. Rovnako Komisia odporúča vynechať aj strany 3 15, ktoré sa týkajú Metodického postupu pre analýzu sociálnych vplyvov.
Odôvodnenie: V analýze sociálnych vplyvov predkladateľ identifikuje skupiny obyvateľstva/domácností , ktorým sa predkladaným materiálom môže zlepšiť/zhoršiť prístup k zdrojom, právam, tovarom a službám a presnejšie špecifikuje konkrétnu oblasť dostupnosti. – materiál bol podľa pripomienky upravený.
14.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov zo záverečného posúdenia č. .......... (v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
7
Analýza sociálnych vplyvov
Vplyvy na hospodárenie domácností, prístup k zdrojom, právam, tovarom a službám, sociálnu inklúziu, rovnosť príležitostí a rovnosť žien a mužov a vplyvy na zamestnanosť
(Ak v niektorej z hodnotených oblastí sociálnych vplyvov (bodov 4.1 4.4) nebol identifikovaný vplyv, uveďte v príslušnom riadku analýzy poznámku „Bez vplyvu.“.)
4.1 Identifikujte, popíšte a kvantifikujte vplyv na hospodárenie domácností a špecifikujte ovplyvnené skupiny domácností, ktoré budú pozitívne/negatívne ovplyvnené.
Vedie návrh k zvýšeniu alebo zníženiu príjmov alebo výdavkov domácností?
Ktoré skupiny domácností/obyvateľstva sú takto ovplyvnené a akým spôsobom?
Sú medzi potenciálne ovplyvnenými skupinami skupiny v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia?
(V prípade vyššieho počtu hodnotených opatrení doplňte podľa potreby do tabuľky pred bod 4.2 ďalšie sekcie - 4.1.1 Pozitívny vplyv/4.1.2 Negatívny vplyv).
a)
4.1.1 Pozitívny vplyv
b)
Popíšte opatrenie a jeho vplyv na hospodárenie domácností s uvedením, či ide o zvýšenie príjmov alebo zníženie výdavkov:
Špecifikujte ovplyvnené skupiny:
Ovplyvnená skupina č. 1
c)
Ovplyvnená skupina č. 3
Ovplyvnená skupina č. 2
d)
Kvantifikujte rast príjmov alebo pokles výdavkov za jednotlivé ovplyvnené skupiny domácností / skupiny jednotlivcov a počet obyvateľstva/domácností ovplyvnených predkladaným návrhom.
-priemerný rast príjmov/ pokles výdavkov v skupine v eurách a/alebo v % / obdobie:
-veľkosť skupiny (počet obyvateľov):
Ovplyvnená skupina č. 1
e)
Ovplyvnená skupina č. 3
Ovplyvnená skupina č. 2
f)
Dôvod chýbajúcej kvantifikácie:
g)
4.1.1.1 Z toho pozitívny vplyv na skupiny v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia
(V prípade významných vplyvov na príjmy alebo výdavky domácností v riziku chudoby, identifikujte a kvantifikujte pozitívny vplyv na chudobu obyvateľstva (napr. znižovanie miery rizika chudoby, priemerný rast príjmov/ pokles výdavkov v skupine)
h)
Popíšte opatrenie a jeho vplyv na hospodárenie domácností s uvedením, či ide o zvýšenie príjmov alebo zníženie výdavkov:
Špecifikujte ovplyvnené skupiny:
Ovplyvnená skupina č. 1
i)
Ovplyvnená skupina č. 3
Ovplyvnená skupina č. 2
j)
Kvantifikujte rast príjmov alebo pokles výdavkov za jednotlivé ovplyvnené skupiny domácností / skupiny jednotlivcov a počet obyvateľstva/domácností ovplyvnených predkladaným návrhom.
-priemerný rast príjmov/ pokles výdavkov v skupine v eurách a/alebo v % / obdobie:
-veľkosť skupiny (počet obyvateľov):
Ovplyvnená skupina č. 1
k)
Ovplyvnená skupina č. 3
Ovplyvnená skupina č. 2
l)
Dôvod chýbajúcej kvantifikácie:
a)
4.1.2 Negatívny vplyv
b)
Popíšte opatrenie a jeho vplyv na hospodárenie domácností s uvedením, či ide o zníženie príjmov alebo zvýšenie výdavkov:
Špecifikujte ovplyvnené skupiny:
Ovplyvnená skupina č. 1
c)
Ovplyvnená skupina č. 3
Ovplyvnená skupina č. 2
8
d)
Kvantifikujte pokles príjmov alebo rast výdavkov za jednotlivé ovplyvnené skupiny domácností / skupiny jednotlivcov a počet obyvateľstva/domácností ovplyvnených predkladaným návrhom.
-priemerný pokles príjmov/ rast výdavkov v skupine v eurách a/alebo v % / obdobie:
-veľkosť skupiny (počet obyvateľov):
Ovplyvnená skupina č. 1
e)
Ovplyvnená skupina č. 3
Ovplyvnená skupina č. 2
f)
Dôvod chýbajúcej kvantifikácie:
g)
4.1.2.1 Z toho negatívny vplyv na skupiny v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia
(V prípade významných vplyvov na príjmy alebo výdavky domácností v riziku chudoby, identifikujte a kvantifikujte negatívny vplyv na chudobu obyvateľstva (napr. zvyšovanie miery rizika chudoby, priemerný pokles príjmov/ rast výdavkov v skupine)
h)
Popíšte opatrenie a jeho vplyv na hospodárenie domácností s uvedením, či ide o zníženie príjmov alebo zvýšenie výdavkov:
Špecifikujte ovplyvnené skupiny:
Ovplyvnená skupina č. 1
i)
Ovplyvnená skupina č. 3
Ovplyvnená skupina č. 2
j)
Kvantifikujte pokles príjmov alebo rast výdavkov za jednotlivé ovplyvnené skupiny domácností / skupiny jednotlivcov a počet obyvateľstva/domácností ovplyvnených predkladaným návrhom.
-priemerný pokles príjmov/ rast výdavkov v skupine v eurách a/alebo v % / obdobie:
-veľkosť skupiny (počet obyvateľov):
Ovplyvnená skupina č. 1
k)
Ovplyvnená skupina č. 3
Ovplyvnená skupina č. 2
l)
Dôvod chýbajúcej kvantifikácie:
9
4.2 Identifikujte, popíšte a kvantifikujte vplyvy na prístup k zdrojom, právam, tovarom a službám u jednotlivých ovplyvnených skupín obyvateľstva a vplyv na sociálnu inklúziu.
Má návrh vplyv na prístup k zdrojom, právam, tovarom a službám?
Popíšte hodnotené opatrenie, špecifikujte ovplyvnené skupiny obyvateľstva a charakter zmeny v prístupnosti s ohľadom na dostupnosť finančnú, geografickú, kvalitu, organizovanie a pod. Uveďte veľkosť jednotlivých ovplyvnených skupín.
a)
Rozumie sa najmä na prístup k:
-sociálnej ochrane, sociálno-právnej ochrane, sociálnym službám (vrátane služieb starostlivosti o deti, starších ľudí a ľudí so zdravotným postihnutím),
-kvalitnej práci, ochrane zdravia, dôstojnosti a bezpečnosti pri práci pre zamestnancov a existujúcim zamestnaneckým právam,
-pomoci pri úhrade výdavkov súvisiacich so zdravotným postihnutím,
-zamestnaniu, na trh práce (napr. uľahčenie zosúladenia rodinných a pracovných povinností, služby zamestnanosti), k školeniam, odbornému vzdelávaniu a príprave na trh práce,
-zdravotnej starostlivosti vrátane cenovo dostupných pomôcok pre občanov so zdravotným postihnutím,
-k formálnemu i neformálnemu vzdelávaniu a celoživotnému vzdelávaniu,
-bývaniu a súvisiacim základným komunálnym službám,
-doprave,
-ďalším službám najmä službám všeobecného záujmu a tovarom,
-spravodlivosti, právnej ochrane, právnym službám,
-informáciám,
-k iným právam (napr. politickým).
Návrh zákona pozitívny sociálny vplyv, pretože sa ustanovujú povinnosti výrobcu informovať používateľov o minimálnych technických špecifikáciách označovania strelných zbraní a ich hlavných častí.
b)
návrh významný vplyv na niektorú zo zraniteľných skupín obyvateľstva alebo skupín v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia?
Špecifikujte ovplyvnené skupiny v riziku chudoby a sociálneho vylúčenia a popíšte vplyv na ne. Je tento vplyv väčší ako vplyv na iné skupiny či subjekty? Uveďte veľkosť jednotlivých ovplyvnených skupín.
c)
Zraniteľné skupiny alebo skupiny v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia sú napr.:
-domácnosti s nízkym príjmom (napr. žijúce iba zo sociálnych príjmov, alebo z príjmov pod hranicou rizika chudoby, alebo s príjmom pod životným minimom, alebo patriace medzi 25% domácností s najnižším príjmom),
-nezamestnaní, najmä dlhodobo nezamestnaní, mladí nezamestnaní a nezamestnaní nad 50 rokov,
-deti (0 – 17),
-mladí ľudia (18 – 25 rokov),
-starší ľudia, napr. ľudia vo veku nad 65 rokov alebo dôchodcovia,
-ľudia so zdravotným postihnutím,
-marginalizované rómske komunity
-domácnosti s 3 a viac deťmi,
-jednorodičovské domácnosti s deťmi (neúplné rodiny, ktoré tvoria najmä osamelé matky s deťmi),
-príslušníci tretích krajín, azylanti, žiadatelia o azyl,
-iné zraniteľné skupiny, ako napr. bezdomovci, ľudia opúšťajúci detské domovy alebo iné inštitucionálne zariadenia
10
4.3 Identifikujte a popíšte vplyv na rovnosť príležitostí.
Identifikujte, popíšte a kvantifikujte vplyv na rovnosť žien a mužov.
a)
4.3.1 Dodržuje návrh povinnosť rovnakého zaobchádzania so skupinami alebo jednotlivcami na základe pohlavia, rasy, etnicity, náboženstva alebo viery, zdravotného postihnutia, veku, sexuálnej orientácie alebo iného statusu? Mohol by viesť k nepriamej diskriminácii niektorých skupín obyvateľstva? Ak áno, ktoré skupiny sú takto ovplyvnené a akým spôsobom?
b)
c)
4.3.2 Môže návrh viesť k zväčšovaniu nerovností medzi ženami a mužmi? Podporuje návrh rovnosť príležitostí? Má návrh odlišný vplyv na ženy a mužov? Popíšte vplyvy.
d)
Popíšte riziká návrhu, ktoré môžu viesť k zväčšovaniu nerovností:
e)
Popíšte pozitívne vplyvy návrhu na dosahovanie rovnosti žien a mužov, rovnosti príležitostí žien a mužov, prípadne vplyvy na ženy a mužov, ak sú odlišné:
f)
návrh významné vplyvy na niektorú zo zraniteľných skupín obyvateľstva? Ak áno, aké? Akým spôsobom? Zraniteľnou skupinou obyvateľstva sa rozumejú najmä ženy ohrozené viacnásobnou diskrimináciou, tehotné matky, seniorky, ženy patriace do marginalizovaných skupín obyvateľstva, migrantky, ženy a dievčatá so zdravotným postihnutím, obete násilia a pod.
g)
Pri identifikovaní vplyvov na rovnosť žien a mužov treba vziať do úvahy existujúce rozdiely medzi ženami a mužmi, ktoré relevantné k danej politike. Podpora rovnosti žien a mužov nespočíva len v odstraňovaní obmedzení a bariér pre plnohodnotnú účasť na ekonomickom, politickom a sociálnom živote spoločnosti ako aj rodinnom živote, ale taktiež v podpore rovnosti medzi nimi.
V ktorých oblastiach podpory rovnosti žien a mužov návrh odstraňuje prekážky a/alebo podporuje rovnosť žien a mužov? Medzi oblasti podpory rovnosti žien a mužov okrem iného patria:
-podpora slobodného výberu povolania a ekonomickej činnosti
-podpora vyrovnávania ekonomickej nezávislosti,
-zosúladenie pracovného, súkromného a rodinného života,
-podpora rovnosti príležitostí pri participácii na rozhodovaní,
-boj proti domácemu násiliu, násiliu na ženách a obchodovaniu s ľuďmi,
-podpora vnímania osobnej starostlivosti o dieťa za rovnocennú s ekonomickou činnosťou a podpora neviditeľnej práce v domácnosti ako takej,
-rešpektovanie osobných preferencií pri výbere povolania a zosúlaďovania pracovného a rodinného života.
11
4.4 Identifikujte, popíšte a kvantifikujte vplyvy na zamestnanosť a na trh práce.
V prípade kladnej odpovede pripojte odôvodnenie v súlade s Metodickým postupom pre analýzu sociálnych vplyvov.
a)
Uľahčuje návrh vznik nových pracovných miest? Ak áno, ako? Ak je to možné, doplňte kvantifikáciu.
b)
Identifikujte, v ktorých sektoroch a odvetviach ekonomiky, v ktorých regiónoch, pre aké skupiny zamestnancov, o aké typy zamestnania /pracovných úväzkov pôjde a pod.
c)
Vedie návrh k zániku pracovných miest? Ak áno, ako a akých? Ak je to možné, doplňte kvantifikáciu
d)
Identifikujte, v ktorých sektoroch a odvetviach ekonomiky, v ktorých regiónoch, o aké typy zamestnania /pracovných úväzkov pôjde a pod. Identifikujte možné dôsledky, skupiny zamestnancov, ktoré budú viac ovplyvnené a rozsah vplyvu.
e)
Ovplyvňuje návrh dopyt po práci? Ak áno, ako?
f)
Dopyt po práci závisí na jednej strane na produkcii tovarov a služieb v ekonomike a na druhej strane na cene práce.
g)
Má návrh dosah na fungovanie trhu práce? Ak áno, aký?
h)
Týka sa makroekonomických dosahov ako je napr. participácia na trhu práce, dlhodobá nezamestnanosť, regionálne rozdiely v mierach zamestnanosti. Ponuka práce môže byť ovplyvnená rôznymi premennými napr. úrovňou miezd, inštitucionálnym nastavením (napr. zosúladenie pracovného a súkromného života alebo uľahčovanie rôznych foriem mobility).
i)
Má návrh špecifické negatívne dôsledky pre isté skupiny profesií, skupín zamestnancov či živnostníkov? Ak áno, aké a pre ktoré skupiny?
j)
Návrh môže ohrozovať napr. pracovníkov istých profesií favorizovaním špecifických aktivít či technológií.
k)
Ovplyvňuje návrh špecifické vekové skupiny zamestnancov? Ak áno, aké? Akým spôsobom?
l)
Identifikujte, či návrh môže ovplyvniť rozhodnutia zamestnancov alebo zamestnávateľov a môže byť zdrojom neskoršieho vstupu na trh práce alebo predčasného odchodu z trhu práce jednotlivcov.
12
Analýza vplyvov na podnikateľské prostredie
Názov materiálu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 64/2019 Z. z. o sprístupňovaní strelných zbraní a streliva na civilné použitie na trhu v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“)
Predkladateľ:
Úrad pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo Slovenskej republiky (ďalej len „úrad“)
3.1 Náklady regulácie
3.1.1 Súhrnná tabuľka nákladov regulácie
Tabuľka č. 1: Zmeny nákladov (ročne) v prepočte na podnikateľské prostredie (PP), vyhodnotenie mechanizmu znižovania byrokracie a nákladov, náklady goldplatingu1 na podnikateľské prostredie.
Nahraďte rovnakou tabuľkou po vyplnení Kalkulačky nákladov podnikateľského prostredia, ktorá je povinnou prílohou tejto analýzy a nájdete ju na
webovom sídle MH SR
, (ďalej len
„Kalkulačka nákladov“):
TYP NÁKLADOV
Zvýšenie nákladov v € na PP
Zníženie nákladov v € na PP
A. Dane, odvody, clá a poplatky, ktorých cieľom je znižovať negatívne externality
0
0
B. Iné poplatky
0
0
C. Sankcie a pokuty
0
0
D. Nepriame finančné náklady
0
0
E. Administratívne náklady
0
0
Spolu = A+B+C+D+E
Harmonizácia práva EÚ
Zvýšenie nákladov v € na PP
Zníženie nákladov v € na PP
F. Úplná harmonizácia práva EÚ(okrem daní, odvodov, ciel a poplatkov, ktorých cieľom je znižovať negatívne externality)
0
0
G. Goldplating
0
0
VÝPOČET PRAVIDLA 1in 2out:
IN
OUT
H. Náklady okrem výnimiek = B+D+E-F
0
0
1 Definícia goldplatingu je uvedená v bode 4 časti III. jednotnej metodiky.
13
3.1.2 Výpočty vplyvov jednotlivých regulácií na zmeny v nákladoch podnikateľov
Tabuľka č. 2: Výpočet vplyvov jednotlivých regulácií (nahraďte rovnakou tabuľkou po vyplnení Kalkulačky nákladov):
P.č.
Zrozumiteľný a stručný opis regulácie (dôvod zvýšenia/zníženia nákladov na PP a dôvod ponechania nákladov na PP, ktoré sú goldplatngom)
Číslo normy(zákona, vyhlášky a pod.)
Lokalizácia(§, ods., čl.,...)
Pôvod regulácie: SK/EÚ úplná harm./
Goldplating
Účinnosť regulácie
Kategória dotk. subjektov
Počet
dotk. subjektov spolu
Vplyv na 1 podnik. v €
Vplyv na kateg. dotk. subjekt. v €
Druh vplyvuIn (zvyšuje náklady) /
Out (znižuje náklady)
/ Nemení sa
1in
2out celkom
Goldplating celkom
14
3.1.3 Doplňujúce informácie k spôsobu výpočtu vplyvov jednotlivých regulácií na zmenu
nákladov
Osobitne pri každej regulácii s vplyvom na PP zhodnotenom v tabuľke č. 2 uveďte doplňujúce informácie tak, aby mohol byť skontrolovaný spôsob a správnosť výpočtov. Uveďte najmä, ako ste vypočítali vplyvy a z akého zdroja ste čerpali početnosti (uveďte aj link na konkrétne štatistiky, ak dostupné na internete). Jednotlivé regulácie môžu mať jeden alebo viac typov nákladov (A. Dane, odvody, clá a poplatky, ktorých cieľom je znižovať negatívne externality, B. Iné poplatky, C. Sankcie, D. Nepriame finančné náklady, E. Administratívne náklady). Rozčleňte ich a vypočítajte v súlade s metodickým postupom.
3.1.4 Odôvodnenie goldplatingu podľa bodu 4 časti III jednotnej metodiky a ďalšie
doplňujúce informácie2
Požadované informácie uveďte osobitne ku každému identifikovanému goldplatingu (ku každej hodnotenej regulácii s goldplatingom osobitne).
Uveďte odôvodnenie goldplatingu z hľadiska jeho nespochybniteľnej nevyhnutnosti. Odôvodnenie doložte dôkladným hodnotením prínosov a nákladov. Uveďte zvážené alternatívne riešenia..
Zároveň uveďte konkrétne informácie súvisiace s kategóriou goldplatingu podľa jednotnej metodiky, najmä: na aké subjekty sa nad rámec navrhuje rozšíriť pôsobnosť smernice a z akého dôvodu; aké požiadavky sa navyšujú a na aké subjekty nad rámec minimálnych požiadaviek smernice; aká menej prísnejšia výnimka alebo úprava vyplývajúca zo smernice nebola využitá a prečo; z akého dôvodu sa navrhujú prísnejšie sankčné režimy; z akého dôvodu sa navrhuje skoršia transpozícia; z akého dôvodu sa ponechávajú v platnosti existujúce prísnejšie vnútroštátne požiadavky.
Využitie goldplatingu pri transpozícii alebo implementácii legislatívy je v zásade nežiadúce, keďže takýto postup môže viesť k zníženiu konkurencieschopnosti domácich podnikov v porovnaní s podnikmi z krajín, kde právne predpisy nie natoľko prísne. Využitie goldplatingu predkladateľom je preto prípustné iba vo výnimočných prípadoch, riadne odôvodnených a vysvetlených v analýze vplyvov na podnikateľské prostredie z hľadiska jeho nevyhnutnosti, spoločenského významu, nákladov, prekonzultovaných s dotknutými podnikateľmi a posúdených Komisiou.
2 Informácie sa uvádzajú iba v prípade, ak sa predkladaným návrhom regulácie vykonáva transpozícia smernice a bol identifikovaný goldplating podľa tabuľky zhody alebo sa vykonáva implementácia nariadenia s goldplatingom. Informácie sa uvádzajú aj v prípade (ak nejde o transpozíciu smernice alebo implementáciu nariadenia EÚ), ak sa predloženým návrhom odstraňuje goldplating, ktorého pôvod je v skoršom zachovaní existujúcej právnej úpravy (existujúcich vnútroštátnych požiadaviek).
15
3.2 Vyhodnotenie konzultácií s podnikateľskými subjektmi pred predbežným pripomienkovým konaním
Uveďte formu konzultácií vrátane zdôvodnenia jej výberu a trvanie konzultácií, termíny stretnutí. Uveďte spôsob oslovenia dotknutých subjektov, zoznam konzultujúcich subjektov, tiež link na webovú stránku, na ktorej boli konzultácie zverejnené.
Uveďte hlavné body konzultácií a ich závery.
Uveďte zoznam predložených alternatívnych riešení problematiky od konzultujúcich subjektov, ako aj návrhy od konzultujúcich subjektov na zníženie nákladov regulácií na PP, ktoré neboli akceptované a dôvod neakceptovania.
Alternatívne namiesto vypĺňania bodu 3.2 môžete uviesť ako samostatnú prílohu tejto analýzy Záznam z konzultácií obsahujúci požadované informácie.
Úrad pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo Slovenskej republiky (ďalej len „úrad“) sa rozhodol z vlastnej iniciatívy vykonať konzultácie s podnikateľskými subjektmi. Dňa 12. augusta 2024 bola zverejnená informácia o začatí konzultácií s podnikateľskými subjektmi na webovom sídle Úradu pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo Slovenskej republiky a Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky, ktoré trvali do 13. septembra 2024. O konzultácie neprejavili záujem žiadne podnikateľské subjekty z vlastnej iniciatívy. Napriek tomu, že žiaden z podnikateľských subjektov neprejavil záujem úrad v vlastnej iniciatívy dňa 11. septembra 2024 vykonal konzultácie s podnikateľskými subjektmi, ktorí členovia pracovnej skupiny CIP. Zo strany podnikateľských subjektov vznikla potreba na základe aplikačnej praxe úpravy ustanovenia, ktoré pojednáva o označovaní strelnej zbrane a jej hlavnej časti kalibrom. Podnikateľské subjekty kvalifikovali, že z hľadiska bezpečnosti používateľa strelnej zbrane nie je potrebné označovať všetky hlavné časti strelnej zbrane kalibrom. Úrad podľa predloženej požiadavky pripravil úpravu predmetného ustanovenia.
3.3 Vplyvy na konkurencieschopnosť a produktivitu
Dochádza k vytvoreniu resp. k zmene bariér na trhu?
Bude sa s niektorými podnikmi alebo produktmi zaobchádzať v porovnateľnej situácii rôzne (napr. špeciálne režimy pre mikro, malé a stredné podniky tzv. MSP)?
Ovplyvňuje zmena regulácie cezhraničné investície (príliv/odliv zahraničných investícií resp. uplatnenie slovenských podnikov na zahraničných trhoch)?
Ovplyvní dostupnosť základných zdrojov (financie, pracovná sila, suroviny, mechanizmy, energie atď.)?
Ovplyvňuje zmena regulácie inovácie, vedu a výskum?
Ak bol identifikovaný goldplating, prispieva k zníženiu konkurencieschopnosti a produktivity? Akým spôsobom?
Ako prispieva zmena regulácie k cieľu Slovenska mať najlepšie podnikateľské prostredie spomedzi susediacich krajín EÚ?
Konkurencieschopnosť:
Na základe uvedených odpovedí zaškrtnite a popíšte, či materiál konkurencieschopnosť:
zvyšuje nemení znižuje
16
Produktivita:
Aký má materiál vplyv na zmenu pomeru medzi produkciou podnikov a ich nákladmi?
Na základe uvedenej odpovede zaškrtnite a popíšte, či materiál produktivitu:
zvyšuje nemení znižuje
3.4 Iné vplyvy na podnikateľské prostredie
Ak materiál vplyvy na PP, ktoré nemožno zaradiť do predchádzajúcich častí, či pozitívne alebo negatívne, tu ich uveďte. Patria sem:
a)vplyvy súvisiace so žiadosťami o alebo prijímaním dotácií, fondov, štátnej pomoci a čerpaním iných obdobných foriem podpory zo strany štátu, keďže sprievodným javom uchádzania sa či získania benefitov, na ktoré nie je právny nárok priamo zo zákona, ale vzniká na základe prejavu vôle dotknutého subjektu;
b)regulované ceny podľa zákona č. 18/1996 Z. z. o cenách;
c)iné vplyvy, ktoré predpokladá materiál, ale nemožno ich zaradiť do častí 3.1 a 3.3.,
d)iné vplyvy podľa písm. a) až c), ktoré sú goldplatingom.
Na vnútroštátnej úrovni sa predpokladajú aj pozitívne aj negatívne dopady na podnikateľské prostredie. Návrh zákona sa bude dotýkať najmä spoločností, ktoré vyrábajú strelné zbrane, ktoré sú predmetom návrhu zákona.
Pokiaľ ide o výrobcov príslušných určených výrobkov (strelných zbraní), na úrovni Slovenskej republiky dvaja výrobcovia, ktorí takéto určené výrobky vyrábajú, avšak nie je možné presne identifikovať vplyv na podnikateľské prostredie, nakoľko títo výrobcovia už v súčasnosti vykonávajú označovanie strelných zbraní a ich hlavných častí, pretože strelné zbrane distribuované do tretích krajín, kde bola táto povinnosť legislatívne ustanovená v minulosti.
Na základe získania poznatkov z aplikačnej praxe vznikla potreba úpravy ustanovenia týkajúceho sa označovania strelnej zbrane a jej hlavnej časti kalibrom. Aplikačná prax ukázala, že nie je potrebné označovať hlavne časti strelnej zbrane kalibrom z dôvodu zabezpečenia bezpečnostnej ochrany používateľa strelnej zbrane.
Pozitívne:
Výrobcom, dovozcom alebo distribútorom a používateľom strelných zbraní sa ročne zvýšia obraty na základe toho, že sa uľahčí obchodovanie na vnútornom trhu EÚ, z dôvodu zabezpečenia rovnakých podmienok pre všetky hospodárske subjekty. Úprava ustanovenia, ktorá vznikla z aplikačnej praxe nebude mať vplyv na hospodárske subjekty, pretože ide o ustanovenie, ktoré je aktuálne definované v zákone č. 64/2019 Z. z. o sprístupňovaní strelných zbraní a streliva na civilné použitie na trhu len je potrebné ho sprecizovať.
Negatívne:
Ak si výrobca, dovozca alebo distribútor nesplní svoje povinnosti týkajúce sa minimálnej technickej špecifikácie označovania strelných zbraní a ich hlavných častí pred ich uvedením, či sprístupnením na trh, môže mu orgán dohľadu podľa § 26 písm. a) zákona č. 56/2018 Z. z. o posudzovaní zhody výrobku, sprístupňovaní určeného výrobku na trhu a o zmene a doplnení
17
niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 56/2018 Z. z“) uložiť sankciu podľa § 28 zákona č. 56/2018 Z. z.
Metodický postup pre analýzu vplyvov na podnikateľské prostredie
3.1 Náklady regulácie
Náklady regulácie predkladateľ vypočíta pomocou Kalkulačky nákladov, vyplnením ktorej automaticky vyplní 2 tabuľky, a to:
-Tabuľka č. 1: Zmeny ročných nákladov v prepočte na podnikateľské prostredie, vyhodnotenie mechanizmu znižovania byrokracie a nákladov, výpočet goldplatingu.
-Tabuľka č. 2: Výpočet vplyvov jednotlivých regulácií
Predkladateľ následne tabuľky odkopíruje a vloží do analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie.
Pokyny k vypĺňaniu jednotlivých stĺpcov Kalkulačky nákladov (Krok č. 1):
Zrozumiteľný a stručný opis regulácie vyjadrujúci dôvod zvýšenia/zníženia nákladov na PP a dôvod ponechania nákladov na PP, ktoré goldplatingom: v tomto stĺpci predkladateľ uvedie stručne a výstižne aj dôvod zvýšenia/zníženia nákladov na PP. Predkladateľ nekopíruje paragrafové znenie regulácie! Napríklad: zníženie frekvencie povinných kontrol strojov z ročnej na dvojročnú. V prípade dôvodu ponechania nákladov na PP, ktoré goldplatingom, sa uvedie dôvod neodstránenia/zachovania existujúcej právnej úpravy, ktorá spolu s predloženým návrhom právneho predpisu spôsobuje, že transpozícia nebude vykonaná v minimálnej a nevyhnutnej miere (zároveň sa zaznačí možnosť „nemení sa“ pri označení druhu vplyvu).
Číslo normy (zákona, vyhlášky a pod.): predkladateľ uvedie číslo právneho predpisu, v ktorom je upravená predmetná regulácia, čo slúži pre exaktnú identifikáciu zdroja právnej úpravy, zvlášť v prípadoch, kedy materiál upravuje dva a viac právnych predpisov. Napríklad: zákon č. 311/2001 Z. z.
Lokalizácia (§, ods. čl.,...): predkladateľ uvedie, ktorý paragraf, odsek, písmeno a bod, článok upravuje zmenu predmetnej regulácie. Napríklad: § 15 ods. 2 písm. b).; článok 8, odsek 2.
Pôvod regulácie: predkladateľ vyberie jednu z možností pôvodu regulácie: SK; úplná harm.; goldplating -GP a) g). Regulácie s pôvodom „SK“ domáce iniciatívne regulácie, ktoré nijako nesúvisia s transpozíciou práva EÚ. Pôvod „EÚ úplná harmonizácia“ majú tie ustanovenia, ktoré transpozíciou práva EÚ, pri ktorých nie je možná voľba ani odklon od znenia práva EÚ. A ak je možná voľba alebo odklon od znenia práva EÚ, tak len v prípade, že ide o odklon/voľbu, ktorý udržuje minimálne požiadavky práva (tieto nijako nenavyšuje). Napríklad: presné znenie predzmluvnej informácie, ktorú musia obsahovať všeobecné obchodné podmienky. V prípade identifikácie goldplatingu sa zaznačí jedna z možností goldplatingu GP a) g) podľa kategórie goldplatingu (upravenom v jednotnej metodike), ku ktorému dochádza:
18
a)rozšírením rozsahu pôsobnosti smernice na subjekty nad rámec minimálnych požiadaviek smernice,
b)navýšením požiadaviek nad rámec minimálnych požiadaviek smernice,
c)nevyužitím možnosti alebo výnimky, ktorá by udržala požiadavky smernice v minimálnej miere,
d)uplatňovaním prísnejších sankcií a iných vymáhacích mechanizmov nad rámec minimálnych požiadaviek smernice,
e)skoršou transpozíciou (pred termínom, ktorý stanovuje smernica),
f)zachovaním existujúcej právnej úpravy, ktorá spolu s predloženým návrhom právneho predpisu spôsobuje, že transpozícia nebude vykonaná v minimálnej miere podľa písmen a) e) („zachovanie existujúcej právnej úpravy“); o goldplating sa nejedná, ak smernica obsahuje doložku zákazu zníženia úrovne ochrany,
g)iným spôsobom.
Účinnosť regulácie: predkladateľ uvedie dátum/dátumy účinnosti, resp. navrhovanej účinnosti regulácie (obzvlášť dôležité v prípade, ak právny predpis obsahuje ustanovenia s rôznymi dátumami účinnosti). Napríklad: 01. 07. 2022.
Termín skoršej transpozície: predkladateľ uvedie počet mesiacov, o ktoré bude regulácia zavedená skôr ako požaduje EÚ. Napríklad ak požaduje zavedenie regulácie k 01. 01. 2024 a predkladateľ navrhuje účinnosť od 01. 07. 2023, uvedie číslo „6“, čo predstavuje 6 mesiacov.
Kategória dotknutých subjektov: predkladateľ definuje kategóriu dotknutých subjektov, ktoré budú ovplyvnené predkladanou reguláciou. Napríklad: ubytovacie zariadenia, autoškoly a pod. alebo všetky podniky. V prípade, ak sa návrh týka celého podnikateľského prostredia, predkladateľ uvedie „všetky kategórie“.
Počet subjektov v dotknutej kategórii: predkladateľ uvedie počet dotknutých subjektov v posudzovanej kategórii. Ak jedna regulácia rôzny vplyv na zmenu nákladov viacerých kategórií podnikov, tak pre každú takúto kategóriu je potrebné uviesť samostatný riadok. Tento údaj môže byť určený presne na základe evidencie zodpovedných útvarov za predchádzajúce obdobie, odhadom prostredníctvom údajov za predchádzajúce obdobie, prostredníctvom štatistík podľa SK NACE klasifikácie, iných štatistík alebo expertným odhadom. Ak sa týka všetkých kategórií, tak uvedie celkový počet dotknutých subjektov. Táto hodnota nemusí nutne predstavovať počet dotknutých subjektov v pravom slova zmysle. Predkladateľ môže uviesť napr. priemerný počet podaných žiadostí, oznámení, resp. môže uviesť počet realizovaných úkonov podnikateľskými subjektami počas sledovaného obdobia.
Vplyv na 1 podnikateľa v eurách: vypočíta Kalkulačka nákladov na základe údajov v predchádzajúcich stĺpcoch. Podrobnosti výpočtu uvedené v ďalšej časti Metodického postupu.
19
Vplyv na kategóriu subjektov v eurách: vypočíta Kalkulačka nákladov na základe údajov v predchádzajúcich stĺpcoch. Podrobnosti uvedené v ďalšej časti tohto Metodického postupu.
Druh vplyvu IN (zvyšuje náklady) / OUT (znižuje náklady) / nemení sa: vyberie sa druh vplyvu. Napríklad: Zníženie príplatkov za prácu v sobotu bude mať druh vplyvu OUT, pretože znižuje náklady podnikateľom. Zavedenie nových povinností BOZP bude mať druh vplyvu IN, pretože zvyšuje náklady podnikateľom. Možnosť „nemení sa“ sa vyberie v prípade, ak ide o náklady goldplatingu, ktoré patria do súhrnných nákladov goldplatingu (v tabuľke 1), ale nepatria do súhrnných nákladov predkladaného návrhu (podrobnejšie vo vysvetlivkách ku Kalkulačke nákladov). Ide spravidla o goldplating - GP f) zachovanie existujúcej právnej úpravy/existujúcich vnútroštátnych požiadaviek.
Metodika kvantifikácie vplyvov jednotlivých regulácií:
I.Rozdelenie materiálu na jednotlivé regulácie, ktoré menia náklady jednotlivých kategórií podnikateľských subjektov
Niektoré materiály obsahujú zmenu (resp. zavedenie či zrušenie) iba jednej regulácie, väčšina materiálov však mení viacero regulácií, ktoré majú vplyv na zmenu nákladov PP. V prvom kroku je preto potrebné materiál rozdeliť na jednotlivé regulácie.
Napríklad: Zmena Zákonníka práce môže obsahovať zmenu povinností zamestnávateľa v súvislosti so zabezpečením stravovania zamestnancov a tiež zmenu vo výške odstupného a zmenu v mzdovom zvýhodnení za prácu v sobotu.
Následne je potrebné určiť, na ktoré kategórie dotknutých podnikateľských subjektov sa jednotlivé regulácie vzťahujú.
Napríklad: Zmena zákona o sociálnych službách zavádza povinnú bezbariérovosť budov, v ktorých sídlia zariadenia poskytujúce iba konkrétne sociálne služby, nie všetky, napr. zariadenie starostlivosti o deti do troch rokov veku dieťaťa.
Ku každej regulácií je potrebné osobitne vypísať spôsob výpočtu, zdroj z ktorých bolo čerpané, prípadne iné informácie, ktoré by mali doplňujúce informácie obsahovať.
II.Identifikovanie typov nákladov, ktoré mení regulácia
Niektoré regulácie menia len jeden typ nákladov, iné viacero. Dôležité je preto zmenu regulácie rozložiť na menšie nákladové položky podľa typov nákladov (Priame finančné náklady osobitne dane, odvody, clá, poplatky, ktorých cieľom je znižovať negatívne externality (A) a osobitne Iné poplatky (B), Sankcie a pokuty (C), Nepriame finančné náklady (D), Administratívne náklady (E).
Napríklad: Rozšírenie povinností pri protipožiarnej ochrane stavby môže obsahovať kúpu hasiacich prístrojov (nepriame finančné náklady), čas (a tým aj náklady na mzdy) vlastných zamestnancov potrebný na ich obstaranie a montáž (administratívne náklady).
Priame finančné náklady sa rozdeľujú na A a B z dôvodu, že na zmeny v regulácii výšky daní, odvodov, ciel a poplatkov, ktorých cieľom je znižovať negatívne externality sa neuplatňuje
20
mechanizmus znižovania byrokracie a nákladov. Na iné poplatky sa pravidlo uplatňuje, preto sú uvedené osobitne.
A: Dane, odvody, clá a poplatky, ktorých cieľom je znižovať negatívne externality (patria medzi priame finančné náklady): vypĺňa sa, ak ustanovenia právneho predpisu zakladajú, rušia či menia ich výšku. Pod negatívnymi externalitami sa myslí prenos nákladov produkcie či spotreby na iné subjekty, napríklad poškodenia, zníženia hodnoty, znehodnotenia či znečistenia. Medzi takéto poplatky patria napríklad tie, ktorých cieľom je znižovať emisie skleníkových plynov, emisie iných znečisťujúcich látok alebo chrániť obmedzené prírodné zdroje.
Použite najmä údaje z analýzy vplyvov na rozpočet verejnej správy (príloha č. 2, jednotnej metodiky). Zmeny v administratívnej náročnosti plnenia povinností spojené s daňami, odvodmi, clami a poplatkami sa kvantifikujú v rámci „E. Administratívne náklady“. Ide o ročný vplyv na PP v eurách. Kvantifikované vplyvy (v eurách na PP) sa rozdelia na tie, ktoré podnikateľom zvyšujú náklady a na tie, ktoré znižujú náklady.
B: Iné poplatky (patria medzi priame finančné náklady): vypĺňa sa, ak ustanovenia právneho predpisu zakladajú/rušia či menia výšku iných poplatkov. Nápomocné môžu byť údaje z analýzy vplyvov na rozpočet verejnej správy. Dôležité je kvantifikovať aj poplatky, ktoré do rozpočtu verejnej správy nevstupujú. Kvantifikované vplyvy (v eurách na PP) sa rozdelia na tie, ktoré podnikateľom zvyšujú náklady a na tie, ktoré znižujú náklady.
Medzi poplatky patria napríklad: poplatok za vydanie osvedčenia o živnostenskom oprávnení, poplatok za žiadosť o predĺženie platnosti stavebného povolenia, úhrady za služby verejnosti poskytované RTVS v oblasti rozhlasového vysielania a televízneho vysielania, poplatky organizáciám kolektívnej správy, napríklad SOZA alebo iné správne/súdne poplatky. Medzi poplatky nepatria pokuty.
Nepriame finančné náklady sa rozdeľujú na C (Sankcie a pokuty) a D (Nepriame finančné náklady). Nakoľko sankcie a pokuty zaraďujeme rovnako pod nepriame finančné náklady, ale neuplatňuje sa mechanizmus znižovania byrokracie a nákladov, v tejto časti zaradené do samostatnej kategórie.
C: Sankcie a pokuty: vypĺňa sa, ak ustanovenia právneho predpisu zakladajú, rušia či menia výšku sankcií a pokút. Kvantifikované vplyvy (v eurách na PP) sa rozdelia na tie, ktoré podnikateľom zvyšujú náklady a na tie, ktoré znižujú náklady. V prípade objektívnej nedostupnosti požadovaného údaja použite expertný odhad. Ide o ročný vplyv na PP v eurách. Bližší metodický postup ku kvantifikáciám sankcií a pokút je uvedený v Kalkulačke nákladov v hárku s názvom „Vysvetlivky ku kroku 1“.
D: Nepriame finančné náklady: vypĺňa sa, ak ustanovenia právneho predpisu zakladajú rušia či menia výšku nepriamych nákladov. Kvantifikované vplyvy (v eurách na PP) sa rozdelia na tie, ktoré podnikateľom zvyšujú náklady a na tie, ktoré znižujú náklady. V prípade objektívnej nedostupnosti požadovaného údaja použite expertný odhad.
Nepriame finančné náklady náklady, ktoré musí podnikateľ vynaložiť na účely zabezpečenia súladu výrobku, služieb, interných procesov, vybavenia prevádzky
21
s požiadavkami regulácie (napr. náklady spojené so zabezpečením ochranných pracovných odevov, náklady na zabezpečenie pitného režimu, náklady na vybavenie prevádzky elektronickou registračnou pokladňou, náklady na školenie, na získanie potrebných vedomostí nevyhnutných na dosiahnutie určitého diplomu alebo osvedčenia a iné). Patria sem aj, príplatky k mzde, príspevky zamestnancom, cestovné náhrady, stravné a pod.
E. Administratívne náklady: vypĺňa sa, ak ustanovenia právneho predpisu zakladajú, rušia či menia výšku administratívnych nákladov. Kvantifikované vplyvy (v eurách na PP) sa rozdelia na tie, ktoré podnikateľom zvyšujú náklady a na tie, ktoré znižujú náklady. Pri kvantifikácii administratívnych nákladov je možné použiť štandardizovanú časovú náročnosť pre typické administratívne povinnosti alebo je možné použiť expertný odhad.
Administratívne náklady Ide o nákladové vyjadrenie času, ktorý strávi podnikateľ resp. jeho zamestnanci realizáciou konkrétnych činností v súvislosti s dodržiavaním regulačných povinností resp. pri plnení informačnej povinnosti. Patria sem aj administratívne náklady súvisiace so samotným oboznámením sa s novou reguláciou a jej implementáciou.
III.Výpočet jednotlivých typov nákladov regulácie
Náklady na 1 podnikateľa
V prípade priamych finančných nákladov (dane, odvody, clá a poplatky, ktorých cieľom je znižovať negatívne externality ) ide o ročný vplyv, z tohto dôvodu sa výška nákladov nenásobí frekvenciou. Na stanovenie výšky týchto nákladov je potrebné použiť údaje z analýzy vplyvov na rozpočet verejnej správy (prílohy č. 2 jednotnej metodiky), kde je povinnosť ich kvantifikovať ak prichádza k ich zmene. V prípade poplatkov je navyše potrebné doplniť aj kvantifikáciu tých, ktoré sa menia a zároveň nie príjmom rozpočtu verejnej správy (napr. zo zákona povinné poplatky komorám, asociáciám a pod.).
Priame finančné náklady (dane, odvody, clá a poplatky, ktorých cieľom je znižovať negatívne externality) na 1 podnikateľa sú vyčíslené podľa vzorca:
Priame finančné náklady (iné poplatky) na 1 podnikateľa sú vyčíslené podľa vzorca:
Nepriame finančné náklady (sankcie a pokuty) na 1 podnikateľa sú vyčíslené na základe vzorca:
Priame finančné náklady (dane, odvody, clá) - ročný vplyv
Počet dotknutých subjektov
/
Priame náklady - iné poplatky na jedného podnikateľa
x
Frekvencia
Nepriame náklady - Sankcie a pokuty ročný vplyv na kategóriu dotknutých subjektov
/
Počet dotknutých subjektov
22
Nepriame finančné náklady na 1 podnikateľa sú vyčíslené na základe vzorca:
Administratívne náklady na 1 podnikateľa sú vyčíslené na základe vzorca:
* Pokyny k vyplneniu frekvencie plnenia povinnosti sú uvedené na str. 11
** Pokyny k vyplneniu časovej náročnosti sú uvedené na str. 11 a 12
*** Tarifa pre zjednodušenie výpočtov vychádza z priemernej ceny práce, ktorá je uvedená v Kalkulačke nákladov (priemerná mzda + odvody zamestnávateľa).
Celkové náklady na 1 podnikateľa sú vyčíslené na základe vzorca:
Náklady na celé podnikateľské prostredie
Priame a nepriame finančné náklady na celé PP sú vyčíslené na základe vzorca:
Čas **
x
Tarifa ***
x
Frekvencia *
Iné nepriame náklady na jedného podnikateľa
x
Frekvencia
Administratívne náklady na jedného podnikateľa
Priame náklady Dane, odvody, clá a poplatky, ktorých cieľom je znižovať negatívne externality) na jedného podnikateľa
Priame náklady Iné poplatkyna jedného podnikateľa
Nepriame nákladySankcie a pokuty na jedného podnikateľa
+
+
Nepriame nákladyIné nepriame náklady na jedného podnikateľa
+
+
+
Priame náklady (dane, odvody, clá a poplatky, ktorých cieľom je znižovať negatívne externality ročný vplyv na kategóriu dotknutých subjektov
Priame náklady - iné poplatky na jedného podnikateľa
Počet dotknutých subjektov
x
Nepriame náklady - Sankcie a pokuty ročný vplyv na kategóriu dotknutých subjektov
Iné nepriame náklady na jedného podnikateľa
Počet dotknutých subjektov
x
23
Administratívne náklady na celé podnikateľské prostredie sú vyčíslené na základe vzorca:
* Pokyny k vyplneniu frekvencie plnenia povinnosti sú uvedené na str. 11
** Pokyny k vyplneniu časovej náročnosti sú uvedené na str. 11 a 12
*** Tarifa pre zjednodušenie výpočtov vychádza z priemernej ceny práce, ktorá je uvedená v Kalkulačke nákladov (priemerná mzda + odvody zamestnávateľa).
Celkové náklady na celé podnikateľské prostredie sú vyčíslené na základe vzorca:
Stanovenie frekvencie plnenia povinnosti sa určí pomocou nasledovných koeficientov:
Východiskom, ktorým je stanovovaná frekvencia plnenia povinnosti, je obdobie jedného roka. Povinnosti môžu byť plnené pravidelne na ročnej báze, polročne, kvartálne, týždenne, raz za niekoľko rokov, prípadne jednorazovo (napr. povinnosti v súvislosti so vznikom a ukončením podnikania) alebo nepravidelne (v prípade zriedkavého výskytu určitej udalosti, napr. vznik priemyselnej havárie). Koeficienty pre výpočet nákladov regulácie zodpovedajúce frekvencii plnenia uvedené v tabuľke koeficientov frekvencie. Koeficient „jednorazovo“ vychádza z dĺžky volebného obdobia (4 roky), v rámci ktorého je ambícia, aby vláda SR stihla odstrániť jednorazovú záťaž, ktorú vytvorí.
Tabuľka koeficientov frekvencie
Frekvencia plnenia povinnosti
Koeficient frekvencie
Frekvencia plnenia povinnosti
Koeficient frekvencie
1 – krát ročne
1
každé 2 roky
0,50
2 – krát ročne (polročne)
2
každé 3 roky
0,33
3 – krát ročne
3
každé 4 roky
0,25
4 – krát ročne (štvrťročne)
4
každých 5 rokov
0,20
Mesačne
12
jednorázovo
0,25
týždenne
52
nepravidelne
1,00
Stanovenie časovej náročnosti pri administratívnych nákladoch
Počet dotknutých subjektov
x
x
x
Čas **
Tarifa ***
Frekvencia *
Administratívne náklady na jedného podnikateľa
Priame náklady Dane, odvody, clá a poplatky, ktorých cieľom je znižovať negatívne externality) na celé podnikateľské prostredie
Priame náklady Iné poplatky na celé podnikateľské prostredie
Nepriame nákladySankcie a pokuty na celé podnikateľské prostredie
+
Nepriame nákladyIné nepriame náklady na jedného podnikateľa
+
+
+
24
Kalkulácia nákladov vychádza z metodiky štandardného nákladového modelu (SCM). Jej podstatou je rozklad regulácie a paragrafového znenia do súboru menších, ľahšie merateľných komponentov – jednotlivých regulácií, s následným nákladovým vyjadrením ich plnenia.
Pri priraďovaní časovej náročnosti plnenia povinnosti je možné použiť dva základné prístupy:
a)Expertný odhad trvania povinnosti (v min.)
Odhad predkladateľa trvania povinnosti (v min.) Ak predkladateľ disponuje údajmi o trvaní povinnosti získanými na základe vlastných meraní alebo reprezentatívnym prieskumom medzi zainteresovanými subjektmi, tieto údaje môže predkladateľ použiť pre výpočet nákladov regulácie. Rovnako postupuje ak identifikuje špecifické povinnosti, ku ktorým nie je možné priradiť žiadnu z vyššie uvedených typických informačných povinností. Predkladateľ je povinný zverejniť všetky vstupné údaje, ktoré využil pri odhade trvania povinnosti a pri kvantifikácii časovej náročnosti vychádza z porovnania budúceho stavu so súčasným stavom. V kvantifikácii je potrebné zohľadniť časové parametre (trvanie spracovaniam, čas potrebný na zaslanie), kvantitatívne parametre (výška poplatku, materiálne náklady na podanie) a kvalitatívne parametre (prínos alebo náklad zavedenia predpisu, ktoré nie je možné zohľadniť v iných kategóriách).“
b)Štandardná časová náročnosť povinnosti (min.)
Ak predkladateľ nevie odhadnúť trvanie administratívnej povinnosti presnejšie, tak si môže pomôcť výberom z 13 typických informačných povinností, ktorým priradené štandardizované časové náročnosti uvedené v tabuľke štandardných časových náročností typických informačných povinností.
Tabuľka štandardných časových náročností typických informačných povinností podľa veľkosti podniku je uvedená v Kalkulačke nákladov, časti „Vysvetlivky ku kroku 1“.
Uvedené časové náročnosti budú zo strany ministerstva hospodárstva v primeraných časových intervaloch aktualizované. Odôvodnenie: Pravidelná aktualizácia časových hodnôt zabezpečí exaktnejšiu kvantifikáciu nákladov na podnikateľské prostredie. Využívanie neaktuálnych hodnôt časovej náročnosti môže pri kvantifikácii vplyvu na celé podnikateľské prostredie vytvárať veľké rozdiely kvantifikované v eurách.
3.1.1 Súhrnná tabuľka nákladov regulácie
Tabuľka č. 1: Zmeny ročných nákladov v prepočte na podnikateľské prostredie, Vyhodnotenie mechanizmu znižovania byrokracie a nákladov a vyhodnotenie goldplatingu sa vyplní automaticky tým, že predkladateľ vyplní Kalkulačku nákladov. Predkladateľ následne tabuľku odkopíruje a vloží do analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie.
25
Vysvetlivky k tabuľke č. 1:
Údaj Spolu A+B+C+D+E vyjadruje aký celkový pozitívny vplyv a aký celkový negatívny vplyv má regulácia na náklady PP.
Údaj F. Úplná harmonizácia práva : je súčet nákladov tých ustanovení predkladaného právneho predpisu, ktoré vyplývajú z legislatívy EÚ, od ktorej sa nemožno odkloniť a ktorú ani nie je možné upraviť inak (z Tabuľky č. 2 Pôvod regulácie: úplná harm.). A ak je možná voľba alebo odklon od znenia práva EÚ, tak len v prípade, že ide o odklon/voľbu, ktorý udržuje minimálne požiadavky práva (tieto nijako nenavyšuje). Neuvádzajú sa sem vplyvy na náklady, ktoré vychádzajú z harmonizácie s právom s možnosťou voľby (okrem voľby, ktorá udržiava minimálne požiadavky smernice), tie nemajú výnimku z mechanizmu znižovania byrokracie a nákladov. Kvantifikované vplyvy (v eurách na PP) sa rozdelia na tie, ktoré podnikateľom zvyšujú náklady a na tie, ktoré im znižujú náklady.
Údaj G. Goldplating: Výpočet goldplatingu tak, ako je podrobne popísaný vo vysvetlivkách v prílohe č. 3b jednotnej metodiky– vo vysvetlivkách ku Kalkulačke nákladov.
H. Náklady mechanizmu 1 in 2 out okrem výnimiek = B+D+E-F: náklady, ktoré vstupujú do mechanizmu znižovania byrokracie a nákladov. Ide o súčet iných poplatkov, nepriamych finančných nákladov a administratívnych nákladov, oslobodený od výšky nákladov, vyplývajúcich z úplnej harmonizácie s právom EÚ. V rámci údajov B, D a E je zahrnutá aj kvantifikácia goldplatingu v predloženom materiáli, ktorá vstupuje do mechanizmu znižovania byrokracie a nákladov. Do tohto mechanizmu však nevstupujú náklady existujúceho goldplatingu, ktoré sa predkladaným materiálom nemenia. Kvantifikované vplyvy (v eurách na PP) sa rozdelia na tie, ktoré podnikateľom zvyšujú náklady a na tie, ktoré znižujú náklady.
3.1.2 Výpočty vplyvov jednotlivých regulácií na zmeny v nákladoch podnikateľov
Tabuľka č. 2: Výpočet vplyvov jednotlivých regulácií na zmeny v nákladoch podnikateľov sa vyplní automaticky tým, že predkladateľ vyplní Kalkulačku nákladov. Predkladateľ následne tabuľku odkopíruje a vloží do analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie.
3.1.3.Doplňujúce informácie k spôsobu výpočtu vplyvov jednotlivých regulácií na zmenu nákladov
V tejto časti uvedie predkladateľ doplňujúce informácie ku každej regulácií samostatne k tabuľke č. 2 a k údajom vyplneným v Kalkulačke nákladov tak, aby umožňoval skontrolovať spôsob a správnosť výpočtov. Predkladateľ osobitne uvedie aj jednotlivé zdroje dát, ktoré použil na výpočty. Pri odkazoch z internetu je potrebné uviesť konkrétnu podstránku, odkiaľ boli čerpané dáta, nielen kmeňovú adresu webu a zároveň aj dátum, kedy bola informácia z danej podstránky prebratá.
26
V prípade, ak predkladateľ nemá k dispozícii konkrétne dáta, pokúsi sa vykonať expertný odhad, pričom v tejto časti popíše, akým spôsobom a z akých informácií vychádzal pri expertnom odhade.
V prípade, ak vplyvy objektívne nie je možné kvantifikovať alebo vykonať expertný odhad, predkladateľ z tohto dôvodu uvedie kvantitatívny popis v časti 3.4 analýzy, čo najpresnejšie ich vysvetlí a uvedie dôvod, pre ktoré ich nebolo možné kvantifikovať, alebo vykonať expertný odhad.
Za objektívny dôvod je možné považovať skutočnosť, ak sa pre konkrétny údaj nevykonáva štatistické zisťovanie, resp. neexistuje žiadna iná forma sledovania alebo vykazovania, ktorá by mohla byť použitá na tento cieľ.
Expertný odhad je možné vykonať na základe rôznych dát, napr. historické dáta. Napríklad, ak je potrebný údaj typu „počet úkonov“ a predkladateľ nevie odhadnúť, koľko úkonov sa v budúcom období vykoná, mal by vykonať expertný odhad na základe údajov z minulosti (ideálne z posledných rokov), ak je takýto údaj k dispozícii.
3.1.4.Odôvodnenie goldplatingu podľa bodu 4 časti III jednotnej metodiky a ďalšie doplňujúce informácie
V prípade, ak sa predkladaným návrhom regulácie vykonáva transpozícia smernice a bol identifikovaný goldplating v tabuľke zhody podľa jednotnej metodiky alebo sa vykonáva implementácia nariadenia s goldplatingom, predkladateľ v tejto časti uvedie požadované informácie súvisiace s goldplatingom. Informácie sa uvádzajú aj v prípade, ak sa predloženým návrhom odstraňuje goldplating, ktorého pôvod je v skoršom zachovaní existujúcej právnej úpravy (existujúcich vnútroštátnych požiadaviek).
Predkladateľ v tejto časti uvedie odôvodnenie goldplatingu podľa bodu 4 časti III jednotnej metodiky a zvážené alternatívne riešenia; predkladateľ zároveň uvedie požadované informácie súvisiace s kategóriou golplatingu (podľa jednotnej metodiky) a požadované doplňujúce informácie k spôsobu výpočtu vplyvov jednotlivých regulácií, ktoré sú goldplatingom.
Požadované informácie sa uvedú osobitne ku každému identifikovanému goldplatingu (ku každej hodnotenej regulácii s goldplatingom osobitne).
3.2 Vyhodnotenie konzultácií s podnikateľskými subjektmi
Alternatívne namiesto vypĺňania bodu 3.2 môže predkladateľ uviesť ako samostatnú prílohu tejto analýzy Záznam z konzultácií, musí však obsahovať všetky požadované informácie.
Predkladateľ do tejto časti uvedie tieto informácie:
27
či a akou formou sa k predkladanému materiálu konali konzultácie s podnikateľskými subjektmi
link na webovú stránku, na ktorej boli konzultácie zverejnené
zdôvodnenie výberu formy, vrátane údaju o spôsobe oslovenia dotknutých subjektov
trvanie konzultácií (od – do) a prípadné termín/y stretnutí
zoznam konzultujúcich subjektov
hlavné body konzultácií a ich závery
zoznam predložených alternatívnych riešení problematiky od konzultujúcich subjektov
zoznam navrhnutých opatrení na zníženie nákladov regulácií na PP od konzultujúcich subjektov (uveďte konkrétne), ktoré neboli akceptované a dôvod ich neakceptovania.
Na uskutočnenie konzultácií predkladateľ postupuje podľa bodu 5. jednotnej metodiky ako aj podľa odporúčaní ku konzultáciám v časti III. jednotnej metodiky.
3.3 Vplyvy na konkurencieschopnosť a produktivitu
Konkurencieschopnosť
Predkladateľ uvedenie odpovede na uvedené otázky a na základe týchto odpovedí vyberie, aký vplyv predkladaný materiál na konkurencieschopnosť (zvyšuje, nemení, znižuje konkurencieschopnosť) a napíše zdôvodnenie zohľadňujúce zároveň aj odpovede na otázky uvedené v texte.
V princípe existujú tri možnosti, ako môžu regulácie ovplyvniť fungovanie podnikateľských subjektov na trhu:
a)stanovením, resp. zmenou podmienok pre vstup na trh a začatie podnikania napríklad problém s otvorením prevádzkarne, vysoké vstupné náklady, náročné administratívne procedúry a pod.,
b)stanovením, resp. zmenou podmienok pre správanie sa na trhu nové povinnosti a požiadavky pre existujúcich podnikateľov môžu znamenať obmedzenie rozsahu podnikania pre podnikateľské subjekty, čo im môže spôsobovať ťažkosti pri profilovaní sa na trhu alebo až stratu istého segmentu trhu,
c)stanovením, resp. zmenou podmienok, ktoré vedú k zmenám v štruktúre trhu spravidla ide o také opatrenia, ktoré postihujú iba veľké podnikateľské subjekty.
Predkladateľ v tejto časti preto uvedie, či dochádza k vytvoreniu, resp. zmene bariér pre vstup na trh pre nových výrobcov, dodávateľov, poskytovateľov či odberateľov tovarov alebo služieb a či dôjde k sprísneniu regulácie správania sa pre niektoré podniky.
Predkladateľ opíše tiež situácie, kedy sa bude zaobchádzať s niektorými podnikmi alebo produktmi v porovnateľnej situácii rôzne (napríklad špeciálne režimy pre MSP alebo vytvorenie povinného produktu zo zákona).
28
Predkladateľ opíše, či a aký vplyv návrh na prekážky pri vývoze alebo dovoze z tretích krajín a či ovplyvní cezhraničné investície (príliv/odliv zahraničných investícií resp. uplatnenie slovenských podnikov na zahraničných trhoch).
Predkladateľ zároveň posúdi priame aj nepriame vplyvy so zameraním na dostupnosť zdrojov financovania, pracovnej sily, surovín, polotovarov, súčiastok, strojov a zariadení, energií a pod. Z hľadiska prístupu k financiám uvedie, či sa vytvárajú nové možnosti financovania aktivít pre podnikateľov, napríklad vo forme dotácií, úverov, alebo zjednodušuje prístup k existujúcim nástrojom financovania.
V prípade, že v predkladanom materiáli bol identifikovaný goldplating s vplyvom na podnikateľské prostredie, predkladateľ popíše, akým spôsobom goldplating prispieva k zníženiu konkurencieschopnosti a produktivity.
Predkladateľ na záver tejto časti uvedie, či a ako prispieva zmena regulácie k cieľu Slovenska mať najlepšie podnikateľské prostredie spomedzi susediacich krajín EÚ. Jedným z cieľov zmien regulácie je, aby sa Slovensko stalo najkonkurencieschopnejšou krajinou v regióne a to hlavne v porovnaní so susednými krajinami (Rakúsko, Česká republika, Poľsko, Maďarsko). Z tohto dôvodu odporúčame predkladateľom zaoberať sa nastavením regulácií v susedných krajinách a navrhovať ich zmeny tak, aby ich Slovensko vo vzťahu k podnikateľskému prostrediu malo lepšie ako susedné štáty. V prípade, že predkladateľ vie o lepšom nastavení regulácie v niektorej zo susedných krajín, tak to popíše v tejto časti.
Produktivita
Predkladateľ na základe odpovede na uvedenú otázku, ktorú uvedie v tejto časti analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie, vyberie, aký vplyv predkladaný materiál na produktivitu (zvyšuje, nemení, znižuje produktivitu) a napíše zdôvodnenie. Produktivita predstavuje pomer medzi vyprodukovaným množstvom a vstupmi použitými pri výrobe vo finančnom vyjadrení. Zvýšiť ju je možné takou zmenou regulácií, ktorá zníži podnikom náklady alebo umožní produkovať viac pri nezmenených nákladoch alebo kombinovaným spôsobom prispieva k zlepšeniu pomeru medzi produkciou a nákladmi podnikov.
Napríklad: Ak ide o zmenu regulácie, ktorá znižuje náklady podnikateľom a nemá negatívny vplyv na veľkosť produkcie, tak dochádza k zvýšeniu produktivity. Ak ide o zmenu regulácie, ktorá zvyšuje náklady podnikateľom a nemá iný väčší pozitívny vplyv na zvýšenie produkcie, tak dochádza k zníženiu produktivity. Ak sa zmenou regulácie zavedie povinná elektronizácia niektorého z procesov, ale na druhej strane sa tým vo väčšej miere zvýši produkcia podnikov, tak dochádza k zvýšeniu produktivity.
3.4 Iné vplyvy na podnikateľské prostredie
Predkladateľ do tejto časti uvedie a popíše nasledovné informácie:
-Pri dotáciách, fondoch, štátnej pomoci a iných formách podpory zo strany štátu kvalitatívne popíšte pozitívne a negatívne vplyvy na podnikateľské prostredie. V prípade zmeny administratívnej náročnosti kvantifikujte vplyvy na modelovom príklade.
29
-Pri regulovaných cenách odhadnite ročný finančný vplyv na podnikateľské prostredie.
-Pri iných vplyvoch využite kvalitatívne a kvantitatívne metódy tak, aby bolo zrejmé ako pozitívne a ako negatívne budú pôsobiť na podnikateľské prostredie.
-Iné vplyvy goldplatingu (v prípade, že bol v predloženom materiáli identifikovaný goldplating s vplyvom na podnikateľské prostredie).
Príklady:
-predĺženie lehoty na prihlásenie zamestnanca do Sociálnej poisťovne pred nástupom do zamestnania,
-sprísnenie dôvodov pre umožnenie odkladu daňového priznania,
-náklady znečisťovateľov vyplývajúce z povinností odstraňovania znečistenia, ktoré predstavuje závažné riziko pre niektorú zložku životného prostredia, chránené časti krajiny, chránené živočíchy alebo rastliny alebo ľudské zdravie
-zabezpečenie právnej istoty
-zmeny na tlačivách a v povinných prílohách v rámci žiadostí o dotácie
-zmeny regulovaných cien, napríklad v oblasti telekomunikácií, energetiky, financií a iných
30
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
právneho predpisu s právom Európskej únie
1.Navrhovateľ právneho predpisu: Úrad pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo Slovenskej republiky
2.Názov návrhu právneho predpisu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 64/2019 Z. z. o sprístupňovaní strelných zbraní a streliva na civilné použitie na trhu v znení neskorších predpisov
3.Predmet návrhu právneho predpisu je upravený v práve Európskej únie:
a)v primárnom práve
Čl. 114 Zmluvy o fungovaní Európskej únie (Ú. v. EÚ C 202, 7.6.2016)
b)v sekundárnom práve
Vykonávacia smernica Komisie (EÚ) 2019/68 zo 16. januára 2019, ktorou sa stanovujú technické špecifikácie označovania strelných zbraní a ich hlavných častí podľa smernice Rady 91/477/EHS o kontrole získavania a vlastnenia zbraní (Ú. v. L 15, 17.1.2019, p. 18-21) v platnom znení, ktorej gestor je Úrad pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo Slovenskej republiky a spolugestor Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky.
Vykonávacia smernica Komisie (EÚ) 2024/325 z 19. januára 2024, ktorou sa mení vykonávacia smernica (EÚ) 2019/68, pokiaľ ide o minimálnu hĺbku označovania strelných zbraní a hlavných častí (Ú. v. L, 2024/325, 22.1.2024), ktorej gestor je Úrad pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo Slovenskej republiky a spolugestor Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky.
Smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2021/555 z 24. marca 2021 o kontrole nadobúdania a držania zbraní (kodifikované znenie) (Ú. v. L 115, 6. 4. 2021), ktorej gestor je Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky a spolugestor Úrad pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo Slovenskej republiky.
c) v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie
bezpredmetné
4.Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
a)uviesť lehotu na prebranie príslušného lehota na prebratie smernice alebo lehota na
31
implementáciu nariadenia alebo rozhodnutia
do 22. júla 2025
b)informácia o začatí konania v rámci „EÚ Pilot“ alebo o začatí postupu Európskej komisie, alebo o konaní Súdneho dvora Európskej únie proti Slovenskej republike podľa čl. 258 a 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie v jej platnom znení, spolu s uvedením konkrétnych vytýkaných nedostatkov a požiadaviek na zabezpečenie nápravy so zreteľom na nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1049/2001 z 30. mája 2001 o prístupe verejnosti k dokumentom Európskeho parlamentu, Rady a Komisie
nebolo začaté konanie proti SR
c)informácia o právnych predpisoch, v ktorých sú preberané smernice už prebraté spolu s uvedením rozsahu tohto prebratia
bezpredmetné
5.Návrh právneho predpisu je zlučiteľný s právom Európskej únie:
úplne
32
B. Osobitná časť
K Čl. I
K bodu 1
Na základe preverenia požiadaviek a účelnosti zákona z hľadiska aplikačnej praxe je potrebné vypustiť v § 7 ods. 2 písm. g) tretí bod, z dôvodu zabezpečenia jednoznačného označenia strelnej zbrane a jej hlavných častí kalibrom strelnej zbrane. Z dôvodu, že pôvodná hlaveň strelnej zbrane alebo valec revolvera s určitým kalibrom sa môže vymeniť za hlaveň strelnej zbrane alebo valec revolvera s iným kalibrom dochádza k situáciám, že hlavné časti strelnej zbrane majú označený iný kaliber ako hlaveň strelnej zbrane alebo valec revolvera. Právnou úpravou sa odstraňujú uvedené nezrovnalosti. Touto úpravou nie je ovplyvnená transpozícia čl. 4 ods. 1, 2 a 5 smernice Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2021/555 z 24. marca 2021 o kontrole nadobúdania a držania zbraní. Súčasne sa numericky prečíslujú body v § 7 ods. 2 písm. g) na základe toho, že sa vypúšťa tretí bod, tak sa štvrtý, piaty a šiesty bod, prečíslujú na tretí, štvrtý a piaty bod, aby došlo k zosúladeniu číselného označenia jednotlivých bodov.
K bodu 2
V nadväznosti na bod 1 sa do § 7 ods. 2 dopĺňa nové písmeno n), ktorým sa ustanovuje, že kalibrom strelnej zbrane bude označená len hlaveň strelnej zbrane alebo valec revolvera, alebo ak strelná zbraň hlavne rozdielneho kalibru alebo valce revolvera rozdielneho kalibru, tak sa príslušným kalibrom strelnej zbrane označí každá hlaveň strelnej zbrane alebo valec revolvera. Touto úpravou nie je ovplyvnená transpozícia článku 4 odsek 1 a 2 smernice Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2021/555 z 24. marca 2021 o kontrole nadobúdania a držania zbraní.
Zároveň sa dopĺňa do § 7 ods. 2 nové písmeno o), ktoré zabezpečuje transpozíciu Vykonávacej smernice Komisie (EÚ) 2024/325 z 19. januára 2024, ktorou sa mení vykonávacia smernica (EÚ) 2019/68, pokiaľ ide o minimálnu hĺbku označovania strelných zbraní a hlavných častí (Ú. v. L, 2024/325, 22.1.2024) (ďalej len „vykonávacia smernica Komisie (EÚ) 2024/325“). Vykonávacia smernica Komisie (EÚ) 2024/325 dopĺňa technické špecifikácie uvedené vo vykonávacej smernici (EÚ) 2019/68 o požiadavku na minimálnu hĺbku označenia strelnej zbrane v rámci s cieľom zabezpečiť rovnaké podmienky pre hospodárske subjekty a používateľov strelných zbraní a uľahčiť obchod na vnútornom trhu EÚ. Minimálna hĺbka označenia strelnej zbrane je určená najmenej 0,0762 mm. Plnenie povinností výrobcu podľa § 7 je predmetom dohľadu vykonávaného príslušným orgánom dohľadu.
K bodu 3
Dopĺňajú sa nové písmena n) a o) do § 8 ods. 3, pretože ide o povinnosti výrobcu strelnej zbrane, ktoré bližšie špecifikované v § 7 avšak, ak si výrobca nesplní povinnosti uvedené v § 7 je potrebné, aby si tieto povinnosti splnil dovozca, ktorý odkazuje na povinnosti výrobcu.
K bodu 4
V § 12 ods. 16 v znení písmena b) sa dopĺňa aj o písmeno n) z dôvodu, že v § 7 sa odsek 2 doplnil o písmeno n), ktoré je potrebné zosúladiť aj s posudzovaním zhody strelnej zbrane.
33
K bodu 5
V § 19 sa dopĺňa nový odsek 2 z dôvodu predloženia návrhu zákona na vnútrokomunitárne pripomienkové konanie.
K bodu 6
Prechodným ustanovením sa ustanovuje, že strelné zbrane vyrobené a zároveň aj uvedené na trh podľa zákona v znení účinnom do 21. júla 2025 sa môžu sprístupňovať na trhu aj po 22. júli 2025. Cieľom prechodného ustanovenia je zabezpečiť primerané podmienky pre podnikateľské subjekty, aby sa nezvýšili ich finančné náklady na dodatočné označovanie strelných zbraní.
K bodu 7
V prílohe č. 1 je potrebné do piateho bodu doplniť aj písmeno n) v nadväznosti na odôvodnenie k novelizačnému bodu 2. Taktiež je potrebné vykonať kontrolu z hľadiska plnenia základných požiadaviek zo strany autorizovanej osoby, a preto sa upravujú aj ustanovenia prílohy č. 1 body 5., 5.1., 5.2., a 5.4.
K bodu 8
V prílohe č. 11 sa dopĺňa štvrtý bod, ktorý je aproximačnou prílohou, o vykonávaciu smernicu Komisie (EÚ) 2024/325 z dôvodu zabezpečenia povinnosti uviesť priamo v prijatých ustanoveniach návrhu zákona odkaz na vykonávaciu smernicu Komisie (EÚ) 2024/325.
K Čl. 2
Účinnosť tohto zákona sa navrhuje na 22. júla 2025, aby bol dodržaný termín na prebratie vykonávacej smernice Komisie (EÚ) 2024/325.
Bratislava 15. januára 2025
Robert Fico
predseda vlády Slovenskej republiky
Pavol Pavlis
predseda Úradu pre normalizáciu, metrológiu
a skúšobníctvo Slovenskej republiky