D ô v o d o v á s p r á v aA.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 79/2015 Z. z. odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov predkladajú na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky poslanci Národnej rady Slovenskej republiky za stranu Sloboda a Solidarita Marián Viskupič a Jana Bittó Cigániková.
Cieľom predloženého návrhu zákona je zavedenie 6 mesiacov trvajúceho generálneho pardonu na vyradenie fyzicky neexistujúceho motorového vozidla z evidencie vozidiel. Za vyradenie fyzicky neexistujúceho vozidla z evidencie je v súčasnosti povinnosť platiť príspevok do Environmentálneho fondu v sume 500 eur. Predloženým návrhom sa navrhuje v období od 1. mája 2025 do 31. októbra 2025 zaviesť možnosť odhlásiť neexistujúce motorové vozidlo z evidencie za znížený príspevok do Environmentálneho fondu na úrovni 50 eur.
V súčasnosti sú na Slovensku v evidencii vozidiel odhadom desaťtisíce motorových vozidiel, ktoré už fyzicky neexistujú, Nie sú však k dispozícii presnejšie dáta, koľko je Slovensku tzv. fyzicky neexistujúcich motorových vozidiel, pretože takéto dáta sa nezbierajú a ani sa zbierať nedajú. Štát nemá ako z evidencií presne zistiť, ktoré motorové vozidlo existuje a ktoré nie. Množstvo fyzicky neexistujúcich vozidiel je možné len odhadovať z dvoch základných parametrov – z množstva vozidiel, ktoré nemajú platné povinné zmluvné poistenie (PZP) a z množstva vozidiel, ktoré nemajú platnú povinnú technickú kontrolu vykonávanú v staniciach technickej kontroly (STK). Podľa aktuálnych údajov asi 9% evidovaných vozidiel nemá uzatvorené platné PZP, čo predstavuje približne 300 000 vozidiel. Čo sa týka platnej STK, aktuálne štatistiky nie sú verejne dostupné. V roku 2014 Ministerstvo dopravy odhadovalo približne 150 000 vozidiel bez platnej STK. Pre desaťtisíce z týchto vozidiel je dôvodom, že z rôznych dôvodov už fyzicky neexistujú. Je úplne prirodzené, že majitelia takýchto neexistujúcich vozidiel nechcú platiť za ich vyradenie 500€. Tento problém tlačíme pred sebou už dlhé roky. Okrem iného znižuje relevantnosť a presnosť databáz evidencie vozidiel a zbytočne zaťažuje úrady. Príčin tohto stavu je viacero. V minulosti sa motorové vozidlá neobmieňali tak často ako dnes. Nedostatočná informovanosť hlavne v minulosti spôsobila, že občania bežne svoje motorové vozidlá po tom, ako doslúžili, držali rozobrané na dvore, rozpredávali z nich súčiastky, prípadne prilepšovali ich rozrezaním a predajom do zberných surovín. Iní ich zase v záujme zbavenia sa starostí prepisovali na osoby s nižším intelektom. Z uvedených dôvodov sú na mnohých ľudí napísané motorové vozidlá, ktoré fyzicky neexistujú. Zároveň v poslednom období štát začal dôslednejšie vymáhať povinnosť absolvovania STK a posielať platobné rozkazy. Samozrejme neexitujúce vozidlo STK absolvovať nemôže. Vyžadovanie 500€ poplatku za vyradenie je značná suma. Tieto situácie sa vo väčšine prípadov týkajú sociálne slabších občanov, pre ktorých je suma 500 eur likvidačná. Navrhovaný generálny pardon má v tomto smere aj sociálny rozmer.
Je vo všeobecnom záujme, aby štát mal čo najpresnejší prehľad o vozidlách, ktoré sú evidované na jeho území a ktoré aj reálne existujú. Tento návrh zákona robí hrubú čiaru za pochybeniami tých, ktorý s motorovými vozidlami po doslúžení nenakladali tak, ako nakladať mali a zároveň pomôže vyčistiť evidenciu od motorových vozidiel, ktoré reálne neexistujú.
Predkladaný návrh zákona nemá vplyv na rozpočet verejnej správy, podnikateľské prostredie, nemá vplyvy na informatizáciu spoločnosti ani vplyvy na životné prostredie a ani vplyvy na služby verejnej správy pre občana. Návrh zákona taktiež nemá vplyv na manželstvo, rodičovstvo a rodinu. Návrh zákona má pozitívne sociálne vplyvy. Neutrálny vplyv na rozpočet verejnej správy odôvodňujeme tým, že na jednej strane bude výpadok 500-eurových príspevkov a na strane druhej zvýšený počet tých, ktorí využijú generálny pardon a tento výpadok takýmto spôsobom vykompenzujú. Je dokonca možné, že ak bude tento generálny pardón úspešný, môže mať dokonca na rozpočet verejnej správy pozitívny vplyv
Návrh zákona je v súlade s ústavou, ústavnými zákonmi, nálezmi ústavného súdu, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, zákonmi a súčasne je v súlade s právom Európskej únie.
B.Osobitná časť
K čl. I
Navrhuje sa prechodné ustanovenie, podľa ktorého v období od 1. mája 2025 do 31. októbra 2025 je žiadateľ povinný po podaní žiadosti podľa § 68 ods. 1 zaplatiť príspevok do Environmentálneho fondu v sume 50 eur, pričom uvedené prechodné ustanovenie výslovne vylučuje použitie osobitného predpisu, ktorým je v zmysle poznámky pod čiarou § 41 ods. 5 vyhlášky Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky č. 371/2015 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o odpadoch v znení neskorších predpisov.
Takto formulované ustanovenie bude mať ako lex specialis prednosť pred ustanovením upravujúcim povinnosť zaplatiť príspevok v sume 500 eur do Environmentálneho fondu.
K čl. II
Navrhuje sa zavedenie prechodného ustanovenia účinného od 1. mája 2025