Dôvodová správaA. Všeobecná časť
Skupina poslankýň a poslanca Národnej rady Slovenskej republiky predkladá na rokovanie
Národnej rady Slovenskej republiky návrh na vydanie zákona o príspevku na úhradu
nákladov na bývanie.
Cieľom predkladaného návrhu je zavedenie novej adresnej štátnej sociálnej dávky tak, aby
pomohla čo najväčšiemu počtu ľudí s úhradou nákladov spojených s bývaním. Zároveň sa
navrhuje na účely tohto zákona zavedenie definície energetickej chudoby. Príspevok na úhradu nákladov na bývanie je aj odborným konsenzom vnímaný a odporúčaný ako adresná pomoc domácnostiam vystaveným energetickej chudobe.
Na Slovensku dlhodobo čelíme bytovej kríze a zhoršenie ekonomickej situácie po pandémii
ochorenia COVID-19, rast cien energií a rekordná inflácia najviac zasiahli ľudí ohrozených
chudobou a nižšiu strednú vrstvu. Ťažkú situáciu ešte zhoršila ruská agresia proti Ukrajine.
Slovenská republika tak obdobne ako ďalšie členské štáty Európskej únie čelí
bezprecedentnému nárastu spotrebiteľských cien, ktorý sa najviac dotýka energií, potravín
a bývania. Rodiny a domácnosti budú v roku 2025 čeliť aj ďalším zvýšeným výdavkom, ktoré sú spojené s konsolidáciou verejných financií, čím sa znova môže zväčšiť pomer ľudí, ktorí zo svojich zárobkov nedokážu financovať dôstojné bývanie pre seba, prípadne svoju rodinu.
Energetická chudoba je najčastejšie definovaná ako stav, keď domácnosť nemá finančné
prostriedky na úhradu výdavkov za energie alebo keď príjmy domácnosti nedostatočne kryjú
jej výdavky na energie, čo znamená, že po úhrade nákladov za energie by jej zostalo
nedostatočné množstvo finančných prostriedkov na pokrytie základných životných potrieb.
Podľa Hĺbkovej štúdie energetickej chudoby
od Prognostického ústavu Centra spoločenských a psychologických vied Slovenskej akadémie vied je Slovenská republika v rámci Európy krajinou s najvyšším podielom výdavkov na energie k disponibilným príjmom. V celoeurópskom porovnaní dá obyvateľstvo Slovenska (spolu s obyvateľstvom Českej
republiky) na energie najväčšiu časť svojich príjmov (Gouveia, 2022
). K rovnakým zisteniam prišli aj ďalšie štúdie, ktoré v rámci Európy identifikovali Slovensko ako tretiu najohrozenejšiu
krajinu (OpenEx, 2019) energetickou chudobou domácností. Medzi kľúčové dôvody patria
výška príjmov, nedostatočná energetická efektívnosť obydlí ale aj skutočnosť, že náš bytový
fond je tvorený staršími a nedostatočne zrekonštruovanými budovami, ktoré sú energeticky
náročné.
V roku 2021 bolo u nás celkovo 12,3 % obyvateľov ohrozených príjmovou chudobou.
V dôsledku pandémie vtedy miera rizika chudoby vzrástla v porovnaní s predošlým rokom o
0,9 percentuálneho bodu a po období pomalého no pozitívneho trendu sa situácia opäť zhoršuje.
K júnu 2023 tento počet ešte stúpol a ohrozených príjmovou chudobou je podľa údajov
Štatistického úradu SR 735-tisíc ľudí, teda 13,7 percenta obyvateľstva. Cenovo nedostupné
bývanie ich životnú situáciu ešte zhoršuje.