D ô v o d o v á s p r á v a
A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov predkladajú na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Vladimíra Marcinková a Vladimír Ledecký,
Cieľom prekladanej právnej úpravy je, aby za nezaopatrené dieťa bola považovaná aj osoba po skončení povinnej školskej dochádzky, ak sa naďalej vzdeláva na základnej škole. Touto zmenou sa zabezpečí rovnaký prístup k maloletým deťom, ktoré sa po ukončení povinnej školskej dochádzky naďalej vzdelávajú na základnej škole a nebudú viac vystavené neopodstatnenej diskriminácii. Ide o malú skupinu žiakov základných škôl, ktoré po skončení povinnej školskej dochádzky pokračujú vo vzdelávaní na základnej škole na základe rozhodnutia ministerstva školstva alebo riaditeľa základnej školy podľa § 22 ods. 2 a 3 školského zákona. Vo väčšine prípadov dôvodom predĺženia štúdia zdravotné problémy.
Novela zákona reaguje na prípady aplikačnej praxe a rovnako tak na Výročnú správu komisárky pre osoby so zdravotným postihnutím za rok 2023, ktorá na tento problém a nedostatočnú právnu úpravu v danej oblasti upozorňuje.1 Na základe aktuálne platnej právnej úpravy nie je maloleté dieťa, ktoré ukončí povinnú školskú dochádzku a naďalej sa vzdeláva na základnej škole, považované za nezaopatrené dieťa. Takto nastavená právna úprava týmto maloletým deťom a ich rodinám spôsobuje viaceré problémy a komplikácie, keďže napríklad strácajú nárok na viaceré sociálne dávky, ktoré viazané práve na status nezaopatreného dieťaťa (napríklad sirotský dôchodok).
Situácia, keď sa dieťa aj po skončení povinnej školskej dochádzky vzdeláva na základnej škole sa týka najmä detí, ktoré majú vážne zdravotné znevýhodnenie, prípadne majú iné vážne dôvody, ktoré spôsobili, že ich štúdium trvá dlhšie ako v prípade ich rovesníkov. Vo vytvorení adekvátnych študijných podmienok pre deti so zdravotným znevýhodnením na Slovensku viditeľne zaostávame, čo sa následne prejavuje v nemožnosti integrácie a inklúzie týchto osôb do pracovného alebo iných sfér života. Nedostatočným prístupom k osobám so zdravotným znevýhodnením zároveň porušujeme Dohovor o právach osôb so zdravotným znevýhodnením, ktorý Slovenská republika ratifikovala a je našou povinnosťou a záväzkom vytvoriť pre detí so zdravotným znevýhodnením inkluzívny vzdelávací systém na všetkých úrovniach.
V tomto kontexte dopĺňame, že niektoré maloleté deti, nielen z dôvodu nepriaznivého zdravotného stavu, ale napríklad aj z dôvodu nepriaznivej sociálnej situácie potrebujú dlhší čas na dokončenie základného vzdelania, aby si osvojili potrebné vedomosti a zručnosti. Pokračovanie v štúdiu môže byť pre nich nevyhnutné na ich ďalší rozvoj a zapojenie do pracovného alebo spoločenského života, keďže bez ukončenia základnej školy nemôžu následne pokračovať v štúdiu na strednej škole.
Ako predkladatelia zákona máme za to, že aktuálne právny rámec je diskriminujúci voči skupine detí, na ktorú táto novela mieri a je potrebné túto skrivodlivosť napraviť. Ak sa dieťa
1 Pozri: https://www.komisarprezdravotnepostihnutych.sk/getmedia/98d09e6b-4e55-4267-8adf-1a31ef55dec3/SPRAVA_2023_public_print.aspx?disposition=preview&ReturnUrl=%2fZverejnovanie%3flibrary%3dSpravy-o-cinnosti
po ukončení povinnej školskej dochádzky naďalej vzdeláva na základnej škole, nie je správne, ak štát už naďalej toto štúdium neuznáva pre potreby získania štatútu nezaopatreného dieťaťa.
Predkladaný návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, zákonmi a všeobecne záväznými právnymi predpismi, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
Predkladaný návrh zákona vplyv na rozpočet verejnej správy. Návrh zákona nemá vplyv na životné prostredie, na informatizáciu spoločnosti ani na podnikateľské prostredie. Návrh zákona bude mať pozitívne sociálne vplyvy, vplyvy na služby verejnej správy pre občana ako aj na rodinu a rodičovstvo a rodinu.
B. Osobitná časť
K čl. I
K bodu 1
V § 9 ods. 1, ktorý upravuje vymedzenie pojmu nezaopatrené dieťa, sa navrhuje doplnenie štvrtého bodu, podľa ktorého sa za nezaopatrené dieťa po skončení povinnej školskej dochádzky, najdlhšie do dovŕšenia 26 rokov veku, považuje, dieťa, ktoré sa vzdeláva na základnej škole na základe rozhodnutia Ministerstva školstva Slovenskej republiky alebo riaditeľa základnej školy podľa osobitného predpisu. Týmto osobitným predpisom je ustanovenie § 22 ods. 2 a 3 školského zákona.
Podľa § 22 ods. 2 školského zákona žiakovi ôsmeho ročníka vzdelávacieho programu základnej školy, ktorý dovŕšil 16 rokov veku, riaditeľ školy umožní ukončiť deviaty ročník a získať nižšie stredné vzdelanie, ak je predpoklad úspešného ukončenia najneskôr do konca školského roka, v ktorom žiak dovŕši 17. rok jeho veku. V odôvodnených prípadoch ministerstvo školstva umožní ukončiť deviaty ročník a získať nižšie stredné vzdelanie do konca školského roka, v ktorom žiak dovŕši 18 rokov veku.
Podľa § 22 ods. 3 školského zákona žiakovi s ťažkým zdravotným postihnutím
26)
môže
riaditeľ školy umožniť vzdelávanie v základnej škole do konca školského roka, v ktorom žiak dovŕši 18. rok veku. Ak riaditeľ nevyhovie žiadosti podľa prvej vety, túto skutočnosť žiadateľovi písomne odôvodní.
K bodu 2
Vzhľadom na to, že podľa legislatívnych pravidiel sa legislatívna skratka pre nejaký pojem zavádza tam, kde sa daný pojem v texte zákona vyskytuje prvý raz, navrhuje sa nahradenie plné názvu ministerstva legislatívnou skratkou. (legislatívno-technická úprava)
K bodu 2
Legislatívno-technická úprava znenia poznámky pod čiarou.
K čl. II
Navrhuje sa účinnosť návrhu zákona od 1. mája 2025.