D ô v o d o v á s p r á v a
A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov predkladajú na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Vladimíra Marcinková a Vladimír Ledecký.
Cieľom prekladanej právnej úpravy je zvýšenie hranice príjmu, pod hranicou ktorej je možné osobe s ťažkým zdravotným postihnutím poskytnúť peňažný príspevok na kompenzáciu zvýšených výdavkov (na diétne stravovanie, výdavky spojené s hygienou alebo s opotrebovaním šatstva, bielizne, obuvi a bytového zariadenia, so zabezpečením prevádzky osobného motorového vozidla, so starostlivosťou o psa so špeciálnym výcvikom) zo súčasnej hodnoty trojnásobku sumy životného minima na jeho päťnásobok.
Aktuálne znenie zákona č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia, sa v § 38 venuje peňažným príspevkom na kompenzáciu zvýšených výdavkov na diétne stravovanie, výdavkov spojených s hygienou alebo s opotrebovaním šatstva, bielizne, obuvi a bytového zariadenia, so zabezpečením prevádzky osobného motorového vozidla, so starostlivosťou o psa so špeciálnym výcvikom. Na základe § 38 ods. 18 citovaného zákona je možné osobe s ťažkým zdravotným postihnutím poskytnúť tento príspevok len ak príjem fyzickej osoby so zdravotným postihnutím neprekračuje trojnásobok sumy životného minima. Pre lepšiu ilustráciu uvádzame, že aktuálna hodnota trojnásobku sumy životného minima pre jednu plnoletú osobu predstavuje 821,97 eur. Ak príjem osoby s ťažkým zdravotným postihnutím je vyšší ako táto suma, osoba stráca na základe zákona č. 447/2008 Z. z. nárok na poskytnutie peňažného príspevku na kompenzáciu zvýšených výdavkov. Zároveň v tomto kontexte dopĺňame, že tento príjem sa na účely príspevkov posudzuje ako celkový príjem žiadateľa o príspevok a pripočítajú sa k tomu príjmy v širokom spektre spoluposudzovaných osôb (napríklad manželka, manžel, nezaopatrené deti).
Na základe prípadov aplikačnej praxe a rovnako tak Výročnej správy komisárky pre osoby so zdravotným postihnutím za rok 2023,1 ktorá dlhodobo na tento problém poukazuje, sa navrhuje zvýšenie hranice príjmu ohraničujúceho nárok na poskytnutie tohto príspevku, a to z trojnásobku na päťnásobok sumy životného minima. Na základe predloženej novely by sa tak hranica príjmu zvýšila zo súčasnej hodnoty 821,97 eur na sumu 1369,95 eur.
Pri poskytovaní sociálnych dávok je potrebné zohľadňovať ich adresnosť, aby pomohli najmä osobám v najťažšej životnej situácii s nízkymi príjmami, ktorí najväčšmi čelia sociálnemu vylúčeniu či chudobe a možnosti ich zapojenia do pracovného života vážne limitované. Hoci výška životného minima a tým pádom aj suma príjmu na posúdenie nároku na kompenzačný príspevok každým rokom k 1. júlu rastie, nerastie takým tempom, ktoré by zohľadňovalo infláciu. Zároveň je potrebné uviesť, že aktuálna suma životného minima nezodpovedá ani súčasným ekonomickým podmienkam a realite v krajine. Na základe dostupných dát za obdobie uplynulých desiatich rokov možno konštatovať, že priemerná mzda stúpla o 60 %, kým životné minimum vzrástlo iba o 20 %.2
1 Pozri: https://www.komisarprezdravotnepostihnutych.sk/Komisarka/media/Spravy-o-cinnosti/2023/SPRAVA_2023_public_view.pdf
2 Pozri : https://nbs.sk/dokument/f4b41432-6514-4e84-886c-601517f98e7e/stiahnut?force=false
Na nedostatočnú pomoc osobám so zdravotným postihnutím doplácajú často najmä rodiny s dieťaťom so zdravotným znevýhodnením. Práve tieto skupiny obyvateľstva radíme medzi tie, ktoré chudobou ohrozené najviac. Skôr uvedené potvrdzujú aj nasledujúce dáta a údaje. Podľa prieskumu, náklady na starostlivosť o ťažko chorého člena rodiny prekračujú 300 eur mesačne u takmer tretiny rodín s deťmi. Čelia tak finančnej záťaži, ktorá výrazne ovplyvňuje kvalitu ich života. 77 % rodín s deťmi v prieskume potvrdilo, že sa museli kvôli chorobe zadlžiť. Zároveň 40 % z týchto rodín sa ocitlo v situácii, kedy si museli požičať peniaze päťkrát a viac. 58 % rodín s deťmi uviedlo, že sa ich mesačné náklady na starostlivosť zvýšili kvôli zdražovaniu o viac ako 50 %.3
Rovnako dopĺňame, že nastavenie nízkej hranice príjmu môže odrádzať ľudí s nižšími príjmami od zvyšovania ich pracovných príjmov, pretože by mohli stratiť nárok na príspevok. Opäť hovoríme najmä o nízkopríjmových skupinách obyvateľov.
Predkladaný návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, zákonmi a všeobecne záväznými právnymi predpismi, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
Predkladaný návrh zákona negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy. Návrh zákona nemá vplyv na životné prostredie, na informatizáciu spoločnosti ani na podnikateľské prostredie. Návrh zákona bude mať pozitívne sociálne vplyvy, pozitívne vplyvy na služby verejnej správy, ako aj pozitívny vplyv pre občana a na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
3 Prieskum organizácie Dobrý anjel 2023
B. Osobitná časť
K čl. I
Cieľom prekladanej právnej úpravy je zvýšenie hranice príjmu, pod hranicou ktorej je možné osobe s ťažkým zdravotným postihnutím poskytnúť peňažný príspevok na kompenzáciu zvýšených výdavkov (zo súčasnej hodnoty trojnásobku sumy životného minima na jeho päťnásobok.
K čl. II
Účinnosť navrhovanej novely sa navrhuje od 1. mája 2025.