1
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1/A
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2024
2025
2026
2027
Príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť
0
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
Rozpočtové prostriedky
0
0
0
0
EÚ zdroje
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Výdavky verejnej správy celkom
0
0
2 001 672
2 001 672
v tom: MPSVR SR/Štátne centrá pre deti a rodiny 07C0502
0
0
2 001 672
2 001 672
z toho:
- vplyv na ŠR
0
0
2 001 672
2 001 672
Rozpočtové prostriedky
0
0
2 001 672
2 001 672
EÚ zdroje
0
0
0
0
spolufinancovanie
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
z toho vplyv nových úloh v zmysle ods. 2 Čl. 6 ústavného zákona č. 493/2011 Z. z.
o rozpočtovej zodpovednosti
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
z toho vplyv nových úloh v zmysle ods. 2 Čl. 6 ústavného zákona č. 493/2011 Z. z.
o rozpočtovej zodpovednosti
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na počet zamestnancov
0
0
60
60
- vplyv na ŠR – kapitola MPSVR SR
0
0
60
60
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na mzdové výdavky
0
0
1 361 952
1 361 952
- vplyv na ŠR
0
0
1 361 952
1 361 952
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Financovanie zabezpečené v rozpočte
0
0
73 992
73 992
v tom: MPSVR SR/Štátne centrá pre deti a rodiny 07C0502
0
0
73 992
73 992
Iné ako rozpočtové zdroje
0
0
0
0
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
0
0
1 927 680
1 927 680
2
Tabuľka č. 1/B
2024
2025
2026
2027
Vplyvy na limit verejných výdavkov verejnej správy celkom (v metodike ESA 2010)
0
0
1 927 680
1 927 680
v tom: MPSVR SR/Štátne centrá pre deti a rodiny 07C0502
0
0
1 927 680
1 927 680
z toho:
vplyv na limit verejných výdavkov ŠR
0
0
1 927 680
1 927 680
vplyv na limit verejných výdavkov ostatných subjekty verejnej správy
0
0
0
0
vplyv na limit verejných výdavkov ďalších súčastí rozpočtu verejnej správy
2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
Vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 376/2022 Z. z. o profesionálnych náhradných rodičoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony predpokladá negatívny vplyv na štátny rozpočet.
Rozpočtové krytie v súčasnosti je čiastočne zabezpečené v rámci rozpočtu kapitoly Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky. Rozpočtové krytie nie je zabezpečené na krytie mzdových výdavkov na miesta profesionálnych náhradných rodičov a príspevku na úpravu/debarierizáciu domu/bytu profesionálnych náhradných rodičov. Výdavky spojené so zabezpečením starostlivosti o dieťa s ťažkým zdravotným postihnutím počas čerpania dovolenky, PN-ky, prestávky v práci profesionálneho náhradného rodiča a výdavky spojené s poskytovaním prídavku na dieťa od vykonateľnosti rozhodnutia súdu o nariadení neodkladného opatrenia budú kryté z rozpočtu kapitoly Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR. Rozpočtovo nekryté finančné vplyvy vyplývajúce z návrhu zákona budú predmetom rokovaní pri príprave návrhu rozpočtu verejnej správy na roky 2026 2028. Ide o odhad a vplyv bude závisieť od skutočnej obsadenosti miest profesionálnych náhradných rodičov.
2.2. Popis a charakteristika návrhu
2.2.1. Popis návrhu:
Akú problematiku návrh rieši? Kto bude návrh implementovať? Kde sa budú služby poskytovať?
Uveďte hlavné ciele predkladaného materiálu (aký výsledný stav má byť prijatím materiálu dosiahnutý, pričom dosiahnutý stav musí byť odlišný od stavu popísaného v bode 2. Definovanie problému).
Cieľom návrhu zákona je najmä:
-precizovanie niektorých ustanovení na základe aplikačnej praxe (náležitostí pracovnej zmluvy, zaokrúhľovania mzdy, výpočtu krátenia dovolenky a atď.),
-skvalitnenie podmienok na výkon práce profesionálnych náhradných rodičov a podpora deinštitucionalizácie systému náhradnej starostlivosti s osobitným zameraním na utváranie podmienok starostlivosti o deti so zdravotným znevýhodnením, ktoré umiestňované v centrách pre deti a rodiny na základe rozhodnutia súdu najmä
3
-zavedením prestávky na obnovu kondície profesionálneho náhradného rodiča, ak sa stará o dieťa s ťažkým zdravotným postihnutím,
-sprísnením možností výnimiek pre zaraďovanie zdravotne znevýhodnených detí do profesionálnych náhradných rodín a s tým súvisiacim navýšením počtu profesionálnych náhradných rodičov najmä pre deti so zdravotným znevýhodnením,
-zavedením finančného príspevku na úpravu/debarierizáciu domu/bytu profesionálneho náhradného rodiča, ak sa stará o dieťa s ťažkým zdravotným postihnutím,
-zavedenie možnosti výkonu práce profesionálneho náhradného rodiča a materského/otcovského.
2.2.2. Charakteristika návrhu:
zmena sadzby
zmena v nároku
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
kombinovaný návrh
X iné
2.2.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Jasne popíšte, v prípade potreby použite nižšie uvedenú tabuľku. Uveďte aj odhady základov daní a/alebo poplatkov, ak sa ich táto zmena týka.
Tabuľka č. 2
Odhadované objemy
Objem aktivít
2024
2025
2026
2027
Počet nových profesionálnych náhradných rodičov
0
0
60
60
2.2.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Uveďte najdôležitejšie výpočty, ktoré boli použité na stanovenie vplyvov na príjmy a výdavky, ako aj predpoklady, z ktorých ste vychádzali. Predkladateľ by mal jasne odlíšiť podklady od kapitol a organizácií, aby bolo jasne vidieť základ použitý na výpočty.
V centrách pre deti a rodiny je na špecializovaných samostatne usporiadaných skupinách pre deti vyžadujúce osobitnú starostlivosť z dôvodu zdravotného znevýhodnenia dlhodobo umiestnených od 50 do 70 detí do dvoch rokov.
Deti so zdravotným znevýhodnením do dvoch rokov veku budú postupne umiestňované do profesionálnych náhradných rodín.
Pre výpočet potrebného počtu profesionálnych náhradných rodín vychádzame
-z priemerného počtu detí so zdravotným znevýhodnením umiestnených na samostatných špecializovaných skupinách pre deti vyžadujúce osobitnú starostlivosť, t. j. z identifikovanej potreby zabezpečenia starostlivosti pre 60 detí so zdravotným znevýhodnením,
-z predpokladu (a aktuálnej skúsenosti), že vzhľadom na komplikovanosť a náročnosť starostlivosti o deti so zdravotným znevýhodnením bude profesionálny náhradný rodič zabezpečovať starostlivosť maximálne o dve deti,
4
-uvoľnené miesta na špecializovaných samostatne usporiadaných skupinách budú slúžiť primárne na zabezpečenie dočasnej starostlivosti o dieťa so zdravotným znevýhodnením počas čerpania prestávky na obnovu kondície, ale aj napr. počas práceneschopnosti profesionálnych náhradných rodičov, čerpania dovolenky.
I.
Plat profesionálneho náhradného rodiča, ak sa stará o jedno dieťa s ťažkým zdravotným postihnutím :
základná zložka mzdy
1 034,00
paušálny príplatok
213,60
príplatok za počet detí
206,80
príplatok za osobitnú starostlivosť
258,50
príplatok za prax
0,00
profesijný príplatok 10%
103,40
SPOLU
1 816
odvody zamestnávateľa
653
V roku 2026 pribudne odhadom 60 miest profesionálnych náhradných rodičov v štátnych centrách pre deti a rodiny. Dopad bude vo výške 1 777 680 eur (výpočet 60 PNR x 1 816 eur x 12 mesiacov = 1 307 520; 60 PNR x 653 eur x 12 mesiacov = 470 160 eur).
Uvedený výpočet je identický aj na rok 2027.
Nárast počtu zamestnancov profesionálnych náhradných rodičov vo vzťahu k limitu počtu zamestnancov je potrebné v roku 2026 navýšiť o 60 miest profesionálnych náhradných rodičov v štátnych centrách pre deti a rodiny.
II.
Na základe konzultácií so zástupcami centier pre deti a rodičov predpokladáme, že finančné prostriedky na úpravu/debarierizáciu domu/bytu profesionálneho náhradného rodiča, ak sa stará o dieťa s ťažkým zdravotným postihnutím bude v priebehu roku poskytnutý 30 profesionálnym náhradným rodičom. Predpokladaný nižší počet profesionálnych náhradných rodín ovplyvňuje najmä zohľadnenie faktu, že pre poskytnutie finančných prostriedkov sa navrhuje záväzok odpracovania (starostlivosť o dieťa s ťažkým zdravotným postihnutím) najviac 5 rokov podľa výšky poskytnutých finančných príspevkov. Výpočet: 30 poskytnutých príspevkov vo výške 5 000 eur v priebehu roku = 150 000 eur/rok.
III.
Na základe konzultácií predpokladáme, že v priebehu roka vznikne 30 profesionálnym náhradným rodičom nárok na príplatok za zatupovanie a že takýto profesionálny náhradný rodič bude poskytovať starostlivosť jednému dieťaťu s ťažkým zdravotným postihnutím počas čerpania prestávky na obnovu kondície jeho profesionálneho náhradného rodiča. To znamená, že Vo výpočte vychádzame z fikcie zastupovania 6 hodín týždenne x 4 týždne x 12 mesiacov (spolu 288 hodín za rok).
Zložka mzdy
1 hodina
za 288 hodín
5
základná zložka mzdy
4,3
1 238,4
paušálny príplatok
0,9
259,2
príplatok za osobitnú starostlivosť
1,1
316,8
SPOLU
6,3
1 814,4
odvody zamestnávateľa
2,3
652
Dopad príplatku za zastupovanie pre 30 profesionálnych náhradných rodičov bude vo výške 73 992 eur (výpočet 30 PNR x 1 814,4 eur = 54 432; 30 PNR x 652 eur = 19 560 eur).
6
Tabuľka č. 3
1 – príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Príjmy (v eurách)
2024
2025
2026
2027
poznámka
Daňové príjmy (100)1
Nedaňové príjmy (200)1
Granty a transfery (300)1
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
Vplyv na príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0
7
Tabuľka č. 4/A
Tabuľka č. 4/B
2 – výdavky rozpísať až do podpoložiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Výdavky (v eurách)
2024
2025
2026
2027
poznámka
Bežné výdavky (600)
0
0
2 001 672
2 001 672
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
0
0
1 361 952
1 361 952
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
0
0
489 720
489 720
Tovary a služby (630)2
0
0
0
0
Bežné transfery (640)2 642 014
0
0
150 000
150 000
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
0
0
0
0
Kapitálové výdavky (700)
0
0
0
0
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
0
0
0
0
Kapitálové transfery (720)2
0
0
0
0
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
0
0
0
0
Neštátne – akreditované CDR budú v prípade potreby riešené v rámci existujúceho systému financovania.
Vplyv na výdavky verejnej správy celkom
0
0
2 001 672
2 001 672
Vplyv na limit verejných výdavkov subjektu verejnej správy
Vplyvy (v metodike ESA 2010)
2024
2025
2026
2027
poznámka
Kapitálové príjmy (230)
Bežné výdavky (600)
1 927 680
1 927 680
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
1 307 520
1 307 520
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
470 160
470 160
Tovary a služby (630)2
0
0
Bežné transfery (640)2 642 014
150 000
150 000
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
0
0
Kapitálové výdavky (700)
0
0
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
0
0
Kapitálové transfery (720)2
0
0
Vplyv na limit verejných výdavkov subjektu verejnej správy celkom
0
0
1 927 680
1 927 680
8
Tabuľka č. 5
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Zamestnanosť
2024
2025
2026
2027
poznámka
Počet zamestnancov celkom
636
636
696
696
z toho vplyv na ŠR – noví zamestnanci
0
0
60
60
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)
0
0
1 816
1 816
z toho vplyv na ŠR
0
0
1 816
1 816
Rozpočtovo nekryté finančné vplyvy vyplývajúce z návrhu zákona budú predmetom rokovaní návrhu štátneho rozpočtu na roky 2026 až 2028.
Osobné výdavky celkom (v eurách)
0
0
1 851 672
1 851 672
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
0
0
1 361 952
1 361 952
z toho vplyv na ŠR
0
0
1 361 952
1 361 952
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
0
0
489 720
489 720
z toho vplyv na ŠR
0
0
489 720
489 720
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt. Ak sa týka rôznych skupín zamestnancov, je potrebné počty, mzdy a poistné rozpísať samostatne podľa spôsobu odmeňovania (napr. policajti, colníci ...).
Priemerný mzdový výdavok je tvorený podielom mzdových výdavkov na jedného zamestnanca na jeden kalendárny mesiac bežného roka.
Kategórie 610 a 620 sú z tejto prílohy prenášané do príslušných kategórií prílohy „výdavky“.
9
2.2.5. Výpočet vplyvov na dlhodobú udržateľnosť verejných financií
Uveďte model, ktorý bol použitý na stanovenie vplyvov na príjmy a výdavky v dlhodobom horizonte, ako aj predpoklady, z ktorých ste vychádzali a boli v modeli zahrnuté. Popíšte použitý model spolu s jeho modifikáciami, ak boli pri výpočte vykonané.
Tabuľka č. 6
Vplyv na verejné financie
Dlhodobá udržateľnosť
d
d + 10
d + 20
d + 30
d + 40
Poznámka
Vplyv na výdavky v p. b. HDP
Vplyv na príjmy v p. b. HDP
Vplyv na bilanciu v p. b. HDP
Poznámka:
Písmeno „d“ označuje prvý rok nasledujúcej dekády.
Tabuľka sa vypĺňa pre každé opatrenie samostatne. V prípade zavádzania viacerých opatrení sa vyplní aj tabuľka obsahujúca aj kumulatívny efekt zavedenia všetkých opatrení súčasne.
10