V Analýze vplyvov na rozpočet verejnej správy v tabuľke č. 1/A Komisia žiada v riadkoch „Vplyv na počet zamestnancov“ a „vplyv na ŠR – kapitola MPSVR SR“ v roku 2027 doplniť počet zamestnancov. V tabuľke č. 2 Komisia žiada v roku 2027 doplniť „počet nových profesionálnych náhradných rodičov“. V tabuľke č. 5 Komisia žiada vyplniť všetky údaje aj za rok 2027 ako aj uviesť sumu osobných výdavkov celkom.
Vyjadrenie MPSVR SR:
Akceptovaná pripomienka.
Vo výpočte vplyvu na rozpočet verejnej správy Komisia žiada zohľadniť aj zníženie počtu zamestnancov a znížené náklady centier v špecializovaných skupinách, v ktorých bude menší počet detí z dôvodu ich umiestnenia v novovzniknutých profesionálnych rodinách, a to v súvislosti s konštatovaním v analýze vplyvov na rozpočet verejnej správy, že v špecializovaných samostatne usporiadaných skupinách pre deti vyžadujúce osobitnú starostlivosť z dôvodu zdravotného znevýhodnenia je dlhodobo umiestnených od 50 do 70 detí do dvoch rokov. Predložený návrh predpokladá, že väčšina z nich bude umiestnená do profesionálnych náhradných rodín – vyžaduje sa preto navýšenie o 60 zamestnancov (profesionálnych rodičov). To, že sa zníži potrebný počet zamestnancov a s tým súvisiace výdavky v spomenutých špecializovaných skupinách však už nie je zohľadnené. Uvoľnené miesta v skupinách majú podľa návrhu slúžiť na zabezpečenie dočasnej starostlivosti, avšak nie je možné predpokladať, že pôjde o rovnaký rozsah práce ako nepretržitá starostlivosť. Celé náklady na nové miesta sú uvedené ako rozpočtovo nekryté a nie je jasné, kam budú smerované usporené rozpočtované prostriedky.
Vyjadrenie MPSVR SR:
Neakceptovaná pripomienka. Znížením počtu detí na špecializovaných samostatných skupinách (zo súčasných 8 detí na predpokladaných 7 alebo 6 detí na skupine) nedôjde k zníženiu počtu zamestnancov skupiny a ani zníženiu počtu členov odborných tímov. K zníženiu počtu členov odborného tímu centra pre deti a rodiny nemôže dôjsť, nakoľko celková kapacita centra sa nezmení, ostane zachovaná. K zníženiu počtu zamestnancov špecializovanej samostatnej skupiny nemôže dôjsť, nakoľko nezávisle od počtu detí (8 alebo 6) je nevyhnutné zachovať nepretržitú prevádzku špecializovanej samostatnej skupiny s akceptovaním dovoleniek, PN-niek a pod. Zároveň uvoľnené miesta na špecializovanej samostatne skupine budú slúžiť na poskytovanie starostlivosti o deti s ťažkým zdravotným postihnutím počas prestávok na obnovu kondície ale aj čerpania dovoleniek, PN-niek, a pod. profesionálnych náhradných rodičov. Na zabezpečenie starostlivosti o dieťa so zdravotným znevýhodnením počas napr. prestávky na obnovu kondície jeho profesionálneho náhradného rodiča nie sú v súvislosti s návrhom zákona ale aj v súvislosti s požiadavkami praxe uplatňované žiadne zvýšené výdavky.
Do analýzy vplyvu na rozpočet verejnej správy Komisia odporúča doplniť odhad výdavkov na príplatky za zastupovanie, ktoré majú byť podľa návrhu zavedené, ako aj vplyv, aký bude mať poberanie prídavkov na dieťa už odo dňa vykonateľnosti neodkladného opatrenia. V analýze vplyvov na rozpočet verejnej správy tieto položky chýbajú, nie je jasné, o aký veľký vplyv pôjde.
Vyjadrenie MPSVR SR:
Čiastočne akceptovaná pripomienka.
Odhad výdavkov na príplatky za zastupovanie je zapracovaný do analýzy. Nárast finančných prostriedkov v súvislosti s poskytovaním prídavku na dieťa od vykonateľnosti rozhodnutia súdu nie je možné kvantifikovať vzhľadom na rôznorodosť dĺžky obdobia od vykonateľnosti po právoplatnosť (dĺžka tohto obdobia napríklad v prípade rozhodnutí súdu o nariadení neodkladného opatrenia závisí od doby doručovania, ktorá môže byť v rozmedzí niekoľkých dní až po niekoľko mesiacov). Vo všeobecnosti však možno konštatovať, že tento vplyv bude zanedbateľný.
V zmysle § 24 ods. 2 zákona č. 376/2022 Z. z. o profesionálnych náhradných rodičoch sa suma paušálneho príplatku vypočíta ako súčin jednej tridsatiny 20 % zo základnej zložky mzdy a počtu dní, počas ktorých profesionálny náhradný rodič v kalendárnom mesiaci poskytoval starostlivosť najmenej jednému dieťaťu. Pri prijatí nariadenia č. 327/2023 Z. z., ktorým sa ustanovuje vyššia suma základnej zložky mzdy profesionálneho náhradného sa uvažovalo so sumou paušálneho príplatku vo výške 206,80 eur, čo predstavuje prepočet na 30 kalendárnych dní. V aktuálnom materiáli sa uvažuje so sumou paušálneho príplatku 213,60 eur. Rozdiel Komisia odporúča opraviť, prípadne zdôvodniť.
Vyjadrenie MPSVR SR:
Neakceptovaná pripomienka. Suma paušálneho príplatku bola vypočítaná podľa § 24 ods. 2 zákona č. 376/2022 Z. z. o profesionálnych náhradných rodičoch, pričom sa pri výpočte vychádzalo z maximálneho počtu dní