1
Doložka vybraných vplyvov
1.Základné údaje
Názov materiálu
Vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 376/2022 Z. z. o profesionálnych náhradných rodičoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky
Materiál nelegislatívnej povahy
Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia/ implementácia práva EÚ
V prípade transpozície/implementácie uveďte zoznam transponovaných/implementovaných predpisov:
Termín začiatku a ukončenia PPK
4. 10. 2024 – 11. 10. 2024
Predpokladaný termín predloženia na pripomienkové konanie
11. 11. 2024
Predpokladaný termín začiatku a ukončenia ZP**
20 . 11. 2024 – 26. 11. 2024
Predpokladaný termín predloženia na rokovanie vlády SR*
December 2024
2.Definovanie problému
Uveďte základné problémy, ktoré dôvodom vypracovania predkladaného materiálu (dôvody majú presne poukázať na problém, ktorý existuje a je nutné ho predloženým materiálom riešiť).
Dňa 01. 12. 2022 nadobudol účinnosť zákon č. 376/2022 Z. z. o profesionálnych náhradných rodičoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon o PNR“). Od účinnosti zákona o PNR Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo“) v spolupráci s Ústredím práce, sociálnych vecí a rodiny a zástupcami Fóra zamestnancov centier pre deti a rodiny, Združenia neštátnych detských domovov, profesionálnych náhradných rodičov, Národného inšpektorátu práce analyzovalo aplikačnú prax výkonu práce profesionálneho náhradného rodiča (zamestnanca centra pre deti a rodiny) a vyhodnocovalo podnety. Z tohto dôvodu návrh reaguje na niektoré problémy z praxe (neefektívne zaokrúhľovanie mzdy, neprimerané krátenie dovolenky za neodpracované dni, nízke využitie tzv. zdieľaného miesta, nízka motivácia profesionálnych náhradných rodičov starať sa o dieťa s ťažkým zdravotným postihnutím, ...).
V Centrách pre deti a rodiny žije v špecializovaných skupinách v priemere 60 detí do dvoch rokov veku s vážnym zdravotným stavom/zdravotným znevýhodnením, do týchto zariadení je zároveň ročne prijatých cca 50 detí novorodencov, batoliat s vážnym zdravotným znevýhodnením. Jedným zo strategických zámerov Slovenskej republiky v oblasti deinštitucionalizácie náhradnej starostlivosti je práve zlepšenie podmienok života detí so zdravotným znevýhodnením v centrách pre deti a rodiny. Ministerstvo je z tohto dôvodu (o.i.) príjemca výstupov projektu Európskej komisie (v rámci Nástroja technickej pomoci) s názvom Implementácia Európskej záruky pre deti Inklúzia detí so zdravotným znevýhodnením v kontexte deinštitucionalizácie náhradnej starostlivosti, v rámci ktorého navrhované odporúčania pre zlepšenie podmienok zabezpečenia starostlivosti o deti so zdravotným znevýhodnením v rannom veku, ktoré z časti reflektuje predkladaný návrh.
3.Ciele a výsledný stav
Návrh reaguje na identifikované možnosti zlepšenia pracovnoprávnych podmienok profesionálnych náhradných rodičov všeobecne, ako aj špecificky vo vzťahu k náhradnej starostlivosti o deti so zdravotným znevýhodnením. Základné ciele návrhu:
-precizovanie niektorých ustanovení ako reakcia na aplikačnú prax (náležitostí pracovnej zmluvy, zaokrúhľovania mzdy, výpočtu krátenia dovolenky a atď.),
2
-skvalitnenie podmienok pre výkon práce profesionálnych náhradných rodičov a podpora deinštitucionalizácie systému náhradnej starostlivosti s osobitným zameraním na utváranie podmienok starostlivosti o deti so zdravotným znevýhodnením, ktoré umiestňované v centrách pre deti a rodiny na základe rozhodnutia súdu najmä:
-zavedením prestávky na obnovu kondície profesionálneho náhradného rodiča, ak sa stará o dieťa s ťažkým zdravotným postihnutím,
-sprísnením možností výnimiek pre zaraďovanie zdravotne znevýhodnených detí do profesionálnych náhradných rodín a s tým súvisiacim navýšením počtu profesionálnych náhradných rodičov najmä pre deti so zdravotným znevýhodnením,
-zavedením finančného príspevku na úpravu/debarierizáciu domu/bytu profesionálneho náhradného rodiča, ak sa stará o dieťa s ťažkým zdravotným postihnutím,
-zavedenie možnosti súbehu výkonu práce profesionálneho náhradného rodiča a čerpania materského/otcovského.
Očakávaným výsledkom je najmä zmena v spôsobe starostlivosti o deti so zdravotným znevýhodnení tak, aby celkové podmienky umožnili čo najvyššiemu počtu najmä novorodencov a batoliat, ktoré do centier pre deti a rodiny umiestňované na základe rozhodnutia súdu vyrastať v rodinnom prostredí profesionálnych náhradných rodín (samozrejme, ak nebude možný návrat do biologickej rodiny, prípadne umiestnenie v náhradnej rodinnej starostlivosti).
4.Dotknuté subjekty
Uveďte subjekty, ktorých sa zmeny predkladaného materiálu dotknú priamo aj nepriamo:
Návrh zákona sa dotýka najmä:
-detí umiestnených v centrách pre deti a rodiny, ktoré vykonávajú opatrenia pobytovou formou a starostlivosť im poskytujú profesionálni náhradní rodičia,
-zamestnancov – profesionálnych náhradných rodičov,
-zamestnávateľov - centier pre deti a rodiny,
-náhradných rodičov, ktorí zabezpečujú starostlivosť o dieťa na základe vykonateľného uznesenia súdu o nariadení neodkladného opatrenia.
5.Alternatívne riešenia
Aké alternatívne riešenia vedúce k stanovenému cieľu boli identifikované a posudzované pre riešenie definovaného problému?
Nulový variant - uveďte dôsledky, ku ktorým by došlo v prípade nevykonania úprav v predkladanom materiáli a alternatívne riešenia/spôsoby dosiahnutia cieľov uvedených v bode 3.
Alternatívnym riešením a zároveň nultým variantom je ponechanie súčasného právneho stavu.
6.Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
Áno
Nie
Ak áno, uveďte ktoré oblasti budú nimi upravené, resp. ktorých vykonávacích predpisov sa zmena dotkne:
Novela vyhlášky č. 103/2018 Z. z. ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona č. 305/2005 Z. z. o sociálnoprávnej ochrane detí a o sociálnej kuratele a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov s predpokladanou účinnosťou od 1.1. 2026.
7.Transpozícia/implementácia práva EÚ
Uveďte, či v predkladanom návrhu právneho predpisu dochádza ku goldplatingu podľa tabuľky zhody, resp. či ku goldplatingu dochádza pri implementácii práva EÚ.
Áno Nie
Ak áno, uveďte, ktorých vplyvov podľa bodu 9 sa goldplating týka:
8.Preskúmanie účelnosti
Uveďte termín, kedy by malo dôjsť k preskúmaniu účinnosti a účelnosti predkladaného materiálu.
Uveďte kritériá, na základe ktorých bude preskúmanie vykonané.
3
Termín preskúmania účelnosti zákona sa zrealizuje najneskôr v roku 2028 na základe získaných poznatkov z aplikačnej praxe.
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** vyplniť iba v prípade, ak sa záverečné posúdenie vybraných vplyvov uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. jednotnej metodiky.
*** posudzovanie sa týka len zmien v I. a II. pilieri univerzálneho systému dôchodkového zabezpečenia s identifikovaným dopadom od 0,1 % HDP (vrátane) na dlhodobom horizonte.
9.Vybrané vplyvy materiálu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho
vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
v tom vplyvy na rozpočty obcí a vyšších územných celkov
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
Vplyv na dlhodobú udržateľnosť verejných financií v prípade vybraných opatrení ***
Áno
Nie
Vplyvy na limit verejných výdavkov
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho vplyvy na MSP
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Mechanizmus znižovania byrokracie
a nákladov sa uplatňuje:
Áno
Nie
Sociálne vplyvy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Materiál je posudzovaný podľa zákona č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
Áno
Nie
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho
vplyvy služieb verejnej správy na občana
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
10.Poznámky
V prípade potreby uveďte doplňujúce informácie k identifikovaným vplyvom a ich analýzam.
Pozitívne sociálne vplyvy uvedené v analýze sociálnych vplyvov. Negatívne vplyvy na rozpočet verejnej správy sú popísané v analýze vplyvov na rozpočet verejnej správy.
11.Kontakt na spracovateľa
4
Uveďte údaje na kontaktnú osobu, ktorú je možné kontaktovať v súvislosti s posúdením vybraných vplyvov.
Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky:
1.Mgr. Renata Brennerová,
renata.brennerova@employment.gov.sk
, 02/20461018
2.Mgr. Kristián Kovács,
kristian.kovacs@employment.gov.sk
, 02/20461028
12.Zdroje
Uveďte zdroje (štatistiky, prieskumy, spoluprácu s odborníkmi a iné), z ktorých ste pri príprave materiálu a vypracovávaní doložky, analýz vplyvov vychádzali. V prípade nedostupnosti potrebných dát pre spracovanie relevantných analýz vybraných vplyvov, uveďte danú skutočnosť.
Ročný výkaz o poskytovaní starostlivosti a výchovy deťom v centre pre deti a rodiny. Údaje poskytnuté priamo Ústredím práce, sociálnych vecí a rodiny, centrami pre deti a rodiny. Na návrhu zákona aktívne participovali zástupcovia Fóra zamestnancov centier pre deti a rodiny Slovenskej republiky, Združenia neštátnych detských domovov, ako aj zástupcovia samotných profesionálnych náhradných rodičov.
13.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov z PPK č. 184/2024
(v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 8.1 Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
K vplyvom na rozpočet verejnej správy
Návrh zákona za oblasť zamestnanosti negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy, ktorý nie je rozpočtovo krytý. Ide o zvýšenie limitu počtu zamestnancov kapitoly Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR v centrách pre deti a rodiny od roku 2026 o 60 osôb a s tým súvisiace zvýšenie osobných výdavkov v sume 1 777 680 eur, z toho miezd v sume 1 307 520 eur. So zvýšením limitu počtu zamestnancov a s tým spojeným zvýšením osobných výdavkov kapitoly Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR Komisia nesúhlasí. Vplyvy návrhu zákona Komisia žiada zabezpečiť v rámci schváleného limitu počtu zamestnancov a výdavkov kapitoly Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR na príslušný rozpočtový rok, bez dodatočných požiadaviek na zvýšenie ukazovateľov zamestnanosti. V tejto súvislosti Komisia žiada negatívny vplyv predmetného návrhu zákona na rozpočet verejnej správy za oblasť zamestnanosti uviesť v analýze vplyvov na rozpočet verejnej správy a v doložke vplyvov ako rozpočtovo zabezpečený.
Vyjadrenie MPSVR SR:
Neakceptovaná pripomienka. MPSVR SR nedisponuje voľnými zdrojmi vo svojej kapitole, ktorými by vedelo zabezpečiť krytie vplyvu návrhu zákona.
V analýze vplyvov na rozpočet verejnej správy tiež vyčíslené nekryté výdavky v sume 150 000 eur ročne od roku 2026 súvisiace s navrhovaným zavedením finančnej podpory na úpravu/debarierizáciu domu/bytu profesionálneho náhradného rodiča, ak sa stará o dieťa s ťažkým zdravotným postihnutím. V tejto súvislosti v zmysle § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov Komisia žiada do návrhu doplniť relevantný návrh na úhradu zvýšených výdavkov na príslušné rozpočtové roky.
Vyjadrenie MPSVR SR:
Neakceptovaná pripomienka. MPSVR SR v návrhu uviedlo relevantný návrh na úhradu zvýšených výdavkov na príslušné rozpočtové roky.
Komisia upozorňuje, že návrh rozpočtu verejnej správy na roky 2025 2027 s predmetnými výdavkami neuvažuje. S materiálom preto bude možné súhlasiť len za predpokladu, že z neho nebude vyplývať nekrytý vplyv na rozpočet verejnej správy, preto je vhodné pokračovať v legislatívnom procese po doriešení finančného krytia zvýšených výdavkov vyplývajúcich z predmetných zmien.
Vyjadrenie MPSVR SR:
Neakceptovaná pripomienka. V návrhu rozpočtu verejnej správy na rok 2025 2027 sa nemohlo uvažovať s predmetnými výdavkami, nakoľko návrh rozpočtu verejnej správy na roky 2025 2027 sa pripravil skôr ako návrh zákona.
5
V Analýze vplyvov na rozpočet verejnej správy v tabuľke č. 1/A Komisia žiada v riadkoch „Vplyv na počet zamestnancov“ a „vplyv na ŠR kapitola MPSVR SR“ v roku 2027 doplniť počet zamestnancov. V tabuľke č. 2 Komisia žiada v roku 2027 doplniť „počet nových profesionálnych náhradných rodičov“. V tabuľke č. 5 Komisia žiada vyplniť všetky údaje aj za rok 2027 ako aj uviesť sumu osobných výdavkov celkom.
Vyjadrenie MPSVR SR:
Akceptovaná pripomienka.
Vo výpočte vplyvu na rozpočet verejnej správy Komisia žiada zohľadniť aj zníženie počtu zamestnancov a znížené náklady centier v špecializovaných skupinách, v ktorých bude menší počet detí z dôvodu ich umiestnenia v novovzniknutých profesionálnych rodinách, a to v súvislosti s konštatovaním v analýze vplyvov na rozpočet verejnej správy, že v špecializovaných samostatne usporiadaných skupinách pre deti vyžadujúce osobitnú starostlivosť z dôvodu zdravotného znevýhodnenia je dlhodobo umiestnených od 50 do 70 detí do dvoch rokov. Predložený návrh predpokladá, že väčšina z nich bude umiestnená do profesionálnych náhradných rodín vyžaduje sa preto navýšenie o 60 zamestnancov (profesionálnych rodičov). To, že sa zníži potrebný počet zamestnancov a s tým súvisiace výdavky v spomenutých špecializovaných skupinách však nie je zohľadnené. Uvoľnené miesta v skupinách majú podľa návrhu slúžiť na zabezpečenie dočasnej starostlivosti, avšak nie je možné predpokladať, že pôjde o rovnaký rozsah práce ako nepretržitá starostlivosť. Celé náklady na nové miesta sú uvedené ako rozpočtovo nekryté a nie je jasné, kam budú smerované usporené rozpočtované prostriedky.
Vyjadrenie MPSVR SR:
Neakceptovaná pripomienka. Znížením počtu detí na špecializovaných samostatných skupinách (zo súčasných 8 detí na predpokladaných 7 alebo 6 detí na skupine) nedôjde k zníženiu počtu zamestnancov skupiny a ani zníženiu počtu členov odborných tímov. K zníženiu počtu členov odborného tímu centra pre deti a rodiny nemôže dôjsť, nakoľko celková kapacita centra sa nezmení, ostane zachovaná. K zníženiu počtu zamestnancov špecializovanej samostatnej skupiny nemôže dôjsť, nakoľko nezávisle od počtu detí (8 alebo 6) je nevyhnutné zachovať nepretržitú prevádzku špecializovanej samostatnej skupiny s akceptovaním dovoleniek, PN-niek a pod. Zároveň uvoľnené miesta na špecializovanej samostatne skupine budú slúžiť na poskytovanie starostlivosti o deti s ťažkým zdravotným postihnutím počas prestávok na obnovu kondície ale aj čerpania dovoleniek, PN-niek, a pod. profesionálnych náhradných rodičov. Na zabezpečenie starostlivosti o dieťa so zdravotným znevýhodnením počas napr. prestávky na obnovu kondície jeho profesionálneho náhradného rodiča nie v súvislosti s návrhom zákona ale aj v súvislosti s požiadavkami praxe uplatňované žiadne zvýšené výdavky.
Do analýzy vplyvu na rozpočet verejnej správy Komisia odporúča doplniť odhad výdavkov na príplatky za zastupovanie, ktoré majú byť podľa návrhu zavedené, ako aj vplyv, aký bude mať poberanie prídavkov na dieťa odo dňa vykonateľnosti neodkladného opatrenia. V analýze vplyvov na rozpočet verejnej správy tieto položky chýbajú, nie je jasné, o aký veľký vplyv pôjde.
Vyjadrenie MPSVR SR:
Čiastočne akceptovaná pripomienka.
Odhad výdavkov na príplatky za zastupovanie je zapracovaný do analýzy. Nárast finančných prostriedkov v súvislosti s poskytovaním prídavku na dieťa od vykonateľnosti rozhodnutia súdu nie je možné kvantifikovať vzhľadom na rôznorodosť dĺžky obdobia od vykonateľnosti po právoplatnosť (dĺžka tohto obdobia napríklad v prípade rozhodnutí súdu o nariadení neodkladného opatrenia závisí od doby doručovania, ktorá môže byť v rozmedzí niekoľkých dní po niekoľko mesiacov). Vo všeobecnosti však možno konštatovať, že tento vplyv bude zanedbateľný.
V zmysle § 24 ods. 2 zákona č. 376/2022 Z. z. o profesionálnych náhradných rodičoch sa suma paušálneho príplatku vypočíta ako súčin jednej tridsatiny 20 % zo základnej zložky mzdy a počtu dní, počas ktorých profesionálny náhradný rodič v kalendárnom mesiaci poskytoval starostlivosť najmenej jednému dieťaťu. Pri prijatí nariadenia č. 327/2023 Z. z., ktorým sa ustanovuje vyššia suma základnej zložky mzdy profesionálneho náhradného sa uvažovalo so sumou paušálneho príplatku vo výške 206,80 eur, čo predstavuje prepočet na 30 kalendárnych dní. V aktuálnom materiáli sa uvažuje so sumou paušálneho príplatku 213,60 eur. Rozdiel Komisia odporúča opraviť, prípadne zdôvodniť.
Vyjadrenie MPSVR SR:
Neakceptovaná pripomienka. Suma paušálneho príplatku bola vypočítaná podľa § 24 ods. 2 zákona č. 376/2022 Z. z. o profesionálnych náhradných rodičoch, pričom sa pri výpočte vychádzalo z maximálneho počtu dní
6
v mesiaci a to 31 dní. Vzhľadom na zanedbateľný finančný vplyv nepovažujeme sa potrebné priemerovať výšku príplatku presne podľa počtu dní v jednotlivých mesiacoch a v jednotlivých rokoch.
K sociálnym vplyvom
Analýzu sociálnych vplyvov je potrebné vypracovať tak, aby bol zrejmý opis navrhovaných opatrení s pozitívnym resp. negatívnym sociálnym vplyvom, kvalitatívne a tiež kvantitatívne zhodnotenie jeho vplyvu pri porovnaní predloženého návrhu zákona so súčasným stavom a uvedená špecifikácia dotknutých skupín.
Odôvodnenie: V predloženom návrhu zákona sa navrhujú opatrenia ako napr: precizovanie niektorých
ustanovení na základe aplikačnej praxe (náležitostí pracovnej zmluvy, zaokrúhľovania mzdy, výpočtu krátenia dovolenky a atď.), skvalitnenie podmienok na výkon práce profesionálnych náhradných rodičov a podpora deinštitucionalizácie systému náhradnej starostlivosti s osobitným zameraním na utváranie podmienok starostlivosti o deti so zdravotným znevýhodnením, ktoré umiestňované v centrách pre deti a rodiny na základe rozhodnutia súdu najmä (zavedením prestávky na obnovu kondície profesionálneho náhradného rodiča, ak sa stará o dieťa s ťažkým zdravotným postihnutím; sprísnením možností výnimiek pre zaraďovanie zdravotne znevýhodnených detí do profesionálnych náhradných rodín a s tým súvisiacim navýšením počtu profesionálnych náhradných rodičov najmä pre deti so zdravotným znevýhodnením; zavedením finančnej podpory na úpravu/debarierizáciu domu/bytu profesionálneho náhradného rodiča, ak sa stará o dieťa s ťažkým zdravotným postihnutím; zavedenie možnosti výkonu práce profesionálneho náhradného rodiča a materského/otcovského).
Uvedené návrhy opatrení teda zakladajú pozitívne sociálne vplyvy, ktoré je potrebné v súlade s Jednotnou metodikou na posudzovanie vybraných vplyvov zhodnotiť v analýze sociálnych vplyvov v časti 4.1 a 4.2.
Vyjadrenie MPSVR SR:
Akceptovaná pripomienka.
14.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov zo záverečného posúdenia č.184_2/2024 (v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
Komisia neuplatnila k materiálu pripomienky ani odporúčania.