Profesionálna náhradná rodina je z vecného hľadiska jednou z organizačných súčastí centier. Centrum vykonáva opatrenia pobytovou formou, vrátane pobytových opatrení súdu:
-v profesionálnej náhradnej rodine, ktorá poskytuje starostlivosť deťom a mladým dospelým vo svojom domácom prostredí (v rodinnom dome alebo v byte),
-v skupine (špecializovaný program, resocializačný program a tzv. dobrovoľné pobyty),
-v samostatne usporiadanej skupine (organizačná súčasť centra zriadená v rodinnom dome, byte alebo v ďalšej budove centra so samostatným stravovaním, hospodárením a vyčleneným rozpočtom).
Na činnosť profesionálnych náhradných rodičov a vecnú stránku starostlivosti o deti sa vzťahuje zákon č. 305/2005 Z. z. o sociálnoprávnej ochrane detí a o sociálnej kuratele a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 305/2005 Z. z.“), upravujúci sociálnoprávnu ochranu detí a sociálnu kuratelu (ďalej len „SPOD a SK“).
Na pracovno-právne vzťahy profesionálneho náhradného rodiča sa do prijatia zákona č. 376/2022 Z. z. o profesionálnych náhradných rodičoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon o profesionálnych náhradných rodičoch“) vzťahoval výlučne Zákonník práce a profesionálny náhradný rodič bol v postavení tzv. domáckeho zamestnanca (§ 52 Zákonníka práce - Domácka práca a telepráca). Problematické postavenie profesionálneho náhradného rodiča, rôznorodá prax napr. v odmeňovaní, dohodnutých podmienkach pracovnoprávnych vzťahov, nedoriešené dovolenky a pod. viedli k osobitnej právnej úprave určitých otázok pracovnoprávnych vzťahov v zákone o profesionálnych náhradných rodičoch s tým, že na pracovnoprávne vzťahy profesionálnych náhradných rodičov sa vzťahuje Zákonník práce, ak nie je v zákone o profesionálnych náhradných rodičoch, ustanovené inak.
Zákon o profesionálnych náhradných rodičoch je účinný od 1. decembra 2022, v následnom prechodnom období boli nanovo dohodnuté podmienky výkonu práce medzi zamestnancami a zamestnávateľmi, prehodnotené mzdové náležitosti, doriešené pracovné pomery na dobu určitú, preverené splnenie predpokladu bezúhonnosti u tých profesionálnych náhradných rodičov, u ktorých nemusel byť do účinnosti zákona overovaný predpoklad bezúhonnosti odpisom z registra trestov atď. Vzhľadom na zásadné zmeny a špecifiká právnej úpravy bola, resp. je sledovaná a vyhodnocovaná aplikačná prax, informácie sú získavané z praxe profesionálnych náhradných rodičov, centier ale napr. aj z praxe Národného inšpektorátu práce.
Po takmer dvojročnej skúsenosti s implementáciou zákona boli zosumarizované a prediskutované praktické skúsenosti z implementácie zákona o profesionálnych náhradných rodičoch a napriek faktu, že sa vzhľadom na rozsiahlosť a charakter zmien neobjavili zásadnejšie problémy v právnej úprave, bolo identifikovaných niekoľko ustanovení, ktoré je potrebné upraviť, resp. spresniť. Medzi ustanovenia, ktorých znenie spôsobuje problémy patria ustanovenia o zaokrúhľovaní mzdy, príplatku za prax a krátení dovolenky za zmeškané/neodpracované dni.
Jednou z tém, ktoré boli predmetom pracovných stretnutí pri zvažovaní návrhov zmien a doplnení zákona bolo aj ustanovenie, ktoré bolo zo zákona vypustené v súvislosti s rozhodnutím (z 25. októbra 2022) pani prezidentky o vrátení zákona o profesionálnych náhradných rodičoch.
V návrhu zákona a následne aj Národnou radou Slovenskej republiky schválenom zákone o profesionálnych náhradných rodičoch boli medzi informáciami, ktoré malo centrum vyžadovať na účel overenia splnenia predpokladov záujemcu o prácu profesionálneho náhradného rodiča aj informácie o náboženskej príslušnosti, národnosti a materinskom jazyku