1
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTIprávneho predpisu s právom Európskej únie
1. Predkladateľ právneho predpisu: poslankyne Národnej rady Slovenskej republiky Veronika Šrobová, Lucia Plaváková a Simona Petrík
2. Názov návrhu právneho predpisu: Návrh zákona o pomoci jednorodičovským domácnostiam a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
3. Problematika návrhu zákona:
a) nie je upravená v práve Európskych spoločenstiev
b) nie je obsiahnutá v práve Európskej únie
c) nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie
Keďže predmet návrhu zákona nie je v práve Európskej únie upravený, body 4 a 5 sa nevypĺňajú.
2
DOLOŽKA vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: Návrh zákona o pomoci jednorodičovským domácnostiam a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov A.2. Vplyvy navrhovaného materiálu:
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
4. Vplyvy na životné prostredie
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
6. Vplyvy na služby pre občana z toho
- vplyvy služieb verejnej správy na občana
- vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
7. Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
A.3. Poznámky
3
Navýšenie prváckeho príspevku na školské potreby na 150 eur pre jednorodičov by zvýšilo verejné výdavky odhadom o 566 tisíc eur ročne. Výpočet predpokladá, že podiel prvákov žijúcich v jednorodičovských domácnostiach zodpovedá podielu detí žijúcich v jednorodičovských domácnostiach v sčítaní obyvateľov z roku 2021.
Navýšenie počtu dní na sprevádzanie rodinného príslušníka do zdravotníckeho zariadenia na
vyšetrenie alebo ošetrenie zo 7 na 10 dní v kalendárnom roku a pri zdravotne znevýhodnených deťoch z 10 na 15 dní v kalendárnom roku pre jednorodičov by spôsobilo stratu odpracovaných hodín vo verejnom sektore v maximálnej hodnote 11 miliónov eur a v súkromnom sektore v maximálnej hodnote 17 miliónov eur. Výpočet predpokladá vyčerpanie plného počtu dodatočných dní každým jednorodičom a žiadne dobiehanie zmeškanej práce a teda predstavuje hornú hranicu potenciálnych dopadov. Reálny dopad na odpracované hodiny by zrejme bol nižší.
Predĺženie nároku na ošetrovné dieťaťa (OČR) zo 14 na 21 dní pre jednorodiča, ktorý sa stará o dieťa do dovŕšenia jedenásteho roku veku, alebo do dovŕšenia osemnásteho roku veku, ak ide o dieťa s dlhodobo nepriaznivým zdravotným stavom, by zvýšilo výdavky Sociálnej poisťovne odhadom o 557 tisíc eur ročne. Tento odhad predpokladá, že 20 % z celkových výdavkov Sociálnej poisťovne na OČR je vyplatených z dôvodov uvedených v § 39 ods. 1. písm. b) zákona 461/2003 o sociálnom poistení. Reálny podiel nie je možné zistiť z verejne dostupných dát.
A.4. Alternatívne riešenia
Bezpredmetné
A.5. Stanovisko gestorov
Bezpredmetné