Dôvodová správa
A.Všeobecná časť
Poslankyne Národnej rady Slovenskej republiky Veronika Šrobová, Lucia Plaváková a Simona Petrík predkladajú návrh zákona o pomoci jednorodičovským domácnostiam a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Cieľom predkladaného návrhu je reagovať na dlhodobé zistenia o náročnej socio-ekonomickej situácii jednorodičov a to zadefinovaním pojmu “jednorodičovská domácnosť” do zákona a zároveň s tým ponúknuť konkrétne opatrenia, ktoré tejto skupine adresne pomôžu.
Na Slovensku žije viac ako 190 000 takýchto domácností s 310 000 deťmi, pričom 85 % vedú ženy. Takmer polovica (46 %) jednorodičovských domácností žije na hranici chudoby a ich priemerný príjem (1100 1200 eur mesačne) zaostáva za bežnými rodinami. Napriek tomu, že v zákone č. 36/2005 Z.z. o rodine a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, konkrétne v čl. 2, je uvedené: Spoločnosť všetky formy rodiny všestranne chráni”, štát jednorodičovské rodiny dlhodobo ignoruje. Tým pádom tieto nedostávajú ani dostatočnú ochranu, ani podporu. Štát tak zanedbáva svoj pozitívny záväzok, ku ktorému sa aj v zákone zaviazal.
Hoci súčasné právne predpisy v obmedzenej miere zohľadňujú postavenie jednorodičov napríklad dlhšou materskou dovolenkou, extra voľnom či vyššou hranicou príjmu pre sociálne nájomné bývanie, prax ukazuje, že tieto čiastkové opatrenia nie dostatočné. Z tohto dôvodu návrh zákona upravuje predovšetkým zavedenie jasného pojmu jednorodičovská domácnosť, zvyšuje tzv. prvácky príplatok na školské potreby z pôvodných 110 eur na 150 eur a predlžuje nárok na hradené pracovné voľno pri sprevádzaní dieťaťa k lekárovi zo 7 na 10 dní za kalendárny rok. Pri zdravotne znevýhodnenom dieťati/deťoch z jednorodičovskej domácnosti to bude 14 dní. Okrem toho zvyšuje počet dní pri ošetrovaní člena rodiny „tzv. OČR”, a to na 21 dní.
Tieto legislatívne kroky sledujú základný cieľ: posilniť finančnú, pracovnú a sociálnu istotu jednorodičovských rodín, aby predišli prehlbovaniu chudoby. Pre porovnanie, predkladateľky uvádzajú 3 príklady krajín EÚ, ktoré rôznymi spôsobmi definujú a následne pomáhajú tejto skupine domácností:
Nemecko definuje jednorodiča pojmom Alleinerziehende/r (v preklade samorodič), čo je podľa nemeckého sociálneho zákonníka osoba, ktorá žije v jednej domácnosti s jedným alebo viacerými deťmi a zodpovedá za ich starostlivosť a výchovu (dieťa pridelené súdom). Okrem všeobecnej paušálnej dávky na dieťa vo výške 250 eur mesačne, ktorú dostávajú všetci rodičia, majú jednorodičia nárok aj na dodatočnú dávku na dieťa vo výške 230 eur do 5 rokov v prípade, ak druhý rodič neplatí výživné, platí ho nepravidelne alebo vo výške pod úroveň dávky. V prípade preukázateľne ťažkej situácie môže takýto rodič namiesto ostatných dávok čerpať zvýšenú podporu vo výške 563 eur mesačne. Zvýšenú sociálnu podporu môže čerpať najdlhšie jeden rok s možnosťou opakovania, no svoju situáciu sa musí preukázateľne snažiť zlepšiť. Pre samorodičov existujú aj daňové úľavy, zvýhodnené čerpania príspevkov na bývanie, ako aj ďalšie príspevky na školstvo, šport či kultúru.
Slovinsko jednorodičov označuje napríklad aj v zákonníku práce pojmom “samohranilec”. Zároveň v zákone o rodičovskej starostlivosti a rodinných dávkach definuje spoločenstvo
jedného rodiča s jedným alebo viacerými deťmi, keď druhý rodič zomrel a dieťa po ňom nepoberá výživné, druhý rodič nie je známy, alebo keď dieťa od neho v skutočnosti nepoberá výživné. Bežná dávka sa v prípade takéhoto rodiča navyšuje o 30%.
V Českej republike jednorodičovstvo definuje zákon o štátnej sociálnej podpore, ktorý definuje tzv. osamelého rodiča. Za takéhoto sa považuje rodič, ktorý je slobodný, ovdovený alebo rozvedený, pokiaľ nežije s druhom/družkou. K druhovi alebo družke sa ako ku spoločnej posudzovanej osobe prihliada len vtedy, pokiaľ žije s oprávnenou osobou viac ako 3 mesiace. Takýto rodič dlhšiu podpornú dobu počas ošetrovného, ako aj napríklad vyšší sociálny príplatok pri starostlivosti o zdravotne znevýhodnené dieťa.
Predkladateľky veria, že prijatie týchto opatrení prispeje k zlepšeniu každodenného života jednorodičovských rodín a k celkovej stabilizácii jednej z najzraniteľnejších skupín obyvateľstva Slovenskej republiky.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a inými zákonmi, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentami, ktorými je Slovenská republika viazaná, pričom vhodne dopĺňa existujúce nástroje sociálnej a rodinnej politiky.
B. Osobitná časť
K Čl. I
Do zákona sa dopĺňa definícia jednorodičovskej domácnosti, ktorá je základom pre nastavenie dlhodobej, efektívnej a adresnej pomoci pre deti, ktoré v týchto rodinách vyrastajú. Ide o prvý potrebný krok, ktorým štát vôbec uznáva existenciu jednorodičovských domácností. Zároveň sa zakotvuje pojem jednorodič. Pri definícii jednorodičovskej domácnosti sa vychádza zo základného predpokladu, podľa ktorého v takejto domácnosti žije dospelá osoba (jednorodič), ktorá zabezpečuje starostlivosť o dieťa alebo viaceré deti bez pomoci manžela, manželky, či druha alebo družky.
K Čl. II
K bodu 1
Navrhuje rozšírenie počtu dní voľna pre jednorodičov, ktorý sprevádzajú zdravotne
znevýhodnené dieťa do zariadenia sociálnej starostlivosti alebo špeciálnej školy, a to na
14 dní (v porovnaní so základnou úpravou 10 dní).
K bodu 2
Navrhuje sa rozšírenie počtu dní voľna pre jednorodičov za účelom sprevádzania dieťaťa do zdravotníckeho zariadenia na 10 dní (v porovnaní so základnou úpravou 7 dní). Vyšší počet dní voľna je odôvodnený skutočnosťou, že kým v rodine s dvomi rodičmi sa môžu pri sprevádzaní dieťaťa obidvaja rodičia vystriedať a teda majú spolu nárok na 14 dní voľna na sprevádzanie dieťaťa, tak jednorodič je na to sám.
Obdobne sa navrhuje rozšírenie počtu dní pre jednorodičov, ktorý sprevádzajú zdravotne
znevýhodnené dieťa do zariadenia sociálnej starostlivosti alebo špeciálnej školy, a to na 14 dní
(v porovnaní so základnou úpravou 10 dní).
K Čl. III
Za účelom pomoci jednorodičom pri starostlivosti o deti pri chorobách sa navrhuje rozšírenie počtu dní, pri ktorých vzniká nárok na ošetrovné na 21 dní (v porovnaní so základnou úpravou 14 dní). Vyšší počet dní je odôvodnený skutočnosťou, že kým v rodine s dvomi rodičmi sa môžu pri ošetrovaní a starostlivosti o dieťa obidvaja rodičia vystriedať a teda majú spolu nárok na 28 dní, tak jednorodič je na to sám. Rozšírením počtu dní jednorodičom pomôžeme pri zabezpečení starostlivosti o deti a zmiernime znevýhodnenú situáciu, v ktorej sa nachádzajú.
K Čl. IV
Navrhuje sa, aby jednorodičia získali o 40 eur vyšší príspevok pre prváka alebo prváčku. Jednorodičovské domácnosti patria medzi domácnosti najviac ohrozené chudobou a začatie povinnej školskej dochádzky je dôležitým míľnikom pre budúcnosť každého dieťaťa. Preto považujeme za dôležité zmierniť finančný stres, ktorý toto obdobie v jednorodičovských domácnostiach sprevádza.
K Čl. V
S ohľadom na predpokladaný priebeh legislatívneho procesu sa navrhuje nadobudnutie účinnosti od 1. júla 2025.