D ô v o d o v á s p r á v a A.Všeobecná časť
Návrh zákona ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia v znení neskorších predpisov predkladajú na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Andrea Turčanová, Martin Šmilňák a Branislav Škripek.
Cieľom návrhu zákona
Podľa súčasne platného znenia zákona peňažný príspevok na opatrovanie možno poskytnúť aj vtedy, ak fyzická osoba, ktorá opatruje fyzickú osobu s ťažkým zdravotným postihnutím, vykonáva zamestnanie a jej mesačný príjem z tohto zamestnania nie je vyšší ako 2,5-násobok sumy životného minima pre jednu plnoletú fyzickú osobu ustanoveného osobitným predpisom.
Cieľom predloženej novely zákona č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov je umožniť poberanie peňažného príspevku na opatrovanie aj popri príjmu zo zamestnania (bez ohľadu na výšku príjmu zo zamestnania). Samotné opatrovanie znamená úplnú pomoc pri bežných denných úkonoch osoby s ťažkým zdravotným postihnutím, ktoré ich nevedia vzhľadom na svoje postihnutie zvládnuť, a to s prihliadnutím na základný účel opatrovania, t. j. zabezpečiť každodenne pomoc fyzickej osobe s cieľom zotrvať v domácom prostredí.
Je teda pre štát kontraproduktívne ak „sankcionujeme“ osoby, ktoré sa snažia pre domácnosť zvýšiť príjem aj príjmom zo zamestnania, pričom samotná ústavná starostlivosť by bola pre štát mnohonásobne drahšia. Nehovoriac, že aj takto osoby daňovo-odvodovo prispievajú do verejných rozpočtov. Limitácia je nižšia než výška minimálnej mzdy.
Na tento nedostatok upozorňuje aj „Správa o činnosti komisára pre osoby so zdravotným postihnutím za rok 2022“, (parlamentná tlač pod č. 1526 doručená NR SR dňa 29. 03. 2023).
Predkladaný návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, zákonmi a všeobecne záväznými právnymi predpismi, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
Návrh zákona bude mať nepriaznivý dopad na verejné financie, ktorý sa vzhľadom na to, že nie je možné predpokladať, koľko osôb túto možnosť reálne využije, nedá vopred vyčísliť. Návrh zákona nemá negatívny vplyv na podnikateľské prostredie, nemá negatívny vplyv na životné prostredie ani nemá vplyv na informatizáciu spoločnosti. Návrh bude mať pozitívny vplyv na sociálne vplyvy a na manželstvo, rodičovstvo a rodinu. Návrh nemá vplyvy na služby verejnej správy pre občana.