Dôvodová správa
A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 79/2015 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) predkladá na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky poslankyňa Národnej rady Slovenskej republiky Veronika Veslárová a poslanec Národnej rady Slovenskej republiky Michal Sabo.
Cieľom návrhu zákona je zabezpečiť zberné nádoby tak, aby k nim mali rovnocenný prístup aj osoby s rôznym ťažkým zdravotným postihnutím ako napríklad nevidiaci, slabozrakí, osoby s obmedzenou schopnosťou pohybu alebo inkontinentní. Podľa súčasnej právnej úpravy nie je povinnosť zabezpečiť prístupnosť zberných nádob pre túto skupinu obyvateľov. Tento návrh zákona reaguje na potreby ľudí s ťažkým zdravotným postihnutím. Ľudia na vozíku nedočiahnu do týchto nádob, nevidiaci alebo slabozrakí nemajú špeciálne označené tieto nádoby a nevedia rozlíšiť, ktoré sa na čo používajú. Osoby s ťažkým zdravotným postihnutím, ktoré používajú inkontinenčné pomôcky, majú väčšiu mieru tvorby odpadu, preto je potrebné zabezpečiť pre tieto osoby kontajner, ktorý bude mať individuálny interval odvozu tohto odpadu a v prípade zavedenia množstvového zberu v obci sa im nebude započítavať do zmesového komunálneho odpadu. Tento odpad je nutné pre jeho špecifickosť odvážať častejšie. Túto možnosť majú zavedenú v Kanade, vo Švajčiarsku, v Holandsku či v Taliansku. Odvoz a likvidácia odpadu a.s. v Bratislave označila 150 zberných nádob štítkami s Braillovým písmom, reliéfnou latinkou a piktogramami. V Španielsku zase prispôsobujú zberné nádoby s bočným hrdlom vo výške 1 m tak, aby aj ľudia na vozíku mohli vyhadzovať odpad. Tento návrh zákona prispeje k tomu, aby bol aj zber odpadu inkluzívny.
Predkladaný návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentami, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj v súlade s právom Európskej únie.
Návrh zákona bude mať vplyv na rozpočet verejnej správy, vplyvy na podnikateľské prostredie pozitívne vplyvy na životné prostredie, vplyvy na služby verejnej správy pre občana, a bude mať pozitívny vplyv na sociálnu exlúziu.
B. Osobitná časť
K čl. I
K bodu 1
Do ustanovenia obsahujúceho povinnosti organizácie zodpovednosti výrobcov sa dopĺňa
povinnosť zabezpečiť do 30 dní odo dňa doručenia žiadosti obce zberné nádoby pre zložky
komunálneho odpadu, na ktoré sa vzťahuje rozšírená zodpovednosť výrobcov.
K bodu 2
Navrhuje sa doplniť povinnosť obce zabezpečiť zberné nádoby na triedený a zmesový
komunálny odpad pre osoby nevidiace a slabozraké špeciálnymi štítkami s parametrami
uvedenými v príslušnom vykonávacom predpise.Tieto úpravy sa nenavrhujú celoplošne, ale
len na žiadosť od oprávnených osôb. Pokiaľ ide o zberné nádoby pre zložky komunálneho
odpadu, na ktoré sa vzťahuje rozšírená zodpovednosť výrobcov, obec do päť dní odo dňa
podania žiadosti požiada organizáciu zodpovednosti výrobcov o ich zabezpečenie. Ak ide o
zberné nádoby pre zložky komunálneho odpadu, na ktoré sa nevzťahuje rozšírená
zodpovednosť výrobcov a nádoby na zmesový komunálny odpad, obec je povinná ich
zabezpečiť do 45 dní odo dňa podania žiadosti. Navrhuje sa tiež zaviesť povinnosť obce
zabezpečiť separátnu zberná nádoba pre osoby s ťažkým zdravotným postihnutím, ktoré
používajú inkontinenčné pomôcky. Tento odpad tvorí väčšinu ich odpadu, nakoľko ide o
pomôcky používané denne. Taktiež navrhujeme upraviť individuálny interval odvozu tohto
odpadu v dôsledku toho, že ide o špecificky odpad. Ide o službu len na žiadosť oprávnených
osôb, nie komplexnú.
K bodu 3
Navrhuje sa, aby podrobnosti o technických požiadavkách a o označovaní zberných nádob pre osoby s ťažkým zdravotným postihnutím boli ustanovené všeobecne záväzným právnym predpisom, ktorý vydá ministerstvo.
K bodu 4
Medzi pokuty, ktoré ukladá príslušný orgán štátnej správy odpadového hospodárstva podľa §
117 ods. 1 za porušenie povinnosti uloženej týmto zákonom, sa dopĺňa porušenie povinnosti
organizácie zodpovednosti výrobcov podľa § 28 ods. 4 písm. ai).
K čl. II
Účinnosť novely zákona sa s prihliadnutím na dĺžku legislatívneho procesu navrhuje od 1. júla
2025.