1
Doložka vybraných vplyvov
1. Základné údaje
Názov materiálu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník v znení neskorších predpisov
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
poslankyňa Národnej rady Slovenskej republiky Martina BAJO HOLEČKOVÁ.
Materiál nelegislatívnej povahy
Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia práva EÚ
Termín začiatku a ukončenia PPK
Začiatok: Ukončenie:
Predpokladaný termín predloženia na MPK*
Predpokladaný termín predloženia na Rokovanie vlády SR*
2. Definícia problému
Absencia definície jednorodičovskej domácnosti v právnom systéme Slovenskej republiky sťažuje identifikáciu osôb, ktoré nesú plnú zodpovednosť za výchovu detí bez podpory druhého rodiča. Tento stav vedie k nemožnosti zaviesť opatrenia na pomoc jednorodičovským domácnostiam, ktoré patria medzi domácnosti najviac ohrozené chudobou, čím sa môže zvyšovať riziko sociálneho vylúčenia a ekonomickej neistoty pre túto skupinu.
Navrhovaná právna úprava, ktorá jasne definuje pojem „jednorodičovská domácnosť“, reaguje na potrebu vytvoriť efektívny a transparentný systém podpory. Zavedením tohto pojmu do legislatívy sa zlepšia možnosti cielenej pomoci pre chudobou ohrozené jednorodičovské domácnosti a zabezpečí sa vyššia miera rovnosti pri uplatňovaní právnych a sociálnych nástrojov. Predovšetkým sa posilní ochrana jednorodičovských domácností a ich detí v spoločnosti.
3. Ciele a výsledný stav
Primárnym cieľom je zadefinovania „jednorodičovskej domácnosti“, ktoré následne umožní zaviesť efektívne adresné formy podpory a pomoci pre osoby, ktoré samostatne zabezpečujú starostlivosť o nezaopatrené deti. Navrhovaná právna úprava vytvára umožní presne identifikovať jednorodičovské domácnosti a zabezpečiť im prístup k príslušným formám pomoci a ochrany. Tento krok reaguje na potrebu odstránenia legislatívnych nedostatkov, ktoré môžu brániť spravodlivému prístupu k sociálnej podpore.
Očakávaným výsledkom je zlepšenie sociálnej situácie jednorodičovských domácností, ktoré v súčasnosti najviac ohrozené chudobou Posilnenie ekonomickej stability a zníženie rizika sociálneho vylúčenia prinesie spoločnosti všeobecný prospech. Právna istota v tejto oblasti prispieva k spravodlivejšiemu uplatňovaniu
2
podpory, zvyšuje dôveru občanov v štátne inštitúcie a podporuje inkluzívnejšiu spoločnosť, ktorá reflektuje potreby všetkých svojich členov.
4. Dotknuté subjekty
Ovplyvnené budú subjekty a osoby, ktoré:
vykonávajú starostlivosť o nezaopatrené deti v jednorodičovskej domácnosti,
využívajú alebo spravujú sociálne, daňové či iné podporné opatrenia určené na pomoc ohrozených chudobou,
navrhujú, spracovávajú a implementujú legislatívne a sociálne politiky.
Z hľadiska orgánov štátnej správy a nimi zriadených organizácií budú dotknuté:
Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky, ktoré bude zodpovedné za návrh a správu príslušných opatrení,
úrady práce, sociálnych vecí a rodiny, ktoré zabezpečujú poskytovanie priamych sociálnych dávok a služieb,
ďalšie orgány a inštitúcie, ktoré spravujú podporné mechanizmy pre rodiny alebo vyhodnocujú ich efektívnosť.
Z pohľadu celej spoločnosti dotknutými subjektmi všetci občania Slovenskej republiky, pre ktorých tento návrh predstavuje krok k obnoveniu a posilneniu dôvery v demokratické inštitúcie.
5. Alternatívne riešenia
Nie sú alternatívne riešenia.
6. Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov? Áno Nie
- Predpokladá sa prijatie vykonávacieho predpisu, ktorý stanoví detailný rámec pre uplatňovanie definície „jednorodičovskej domácnosti“ v praxi. Tento predpis môže zahŕňať novelizáciu zákonov týkajúcich sa sociálnej pomoci a mechanizmy poskytovania podpory.
V rámci legislatívneho procesu sa očakáva definovanie technických a administratívnych postupov, ako je evidencia osôb spĺňajúcich kritériá jednorodičovskej domácnosti Súčasťou vykonávacieho predpisu môže byť aj úprava metodických pokynov pre úrady práce, sociálnych vecí a rodiny, ktoré budú mať na starosti praktickú implementáciu nových pravidiel.
Ďalej sa očakáva aktualizácia interných smerníc a postupov v orgánoch verejnej správy, ktoré zodpovedné za poskytovanie sociálnej pomoci, aby nový systém zohľadňoval špecifické potreby jednorodičovských domácností. Cieľom je minimalizovať administratívnu záťaž, zvýšiť efektivitu poskytovania pomoci a zabezpečiť jednotnú aplikáciu pravidiel v celom systéme.
3
7. Transpozícia práva EÚ
Návrh zákona sa zameriava na jasné vymedzenie kategórie „jednorodič“ v právnom poriadku Slovenskej republiky, pričom priamo nenadväzuje na transpozíciu práva Európskej únie. Tento legislatívny návrh vychádza z domácej potreby reagovať na špecifické výzvy a problémy, ktorým čelia jednorodičia, a zabezpečiť adresnosť a efektívnosť sociálnej pomoci.
Návrh je plne kompatibilný s právnym rámcom Slovenskej republiky a nie je v rozpore s legislatívou EÚ. Zároveň reflektuje hodnoty rovnosti, sociálnej ochrany a podpory zraniteľných skupín, ktoré v súlade so zásadami sociálnej spravodlivosti a inklúzie uznávanými na úrovni Európskej únie. Návrh predstavuje národné riešenie, ktoré dopĺňa širšie európske ciele v oblasti podpory rodín a sociálnej solidarity.
8. Preskúmanie účelnosti**
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** nepovinné
9. Vplyvy navrhovaného materiálu
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na rozpočet verejnej správy z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy
Áno
Nie
Čiastočne
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na podnikateľské prostredie z toho vplyvy na MSP
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Sociálne vplyvy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na informatizáciu
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby pre občana z toho vplyvy služieb verejnej správy na občana vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
4
10. Poznámky
Návrh zákona zavádza mechanizmus na jasné vymedzenie kategórie „jednorodič“ s cieľom zlepšiť prístup k sociálnej podpore a ochrane pre túto zraniteľnú skupinu obyvateľstva. Očakávané náklady na implementáciu tohto opatrenia budú závisieť od organizačných a administratívnych požiadaviek, ako náklady na aktualizáciu evidenčných systémov, školenia pracovníkov a úpravu legislatívnych a administratívnych postupov.
Účinky tejto legislatívy by mali viesť k zlepšeniu sociálnej stability jednorodičov a ich detí, ako aj k zefektívneniu distribúcie sociálnych dávok a pomoci. Tento krok zároveň vytvára priestor na ďalšiu diskusiu o zlepšení sociálnych a právnych mechanizmov na podporu rodín a detí v náročných životných situáciách.
11. Kontakt na spracovateľa
Mgr. Martina Bajo Holečková, poslankyňa Národnej rady Slovenskej republiky,martina.holeckova@nrsr.skMobil: +421 907 141 704
12. Zdroje
13. Stanovisko Komisie pre posudzovanie vybraných vplyvov z PPK