Dôvodová správaA. Všeobecná časť
Cieľom návrhu je zaviesť definíciu jendnorodičovskej domácnosti a tým zvýšiť ochranu práv a zabezpečiť konkrétnu formu podpory osobám, ktoré samostatne vykonávajú rodičovské povinnosti. V súčasnosti bráni zavedeniu efektívnych a účinných opatrení pre skupinu , ktorá je najviac ohrozená chudobou teda pre jednorodičovské domácnosti práve absencia ukotvenia tejto skupiny v legislatíve.
Definícia „jednorodičovskej domácnosti“ má za cieľ reflektovať súčasnú spoločenskú a najmä ekonomickú situáciu jednorodičov, pričom rešpektuje potrebu spravodlivého prístupu ku všetkým dotknutým osobám. Táto právna úprava umožní lepšie zacielenie sociálnych, daňových a iných podporných opatrení, čo prispeje k eliminácii finančných, psychologických a sociálnych bariér, ktorým čelia jednorodičovské domácnosti.
Navrhovaná právna úprava stanovuje základné kritériá na identifikáciu jednorodičovskej domácnosti, pričom zohľadňuje faktory, ako sú samostatná starostlivosť o dieťa, právne uznaný stav (napríklad, rozvod, vdovstvo) alebo faktická situácia, kedy rodič vykonáva starostlivosť o dieťa bez podpory druhého rodiča. Zákon tiež obsahuje technické a procesné nástroje na overovanie týchto kritérií v súlade so zásadou ochrany osobných údajov a zachovania dôstojnosti dotknutých osôb.
Táto zmena reaguje na dlhodobé volanie verejnosti po zlepšení podmienok pre jednorodičov, ktorí častokrát čelia zvýšenému riziku chudoby a sociálneho vylúčenia. Jej prijatie prispeje k väčšej právnej istote, spravodlivosti a ochrane práv dieťaťa v rodinách jednorodičov.
Podľa aktuálnych údajov Štatistického úradu SR sú jednorodičovské domácnosti v Slovenskej republike jednou z najviac ohrozených skupín chudobou. Tieto rodiny často čelia vyšším nákladom na zabezpečenie základných potrieb detí, a to pri nižšom príjme, keďže jediný zodpovedný rodič musí plniť rolu živiteľa a rodiča zároveň.
Vzhľadom na tieto okolnosti je nevyhnutné zamerať sa na podporu týchto domácností, aby sa zlepšila ich životná úroveň a predchádzalo sa vzniku ešte hlbších sociálnych problémov. Prijatím tejto novely sa otvorí cesta ako znížiť riziko chudoby v jednorodičovských domácnostiach, ktoré sú vystavené väčšiemu riziku chudoby, pretože jediný zodpovedný rodič plní úlohu živiteľa a rodiča zároveň.
Vďaka tejto novele sa tiež vytvorí spravodlivejší sociálny systém. Tento krok môže byť úvodným krokom spravodlivej podpory rodín s deťmi, ktorá zohľadňuje rôzne sociálno-ekonomické podmienky rodín. Predkladaná novela zákona je nevyhnutný prvý krok pre zmiernenie negatívnych dôsledkov chudoby na jednorodičovské domácnosti a na deti, ktoré v nich vyrastajú. Týmto spôsobom umožníme zaviesť konkrétne opatrenia, ktoré zvýšia životnú úroveň týchto rodín, ale aj podporíme ich schopnosť plnohodnotne sa zapájať do spoločenského a ekonomického života. Táto novela prispeje k spravodlivejšiemu a sociálne citlivejšiemu systému sociálnej pomoci v našej krajine.
Návrh zákona má pozitívne sociálne vplyvy, vplyvy na služby pre občana, pozitívny vplyv na rodičovstvo, rodinu, pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie, žiaden vplyv na informatizáciu spoločnosti a na životné prostredie a nemá zasadne negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, zákonmi a s právom Európskej únie.