Dôvodová správaA.Všeobecná časť
Poslanec Národnej rady Slovenskej republiky predkladá návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 17/1992 Zb. o životnom prostredí v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 87/2018 Z. z. o radiačnej ochrane a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Cieľom navrhovanej právnej úpravy je obnoviť zákaz dovozu rádioaktívneho odpadu za účelom jeho spaľovania z cudziny na územie Slovenskej republiky a tým prispieť k zníženiu zaťaženia životného prostredia, zníženia rizika závažného poškodenia životného prostredia a ochrany zdravia obyvateľstva prostredníctvom eliminovania negatívnych vplyvov vyplývajúcich zo spracovania rádioaktívneho odpadu a vyhoretého jadrového paliva, ktoré nepochádzajú z prevádzkových alebo iných činností realizovaných na území Slovenskej republiky.
Explicitné zakotvenie zákazu dovozu rádioaktívneho odpadu s pôvodom mimo územia Slovenskej republiky, ktoré bolo prítomné v právnom poriadku od roku 2021 až do 1. januára 2025 je významným príspevkom k udržateľnej a dlhodobej ochrane životného prostredia a zdravia obyvateľstva na území Slovenskej republiky. Predmetné posilnenie ochrany životného prostredia v zákone č. 17/1992 Zb. upravuje právo na ochranu životného prostredia a kultúrneho dedičstva. Zároveň je predmetný návrh konkrétnym vyjadrením snahy vnímať ochranu životného prostredia ako dlhodobú prioritu, ktorá berie ohľad na práva budúcich generácií.
Navrhované ustanovenie zákona o životnom prostredí primeraným spôsobom dopĺňa o zákaz dovozu rádioaktívneho odpadu, ktorý nemá pôvod na území Slovenskej republiky. Zároveň je potrebné dodržať cieľ znižovania environmentálnych záťaží a ochrany zdravia obyvateľstva a zamestnancov.
Navrhované riešenie v predmetnej právnej úprave plne rešpektuje rolu jadrovej energie v energetickom mixe Slovenskej republiky a potrebu vysporiadať sa s uvedeným spojenými negatívnymi externalitami spôsobom šetrným k životnému prostrediu. Navrhovaný zákaz sa týka explicitne dovozu rádioaktívneho odpadu, ktorý nemá pôvod na území Slovenskej republiky.
Podrobnú právnu úpravu činností a procesov súvisiacich s rádioaktívnym odpadom obsahujú príslušné právne predpisy. Navrhovanú zmenu je z uvedených dôvodov potrebné primeraným spôsobom reflektovať v ustanoveniach relevantných zákonov, medzi ktoré patrí zákon č. 87/2018 Z. z. o radiačnej ochrane a o zmene a doplnení niektorých zákonov a zákon č. 17/1992 Zb. o životnom prostredí v znení neskorších predpisov.
Návrh zákona nebude mať vplyv na plnenie zmlúv, ktoré boli uzavreté pred termínom účinnosti tohto zákona a na plnenie povinností podľa dodatkov zmlúv k zmluvám uzatvorených pred dňom účinnosti tohto zákona výhradne na predĺženie plnia uzatvorených zmlúv pred dňom
účinnosti tohto zákona a zakazuje sa uzavretie alebo plnenie dodatkov zmlúv k zmluvám uzatvorených pred dňom účinnosti na zvýšenie objemu alebo na zvýšenie aktivity rádioaktívneho odpadu.Predkladaný návrh zákona nezakladá žiadne priame vplyvy na štátny rozpočet, na rozpočet verejnej správy a na podnikateľské prostredie, nevyvoláva sociálne vplyvy, na informatizáciu spoločnosti ani na služby verejnej správy pre občana, na manželstvo, rodičovstvo a rodinu. Návrh zákona má pozitívne vplyvy na životné prostredie.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou, ústavnými zákonmi, medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná, zákonmi, v súlade s právom Európskej únie a v súlade s nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky.
Dátum účinnosti sa navrhuje s prihliadnutím na dĺžku legislatívneho procesu.
B.Osobitná časť
K čl. I (zákon č. 17/1992 Zb.)
Zákon o životnom prostredí obsahuje definície základných pojmov a zásad ochrany životného prostredia a je jedným zo základných právnych predpisov v oblasti práva životného prostredia. Navrhovaná právna úprava dopĺňa zákon o životnom prostredí o § 14. Ustanovenie § 14 je doplnené v časti zákona o zásadách ochrany životného prostredia. Nový § 14 explicitným spôsobom zakazuje relevantné činnosti súvisiace s rádioaktívnym odpadom, ktorý nemá pôvod na území Slovenskej republiky, a dáva ich do kontextu znečisťovania a poškodzovania životného prostredia.
K bodu 1
Navrhovanou zmenou zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 17/1992 Zb. o životnom prostredí (ďalej len „zákon o životnom prostredí“). Ustanovenie § 14 zákona č. 17/1992 Zb. znie: “Je zakázané dovážať na účely spaľovania rádioaktívny odpad,1) ktorý nebol vyprodukovaný na území Slovenskej republiky.“
Navrhované ustanovenie zákona o životnom prostredí primeraným spôsobom reflektuje na bod 5 preambuly smernice Rady 2013/59/Euratom, ktorou sa stanovujú základné bezpečnostné normy ochrany pred nebezpečenstvami vznikajúcimi v dôsledku ionizujúceho žiarenia, a ktorou sa zrušujú smernice 89/618/Euratom, 90/641/Euratom, 96/29/Euratom, 97/43/Euratom a 2003/122/Euratom (ďalej len „smernice Rady 2013/59/Euratom“). Bod 5 preambuly smernice Rady 2013/59/Euratom znie: „Podľa judikatúry Súdneho dvora Európskej únie z úloh uložených Spoločenstvu v článku 2 písm. b) Zmluvy o Euratome, t. j. zaviesť jednotné normy bezpečnosti na ochranu zdravia pracovníkov a širokej verejnosti, nevyplýva, že členské štáty nemôžu ustanoviť prísnejšie opatrenia na ochranu, pokiaľ sa to v týchto normách vyslovene neuvádza. Keďže touto smernicou sa ustanovujú minimálne pravidlá, členské štáty by mali mať možnosť prijať alebo zachovať prísnejšie opatrenia v oblasti, na ktorú sa vzťahuje táto smernica, bez toho, aby tým bol dotknutý voľný pohyb tovaru a služieb na vnútornom trhu, ako sa vymedzuje v judikatúre Súdneho dvora.“.
Navrhovaná právna úprava explicitne zakazuje dovážať rádioaktívny odpad za účelom spaľovania, ktorý sa nevyprodukoval na území Slovenskej republiky. V kontexte uvedeného je takto formulovaný text právnej normy vhodný nástroj dosiahnutia primárneho cieľa, t. j. zvýšenej ochrany obyvateľstva a životného prostredia pred zvýšením radiačnej záťaže z dôvodu nakladania s rádioaktívnym odpadom, ktoré sa nevyprodukovali na území Slovenskej republiky.
K bodu 2
Ustanovuje sa prechodné ustanovenie k úpravám účinným od 1. mája 2025 k § 14 zákona č. 17/1992 Zb. o životnom prostredí.
K čl. II (zákon č. 87/2018 Z. z.)K bodom 1 a 2
Zoznam zakázaných činností v § 34 zákona o radiačnej ochrane sa opätovne dopĺňa o odsek 7, ktorý explicitne zakazuje dovážať na účely spaľovania rádioaktívny odpad, ktorý nebol vyprodukovaný na území Slovenskej republiky, a to bezvýnimočne, a to tak, aby nebolo možné ho doviesť ani po prípadnom súhlase orgánu verejného zdravotníctva. V kontexte uvedeného je takto formulovaný text právnej normy vhodný nástroj dosiahnutia primárneho cieľu, t. j. zvýšenej ochrany obyvateľstva a životného prostredia pred zvýšením radiačnej záťaže z dôvodu nakladania s rádioaktívnym odpadom, ktoré sa nevyprodukovali na území Slovenskej republiky.
K bodu 3
Ustanovuje sa prechodné ustanovenie k úpravám účinným od 1. mája 2025 k § 34 ods. 7 zákona č. 87/2018 Z. z. o radiačnej ochrane a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Doterajšia právna úprava umožňovala právnickým osobám, ktoré disponovali príslušnými povoleniami, doviezť na územie Slovenskej republiky rádioaktívny odpad. Z dôvodu zabezpečenia efektívnosti právnej úpravy sa navrhuje, aby právnická osoba, ktorá doviezla rádioaktívny odpad na základe zmlúv, uzatvorených pred 1. májom 2025, ktorý nebol vyprodukovaný na území Slovenskej republiky a bol na územie Slovenskej republiky dovezený po 31. decembri 2024 na účely jeho spracovania alebo úpravy podľa osobitného predpisu a je držiteľom povolenia na nakladanie s rádioaktívnymi odpadmi podľa osobitného predpisu, bola povinná bez zbytočného odkladu zabezpečiť prepravu rádioaktívneho odpadu do krajiny pôvodu rádioaktívneho odpadu.
K čl. III
Nadobudnutie účinnosti sa navrhuje na od 1. mája 2025