Dôvodová správa
A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 376/2024 Z. z. o integrovanej posudkovej činnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „návrh zákona“) predkladá na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky poslankyňa Národnej rady Slovenskej republiky Veronika Veslárová a poslankyňa Národnej rady Slovenskej republiky Simona Petrík.
Platné znenie zákona č. 376/2024 Z. z. o integrovanej posudkovej činnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon o integrovanej posudkovej činnosti“) určuje neprimerané predĺženie lehoty na vypracovanie integrovaného posudku, nedostatočne upravuje, čo je bežná rodičovská starostlivosť a v prílohe č. 1 veľmi oklieštené podmienky na získanie statusu ťažko zdravotne postihnutej osoby.
Cieľom návrhu zákona je zabezpečiť a zefektívniť vypracovanie integrovaného posudku pre osoby s ťažkým zdravotným postihnutím, keďže súčasné znenie zákona o integrovanej posudkovej činnosti nereflektuje reálne potreby osôb s ťažkým zdravotným postihnutím. Nie je jasné, za akých podmienok sa predĺži lehota posudzovania osôb. V prípade, že sa tak stane, lehota môže byť 120 dní od podania žiadosti na vypracovanie integrovaného posudku. Môže sa tak stať, že osoba ostane doma starať sa o svojho príbuzného s ťažkým zdravotným postihnutím a napríklad peňažný príspevok im bude priznaný o 120 dní. Takýmto spôsobom sa môžu tieto osoby dostať na hranicu chudoby.
Cieľom návrhu zákona je tiež upriamiť pozornosť na to, že rodičovská starostlivosť o dieťa s ťažkým zdravotným postihnutím komplikovanejšia, pretože takéto dieťa si vyžaduje starostlivosť najmä rehabilitačnú, terapeutickú, logopedickú aj v domácom prostredí s pomocou rodičov a nemožno túto starostlivosť subsumovať pod pojem bežná rodičovská starostlivosť.
Zároveň sa návrhom zákona upravuje príloha č. 1, v ktorej sa na účely posudzovania ťažkého zdravotného postihnutia ustanovuje zoznam ťažkých zdravotných postihnutí.
Predkladaný návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentami, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj v súlade s právom Európskej únie.
Návrh zákona nebude mať vplyv na rozpočet verejnej správy, vplyvy na podnikateľské prostredie, vplyvy na životné prostredie, vplyvy na služby verejnej správy pre občana, vplyvy na informatizáciu spoločnosti a bude mať pozitívne sociálne vplyvy a pozitívne vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
B. Osobitná časť
K čl. I
K bodu 1
Vypúšťa sa pojem bežná rodičovská starostlivosť, nie je v súčasnosti tento pojem jasne definovaný.
K bodu 2
Skracuje sa predĺženie lehoty zo 60 dní na 30.
K bodu 3
Medzi ťažké zdravotné postihnutia sa v prílohe č. 1 v časti postihnutia chrbtice dopĺňa rázštep chrbtice.
K bodu 4
V Prílohe č. 1 časti B bode 3. písm. f) sa vypúšťajú slová ,,(telesná výška po ukončení rastu je 120 cm a menej)“ tak, aby aj osoby, ktoré majú vyššiu výšku mohli mať status osoby s ťažkým zdravotným postihnutím v zmysle tohto ustanovenia.
K bodu 5
V Prílohe č. 1 časti C písm. n) sa vypúšťajú slová ,,s postihnutím plochy tela nad 40 %“. Doteraz mali nárok na status osoby s ťažkým zdravotným postihnutím aj ľudia s menším percentom poškodením kože.
K bodu 6
V Prílohe č. 1 časti C písmeno p) znie:
,,p) inkontinencia moču alebo stolice,“.
K bodu 7
V Prílohe č. 1 časti F písm. a) sa vypúšťajú slová ,,so stredne ťažkou alebo ťažkou poruchou funkčnosti“.
K čl. II
Účinnosť novely zákona sa s prihliadnutím na dĺžku legislatívneho procesu navrhuje od 1. augusta 2025.