D ô v o d o v á s p r á v a
A.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 153/2013 Z. z. o národnom zdravotníckom informačnom systéme a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, predkladajú na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky poslanci Tomáš Szalay, Ondrej Dostál, Jana Bittó Cigániková, Juraj Krúpa a Marián Viskupič. Cieľom návrhu zákona je odstrániť legislatívnu chybu, ktorá znemožnila vydávanie tzv. eReceptov na lieky nehradené z verejného zdravotného poistenia s účinnosťou od 1. 1. 2025.
Novelou zákona č. 153/2013 Z. z. o národnom zdravotníckom informačnom systéme v znení neskorších predpisov č. 361/2024 Z. z., ktorá bola v Národnej rade Slovenskej republiky schválená 10. 12. 2024, platnosť nadobudla 18. 12. 2024 a účinnosť od 01. 01. 2025 došlo okrem iného k zmene znenia ustanovenia § 2 ods. 9 zákona č. 153/2013 Z. z. Kľúčová zmena bola obsiahnutá v spoločnej správe o prerokovaní vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 153/2013 Z. z. o národnom zdravotníckom informačnom systéme a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony vo výboroch Národnej rady Slovenskej republiky (tlač 518a), čl. IV, bod 3. Toto znenie sa premietlo aj do novely č. 361/2024 Z. z.. Navrhnutá zmena bola odôvodnená nasledovne: Legislatívno-technická úprava z dôvodu zmien vykonaných vzhľadom na prehľadnosť právneho predpisu pri definovaní elektronických zdravotných záznamov, ktoré pred zápisom do elektronickej zdravotnej knižky zdravotná poisťovňa spracúva vo svojom informačnom systéme. Aplikačné problémy spôsobila najmä formulácia “o poskytovanej zdravotnej starostlivosti, ktorá sa uhrádza z verejného zdravotného postenia (...)” v druhej vete novelizovaného ustanovenia druhej vety § 2 ods. 9, a to také, že po nadobudnutí účinnosti novely nie je možné vydávať tzv. eRecept, resp. elektronický recept alebo elektronický preskripčný záznam na lieky a zdravotnícke pomôcky, ktoré nie sú hradené z verejného zdravotného poistenia. Existenciu aplikačného problému potvrdili všetky zainteresované subjekty - zdravotné poisťovne, lekári, pacienti, NCZI, zdravotnícke asociácie, ako aj ministerstvo zdravotníctva.1 V dôvodovej správe ani v odôvodnení pozmeňujúceho návrhu sa takýto dopad na aplikačnú prax pritom nepredpokladal.
Navyše došlo v legislatívnom procese a pri následnom zverejnení novely v zbierke zákonov k chybe, keďže je v danej formulácie uvedené “postenie” namiesto “poistenia”.
ERecepty na nehradené lieky zo zdravotného poistenia pritom tvoria zhruba pätinu všetkých receptov. Pre pacientov to znamená častejšie návštevy ambulancií, kde sa môžu vystaviť riziku infekcií, ako sú chrípka či iné ochorenia, takže je ohrozené ich zdravie. Zároveň to znamená zníženú dostupnosť zdravotnej starostlivosti, pretože dochádzaniu pre každý recept
2
do ambulancie lekára môžu pacientom brániť rôzne praktické prekážky (bydlisko či práca v inom meste, zdravotný stav neumožňujúci dochádzanie, obmedzené ordinačné hodiny, obmedzené kapacity lekárov a pod.). Taktiež to znamená zvýšenú byrokratickú záťaž pre lekárov, ale aj pacientov. K ohrozeniu zdravia pacientov môže dôjsť aj z toho dôvodu, že papierové recepty nie sú evidované v elektronickom zdravotníctve a môže dôjsť k predpísaniu liekov s nevhodnými interakciami. Dochádzať môže jednoduchšie aj k zneužívaniu predpisovaných liekov, ktoré nie sú evidované v elektronickom zdravotníctve. Vzhľadom na závažnosť spôsobených aplikačných problémov a na ich dopad na rozsiahlu skupinu pacientov a lekárov, je potrebné danú problematiku riešiť urýchlene. Ako najrýchlejšie riešenie sa javí návrat k pôvodnej právnej úprave účinnej do 31. 12. 2024.
Predkladaný návrh zákona nemá vplyv na rozpočet verejnej správy, podnikateľské prostredie, nemá sociálne vplyvy, má pozitívny vplyv na informatizáciu spoločnosti, nemá vplyv na životné prostredie. Návrh zákona taktiež nemá vplyv na služby verejnej správy pre občana, ani na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
Návrh zákona je v súlade s ústavou, ústavnými zákonmi, nálezmi ústavného súdu, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, zákonmi a súčasne je v súlade s právom Európskej únie.
3
B.Osobitná časť
K Čl. I
Navrhuje sa návrat k právnej úprave účinnej do 31. 12. 2024, ktorá bola funkčná, v praxi overená a ktorá nespôsobovala aplikačné problémy s vydávaním tzv. eReceptov na lieky nehradené z verejného zdravotného poistenia.
Zmena nastala novelou zákona č. 153/2013 Z. z. o národnom zdravotníckom informačnom systéme v znení neskorších predpisov č. 361/2024 Z. z., ktorá bola v Národnej rade Slovenskej republiky schválená 10. 12. 2024, platnosť nadobudla 18. 12. 2024 a účinnosť od 01. 01. 2025 došlo okrem iného k zmene znenia ustanovenia § 2 ods. 9 zákona č. 153/2013 Z. z. V súčasnosti tak nie je možné vydávať tzv. eRecept, resp. elektronický recept alebo elektronický preskripčný záznam na lieky a zdravotnícke pomôcky, ktoré nie sú hradené z verejného zdravotného poistenia, a to v dôsledku chybnej formulácie v druhej vete § 2 ods. 9 v časti “o poskytovanej zdravotnej starostlivosti, ktorá sa uhrádza z verejného zdravotného postenia (...)”. Táto formulácia je zároveň jazykovo nesprávna, keďže je tam namiesto “poistenia” uvedené “postenia”.
Za účelom urýchleného riešenia vážneho aplikačného problému sa navrhuje návrat k pôvodnej, praxou overejnej, právnej úprave.
K čl. II
Navrhuje sa účinnosť zákona dňom vyhlásenia v zbierke zákonov.