1
DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. VŠEOBECNÁ ČASŤ
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (ďalej len „návrh zákona“) predkladá skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky za hnutie SLOVENSKO.
Od vzniku samostatnej Slovenskej republiky je verejným tajomstvom, že mnohí najvyšší ústavní činitelia často vykonávajú svoj mandát pod vplyvom alkoholu. Verejné vystúpenia predsedu vlády SR či podpredsedu parlamentu v posledných dňoch a týždňoch sú toho jasným príkladom.
Je zarážajúce, že takmer na všetkých pracoviskách, vrátane štátnych úradov a inštitúcií, zamestnanci na príkaz poverenej osoby povinní vykonať dychovú skúšku na prítomnosť alkoholu, pričom v najvyššej zákonodarnej a ústavodarnej inštitúcii, ktorou je Národná rada Slovenskej republiky, môžu poslanci a ďalšie osoby, ktoré sa zúčastňujú jej schôdzí, platení z daní občanov, požívať alkohol v neobmedzenom množstve. Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky rozhodujú hlasovaním o zákonoch, ktoré ovplyvňujú životy všetkých ľudí na Slovensku, no napriek tomu v súčasnosti žiadny zákon takémuto poslancovi nebráni v tom, aby hlasoval pod vplyvom alkoholu.
Podľa nášho názoru je neprípustné, aby sa ktorýkoľvek ústavný činiteľ, či ide o poslanca NR SR, člena vlády, prezidenta SR alebo ďalších, zúčastňoval rokovania najvyššieho zákonodarného zboru, či dokonca rozhodoval hlasovaním o zákonoch platných na území celej Slovenskej republiky pod vplyvom alkoholu, či nebodaj iných návykových látok.
Užívanie alkoholu na pôde parlamentu aj ďalší rozmer, ktorým je negatívny morálny dopad na spoločnosť, ktorá dennodenne sleduje verejné vystúpenia politikov. Zamestnanci v slovenských firmách, verejnej či štátnej správe si nemôžu dovoliť užívať alkohol počas pracovnej doby. V hnutí SLOVENSKO sme toho názoru, že rovnaký meter by mal platiť aj pre ústavných činiteľov.
Na základe vyššie uvedených skutočností predkladáme novelu zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov (ďalej len „rokovací poriadok“), ktorou prijmeme účinný nástroj na zamedzenie účasti opitých ústavných činiteľov na schôdzach Národnej rady Slovenskej republiky a jej výboroch pod sankciou straty 6 mesačných platov (vrátane paušálnych náhrad a funkčných príplatkov).
Návrh zákona pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy a pozitívne sociálne vplyvy. Návrh zákona nemá vplyv na životné prostredie, na informatizáciu spoločnosti, na
2
manželstvo, rodičovstvo a rodinu, na podnikateľské prostredie a ani na služby verejnej správy pre občana.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
3
B. OSOBITNÁ ČASŤ
K Čl. I
K bodu 1
Navrhuje sa rozšíriť kompetenciu predsedajúceho, aby mohol vyzvať na zachovanie poriadku nielen poslanca, ale aj ďalšie osoby, ktoré sa zúčastňujú schôdzí Národnej rady Slovenskej republiky 20 ods. 1 a 2), keďže posledné týždne ukázali, že aj tieto osoby narúšajú poriadok v sále. Ide o prezidenta republiky, predsedu vlády a ostatných členov vlády, predsedu Ústavného súdu Slovenskej republiky, predsedu Najvyššieho súdu Slovenskej republiky, predsedu Najvyššieho správneho súdu Slovenskej republiky, predsedu Najvyššieho kontrolného úradu Slovenskej republiky, generálneho prokurátora a guvernéra Národnej banky Slovenska.
K bodu 2
Navrhuje sa doplnenie ustanovenia, na základe ktorého bude možné vyzvať poslancov a ďalšie osoby zúčastňujúce sa na schôdzi NR SR 20 ods. 1 a 2), aby sa podrobili vyšetreniu na zistenie prítomnosti alkoholu alebo iných návykových látok. Vyšetreniu sa musí podrobiť bezodkladne, aby nenastala situácia, kedy by sa vyšetreniu podrobil napríklad po 15 hodinách.
Vyzvať na podrobenie sa vyšetreniu môže predsedajúci z vlastného podnetu alebo na návrh aspoň jedného poslaneckého klubu.
Ak sa osoba odmietne podrobiť vyšetreniu alebo vyšetrenie preukáže prítomnosť alkoholu alebo inej návykovej látky, je povinná opustiť rokovaciu sálu, inak ju predsedajúci vykáže. Ak vykázaná osoba aj po opakovanej výzve odmietne opustiť rokovaciu sálu, predsedajúci môže dať vykázanú osobu vyviesť.
Osobu možno vyzvať najviac dvakrát počas jedného rokovacieho dňa, aby sa zamedzilo šikane.
K bodu 3
V súčasne platnom znení rokovacieho poriadku je zakázané vnášať do rokovacej sály jedlo. Navrhuje sa rozšíriť predmetné ustanovenie aj o zákaz vnášať alkohol a iné návykové látky.
K bodu 4
Legislatívno-technická úprava.
K bodu 5
Legislatívno-technická úprava.
K bodu 6
4
Navrhuje sa, aby predsedajúci mohol vyzvať aj ďalšie osoby zúčastňujúce sa na rokovaní výboru, aby hovorili k veci, napr. členov vlády, štátnych tajomníkov atď., nielen poslancov.
K bodu 7
Obdobne sa navrhuje, aby predsedajúci mohol vyzvať na zachovanie poriadku aj ďalšie osoby, nielen poslanca.
K bodu 8
Obdobný postup ako počas schôdze NR SR sa navrhuje aj počas schôdze výborov NR SR.
Predsedajúci z vlastného podnetu alebo na návrh najmenej pätiny členov výboru vyzve poslanca alebo inú osobu zúčastňujúcu sa schôdze výboru, aby sa podrobila vyšetreniu na zistenie prítomnosti alkoholu alebo iných návykových látok. Vyšetreniu sa musí podrobiť bezodkladne, aby nenastala situácia, kedy by sa vyšetreniu podrobil napríklad po 15 hodinách.
Ak sa osoba odmietne podrobiť vyšetreniu alebo vyšetrenie preukáže prítomnosť alkoholu alebo inej návykovej látky, táto osoba je povinná opustiť rokovaciu miestnosť, inak ju predsedajúci vykáže.
K bodu 9
Navrhuje sa doplniť zákaz vnášať do rokovacej miestnosti výboru alkoholické nápoje a iné návykové látky.
K bodom 10 až 13
Legislatívno-technické zmeny.
K bodu 14
Sankciou, ak sa ústavný činiteľ odmietne podrobiť vyšetreniu na zistenie prítomnosti alkoholu alebo iných návykových látok alebo ak vyšetrenie preukáže prítomnosť alkoholu alebo inej návykovej látky, je strata nároku na šesť platov, funkčných príplatkov a paušálnych náhrad. Aby mohla byť predmetná sankcia vykonaná, je potrebné oznámiť túto skutočnosť príslušnému orgánu.
K bodu 15
Legislatívno-technická úprava súvisiaca s oprávnením vyviesť nielen poslanca, ale aj ďalších činiteľov.
K Čl. II
Navrhuje sa sankcia pre ústavného činiteľa, ktorý sa na výzvu predsedajúceho na schôdzi NR SR alebo výboru NR SR odmietne podrobiť vyšetreniu na zistenie prítomnosti alkoholu alebo iných návykových látok alebo ak vyšetrenie preukáže prítomnosť alkoholu alebo inej návykovej látky, a to strata nároku na šesť platov, funkčných príplatkov a paušálnych náhrad.
5
K Čl. III
K bodu 1
Navrhuje sa doplniť oprávnenie príslušníka policajného zboru podrobiť vyšetreniu na prítomnosť alkoholu a iných návykových látok osoby zúčastňujúce sa schôdze NR SR a výborov NR SR, ktoré k tomu vyzval predsedajúci, a to len s ich súhlasom. Výsledok vyšetrenia oznámi príslušník policajného zboru predsedajúcemu bezodkladne.
K bodu 2
Legislatívno-technická úprava súvisiaca s oprávnením predsedajúceho dať vyviesť aj ďalších ústavných činiteľov.
K Čl. IV
Navrhuje sa účinnosť návrhu zákona na 1. mája 2025.
6
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky
2. Názov návrhu právneho predpisu: návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
3. Predmet návrhu zákona:
a)nie je upravený v primárnom práve Európskej únie,
b)nie je upravený v sekundárnom práve Európskej únie,
c)nie je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vzhľadom na to, že predmet návrhu zákona nie je upravený v práve Európskej únie, je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4. a 5.
7
Doložka vybraných vplyvov
1.Základné údaje
Názov návrhu zákona
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
Navrhovateľ (a spolunavrhovatelia)
skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky
2.Definovanie problému
Uveďte základné problémy, ktoré dôvodom vypracovania predkladaného materiálu (dôvody majú presne poukázať na problém, ktorý existuje a je nutné ho predloženým materiálom riešiť).
Účasť poslancov NR SR a ďalších činiteľov na schôdzach NR SR pod vplyvom alkoholu a iných návykových látok.
3.Ciele a výsledný stav
Uveďte hlavné ciele predkladaného materiálu (aký výsledný stav má byť prijatím materiálu dosiahnutý, pričom dosiahnutý stav musí byť odlišný od stavu popísaného v bode 2. Definovanie problému).
Cieľom predkladaného návrhu zákona je, aby sa osoby, ktoré sa podieľajú na legislatívnom procese v NR SR, zúčastňovali schôdzí NR SR triezve.
4.Dotknuté subjekty
Uveďte subjekty, ktorých sa zmeny predkladaného materiálu dotknú priamo aj nepriamo:
Ústavní činitelia,
Ďalšie osoby, ktoré sa zúčastňujú schôdzí NR SR a jej výborov,
Policajný zbor.
5.Alternatívne riešenia
Aké alternatívne riešenia vedúce k stanovenému cieľu boli identifikované a posudzované pre riešenie definovaného problému?
Nulový variant - uveďte dôsledky, ku ktorým by došlo v prípade nevykonania úprav v predkladanom materiáli a alternatívne riešenia/spôsoby dosiahnutia cieľov uvedených v bode 3.
Bezpredmetné
6.Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
Áno
Nie
Ak áno, uveďte ktoré oblasti budú nimi upravené, resp. ktorých vykonávacích predpisov sa zmena dotkne:
7.Transpozícia práva EÚ
Uveďte, v ktorých konkrétnych ustanoveniach (paragrafy, články, body, atď.) ide národná právna úprava nad rámec minimálnych požiadaviek EÚ (tzv. goldplating) spolu s odôvodnením opodstatnenosti presahu.
bezpredmetné
8.Preskúmanie účelnosti
Uveďte termín, kedy by malo dôjsť k preskúmaniu účinnosti a účelnosti predkladaného materiálu.
Po roku od schválenia návrhu zákona.
8
Uveďte kritériá, na základe ktorých bude preskúmanie vykonané.
Počet odmietnutých vyšetrení a počet vyšetrení s pozitívnym výsledkom.
9.Vybrané vplyvy materiálu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho
vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
v tom vplyvy na rozpočty obcí a vyšších územných celkov
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
predpokladané vyčíslenie:
Sociálne vplyvy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo, rodinu a deti
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
10.Poznámky
V prípade potreby uveďte doplňujúce informácie k identifikovaným vplyvom.
Ak predkladaný materiál marginálny (zanedbateľný) vplyv na niektorú zo sledovaných oblastí v bode 9 a z tohto dôvodu je tento vplyv označený ako žiadny vplyv, uveďte skutočnosti vysvetľujúce, prečo je tento vplyv marginálny (zanedbateľný).
Návrh zákona predpokladá pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy, keďže je dôvodný predpoklad, že nie všetky osoby zúčastňujúce sa schôdzí NR SR, nepožívajú alkohol; pozitívny vplyv sa premietne v uložených sankciách (strate platu).
11.Kontakt na spracovateľa/súčinnosť
Vypracovali ste návrh zákona v súčinnosti s príslušným ministerstvom? Áno Nie
Uveďte údaje na kontaktnú osobu, ktorú je možné kontaktovať v súvislosti s posúdením vybraných vplyvov.
12.Stanovisko gestorov
Stanovisko Ministerstva financií SR vyžiadané priložené
Stanovisko Ministerstva hospodárstva SR vyžiadané priložené
V prípade potreby uveďte doplňujúce informácie alebo poznámky k stanovisku.