N Á R O D N Á R A D A S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y
IX. volebné obdobie
Číslo:
N á v r h
UZNESENIE
NÁRODNEJ RADY SLOVENSKEJ REPUBLIKY
z ...... 2025
k problematike stavu, rozvoja a obnovy kritickej infraštruktúry, vodárenstva Slovenskej republiky a ochrany zdrojov pitnej vody
Národná rada Slovenskej republiky
-so zreteľom na zákon č. 39/1993 Z. z. o Najvyššom kontrolnom úrade Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov,
-so zreteľom na zákon č. 442/2002 Z. z. o verejných vodovodoch a verejných kanalizáciách a o zmene a doplnení zákona č. 276/2001 Z. z. o regulácii v sieťových odvetviach v znení neskorších predpisov,
-so zreteľom na Správu Najvyššieho kontrolného úradu o výsledku kontroly 2024 „Kontrola vo vybraných vodárenských spoločnostiach“,
-so zreteľom na Európsku vodnú chartu, podľa ktorej je voda spoločným dedičstvom a jej hodnotu musia uznávať všetci a každý je povinný využívať vodu starostlivo a hospodárne,
A.berie na vedomie
Správu Najvyššieho kontrolného úradu o výsledku kontroly 2024 „Kontrola vo vybraných
vodárenských spoločnostiach“;
B.zaväzuje
B.1. vládu Slovenskej republiky, aby do príslušných zákonov zahrnula v plnom rozsahu odporúčania Najvyššieho kontrolného úradu uvedené v správe „Kontrola vo vybraných vodárenských spoločnostiach“,
B.2. ministra spravodlivosti Slovenskej republiky k príprave návrhu zákona, ktorý jasne zadefinuje špecifické postavenie vodárenských spoločností ako subjektu verejného práva pre zvýšenie ochrany práv miest a obcí ako akcionárov vodárenských spoločností a zvýšenie transparentnosti.
Bratislava december 2024
Odôvodnenie
Prijatie predloženého uznesenia Národnej rady Slovenskej republiky sa navrhuje v reakcii na zverejnenie Správy Najvyššieho kontrolného úradu o výsledku kontroly 2024 s názvom “Kontrola vo vybraných vodárenských spoločnostiach”. Zistenia z tejto Správy natoľko alarmujúce, že navrhovatelia tohto uznesenia pokladajú za nevyhnutné, aby Národná rada na ne adekvátne reflektovala.
Kontrola bola zameraná na to ako štyri vodárenské spoločnosti Bratislavská vodárenská spoločnosť, Podtatranská vodárenská spoločnosť, Východoslovenská vodárenská spoločnosť a Západoslovenská vodárenská spoločnosť, svojim hospodárením zabezpečujú obnovu verejných vodovodov a verejných kanalizácií vo svojej pôsobnosti v rokoch 2021 až 2023.
Vodárenské spoločnosti pôsobia ako akciové spoločnosti a ich akcionármi obce. Hlavnou činnosťou je prevádzka verejných vodovodov a verejných kanalizácií. NKÚ SR sa problematike vodárenských spoločností venuje dlhodobo. Zistené poznatky, ktorých závažnosť mala vysokú mieru, komunikoval NR SR a vláde SR správami o výsledku kontrol.
Prvá správa poukázala na ekonomické a finančné dôsledky prenesenia prevádzkových činností na súkromnú spoločnosť a druhá na vysoký investičný dlh v oblasti rozvoja a obnovy vodárenskej infraštruktúry v deviatich významných spoločnostiach, na riešenie ktorého by bolo potrebné prijať dôležité strategické investičné rozhodnutia a prijať viaceré legislatívne zmeny na úrovni ústredných orgánov, parlamentu, regulátora, ale tiež v samotných spoločnostiach. Po uplynutí troch rokov od tejto kontroly NKÚ SR preveroval aké zmeny nastali v danej oblasti a či sa vytvorili predpoklady na udržateľný rozvoj vodárenskej infraštruktúry na príklade kontrolovaných subjektov. NKÚ SR preveril výsledky hospodárenia vodárenských spoločností po zmene legislatívy, spôsob regulácie cenotvorby vodného a stočného z pohľadu potrebného generovania zdrojov na obnovu vodárenskej infraštruktúry.
Strategický dokument „Plán rozvoja verejných vodovodov a verejných kanalizácií pre územie SR na roky 2021 - 2027” hodnotí potrebu finančných zdrojov na rozvoj a obnovu vo výške viac než 5,6 mld. eur. Strategické dokumenty neriešia dostatočne, z akých zdrojov sa rozvoj a obnova zabezpečiť, no nie je zrejmá ani alokácia investícií do infraštruktúry. V rokoch 2021 2023 sa uskutočnili rozvojové investície vo výške 166 mil. eur, čo necelé 3,00 % z predpokladanej sumy potrebnej do roku 2027.
Relevantnosť údajov v uvedenom pláne nie je možné verifikovať, tvorcovia plánu pracujú s informáciami z rôznych zdrojov, zisťovanie údajov o stave siete prostredníctvom GPS alebo iných nástrojov je v počiatkoch. Účinné plánovanie aj v tejto oblasti vyžaduje spoľahlivé a úplné údaje o stave vodárenskej infraštruktúry a na základe tohto stavu projektovať i potrebu finančných zdrojov a ich možnú štruktúru.
3,37 mld. eur, t. j. 65,60 %, by z celkovej sumy bolo potrebné na zabezpečenie obnovy existujúcej infraštruktúry. Znamená to, že obnova verejných vodovodov a verejnej kanalizácie
by mala byť do roku 2027 investičnou prioritou vodárenských spoločností, ktorým táto úloha vyplýva zo zákona.
Tvoriť a realizovať plány obnovy verejných vodovodov a verejnej kanalizácie majú vodárenské spoločnosti zo zákona. Vypracované plány obnovy v kontrolovaných spoločnostiach neplnia úlohu, ktorá sa od nich očakáva, najmä realizácia plánov výrazne zaostáva za cieľmi. Kontrolované subjekty mali v zmysle svojich plánov za roky 2021 2023 investovať do obnovy 470 mil. eur, skutočnosť bola na úrovni viac ako 78 mil. eur, t. j. necelých 17,00 % z celkového plánu. Interval plnenia plánu bol od 2,68 % vo Východoslovenskej vodárenskej spoločnosti po 71,73 % v Podtatranskej vodárenskej spoločnosti.
Napriek tomu, že regulátor svojou vyhláškou z roku 2022 zaviedol nové ustanovenie týkajúce sa podpory investovania vodárenských spoločností do obnovy, z výsledkov kontroly je zrejmé, že tieto opatrenia nedokážu vytvoriť dostatok finančných prostriedkov na obnovu
v takej miere, ako by bolo žiaduce.
V roku 2023 však iba dve spoločnosti použili primeraný zisk na plnenie plánu obnovy, problémy aj pri tvorbe a použití účelovej rezervy, ktorá sa stala zákonnou povinnosťou spoločností aj na základe legislatívnej iniciatívy NKÚ SR. Dosiahnutá miera potrebnej obnovy nie je výsledkom aktivity manažmentu a regulátora iba v kontrolovanom období, ale v mnohých prípadoch je výsledkom dlhodobo nesystémovej práce v oblasti obnovy
a používania zdrojov určených na obnovu aj na rozvojové aktivity.
Kontrola sa venovala aj problematike strát vody v sieti. Tieto sa v kontrolovaných subjektoch pohybovali od 25,00 % do takmer 33,00 % . V praxi to znamenalo ročnú stratu 51,2 mil. m3 pitnej vody, ktorú vodárne odobrali, ale k spotrebiteľovi sa táto voda nedostala. Ide takmer
o 1/3 odobratej vody.
Kontrola ukázala na celý rad problémov aplikačnej praxe zákona o verejných vodovodoch a verejných kanalizáciách, ale aj ďalších právnych noriem a predpisov, ktoré umožňujú rôzny výklad a tým aj rôzne konanie a aktivity jednotlivých subjektov. Osobitným problémom je finančné zabezpečenie obnovy siete u vlastníkov, ktorí nie prevádzkovatelia, kde prevádzkovateľ je poberateľom primeraného zisku v regulovaných cenách, a vlastníkovi, ktorý je za infraštruktúru zodpovedný sa tento v plnej miere nedostáva.
MŽP SR spolu s okresnými úradmi nevykonávajú v dostatočnej miere svoje povinnosti štátneho dozoru a dohľadu spojené s tvorbou a plnením plánu obnovy, finančnej rezervy a ďalších povinností vyplývajúcich zo zákona. Za kontrolované obdobie ani jedna ich kontrola nesmerovala do oblasti preverovania stavu vo sfére obnovy vodárenskej infraštruktúry či tvorby a použitia účelovej finančnej rezervy.
Spôsob vzniku obecných akciových vodárenských spoločností znamenal, že tieto spoločnosti pôsobiace vo verejnom záujme nemajú svojho zakladateľa, čo v mnohých prípadoch
komplikuje kontrolu plnenia verejného záujmu v daných spoločnostiach, výkon prác vo verejnom záujme a podobne.
Vodárenské spoločnosti akciové spoločnosti a je na rozhodnutí akcionárov či disponibilné zdroje spoločnosti sa použijú v plnej miere na plnenie verejného záujmu, ktorým je bezpečná a spoľahlivá infraštruktúra verejných vodovodov a verejných kanalizácií.
V kontrolovanom období boli v Bratislavskej vodárenskej spoločnosti a Podtatranskej vodárenskej spoločnosti vyplatené dividendy akcionárom a vo Východoslovenskej vodárenskej spoločnosti boli vyplatené tantiémy vo výške 2,96 mil. eur. Výdavky na dary, reklamu a propagáciu spoločností, ktoré majú monopolné postavenie v oblasti vody, boli za kontrolované obdobie vo výške 4,4 mil. eur, z toho vo Východoslovenská vodárenská spoločnosť 2,8 mil. eur, čo predstavuje približne polovicu sumy, ktorú spoločnosť použila na plnenie plánu obnovy za kontrolované obdobie.
Vzhľadom k charakteru spoločností a úlohám akcionárov pri zabezpečovaní potrieb vody pre svojich občanov by mali dôslednejšie zvažovať, či by tieto použité prostriedky nepriniesli väčší spoločenský úžitok ich použitím na zabezpečenie trvalo udržateľnej a bezpečnej vodárenskej infraštruktúry. Vo viacerých prípadoch boli zistené porušenia legislatívy z oblasti vodárenstva, infozákona, zákona o tvorbe právnych predpisov ako aj obchodného zákonníka.