by mala byť do roku 2027 investičnou prioritou vodárenských spoločností, ktorým táto úloha vyplýva zo zákona.Tvoriť a realizovať plány obnovy verejných vodovodov a verejnej kanalizácie majú vodárenské spoločnosti zo zákona. Vypracované plány obnovy v kontrolovaných spoločnostiach neplnia tú úlohu, ktorá sa od nich očakáva, najmä realizácia plánov výrazne zaostáva za cieľmi. Kontrolované subjekty mali v zmysle svojich plánov za roky 2021 až 2023 investovať do obnovy 470 mil. eur, skutočnosť bola na úrovni viac ako 78 mil. eur, t. j. necelých 17,00 % z celkového plánu. Interval plnenia plánu bol od 2,68 % vo Východoslovenskej vodárenskej spoločnosti po 71,73 % v Podtatranskej vodárenskej spoločnosti.
Napriek tomu, že regulátor svojou vyhláškou z roku 2022 zaviedol nové ustanovenie týkajúce sa podpory investovania vodárenských spoločností do obnovy, z výsledkov kontroly je zrejmé, že tieto opatrenia nedokážu vytvoriť dostatok finančných prostriedkov na obnovu
v takej miere, ako by bolo žiaduce.
V roku 2023 však iba dve spoločnosti použili primeraný zisk na plnenie plánu obnovy, problémy sú aj pri tvorbe a použití účelovej rezervy, ktorá sa stala zákonnou povinnosťou spoločností aj na základe legislatívnej iniciatívy NKÚ SR. Dosiahnutá miera potrebnej obnovy nie je výsledkom aktivity manažmentu a regulátora iba v kontrolovanom období, ale v mnohých prípadoch je výsledkom dlhodobo nesystémovej práce v oblasti obnovy
a používania zdrojov určených na obnovu aj na rozvojové aktivity.
Kontrola sa venovala aj problematike strát vody v sieti. Tieto sa v kontrolovaných subjektoch pohybovali od 25,00 % do takmer 33,00 % . V praxi to znamenalo ročnú stratu 51,2 mil. m3 pitnej vody, ktorú vodárne odobrali, ale k spotrebiteľovi sa táto voda nedostala. Ide takmer
o 1/3 odobratej vody.
Kontrola ukázala na celý rad problémov aplikačnej praxe zákona o verejných vodovodoch a verejných kanalizáciách, ale aj ďalších právnych noriem a predpisov, ktoré umožňujú rôzny výklad a tým aj rôzne konanie a aktivity jednotlivých subjektov. Osobitným problémom je finančné zabezpečenie obnovy siete u vlastníkov, ktorí nie sú prevádzkovatelia, kde prevádzkovateľ je poberateľom primeraného zisku v regulovaných cenách, a vlastníkovi, ktorý je za infraštruktúru zodpovedný sa tento v plnej miere nedostáva.
MŽP SR spolu s okresnými úradmi nevykonávajú v dostatočnej miere svoje povinnosti štátneho dozoru a dohľadu spojené s tvorbou a plnením plánu obnovy, finančnej rezervy a ďalších povinností vyplývajúcich zo zákona. Za kontrolované obdobie ani jedna ich kontrola nesmerovala do oblasti preverovania stavu vo sfére obnovy vodárenskej infraštruktúry či tvorby a použitia účelovej finančnej rezervy.
Spôsob vzniku obecných akciových vodárenských spoločností znamenal, že tieto spoločnosti pôsobiace vo verejnom záujme nemajú svojho zakladateľa, čo v mnohých prípadoch