Porovnávacia analýza: Stanice technickej kontroly a emisnej kontroly vo vybraných štátoch Európy
6. Zhrnutie a záver
Systém zriadenia staníc technických a emisných kontrol je vo všeobecnosti v jednotlivých
štátoch podobný – štát prostredníctvom vystavovania oprávnení / licencií, autorizácií... a pod.
deleguje činnosť technických kontrol na rôzne väčšie alebo menšie organizácie prevádzkujúce STK
alebo drobné privátne servisy. Vždy je to však spojené so splnením ďalších národnou legislatívou
daných podmienok na výkon takejto činnosti. Následne tieto subjekty štát kontroluje, či
vykonávajú delegovanú činnosť v súlade s legislatívou a na požadovanej úrovni, keďže za správne
vykonávanie kontrol nesie podľa smernice 2014/45/EÚ zodpovednosť členský štát EÚ, bez ohľadu
na to, kto kontroly v danom štáte vykonáva. Exitujú aj rôzne iné obmedzenia, napríklad počet
staníc v určitej lokalite voči počtu evidovaných vozidiel, počtu občanov s volebným právom
v regióne, vzdialenosti medzi STK, počtu navzájom konkurenčných staníc, veľkosti staníc,
kategórii vozidiel, ktoré môžu stanice kontrolovať atď. Nie je možné nájsť spoločný kľuč, podľa
ktorého by sa rovnako regulovali STK vo všetkých krajinách EÚ.
Frekvencia povinných technických kontrol vozidiel (Tabuľka č. 2 a 3) je vo väčšine štátov
stanovená všeobecným časovým rámcom začínajúc dátumom prvej registrácie vozidla. V Českej
republike, Dánsku, Grécku, Chorvátsku, Francúzsku, Taliansku, na Cypre, na Malte, v Maďarsku a na
Slovensku sa musí prvá technická kontrola vozidla vykonať 4 roky od prvej registrácie vozidla
a následne každé 2 roky. Voľnejšie intervaly oproti Slovensku má len Česká republika, a to len
v prípade vozidiel kategórie L. Všetky ostatné štáty majú rôznorodo zavedené prísnejšie kritériá
(kratšie intervaly TK) v závislosti od jednotlivých kategórií vozidiel. Vo Fínsku motocykle
nepodliehajú TK, treba si však uvedomiť, že je to pre ich veľmi malý počet a nevhodné klimatické
podmienky, kvôli ktorým sa motocykle vo Fínsku v bežnej premávke používajú len zriedka.
Technické kontroly vozidiel väčšinou vykonávajú súkromné kontrolné strediská, ktoré sú pod
dohľadom licenčného orgánu, prípadne tiež verejné spoločnosti alebo autoservisy
(v Lotyšsku a v Luxembursku vykonáva technické kontroly okrem súkromných a verejných stredísk
kontroly tiež centrálny licenčný orgán; Tabuľka č. 4).
Vo väčšine štátov, je prepojenie kontrolných činností STK s inými činnosťami ako
opravou/údržbou vozidiel zakázané (Francúzsko, Portugalsko, Nemecko, Švédsko, Slovinsko, Česká
republika, Nemecko, Chorvátsko, Fínsko). Dohľad nad STK a SEK je vo väčšine prípadov zabezpečený
štátom/ministerstvom, v niektorých krajinách, podobne ako na Slovensku, je však dohľad zverený
neštátnym subjektom – Francúzsko, Nemecko, Chorvátsko, Írsko (Tabuľka č. 5).
V rámci V4 sú prítomné ako systémy pozostávajúce z dvoch samostatných kontrol –
technickej a emisnej (Česká republika, Slovensko), tak aj systém jednej spoločnej kontroly STK a SEK
(Poľsko, Maďarsko). Mimo V4 majú oddelený systém technickej a emisnej kontroly napr. tiež
v Nemecku a čiastočne vo Fínsku. Pre zaujímavosť možno spomenúť oddelený systém technických
kontrol pre vozidlá kategórie M1 a separátne pre ostatné kategórie M2, M3, N1, N2, N3, O3, O4
a T, implementovaný v Írsku.
39