Kancelária Národnej rady Slovenskej republiky  
Odbor Parlamentný inštitút  
Edícia: Porovnávacie analýzy  
25/2024  
Stanice technickej kontroly STK  
a emisnej kontroly SEK  
vo vybraných štátoch Európy  
Martina Hogenová  
Bratislava  
december 2024  
Postavenie odboru Parlamentný inštitút definuje § 144 zákona NR SR č. 350/1996 Z. z.  
o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky, podľa ktorého Parlamentný  
inštitút plní informačné, vzdelávacie a dokumentačné úlohy súvisiace s činnosťou NR SR  
a jej poslancov. Súčasťou odboru je aj oddelenie Parlamentná knižnica a oddelenie  
Parlamentný archív.  
V rámci informačnej činnosti odbor Parlamentný inštitút vydáva spravidla tieto informačno-  
analytické materiály:  
porovnávacia  
informácia  
prehľad  
rešerš  
analýza  
bulletin  
infografika  
V oblasti vzdelávania Parlamentný inštitút zastrešuje úvodné inštruktážne semináre najmä pre  
novozvolených poslancov, účasť Kancelárie NR SR na parlamentnej rozvojovej spolupráci  
určenej pre zahraničné parlamenty, stážový program pre študentov vysokých škôl, ako aj  
ďalšiu vzdelávaciu, prednáškovú a publikačnú činnosť.  
Semináre, školenia,  
konferencie  
Rozvojová spolupráca  
Stáž pre študentov  
so zahraničnými  
parlamentmi  
Publikačná činnosť  
Porovnávacia analýza: Stanice technickej kontroly a emisnej kontroly vo vybraných štátoch Európy  
Stanice technickej kontroly STK a emisnej kontroly SEK vo vybraných štátoch Európy  
Anotácia  
Analýza porovnáva systémy technických kontrol vozidiel STK a tiež emisných kontrol SEK  
vo vybraných štátoch; venuje sa najmä požiadavkám technických kontrol, vzdelávaniu  
technikov STK, sankciám, intervalom povinných TK a inému. Cieľom analýzy je porovnať  
spoločné a odlišné prístupy k riešeniu danej problematiky, teda k pravidelným kontrolám  
technického stavu motorových vozidiel.  
Kľúčové slová  
technická kontrola vozidla, emisná kontrola, pravidelné kontroly technického stavu  
motorových vozidiel a ich prípojných vozidiel  
Technical inspection stations in selected European states  
Annotation  
The analysis compares the system of vehicle inspections and emission test in selected  
countries, e.g. technical inspection requirements, training of technicians, sanctions,  
mandatory periodic roadworthiness tests, etc.). The aim of the analysis is to compare  
common and different approaches in solving the given issue periodic roadworthiness  
tests for motor vehicles.  
Keywords  
vehicle periodic technical inspection PTI, emission test, periodic roadworthiness tests for  
motor vehicles and their trailers  
Vypracovala: Ing. Martina Hogenová, odbor Parlamentný inštitút  
Schválila:  
PhDr. Natália Petranská Rolková, PhD., riaditeľka PI  
Materiál slúži najmä pre poslancov Národnej rady Slovenskej republiky a zamestnancov Kancelárie NR  
SR a nemôže v plnej miere nahrádzať právne alebo iné odborné poradenstvo v danej oblasti.  
Zverejňovanie materiálu je možné iba so súhlasom odboru Parlamentný inštitút a autorov. Údaje,  
použité v materiáli, sú aktuálne k dátumu jeho zverejnenia. Materiál neprešiel jazykovou úpravou.  
3
Parlamentný inštitút, Kancelária Národnej rady Slovenskej republiky  
4
Porovnávacia analýza: Stanice technickej kontroly a emisnej kontroly vo vybraných štátoch Európy  
1. Úvod  
Balík opatrení Európskej únie z roku 2014 vo veci technického stavu vozidiel pozostáva  
z troch právnych predpisov zameraných na zlepšenie kvality technických kontrol vozidiel,  
harmonizáciu požiadaviek počas cestných technických kontrol a zavedenie opatrení proti  
podvodom spojených s počítaním celkovej prejdenej vzdialenosti vozidla (počtu najazdených  
kilometrov).  
.
.
.
Smernica 2014/45/EÚ o pravidelných kontrolách technického stavu motorových vozidiel  
Smernica 2014/46/EÚ o registračných dokumentoch pre vozidlá  
Smernice 2014/47/EÚ o cestnej technickej kontrole úžitkových vozidiel  
majú členské štáty úlohu harmonizovať testovací režim vozidiel a zaviesť povinnosť dodatočných  
kontrol vozidiel po dosiahnutí stanoveného počtu najazdených kilometrov; využívať elektronické  
záznamy; využívať platformu informácií o vozidle, ďalej využívať centrálny systém navrhnutý EK  
v smernici 2014/45/EÚ na elektronickú výmenu údajov medzi členskými štátmi; a zaviesť povinnú  
výmenu údajov o počte najazdených kilometrov a tiež o nehodách a frekvencii porúch.  
5
 
Parlamentný inštitút, Kancelária Národnej rady Slovenskej republiky  
2. Technické kontroly vozidiel v Slovenskej republike  
. Zákon č. 106/2018 Z. z. o prevádzke vozidiel v cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov  
v znení neskorších predpisov1  
Podľa § 45 ods. 1 písm. b) prvého a druhého bodu zákona č. 106/2018 Z. z. je prevádzkovateľ vozidla  
povinný v ustanovených lehotách bez vyzvania a na vlastné náklady podrobiť vozidlo pravidelnej  
technickej a emisnej kontrole.  
Technická kontrola vozidla (TK) je povinný proces, ktorý zabezpečuje, že vozidlo spĺňa  
všetky bezpečnostné a technické normy. Jej cieľom je zabezpečiť bezpečnosť na cestách a znížiť  
riziko nehôd spôsobených technickými poruchami. Technická kontrola je povinná pre vozidlá  
určitých kategórií (určených vykonávacou vyhláškou) prihlásené v evidencii a musí sa vykonávať  
pravidelne, aby sa zabezpečilo, že vozidlo plní minimálne požiadavky na to, aby bolo pripustené  
do premávky na verejných komunikáciách. Nesplnenie tejto povinnosti môže viesť k právnym  
sankciám, vrátane pokút.  
Emisná kontrola (EK) nie je súčasťou technickej kontroly, je samostatnou kontrolou, ktorá sa  
špecificky zameriava na emisie vozidla. Jej cieľom je zabezpečiť, aby vozidlo nespôsobovalo  
nadmerné znečistenie ovzdušia. Kontrolujú sa hodnoty emisií výfukových plynov a ich súlad  
s normami. Pri technickej kontrole sa kontrolujú všetky hlavné systémy a súčasti vozidla. V prípade,  
že vozidlo neprejde technickou kontrolou, musí byť opravené a znovu prekontrolované.  
Od roku 2018 stúpol počet staníc technickej kontroly (súkromné spoločnosti) o viac než  
štvrtinu a aktuálne je v Slovenskej republike 204 staníc technickej kontroly a 240 staníc emisnej  
kontroly. Udelenie povolenia na zriadenie stanice technickej kontroly (§ 83 zákona č. 106/2018 Z. z.)  
v rámci určenej siete STK (podľa prílohy k zákonu) a neskôr aj udelenie oprávnenia na  
vykonávanie technickej kontroly (§ 84 zákona č. 106/2018 Z. z.) udeľuje Okresný úrad v sídle kraja,  
v ktorom má byť STK zriadená. Zriadenie ďalšej STK nad rámec existujúcej siete povoľuje  
ministerstvo dopravy, ak ide o zriadenie STK v rámci určenej siete, rozhodnutie ministerstva nie  
je potrebné.  
Prvú povinnú kontrolu TK a emisnú kontrolu je potrebné absolvovať po štyroch rokoch od  
dátumu prvého prihlásenia nového vozidla, to platí pre vozidlá kategórií L3e, L4e, L5e, L6e, L7e,  
O2, T, R2, R3, R4, M1 a N1 (okrem taxíkov, výcvikových vozidiel autoškoly niektorých kategórií  
a vozidiel špeciálneho použitia ako napr. sanitky).  
Na Slovensku funguje automatizovaný informačný systém technických kontrol  
a automatizovaný informačný systém emisných kontrol, z ktorých sa prenášajú údaje o technickej  
6
 
Porovnávacia analýza: Stanice technickej kontroly a emisnej kontroly vo vybraných štátoch Európy  
a emisnej kontrole do jednotného informačného systému v cestnej doprave (JISCD)2, ten je  
prepojený s ďalšími informačnými systémami štátnej správy, predovšetkým s informačným  
systémom evidencie vozidiel (IS EVO). Podobne sa do jednotného informačného systému v cestnej  
doprave, prenášajú aj údaje o povinnom zmluvnom poistení vozidla. Okresné úrady, odbory  
cestnej dopravy a pozemných komunikácií si vedia v JISCD skontrolovať vozidlá, ktoré nemajú  
platnú technickú alebo emisnú kontrolu.3  
Správneho deliktu sa dopustí prevádzkovateľ vozidla, pokiaľ nepodrobí vozidlo  
v ustanovenej lehote pravidelnej technickej kontrole alebo nepodrobí motorové vozidlo  
v ustanovenej lehote pravidelnej emisnej kontrole. Okresný úrad odbor cestnej dopravy  
a pozemných komunikácií uloží podľa § 148 ods. 14 písm. b) štvrtého bodu zákona č. 106/2018 Z. z.  
pokutu vo výške 165 EUR tomu, kto nepodrobil vozidlo v ustanovenej lehote pravidelnej  
technickej kontrole. Taktiež okresný úrad odbor cestnej dopravy a pozemných komunikácií uloží  
podľa § 148 ods. 14 písm. b) piateho bodu zákona č. 106/2018 Z. z. pokutu vo výške 165 EUR tomu, kto  
nepodrobil motorové vozidlo v ustanovenej lehote pravidelnej emisnej kontrole.4  
Zákon č. 106/2018 Z. z., počnúc § 90 udeľovanie osvedčenia technika Osvedčenie technika  
technickej aj emisnej kontroly obsahuje v § 143 obmedzenú platnosť osvedčenia na päť rokov od  
nadobudnutia právoplatnosti osvedčenia:  
§ 143 (6) Odborná spôsobilosť je platná päť rokov od ukončenia základného školenia podľa odseku 5.  
Po ukončení platnosti sa odborná spôsobilosť preukazuje potvrdením o absolvovaní doškoľovacieho kurzu  
technikov technickej kontroly, technikov emisnej kontroly, technikov kontroly originality alebo technikov  
montáže plynových zariadení, a to v rozsahu teoretickej výučby, ktoré je platné päť rokov od ukončenia  
doškoľovacieho kurzu.5  
7
Parlamentný inštitút, Kancelária Národnej rady Slovenskej republiky  
Tabuľka č. 1: Povinná technická a emisná kontrola vozidiel v Slovenskej republike6  
Lehoty  
Kategória vozidla  
Technická kontrola  
Emisná kontrola  
L3e, L4e, L5e, L6e, L7e, O2,  
R2, R3a a R4a  
-
do 4 rokov po prvom prihlásení do  
evidencie a potom periodicky  
v štvorročných lehotách  
do 4 rokov po prvom prihlásení do  
evidencie a potom periodicky  
Ta  
v štvorročných lehotách  
R3b a R4b  
-
M1 a N1 (vznetové alebo zážihové  
so zdokonaleným emisným  
systémom)  
do 4 rokov po prvom prihlásení do  
evidencie a potom periodicky  
do 4 rokov po prvom prihlásení do v dvojročných lehotách  
evidencie a potom periodicky  
v dvojročných lehotách  
do 1 roka po prvom prihlásení do  
evidencie a potom periodicky  
v jednoročných lehotách  
M1 a N1 (zážihové bez  
zdokonaleného emisného systému)  
do 4 rokov po prvom prihlásení do  
evidencie a potom periodicky  
Tb  
v dvojročných lehotách  
do 1 roka po prvom prihlásení do  
evidencie a potom periodicky  
v jednoročných lehotách  
M2, N2, N3, O3 and O4  
do 1 roka po prvom prihlásení do  
evidencie a potom periodicky  
v jednoročných lehotách  
do 1 roka po prvom prihlásení do  
evidencie a potom periodicky  
v jednoročných lehotách,  
po 8 rokoch od prvého prihlásenia  
do evidencie v polročných  
lehotách  
M3  
M a N používané  
na zdravotnícku záchrannú  
službu, ak ide o vozidlá  
s právom prednostnej jazdy  
na banskú záchrannú službu,  
ak ide o vozidlá s právom  
prednostnej jazdy  
do 1 roka po prvom prihlásení do  
evidencie a potom periodicky  
v jednoročných lehotách  
do 1 roka po prvom prihlásení do  
evidencie a potom periodicky  
v jednoročných lehotách  
ako sanitné vozidlá  
na poruchovú službu  
plynárenských zariadení, ak  
ide o vozidlá s právom  
prednostnej jazdy  
do 1 roka po prvom prihlásení do  
evidencie a potom periodicky  
v jednoročných lehotách  
(okrem L3e)  
vozidlá používané na taxislužbu  
a vozidlá kategórie L3e, M1, N1 a T  
používané v autoškole ako výcvikové  
vozidlo  
do 1 roka po prvom prihlásení do  
evidencie a potom periodicky  
v jednoročných lehotách  
Zdroj: Spracovala autorka na základe získaných citovaných zdrojov informácií  
8
Porovnávacia analýza: Stanice technickej kontroly a emisnej kontroly vo vybraných štátoch Európy  
3. Podmienky technických kontrol vo vybraných štátoch  
3.1 Technické a emisné kontroly motorových vozidiel  
Základný rámec systému kontroly technickej spôsobilosti vozidiel v rámci EÚ stanovuje  
smernica 2014/45/EÚ. Jednotlivé členské štáty EÚ majú tento predpis transponovaný vo svojich  
národných legislatívach, avšak s rôznymi odlišnosťami vzhľadom k ich národným špecifikám,  
historicky zaužívaným systémom a podobne. Pre zriadenie staníc technickej kontroly a tiež  
emisnej kontroly je nutnosť splnenia určitých podmienok, ktoré každý štát stanovil pre výkon  
činnosti technických kontrol, čím je táto oblasť de facto v každom štáte EÚ určitým spôsobom  
regulovaná.  
3. 1.1. Možnosti získania licencií pre STK  
Zavedenie staníc technických a emisných kontrol je vo všeobecnosti vo všetkých štátoch  
podobný proces, štát prostredníctvom vystavovania oprávnení / licencií, autorizácií... a podobne  
deleguje činnosť technických kontrol na rôzne väčšie alebo menšie organizácie / subjekty  
prevádzkujúce STK alebo drobné súkromné servisy.  
Niektoré štáty zaviedli rôzne obmedzenia, napríklad počet staníc v určitej lokalite voči počtu  
evidovaných vozidiel, počet občanov s volebným právom v regióne, podľa vzdialenosti medzi  
STK, počet navzájom konkurenčných staníc, veľkosti staníc, kategórie vozidiel, ktoré môžu stanice  
kontrolovať... atď. Exitujú štáty, ktoré napriek takýmto obmedzujúcim podmienkam nazývajú systém STK  
voľným trhom, pretože pokiaľ nimi stanovené požiadavky aktuálne umožnia vznik ďalšej stanice (napr.  
nejaká zanikne alebo sa zatvorí pre nedodržiavanie predpisov, prípadne narastie počet vozidiel...), potom  
ktokoľvek môže požiadať o zriadenie novej.  
Zaujímavé je napr. Írsko a Lotyšsko, kde sa trh STK otvára štátnym výberovým konaním každých  
10 rokov (prevádzkovateľ STK má garantovaný na danom území monopol na dobu určitú 10 rokov).  
Iným atypickým prípadom je napr. Holandsko, ktoré uviedlo „open market“ bez obmedzení pre  
akýkoľvek autoservis, ak má požadovaný personál, môže vykonávať TK po zapojení sa do  
centrálneho systému. Konkurenčný tlak znižujúci kvalitu kontroly v zmysle dodržiavania  
predpisov je vyvážený komplexným a prepracovaným spôsobom dohľadu nad dodržiavaním  
predpisov. Ten je charakteristický početnými vopred neohlásenými kontrolami organizácie, ktorá  
je poverená vykonávaním dozoru nad kontrolami. Zákazník musí s vozidlom ostať na mieste  
kontroly po určitú dobu počas výkonu kontroly, počas tejto doby môže prísť inšpektor  
vykonávajúci nezávislý dozor a vozidlo opätovne skontrolovať.  
V Českej republike je situácia veľmi podobná aktuálnemu systému u nás (vydávanie licencií  
STK ministerstvom dopravy vypočítavanej kapacity zohľadňujúcej počet registrovaných vozidiel,  
a tiež počet vykonaných kontrol).  
9
 
 
 
Parlamentný inštitút, Kancelária Národnej rady Slovenskej republiky  
3. 1.2. Frekvencia povinných technických kontrol vozidiel  
Frekvencia povinných technických kontrol vozidiel (Tabuľka 2)7 je v jednotlivých štátoch rôzna.  
Smernica EÚ (2014/45/EÚ) uvádza, že osobné vozidlá sú povinné vykonať technickú kontrolu najneskôr  
štyri roky po prvej registrácii vozidla, a potom aspoň každé dva roky (4-2-2-2- atď.). Pre iné kategórie  
vozidiel sú lehoty stanovené odlišne. Členské štáty môžu tieto lehoty skrátiť, nie však predĺžiť.  
Tabuľka č. 2: Lehoty technických kontrol pre motorové vozidlá M1 vo vybraných štátoch  
Štát  
Slovenská republika  
Belgicko  
STK frekvencia/rok  
4 -2-2-2 -  
4 -1-1-1 -  
Bulharsko  
Cyprus  
3 -2-2-2 -  
4 -2-2-2 -  
4 -2-2-2 -  
2 -1-1-1 -  
4 -2-2-2 -  
4 -2-2-2-1-  
4 -2-2-2-1 -  
4 -2-2-2 -  
Česká republika8  
Chorvátsko  
Dánsko  
Estónsko9  
Fínsko  
Francúzsko10  
Grécko  
4 -2-2-2 -  
Holandsko  
Írsko  
4 -2-2-1-1 -  
4 -2-2-1-1 -  
Litva  
3 -2-2-2 -  
Lotyšsko  
2 -2-1-1 -  
Luxembursko  
Maďarsko  
Malta  
4 -2-1-1 -  
4 -2-2-2 -  
4 -1-1-1 -  
Nemecko  
Nórsko  
3 -2-2-2 -  
4 -2-2-2-1  
Poľsko  
3 -2-1-1 -  
Portugalsko  
Rakúsko  
4 -2-2-1-1 -  
3 -2-1-1-  
Rumunsko  
Slovinsko  
Španielsko  
Švédsko  
3 -2-2-2 -  
4 -2-2-1-1 -  
4 -2-2-2-1 -  
3 -2-1-1 -  
Taliansko  
Spojené kráľovstvo  
4 -2-2-2-1-  
3 -1-1-1 -  
Zdroj: Spracovala autorka na základe získaných citovaných zdrojov informácií  
10  
 
Porovnávacia analýza: Stanice technickej kontroly a emisnej kontroly vo vybraných štátoch Európy  
Väčšina štátov stanovuje všeobecné časové rámce začínajúce dátumom prvej registrácie  
vozidla. V Českej republike, Dánsku, Grécku, Francúzsku, na Cypre, v Maďarsku a na Slovensku prvá  
technická kontrola vozidla sa musí vykonať 4 roky od prvej registrácie vozidla a následne každé  
2 roky. Najčastejšie kontroly sú v Chorvátsku kedy je prvá kontrola po 2 rokoch a potom každý rok.  
V Lotyšsku sú prvé dve kontroly po dvoch rokoch a následne každý rok.  
V Írsku, Holandsku, Portugalsku a Slovinsku sa musí vykonať prvá pravidelná technická kontrola  
po 4 rokoch po prvej registrácii vozidla. Ďalšie dve kontroly prebiehajú v 2-ročných intervaloch  
a následne je vozidlo kontrolované každý rok.  
V Belgicku a na Malte sa musí auto podrobiť prvej technickej kontrole vozidla po 4 rokoch po  
jeho prvej registrácii, a potom každý rok. V Rakúsku, Luxembursku, Poľsku a Švédsku platí takzvané  
pravidlo 3-2-1. Každé auto musí prejsť prvou pravidelnou technickou kontrolou po 3 roku po  
prvom zaregistrovaní, druhá kontrola po ďalších 2 rokoch a potom každý rok. V Estónsku, Fínsku,  
Nórsku, Španielsku a v Taliansku prvá kontrola po 4 rokoch a následne po 2 rokoch, vozidlá staršie  
ako 10 rokov každý rok.  
V Bulharsku a v Nemecku 3 roky po prvej registrácii a portom každé 2 roky. Spojené kráľovstvo  
a Litva majú prvú kontrolu po 3 rokoch, ale následné kontroly sú v Spojenom kráľovstve každý rok  
a v Litve každé 2 roky.  
11