Porovnávacia analýza: Stanice technickej kontroly a emisnej kontroly vo vybraných štátoch Európy
3. Podmienky technických kontrol vo vybraných štátoch
3.1 Technické a emisné kontroly motorových vozidiel
Základný rámec systému kontroly technickej spôsobilosti vozidiel v rámci EÚ stanovuje
smernica 2014/45/EÚ. Jednotlivé členské štáty EÚ majú tento predpis transponovaný vo svojich
národných legislatívach, avšak s rôznymi odlišnosťami vzhľadom k ich národným špecifikám,
historicky zaužívaným systémom a podobne. Pre zriadenie staníc technickej kontroly a tiež
emisnej kontroly je nutnosť splnenia určitých podmienok, ktoré každý štát stanovil pre výkon
činnosti technických kontrol, čím je táto oblasť de facto v každom štáte EÚ určitým spôsobom
regulovaná.
3. 1.1. Možnosti získania licencií pre STK
Zavedenie staníc technických a emisných kontrol je vo všeobecnosti vo všetkých štátoch
podobný proces, štát prostredníctvom vystavovania oprávnení / licencií, autorizácií... a podobne
deleguje činnosť technických kontrol na rôzne väčšie alebo menšie organizácie / subjekty
prevádzkujúce STK alebo drobné súkromné servisy.
Niektoré štáty zaviedli rôzne obmedzenia, napríklad počet staníc v určitej lokalite voči počtu
evidovaných vozidiel, počet občanov s volebným právom v regióne, podľa vzdialenosti medzi
STK, počet navzájom konkurenčných staníc, veľkosti staníc, kategórie vozidiel, ktoré môžu stanice
kontrolovať... atď. Exitujú štáty, ktoré napriek takýmto obmedzujúcim podmienkam nazývajú systém STK
voľným trhom, pretože pokiaľ nimi stanovené požiadavky aktuálne umožnia vznik ďalšej stanice (napr.
nejaká zanikne alebo sa zatvorí pre nedodržiavanie predpisov, prípadne narastie počet vozidiel...), potom
ktokoľvek môže požiadať o zriadenie novej.
Zaujímavé je napr. Írsko a Lotyšsko, kde sa trh STK otvára štátnym výberovým konaním každých
10 rokov (prevádzkovateľ STK má garantovaný na danom území monopol na dobu určitú 10 rokov).
Iným atypickým prípadom je napr. Holandsko, ktoré uviedlo „open market“ bez obmedzení pre
akýkoľvek autoservis, ak má požadovaný personál, môže vykonávať TK po zapojení sa do
centrálneho systému. Konkurenčný tlak znižujúci kvalitu kontroly v zmysle dodržiavania
predpisov je vyvážený komplexným a prepracovaným spôsobom dohľadu nad dodržiavaním
predpisov. Ten je charakteristický početnými vopred neohlásenými kontrolami organizácie, ktorá
je poverená vykonávaním dozoru nad kontrolami. Zákazník musí s vozidlom ostať na mieste
kontroly po určitú dobu počas výkonu kontroly, počas tejto doby môže prísť inšpektor
vykonávajúci nezávislý dozor a vozidlo opätovne skontrolovať.
V Českej republike je situácia veľmi podobná aktuálnemu systému u nás (vydávanie licencií
STK ministerstvom dopravy vypočítavanej kapacity zohľadňujúcej počet registrovaných vozidiel,
a tiež počet vykonaných kontrol).
9