E.1 že aj v roku 2024 sú státisíce žien u nás vystavené rôznym formám násilia a každý deň prežívajú strach o zdravie, život a bezpečnosť seba a svojich detí; E.2 nad výsledkami Výskumu rodovo podmieneného násilia na ženách z roku 2023 podľa ktorého zažilo psychické násilie v partnerskom vzťahu počas svojho dospelého života 48,2 % žien, že fyzickému násiliu a/alebo vyhrážaniu v partnerskom vzťahu čelilo 28 % žien, sexuálnemu násiliu bolo počas svojho dospelého života vystavených 14,2 % žien, skúsenosť s obťažovaním na pracovisku mala každá druhá žena a väčšina žien ho zažila opakovane;
E.3 nad faktom, že pri mnohých trestných činoch nie je možné zbierať dáta a nastaviť tak čo najefektívnejšiu ochranu pred násilím, aj z dôvodu zastaranej legislatívnej úpravy;
F.s poľutovaním konštatuje,
že napriek alarmujúcemu počtu prípadov násilia evidovaných políciou (2400 za rok 2023), ostáva drvivá väčšina prípadov nenahlásená, že medzi dôvodmi nízkeho nahlasovanie patria okrem strachu z reakcie okolia, zo samotného páchateľa alebo z procesu, aj sebaobviňovanie a všadeprítomná stigma, nedôvera voči orgánom činným v trestnom konaní, ale aj zastaralá, nedostačujúca či neúplná právna úprava, ktorá zároveň bráni obetiam a preživším, ktoré sa rozhodnú prípad nahlásiť domôcť sa spravodlivosti;
G.pripomína,
G.1 že v roku 2019 Národná rada Slovenskej republiky odmietla ratifikáciu Dohovoru Rady Európy o predchádzaní násiliu na ženách a domácemu násiliu a o boji proti nemu s odôvodnením, že tento efektívny medzinárodný nástroj prevencie a boja s násilím na ženách nie je u nás nutný, nakoľko môžeme potrebné legislatívne úpravy zaviesť do nášho právneho systému aj bez neho;
G.2 že Európska Únia niekoľkokrát vyzvala Slovensko k ratifikácii Dohovoru a sama ho v júni 2024 ratifikovala;
G.3 že Európska Únia definitívne prijala v máji 2024 Smernicu o boji proti násiliu na ženách a domácemu násiliu, ktorú musia členské štáty ratifikovať do júna 2027;
H.vyzýva vládu Slovenskej republiky,
aby čo najskôr zriadila pracovnú skupinu zloženú zo zástupcov a zástupkýň relevantných ministerstiev, odbornej spoločnosti, subjektov venujúcich sa rodovej rovnosti a pomoci a podpore v oblasti násilia na ženách ako aj poslancov a poslankýň NR SR, ktorej úlohou bude pripraviť v čo najkratšom čase transpozíciu smernice a teda komplexný legislatívny rámec na účinnú prevenciu a boj proti násiliu na ženách;
I. vyzýva ministra spravodlivosti a ministra práce, sociálnych vecí a rodiny,
aby urýchlene predstavili návrh na dostatočné, kontinuálne a efektívne financovanie pomoci a podpory osobám zažívajúcim násilie;
J.vyzýva politikov a političky naprieč celým politickým spektrom,