NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
IX. volebné obdobie
Číslo: KNR – VOB –2207 /2024 - 13
515a
S p o l o č n á s p r á v a
výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 281/2015 Z. z. o štátnej službe profesionálnych vojakov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (tlač 515) - druhé čítanie
_________________________________________________________________________
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť ako gestorský výbor k návrhu zákona podáva Národnej rade Slovenskej republiky v súlade s § 79 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 572 z 23. 10. 2024 pridelila vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 281/2015 Z. z. o štátnej službe profesionálnych vojakov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (tlač 515) - druhé čítanie na prerokovanie týmto výborom:
Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky a
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť ako gestorskému.
Výbory prerokovali predmetný návrh zákona v stanovenej lehote.
II.
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí nie členmi výborov, ktorým bol návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko k predmetnému návrhu zákona 75 ods. 2 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov).
III.
Výbory Národnej rady Slovenskej republiky, ktorým bol návrh zákona pridelený, zaujali nasledovné stanoviská:
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky uznesením č. 234 z 21. novembra 2024 odporučil Národnej rade Slovenskej republiky návrh zákona schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť uznesením č. 62 z 25. novembra 2024 odporučil Národnej rade Slovenskej republiky návrh zákona schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi.
Z uznesení výborov Národnej rady Slovenskej republiky vyplývajú tieto pozmeňujúce a doplňujúce návrhy:
K Čl. I
1.V čl. I sa za 2. bod vkladá nový 3. bod, ktorý znie:
„3. V § 16 ods. 2 sa na konci bodka nahrádza bodkočiarkou a pripájajú sa tieto slová: „povinnosť spĺňať podmienky podľa odseku 1 písm. e) o) sa nevzťahuje na profesionálneho vojaka prijatého do štátnej služby za podmienok podľa odseku 10.“.“.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
Tento bod nadobúda účinnosť 1. januára 2025, čo sa premietne do článku účinnosti.
Navrhuje sa umožniť služobnému úradu prijať výnimočne v osobitne odôvodnených prípadoch do štátnej služby aj občana, ktorý v čase prijatia nespĺňa podmienky ustanovené v § 16 ods. 1 písm. e) p). Na prijatie takéhoto občana bude potrebný súhlas ministra. Súčasne je potrebné ustanoviť, že v prípade prijatia takého občana sa na neho nebudú počas výkonu štátnej služby vzťahovať podmienky podľa § 16 ods. 1 písm. e) až o).
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť
2.V čl. I sa za 4. bod vkladá nový 5. bod, ktorý znie:
„5. V § 16 odsek 10 znie:
„(10) Služobný úrad môže so súhlasom ministra výnimočne v osobitne odôvodnených prípadoch prijať do štátnej služby aj občana, ktorý nespĺňa podmienky podľa odseku 1 písm. e) až p).“.“.
Navrhuje sa umožniť služobnému úradu prijať výnimočne v osobitne odôvodnených prípadoch do štátnej služby aj občana, ktorý v čase prijatia nespĺňa podmienky ustanovené v § 16 ods. 1 písm. e) p). Na prijatie takéhoto občana bude potrebný súhlas ministra. Súčasne je potrebné ustanoviť, že v prípade prijatia takého občana sa na neho nebudú počas výkonu štátnej služby vzťahovať podmienky podľa § 16 ods. 1 písm. e) až o).
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
Tento bod nadobúda účinnosť 1. januára 2025, čo sa premietne do článku účinnosti.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť
3.V čl. I, sa za 25. bod vkladá nový 26. bod, ktorý znie:
„26. V § 61 ods. 2 písmeno d) znie:
„d) vojenské osobné číslo profesionálneho vojaka,“.“.
Legislatívno-technická úprava; zjednotenie terminológie s čl. I, 1. bodom 14 ods. 5) a čl. I, 30. bodom 91 ods.5 písm. d).
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
Tento bod nadobúda účinnosť 1. januára 2025, čo sa premietne do článku účinnosti.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť
4.V čl. I sa za 26. bod vkladajú nové body 27 a 28, ktoré znejú:
„27. V § 83 ods. 1 úvodnej vete sa na konci pripájajú tieto slová: „v odseku 7 nie je ustanovené inak a ak“.
28. V § 83 ods. 1 písm. b) sa za slovo „sa“ vkladajú slová „z dôvodu, že nespĺňal podmienky zdravotnej spôsobilosti,“ a vypúšťajú sa slová „ak v odseku 7 nie je uvedené inak,“.“.
Legislatívno-technická úprava súvisiaca s navrhovaným znením § 16 ods. 10 a § 83 ods. 7.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
Tento bod nadobúda účinnosť 1. januára 2025, čo sa premietne do článku účinnosti.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť
5.V čl. I 29. bod znie:
„29. V § 83 odsek 7 znie:
„(7) Ustanovenie odseku 1 sa neuplatní, ak služobný úrad výnimočne v osobitne odôvodnených prípadoch so súhlasom profesionálneho vojaka v dočasnej štátnej službe alebo v stálej štátnej službe požiada ministra o súhlas na ponechanie profesionálneho vojaka v dočasnej štátnej službe alebo v stálej štátnej službe a minister tento súhlas udelí. Služobný úrad, ktorého sa súhlas podľa prvej vety týka, ponechá profesionálneho vojaka vo funkcii a v prípade profesionálneho vojaka, na ktorého sa neuplatní odsek 1 písm. b), ponechá vo funkcii alebo ho ustanoví do funkcie, ktorej výkon nie je na ujmu jeho zdravia.“.“.
Navrhuje sa vytvoriť priestor pre ministra obrany, aby mohol na návrh služobného úradu, výnimočne v osobitne odôvodnených prípadoch a so súhlasom profesionálneho vojaka, ponechať v dočasnej štátnej službe alebo v stálej štátnej službe profesionálneho vojaka, ktorý napríklad utrpel zranenie v boji, v dôsledku ktorého stratil zdravotnú spôsobilosť, avšak jeho fyzické aj duševné zdravie mu umožňuje vykonávať určité funkcie, alebo profesionálny vojak opomenie podať si žiadosť na zotrvanie v služobnom pomere po dosiahnutí vekovej hranica, a ďalšie využívanie takého profesionálneho vojaka je v prospech služobného úradu.
Tento bod nadobúda účinnosť 1. januára 2025, čo sa premietne do článku účinnosti.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť
6.V čl. I 30. bode § 91 ods. 1 písm. d) sa za slová „až e)“ vkladá čiarka a slovo „g)“.
V bode 30 sa dopĺňa nový dôvod na vydanie personálneho rozkazu z dôvodu zastavenia konania o prepustení v súvislosti s udelením súhlasu ministra s ponechaním profesionálneho vojaka v stálej štátnej službe alebo v dočasnej štátnej službe.
Tento bod nadobúda účinnosť 1. januára 2025, čo sa premietne do článku účinnosti.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť
7.V čl. I sa za 30. bod vkladajú nové body 31 až 35, ktoré znejú:
„31. V § 95 sa odsek 1 dopĺňa písmenom e), ktoré znie:
„e) ak služobný úrad požiada ministra o súhlas na ponechanie profesionálneho vojaka v dočasnej štátnej službe alebo v stálej štátnej službe podľa § 83 ods. 7.“.
32. V § 95 sa odsek 4 dopĺňa písmenom c), ktoré znie:
„c) minister neudelil súhlas na ponechanie profesionálneho vojaka v štátnej službe podľa § 83 ods. 7.“.
33. V § 98 sa odsek 1 dopĺňa písmenom g), ktoré znie:
„g) minister udelil súhlas na ponechanie profesionálneho vojaka v štátnej službe podľa § 83 ods. 7.“.
34. V § 98 ods. 3 sa za slová „až c)“ vkladá čiarka a slovo „g)“.
35. V § 100 ods. 2 písm. c) sa za slovo „vojaka“ vkladajú slová „z dôvodu, že nespĺňal podmienky zdravotnej spôsobilosti,“.“.
V bodoch 31 34 sa reaguje na navrhovaný § 83 ods. 7. Navrhuje sa doplniť dôvody prerušenia konania o prepustení, pokračovania konania o prepustení a dôvody zastavenia konania o prepustení o dôvod, keď minister súhlasil s ponechaním profesionálneho vojaka v stálej štátnej službe alebo v dočasnej štátnej službe. Súčasne sa ustanovuje, že proti personálnemu rozkazu o zastavení konania, ak minister súhlasil s ponechaním profesionálneho vojaka v stálej štátnej službe alebo v dočasnej štátnej službe, sa nemožno odvolať.
V bode 35 sa precizuje znenie ustanovenia vzhľadom na navrhovaný § 16 ods. 10 tak, aby z neho vyplývalo, že prieskumné konanie u profesionálneho vojaka prijatého podľa § 16 ods. 10 sa bude vykonávať len, ak dôvodom prijatia bolo nesplnenie podmienky zdravotnej spôsobilosti.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
Tento bod nadobúda účinnosť 1. januára 2025, čo sa premietne do článku účinnosti.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť
8.V čl. I sa za 37. bod vkladá nový 38. bod, ktorý znie:
„38. V § 134 ods. 1 písm. m) sa slová „za podmienok podľa § 16 ods. 10“ nahrádzajú slovami „podľa § 16 ods. 10 z dôvodu, že nespĺňal podmienku zdravotnej spôsobilosti“.“.
Reaguje sa na navrhované znenie § 16 ods. 10 a navrhuje sa precizovať ustanovenie tak, aby sa povinnosť každoročného preskúšania z pohybovej výkonnosti nevzťahovalo iba na profesionálneho vojaka, ktorý bol prijatý podľa § 16 ods. 10 z dôvodu, že pri prijatí nespĺňal podmienku zdravotnej spôsobilosti.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
Tento bod nadobúda účinnosť 1. januára 2025, čo sa premietne do článku účinnosti.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť
9.V čl. I, 50. bode, § 235n ods. 6 sa slovo „tetovaní“ nahrádza slovom „tetovania“.
Legislatívno-technická úprava; zosúladenie terminológie s § 60 ods. 1 písm. d), ods. 2, 4, 6 a 7 (čl. I, 21. 24. bod).
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť
IV.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 281/2015 Z. z. o štátnej službe profesionálnych vojakov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (tlač 515) vyjadrených v ich uzneseniach uvedených pod bodom III. tejto správy a v stanoviskách poslancov vyjadrených v rozprave k tomuto návrhu zákona v súlade s § 79 ods. 4 a § 83 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov odporúča
hlasovať o bodoch zo spoločnej správy takto: o bodoch č. 1 9 hlasovať spoločne a tieto schváliť.
Zároveň odporúča Národnej rade Slovenskej republiky predmetný návrh zákona schváliť v znení schválených pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov uvedených v tejto správe.
Gestorský výbor určil spoločného spravodajcu výborov Michala Barteka vystúpiť na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky k uvedenému návrhu zákona v druhom a treťom čítaní, predniesť spoločnú správu výborov a odôvodniť návrh a stanovisko gestorského výboru a predložiť Národnej rade Slovenskej republiky návrhy podľa § 81 ods. 2, § 83 ods. 4, § 84 ods. 2 a § 86 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov. Zároveň určil poslancov Dávida Demečka, Samuela Migaľa, Richarda Glücka, Tibora Gašpara, Mariána Saloňa a Ivana Ševčíka za náhradníkov spravodajcu.
Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 281/2015 Z. z. o štátnej službe profesionálnych vojakov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (tlač 515) v druhom čítaní bola schválená uznesením Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť č. 83 na svojej 36. schôdzi.
V Bratislave 26. novembra 2024
Richard GLÜCK, v.r.
predseda výboru