NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
IX. volebné obdobie
Číslo: KNR – VOB –2207 /2024 - 12
513a
S p o l o č n á s p r á v a
výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 513) - druhé čítanie
_________________________________________________________________________
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť ako gestorský výbor k návrhu zákona podáva Národnej rade Slovenskej republiky v súlade s § 79 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 570 z 23. 10. 2024 pridelila vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 513) - druhé čítanie na prerokovanie týmto výborom:
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky a
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť ako gestorskému.
Výbory prerokovali predmetný návrh zákona v stanovenej lehote.
II.
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí nie členmi výborov, ktorým bol návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko k predmetnému návrhu zákona 75 ods. 2 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov).
III.
Výbory Národnej rady Slovenskej republiky, ktorým bol návrh zákona pridelený, zaujali nasledovné stanoviská:
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj uznesením č. 67 z 21. novembra 2024 odporučil Národnej rade Slovenskej republiky návrh zákona schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky uznesením č. 231 z 21. novembra 2024 odporučil Národnej rade Slovenskej republiky návrh zákona schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť uznesením č. 75 z 25. novembra 2024 odporučil Národnej rade Slovenskej republiky návrh zákona schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi.
Z uznesení výborov Národnej rady Slovenskej republiky vyplývajú tieto pozmeňujúce a doplňujúce návrhy:
K Čl. I
1. V čl. I sa za bod 1 vkladá nový bod 2, ktorý znie:
„2. V § 40 sa odsek 2 dopĺňa písmenom n), ktoré znie:
„n) správcu diaľnice pri zabezpečovaní miesta dopravnej nehody alebo škodovej udalosti alebo pri označovaní prekážky cestnej premávky, ktoré sú na tieto účely určené, vybavené a ktoré sú označené neodnímateľným označením správcu.“.“.
Doterajšie body 2 až 58 sa primerane prečíslujú.
Správcovia diaľnic môžu na základe zákona pri svojej
činnosti v súčasnosti používať len oranžové majáky
(zvláštne výstražné svietidlá oranžovej farby) bez sirény
zvláštneho zvukového znamenia), ktoré sa používajú pri
prácach na ceste, pri ťahaní iného vozidla alebo pri
označovaní prekážky. Tieto zvláštne výstražné znamenia
však nezakladajú právo prednostnej jazdy ani u vodičov
nepožívajú taký rešpekt ako zvláštne výstražné znamenia
vozidiel s právom prednostnej jazdy. V prípade
akejkoľvek udalosti na diaľnici, ktorá znamená vznik
kolóny (pokazené vozidlo, zrážka so zverou, nehoda
a pod.), je nevyhnutne čo najskôr eliminovať negatívny
dopad na plynulosť cestnej premávky. V tomto smere je
činnosť správcov diaľnic nenahraditeľná, preto sa
v záujme ich čo najrýchlejšieho dostavenia sa na miesto
udalosti, následného odstránenia prekážky
a spojazdnenia diaľnice, ako aj s ohľadom na zvýšenie
bezpečnosti samotných zamestnancov správcov,
navrhuje, aby aj vozidlá týchto správcov, ktoré sú
špeciálne vybavené na uvedené účely a ktoré sú
označené príslušnosťou k správcovi neodnímateľným
označením, boli vozidlami s právom prednostnej jazdy.
To umožní, aby pri vymedzených činnostiach mohli
používať typické zvukové znamenie doplnené zvláštnym
výstražným modrým svetlom.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť
2. V čl. I sa za bod 1 vkladá nový bod 2, ktorý znie:
„2. V § 40 ods. 6 v druhej vete sa slovo „ma“ nahrádza slovom „má“, bodka na konci sa nahrádza bodkočiarkou a na konci sa pripájajú tieto slová: „vozidlo s právom prednostnej jazdy skupiny C1, ktorého najväčšia prípustná celková hmotnosť nepresahuje 4 250 kg, smie viesť aj vodič starší ako 21 rokov, ktorý vo vedení vozidla s právom prednostnej jazdy skupiny B najmenej dvojročnú prax.“.
Doterajšie body 2 až 58 sa primerane prečíslujú.
Vo všeobecnosti platí, že viesť vozidlo s právom prednostnej jazdy môže len vodič starší ako 21 rokov, ktorý vo vedení vozidla príslušnej skupiny najmenej dvojročnú prax okrem vozidiel skupiny C1, pri ktorých postačuje ročná prax vo vedení týchto vozidiel. Táto výnimka sa nedávno zaviedla najmä s ohľadom na vozidlá záchrannej zdravotnej služby („sanitky“), ktoré kvôli ich výbave alebo pohonu často presahujú celkovú hmotnosť 3,5 t. Vozidlá skupiny C1 zahŕňajú vozidlá s celkovou hmotnosťou do 7,5 t, pričom na účely záchrannej zdravotnej služby sa spravidla používajú len vozidlá, ktoré hranicu 3,5 t presahujú nepatrne. Striktné trvanie na podmienke dvojročného vedenia vozidiel skupiny C1 pri vedení týchto vozidiel s právom prednostnej jazdy sa preto nejaví ako nevyhnutné, naopak de facto neguje výhody plynúce z nedávnej legislatívnej zmeny, keďže núti vodičov sanitiek čakať rok po získaní vodičského oprávnenia skupiny C1.
Navrhuje sa preto umožniť vedenie vozidiel s právom prednostnej jazdy vozidiel skupiny C1 s celkovou hmotnosťou do 4,25 t aj vodičom, ktorí po získaní vodičského oprávnenia skupiny C1 mali aspoň dvojročnú prax vo vedení vozidiel s právom prednostnej jazdy skupiny B, čiže bez potreby predchádzajúcej praxe vo vedení vozidiel skupiny C1. Vodičské oprávnenie skupiny C1 bude potrebné naďalej.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť
3.V čl. I bod 3 znie:
„3. V § 63 ods. 1 sa slovo „a“ nahrádza čiarkou a za slovo „POLÍCIA“ sa vkladajú slová „a inšpektor práce v služobnej rovnošate pri výkone cestnej kontroly“.
Ide o legislatívnu zmenu, ktorou sa oprávnenie inšpektora práce zastavovať vozidlá presúva z pôvodne navrhovaného odseku 2 do odseku 1 v § 63 zákona o cestnej premávke. Z hľadiska systematiky je to vhodnejšie, keďže práve odsek
1 upravuje zastavovanie vozidiel uniformovaných príslušníkov štátnych orgánov.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť
4.V čl. I bod 12 znie:
„12. V poznámke pod čiarou k odkazu 47a sa citácia „Časť A prílohy I nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2018/956 z 28. júna 2018 o monitorovaní a nahlasovaní emisií CO2 a spotreby paliva nových ťažkých úžitkových vozidiel (Ú. v. L 173, 9. 7. 2018) v platnom znení.“ nahrádza citáciou „Časť A prílohy IV nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/1242 z 20. júna 2019, ktorým sa stanovujú emisné normy CO2 pre nové ťažké úžitkové vozidlá a menia nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 595/2009 a (EÚ) 2018/956 a smernica Rady 96/53/ES (Ú. v. EÚ L 198, 25. 7. 2019) v platnom znení.“.
Ide o uvedenie správneho nariadenia v platnom znení v poznámke pod čiarou: pôvodne navrhované nariadenie (EÚ) 2024/1610 obsahuje len Prílohu I a II, pričom podľa čl. 1 ods. 21 tohto nariadenia, ktorý novelizuje nariadenie (EÚ) 2019/1242, sa text ustanovený v prílohe II k tomuto nariadeniu dopĺňa ako prílohy III, IV, V a VI k nariadeniu (EÚ) 2019/1242, pričom podľa čl. 3 nariadenia (EÚ) 2024/1610 sa odkazy na nariadenie (EÚ) 2018/956 považujú za odkazy na nariadenie (EÚ) 2019/1242 a vykladajú sa v súlade s tabuľkou zhody uvedenou v prílohe VI k nariadeniu (EÚ) 2019/1242, ktorá je včlenená do prílohy II k nariadeniu (EÚ) 2024/1610.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť
5.V čl. I bode 13 § 112 ods. 8 sa na konci pripájajú tieto slová: „v rozsahu podľa § 113 ods. 11 písm. i) a j)“.
Precizuje sa text tak, aby bolo zrejmé, aké konkrétne údaje o vlastníkovi vozidla bude elektronicky zasielať okresný úrad pri vydaní tabuľky so zvláštnym evidenčným číslom obsahujúcim písmeno C. Pôjde len o úplne základné údaje: pri fyzickej osobe meno, priezvisko, dátum narodenia a adresa pobytu, pri právnickej osobe alebo fyzickej osobe
oprávnenej na podnikanie názov, právna forma, adresa sídla a identifikačné číslo.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť
6.V čl. I bod 18 znie:
„18. Poznámka pod čiarou k odkazu 53b znie:
53b) Čl. 13a nariadenia (EÚ) 2019/1242 v platnom znení.
Čl. 7 ods. 2 a 3 nariadenia (EÚ) 2019/631 v platnom znení.“.“.
Legislatívno-technická oprava úplnej citácie na skrátenú citáciu nariadenia (EÚ) 2019/1242, keďže úplná citácia je obsahom poznámky pod čiarou k odkazu 47a.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť
7.V čl. I bode 39 v § 120 ods. 14 sa slová „sa vozidlo považuje za vozidlo po dobe životnosti“ nahrádzajú slovami „staré vozidlo bolo odovzdané na spracovanie spracovateľovi starých vozidiel“.
Ide o úpravu ustanovenia v súlade so smernicou 1999/37/ES a smernicou č. 2000/53/ES použitím pojmov používaných v našom právnom poriadku a definovaných zákonom č. 79/2015 Z. z. o odpadoch.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť
8.V čl. I bode 42 § 123 odsek 5 znie:
„(5) Ak bol uplatnený postup podľa § 116 ods. 17, držiteľ tabuľky s evidenčným číslom je povinný chrániť tabuľky pred stratou alebo odcudzením. O pridelenie tohto evidenčného čísla na iné vozidlo vo svojej držbe môže požiadať držiteľ tabuľky s evidenčným číslom najviac do jedného roka od ponechania si tabuliek s evidenčným číslom podľa § 116 ods. 17; ak toto evidenčné číslo nebude chcieť prideliť inému vozidlu, je povinný tabuľky s evidenčným číslom bezodkladne odovzdať najbližšiemu orgánu Policajného zboru. Tabuľku
s evidenčným číslom si môže jej držiteľ ponechať najdlhšie jeden rok bez toho, aby bolo toto evidenčné číslo pridelené inému jeho vozidlu; po uplynutí tejto lehoty nesmie byť evidenčné číslo pridelené inému vozidlu a ak v rámci tejto lehoty nebola tabuľka pridelená alebo odovzdaná, eviduje sa ako stratená.“.
Precizuje sa súčasné znenie zákona tak, aby bolo jednoznačné, že ponechaná tabuľka s evidenčným číslom sa môže počas jedného roka prideliť len pôvodnému držiteľovi na jeho „nové“ vozidlo, teda že sa nemôže prideliť na vozidlo iného držiteľa, a to ani vtedy, ak bola odovzdaná skôr ako pred uplynutím jedného roka od jej ponechania.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť
9.V čl. I bod 42 § 123 ods. 12 sa slová „za stratenú alebo za odcudzenú tabuľku“ nahrádzajú slovami „namiesto stratenej alebo odcudzenej tabuľky“.
Úprava textu kvôli lepšej zrozumiteľnosti v kontexte celého ustanovenia.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť
10.V čl. I bode 47 § 127 ods. 3 druhej vete sa za slovo „platnosti“ vkladá čiarka a slová „najviac na 30 dní odo dňa jej vydania“ sa nahrádzajú slovami „a to najviac do konca mesiaca nasledujúceho po mesiaci, v ktorom bola tabuľka vydaná“.
Upravuje sa legislatívne vyjadrenie platnosti jednorazových tabuliek s evidenčným číslom obsahujúcim písmeno C. Platnosť týchto jednorazových tabuliek sa bude vyznačovať perforáciou (predierkovaním), avšak ich číselník nebude obsahovať dni, len mesiace a roky, preto je potrebné upraviť maximálnu platnosť na koniec nasledujúceho mesiaca.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť
11.V čl. I bode 47 § 127 ods. 6 písm. c) sa slová „najviac do 30 dní odo dňa jej vydania“ nahrádzajú slovami „a to najviac do konca mesiaca nasledujúceho po mesiaci, v ktorom bola tabuľka vydaná“.
Upravuje sa legislatívne vyjadrenie platnosti jednorazových tabuliek s evidenčným číslom obsahujúcim písmeno M. Platnosť týchto jednorazových tabuliek sa bude vyznačovať perforáciou (predierkovaním), avšak ich číselník nebude obsahovať dni, len mesiace a roky, preto je potrebné upraviť maximálnu platnosť na koniec nasledujúceho mesiaca.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť
12.V čl. I bode 47 § 127 ods. 8 sa bodka na konci nahrádza čiarkou a pripájajú sa tieto slová: „a to najviac do konca mesiaca nasledujúceho po mesiaci, v ktorom bola tabuľka vydaná.“.
Upravuje sa legislatívne vyjadrenie platnosti tabuliek s evidenčným číslom obsahujúcim písmeno V. Platnosť týchto tabuliek sa vyznačuje perforáciou (predierkovaním), avšak ich číselník neobsahuje dni, len mesiace a roky, preto je potrebné upraviť maximálnu platnosť na koniec nasledujúceho mesiaca.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť
13.V čl. I sa za bod 48 vkladá nový bod 49, ktorý znie:
„49. V § 128 ods. 2 sa slová „v odseku 3“ nahrádzajú slovami „v odseku 1“.“.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
Legislatívno-technická úprava v súvislosti s vypustením odsekov 1 a 2 a následným prečíslovaním pôvodných odsekov 3 a 4
v § 128 v čl. I bode 48 návrhu zákona.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť
IV.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 513) vyjadrených v ich uzneseniach uvedených pod bodom III. tejto správy a v stanoviskách poslancov vyjadrených v rozprave k tomuto návrhu zákona v súlade s § 79 ods. 4 a § 83 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov odporúča
hlasovať o bodoch zo spoločnej správy takto: o bodoch č. 1 13 hlasovať spoločne a tieto schváliť.
Zároveň odporúča Národnej rade Slovenskej republiky predmetný návrh zákona schváliť v znení schválených pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov uvedených v tejto správe.
Gestorský výbor určil spoločného spravodajcu výborov Samuela Migaľa vystúpiť na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky k uvedenému návrhu zákona v druhom a treťom čítaní, predniesť spoločnú správu výborov a odôvodniť návrh a stanovisko gestorského výboru a predložiť Národnej rade Slovenskej republiky návrhy podľa § 81 ods. 2, § 83 ods. 4, § 84 ods. 2 a § 86 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov. Zároveň určil poslancov Dávida Demečka, Michala Barteka, Richarda Glücka, Tibora Gašpara, Mariána Saloňa a Ivana Ševčíka za náhradníkov spravodajcu.
Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 513) v druhom čítaní bola schválená uznesením Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť č. 82 na svojej 36. schôdzi.
V Bratislave 26. novembra 2024
Richard GLÜCK, v.r.
predseda výboru