1
DÔVODOVÁ SPRÁVA
A.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 404/2011 Z. z. o pobyte cudzincov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 480/2002 Z. z. o azyle a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“), sa predkladá ako iniciatívny návrh.
Cieľom návrhu zákona je primárne prijatie legislatívnych opatrení na zavedenie elektronizácie procesov evidencie cudzincov (ECU) v rámci pobytovej agendy. Týmto spôsobom sa vytvorí možnosť pre cudzincov využívať elektronické služby vo viacerých životných situáciách, dôsledkom čoho bude zrýchlenie a zjednodušenie komunikácie medzi správnym orgánom a konečným príjemcom elektronickej služby cudzincom, zrýchlenie správneho konania, resp. rozhodovania správnych orgánov vo veci pobytov cudzincov na území Slovenskej republiky, zrýchlenie registrácie pobytov občanov Európskej únie, ako aj zjednodušenie podávania elektronických žiadostí o doklad o pobyte alebo o cudzinecký pas. Zároveň táto zmena prispeje k znižovaniu administratívnej záťaže na strane rozhodujúcich orgánov, ako aj na strane cudzincov a znižovaniu rizika korupcie. V praxi bude elektronizácia procesov ECU spojená s riešením nasledovných životných situácií cudzincov: žiadosť o obnovenie prechodného pobytu, obnovenie modrej karty, udelenie trvalého pobytu na neobmedzený čas, udelenie dlhodobého pobytu, registrácia pobytu občana Európskej únie, žiadosť o vydanie dokladu o pobyte a žiadosť o cudzinecký pas. Zavedenie elektronizácie procesov je zároveň náplňou projektu Ministerstva vnútra Slovenskej republiky pod názvom: „Elektronizácia procesov udeľovania povolení na pobyt“ (kód projektu: projekt_1896), ktorý bol vypracovaný v súvislosti so zabezpečením plnenia výziev definovaných v Komponente 16 schváleného Plánu obnovy a odolnosti Slovenskej republiky.
V čl. I predkladaného návrhu zákona sa v dôsledku elektronizácie procesov evidencie cudzincov zavádza niekoľko zmien v rámci pobytovej agendy, ktoré budú mať dopad na spôsob podávania niektorých druhov žiadostí zo strany cudzincov žijúcich na území Slovenskej republiky.
Súčasťou návrhu novely zákona o pobyte cudzincov je zavedenie vydávania dokladov o pobyte príjemcom dočasného útočiska občanom z Ukrajiny na území Slovenskej republiky v jednotnom formáte podľa Nariadenia Rady (ES) 1030/2002 z 13. júna 2002, ktorým sa stanovuje jednotný formát povolení na pobyt pre štátnych príslušníkov tretích štátov (ďalej len „nariadenie“), t. j. v podobe ID karty. Potreba vydávania takýchto dokladov vychádza z ustanovení predmetného nariadenia, pričom zavedenie vydávania ID karty príjemcom dočasného útočiska vyžaduje dlhšiu dobu aj Európska Komisia (aj keď v predchádzajúcom období dočasne akceptovala vydávanie „Potvrdenie o udelení/predĺžení tolerovaného pobytu na území Slovenskej republiky“ v papierovej forme, ktoré však nespĺňa požiadavky stanovené uvedeným nariadením). Zavedenie požadovaného jednotného formátu dokladu o pobyte zabezpečuje vysokú úroveň bezpečnosti dokumentov, uľahčuje kontrolu a validáciu povolení vo všetkých členských štátoch a uľahčuje právo držiteľa voľne sa pohybovať na území členských štátov a v rámci schengenského priestoru.
2
Návrh zákona rieši aj drobnú úpravu aplikačnej praxe v prípade overovania pozvaní pozývateľov, ktorí právnickými osobami, a to tak, aby k žiadosti o overenie pozvania predkladali ako doklad preukazujúci finančné zabezpečenie pobytu potvrdenie o zostatku na účte vedenom v banke, pobočke zahraničnej banky alebo zahraničnej banke namiesto výpisu z účtu za posledné tri mesiace. Aplikačná prax ukazuje, že v prípade veľkých obchodných spoločností, ktoré pozývajú na územie Slovenskej republiky štátneho príslušníka tretej krajiny za účelom podnikateľských aktivít, je preukázanie trojmesačného výpisu z účtu (vo väčšine prípadov v rozsahu niekoľko stoviek strán) nadmernou administratívnou záťažou pre správne orgány, ktoré uvedené doklady kontrolujú.
V čl. II predkladaného návrhu zákona sa v nadväznosti na vydávanie dokladov o pobyte príjemcom dočasného útočiska občanom z Ukrajiny vo forme ID karty upravujú príslušné ustanovenia zákona č. 480/2002 Z. z. o azyle a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Návrh zákona predpokladá pozitívny a zároveň negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy. Pozitívny vplyv bol identifikovaný v prípade zavedenia vydávania dokladov o pobyte príjemcom dočasného útočiska občanom z Ukrajiny na území Slovenskej republiky v podobe ID karty, nakoľko tento proces bude spojený s výberom príslušného správneho poplatku za každý vydaný doklad. Negatívny vplyv na rozpočet bol identifikovaný v prípade elektronizácie procesov evidencie cudzincov, nakoľko (vychádzajúc z ustanovenia § 6 ods. 2 zákona č. 145/1995 Z. z. Zákon Národnej rady Slovenskej republiky o správnych poplatkoch ) v prípade využívania elektronických služieb cudzincami bude dochádzať k znižovaniu správnych poplatkov za vybavovanie ich žiadostí o 50% z poplatku určeného podľa sadzobníka (najviac však o 50 EUR).
Návrh zákona bude mať pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie, a to v súvislosti s elektronizáciou procesov evidencie cudzincov (ECU) v rámci pobytovej agendy. Elektronizáciou dochádza k urýchleniu/zjednodušeniu procesu vybavovania žiadostí cudzincov – podnikateľov o pobyt, príp. žiadostí o vydanie dokladu o pobyte.
Návrh zákona bude mať pozitívny dopad na služby verejnej správy pre občana, ako aj na procesy služieb vo verejnej správe. V prípade elektronizácie procesov ECU pôjde o zefektívnenie komunikácie medzi správnym orgánom konajúcim vo veciach pobytu a cudzincom, ktorý žiada o službu, zníženie administratívnej záťaže na strane správneho orgánu ako aj cudzincov, a zároveň znižovanie rizika korupcie. Pozitívny vplyv bol identifikovaný aj v prípade vydávania dokladov o pobyte príjemcom dočasného útočiska občanom z Ukrajiny v podobe ID karty, čím dôjde k zosúladeniu praxe v Slovenskej republike s európskou legislatívou, a najmä k uľahčeniu využívania práva držiteľa ID karty voľne sa pohybovať na území členských štátov a v rámci schengenského priestoru. Taktiež v prípade predkladania potvrdenia o zostatku na účte vedenom v banke v prípade pozývateľov, ktorí právnickými osobami, dôjde k zníženiu administratívnej záťaže policajných útvarov konajúcich vo veci overovania pozvaní cudzincov.
Návrh zákona bude mať pozitívny dopad na informatizáciu spoločnosti v súvislosti s elektronizáciou procesov evidencie cudzincov.
Návrh zákona predpokladá pozitívne sociálne vplyvy v prípade elektronizácie procesov evidencie cudzincov, nakoľko pôjde o finančnú úsporu cudzincov, resp. ich domácností, keďže elektronické podávanie žiadostí je spojené s nižšími správnymi poplatkami ako osobné podávanie žiadostí. Návrh novely zákona predpokladá zároveň
3
negatívne sociálne vplyvy na občana (resp. jeho domácnosť) v prípade vydávania dokladu o pobyte príjemcom dočasného útočiska vo forme ID karty a jeho doručením na adresu na území Slovenskej republiky, nakoľko táto služba je spojená so zaplatením príslušného správneho poplatku.
Návrh zákona nebude mať žiadny vplyv na životné prostredie ani na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
Účinnosť návrhu zákona sa navrhuje s prihliadnutím na dĺžku legislatívneho procesu a potrebnú legisvakanciu.
Návrh zákona nie je predmetom vnútrokomunitárneho pripomienkového konania.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a nálezmi ústavného súdu, s inými zákonmi a medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, a s právom Európskej únie.
4
Doložka vybraných vplyvov
1.Základné údaje
Názov materiálu
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 404/2011 Z. z. o pobyte cudzincov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 480/2002 Z. z. o azyle a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Vláda Slovenskej republiky
Materiál nelegislatívnej povahy
Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia/ implementácia práva EÚ
V prípade transpozície/implementácie uveďte zoznam transponovaných/implementovaných predpisov:
- Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2017/1954 z 25. októbra 2017, ktorým sa mení nariadenie Rady (ES) č. 1030/2002, ktorým sa stanovuje jednotný formát povolení na pobyt pre štátnych príslušníkov tretích štátov
Termín začiatku a ukončenia PPK
Bez PPK
Predpokladaný termín predloženia na pripomienkové konanie
Bez MPK
Predpokladaný termín začiatku a ukončenia ZP**
Predpokladaný termín predloženia na rokovanie vlády SR*
November 2024
2.Definovanie problému
Uveďte základné problémy, ktoré dôvodom vypracovania predkladaného materiálu (dôvody majú presne poukázať na problém, ktorý existuje a je nutné ho predloženým materiálom riešiť).
1. Primárnym dôvodom na vypracovanie návrhu novely zákona č. 404/2011 Z. z. o pobyte cudzincov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o pobyte cudzincov“) je potreba prijatia legislatívnych opatrení v súvislosti so zavedením elektronizácie procesov evidencie cudzincov (ECU) v rámci pobytovej agendy, elektronizácia žiadostí o vydanie dokladu a ďalšie elektronické služby určené pre cudzincov na území Slovenskej republiky. V súčasnosti sa vybavovanie týchto životných situácií:
žiadosť o obnovenie prechodného pobytu, obnovenie modrej karty, udelenie trvalého pobytu na neobmedzený čas, udelenie dlhodobého pobytu, registráciu pobytu občana Európskej únie a žiadosť o cudzinecký pas,
vykonáva priamo na oddeleniach cudzineckej polície Policajného zboru, čo si vyžaduje osobnú prítomnosť cudzinca, a teda osobnú návštevu týchto oddelení. Táto forma vybavovania so sebou prináša navyšovanie administratívy, v niektorých prípadoch opakované návštevy cudzincov na oddeleniach cudzineckej polície Policajného zboru, ako aj zvýšené riziko korupcie.
2. Súčasťou návrhu novely zákona o pobyte cudzincov je zavedenie možnosti vydávania dokladov o pobyte príjemcom dočasného útočiska občanom z Ukrajiny na území Slovenskej republiky vo formáte podľa Nariadenia Rady (ES) 1030/2002 z 13. júna 2002, ktorým sa stanovuje jednotný formát povolení na pobyt pre štátnych príslušníkov tretích štátov (ďalej len „nariadenie 1030/2002“), t. j. v podobe ID karty. V súčasnosti sa príjemcom dočasného útočiska vydáva len „Potvrdenie o udelení/predĺžení tolerovaného pobytu na území
5
Slovenskej republiky“ v papierovej forme, ktoré však nespĺňa požiadavky stanovené uvedeným nariadením.
3. Súčasťou návrhu novely zákona o pobyte cudzincov je aj úprava aplikačnej praxe v prípade overovania pozvaní pozývateľov, ktorí právnickými osobami, a to tak, aby k žiadosti o overenie pozvania predkladali ako doklad preukazujúci finančné zabezpečenie pobytu potvrdenie o zostatku na účte vedenom v banke, pobočke zahraničnej banky alebo zahraničnej banke namiesto výpisu z účtu za posledné tri mesiace. Aplikačná prax ukazuje, že v prípade veľkých obchodných spoločností, ktoré pozývajú na územie Slovenskej republiky štátneho príslušníka tretej krajiny za účelom podnikateľských aktivít, je preukázanie trojmesačného výpisu z účtu (vo väčšine prípadov v rozsahu niekoľko stoviek strán) nadmernou administratívnou záťažou.
3.Ciele a výsledný stav
Uveďte hlavné ciele predkladaného materiálu (aký výsledný stav má byť prijatím materiálu dosiahnutý, pričom dosiahnutý stav musí byť odlišný od stavu popísaného v bode 2. Definovanie problému).
Cieľom návrhu novely zákona v čl. I je:
1. Zavedenie elektronizácie procesov evidencie cudzincov (ECU) v rámci pobytovej agendy, elektronizácia žiadostí o vydanie dokladu a ďalšie elektronické služby určené pre cudzincov na území Slovenskej republiky. Elektronizáciou procesov by sa urýchlilo a zjednodušilo vybavovanie týchto životných situácií cudzincov: žiadosť o obnovenie prechodného pobytu, obnovenie modrej karty, udelenie trvalého pobytu na neobmedzený čas, udelenie dlhodobého pobytu, registráciu pobytu občana Európskej únie a žiadosť o cudzinecký pas. Zároveň by sa znížil počet návštev cudzincov na oddeleniach cudzineckej polície Policajného zboru, zníženie administratívnej záťaže pracovníkov oddelení cudzineckej polície Policajného zboru, ako aj zníženie rizika korupcie. V niektorých prípadoch prispeje tiež k urýchleniu prístupu cudzincov na trh práce.
2. Zavedenie možnosti vydávania dokladov o pobyte príjemcom dočasného útočiska občanom z Ukrajiny na území Slovenskej republiky v jednotnom formáte podľa nariadenia 1030/2002, t. j. v podobe ID karty.
Jednotný formát slúži niekoľkým účelom: 1) zabezpečuje vysokú úroveň bezpečnosti dokumentov; 2) uľahčuje kontrolu a validáciu povolení vo všetkých členských štátoch; a 3) uľahčuje právo držiteľa voľne sa pohybovať na území členských štátov a v rámci schengenského priestoru. Novelou zákona sa zabezpečí vydávanie dokladov o pobyte príjemcom dočasného útočiska v súlade s požiadavkami Európskej Komisie a s európskou legislatívou.
3. Úpravou aplikačnej praxe v prípade pozývateľov, ktorí právnickými osobami a ktorí k žiadosti o overenie pozvania predkladajú ako doklad preukazujúci finančné zabezpečenie pobytu potvrdenie o zostatku na účte vedenom v banke, pobočke zahraničnej banky alebo zahraničnej banke výpis z účtu za posledné tri mesiace, sa dosiahne zjednodušenie administratívy. Predkladaním potvrdenia o zostatku na účte vedenom v banke, pobočke zahraničnej banky alebo zahraničnej banke sa prispeje k zníženiu nadmernej administratívnej záťaže na strane pozývateľov, ako aj príslušných orgánov, kontrolujúcich tieto doklady.
Cieľom návrhu novely zákona v čl. II je:
Úprava príslušných ustanovení zákona č. 480/2002 Z. z. o azyle a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov v nadväznosti na vydávanie dokladov o pobyte príjemcom dočasného útočiska občanom z Ukrajiny vo forme ID karty.
4.Dotknuté subjekty
Uveďte subjekty, ktorých sa zmeny predkladaného materiálu dotknú priamo aj nepriamo:
1.Priamo dotknutým subjektom fyzické osoby cudzinci: vybrané skupiny štátnych príslušníkov tretích krajín a občania Únie;
2.Priamo dotknutým subjektom je verejná správa Ministerstvo vnútra SR (príslušné policajné útvary v pôsobnosti úradu hraničnej a cudzineckej polície Prezídia PZ a Migračný úrad MV SR);
6
5.Alternatívne riešenia
Aké alternatívne riešenia vedúce k stanovenému cieľu boli identifikované a posudzované pre riešenie definovaného problému?
V rámci čl. I a II návrhu novely zákona neboli alternatívne riešenia identifikované ani posudzované.
Čo sa týka elektronizácie procesov ECU, dôvodom je skutočnosť, že elektronizáciu procesov ECU nie je možné v súčasnosti zrealizovať iným spôsobom. Jej zavedením sa prispeje k znižovaniu administratívnej záťaže na strane štátnych orgánov, ako aj na strane cudzincov, zrýchlia sa procesy v rámci vybavovania rôznych životných situácií a zároveň sa prispeje k zníženiu rizika korupcie.
Čo sa týka zavedenia vydávania dokladov o pobyte pre príjemcov dočasného útočiska v jednotnom formáte podľa nariadenia 1030/2002, navrhovaný spôsob vydávania týchto dokladov nie je možné nahradiť inou formou, nakoľko ide o požiadavky vyplývajúce z európskej legislatívy.
Čo sa týka úpravy aplikačnej praxe v prípade pozývateľov právnických osôb predkladať ako doklad preukazujúci finančné zabezpečenie pobytu potvrdenie o zostatku na účte vedenom v banke, pobočke zahraničnej banky alebo zahraničnej banke namiesto výpisu z účtu za posledné tri mesiace, nie je možné zrealizovať navrhovaný postup iným spôsobom.
Nulový variant - uveďte dôsledky, ku ktorým by došlo v prípade nevykonania úprav v predkladanom materiáli a alternatívne riešenia/spôsoby dosiahnutia cieľov uvedených v bode 3.
K čl. I a II návrhu novely zákona:
V prípade nezavedenia elektronizácie procesov ECU by došlo k nesplneniu cieľa vyplývajúceho z Plánu obnovy a odolnosti Slovenskej republiky, kde v Komponente 16 bola stanovená úloha elektronizácie a na je základe bol vypracovaný projekt s celkovým rozpočtom 4 734 348 EUR s DPH a s časovým harmonogramom pre nasadenie informačného systému s možnosťou napojenia relevantných inštitúcií do konca roku 2024. V prípade nesplnenia tejto úlohy vzniká riziko straty finančných prostriedkov minimálne v hodnote 3 milióny EUR, určených v projekte na vývoj aplikácií, a zároveň prípadné nedodržanie míľnika Plánu obnovy a odolnosti Slovenskej republiky môže viesť k udeleniu pokuty vo výške cca 30 miliónov EUR. Uvedené riziká je možné hodnotiť ako hrozbu značnej hospodárskej škody štátu.
V prípade neprijatia príslušnej legislatívy a nevydávania dokladov o pobyte príjemcom dočasného útočiska v jednotnom formáte podľa nariadenia 1030/2002 dochádza k porušovaniu pravidiel európskej legislatívy, konkrétne nariadenia 1030/2002, dôsledkom čoho je najmä obmedzovanie práva príjemcov dočasného útočiska voľne sa pohybovať na území členských štátov a v rámci schengenského priestoru; taktiež v súčasnosti vydávaný „doklad o pobyte“ v papierovej podobe má nízku úroveň bezpečnosti a môže byť ľahko zneužitý.
V prípade neprijatia legislatívnych zmien v oblasti aplikačnej praxe nebude možné prispieť k zlepšeniu a zjednodušeniu doterajších postupov, k zníženiu administratívnej záťaže a k odbúraniu byrokracie.
6.Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
Áno
Nie
Ak áno, uveďte ktoré oblasti budú nimi upravené, resp. ktorých vykonávacích predpisov sa zmena dotkne:
7.Transpozícia/implementácia práva EÚ
Uveďte, či v predkladanom návrhu právneho predpisu dochádza ku goldplatingu podľa tabuľky zhody, resp. či ku goldplatingu dochádza pri implementácii práva EÚ.
Áno Nie
Ak áno, uveďte, ktorých vplyvov podľa bodu 9 sa goldplating týka:
7
8.Preskúmanie účelnosti
Uveďte termín, kedy by malo dôjsť k preskúmaniu účinnosti a účelnosti predkladaného materiálu.
Uveďte kritériá, na základe ktorých bude preskúmanie vykonané.
Preskúmanie účelnosti navrhovaného zákona bude vykonané po troch rokoch od nadobudnutia účinnosti zákona a na základe kritérií stanovených pri tvorbe návrhu právneho predpisu.
Ide o kritéria ako napr. počet elektronických žiadostí o obnovenie prechodného obnovenie pobytu, o obnovenie modrej karty, o udelenie trvalého pobytu na neobmedzený čas, o udelenie dlhodobého pobytu, o registráciu pobytu občana Európskej únie a elektronických žiadostí o cudzinecký pas.
V prípade príjemcov dočasného útočiska pôjde o počet vydaných dokladov o pobyte vo formáte ID karty.
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** vyplniť iba v prípade, ak sa záverečné posúdenie vybraných vplyvov uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. jednotnej metodiky.
*** posudzovanie sa týka len zmien v I. a II. pilieri univerzálneho systému dôchodkového zabezpečenia s identifikovaným dopadom od 0,1 % HDP (vrátane) na dlhodobom horizonte.
9.Vybrané vplyvy materiálu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho
vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
v tom vplyvy na rozpočty obcí a vyšších územných celkov
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
Vplyv na dlhodobú udržateľnosť verejných financií v prípade vybraných opatrení ***
Áno
Nie
Vplyvy na limit verejných výdavkov
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho vplyvy na MSP
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Mechanizmus znižovania byrokracie
a nákladov sa uplatňuje:
Áno
Nie
Sociálne vplyvy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
8
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Materiál je posudzovaný podľa zákona č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
Áno
Nie
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho
vplyvy služieb verejnej správy na občana
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
10.Poznámky
V prípade potreby uveďte doplňujúce informácie k identifikovaným vplyvom a ich analýzam.
Návrh novely zákona predpokladá pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy v súvislosti s vydávaním dokladu o pobyte príjemcom dočasného útočiska vo forme ID karty a jeho doručením na adresu na území Slovenskej republiky. Štandardný správny poplatok za vydanie tohto dokladu do 30 dní je podľa zákona č. 145/1995 Z. z. Zákon Národnej rady Slovenskej republiky o správnych poplatkoch 10 EUR/osoba; v prípade vydania dokladu do 2 pracovných dní 39 EUR/osoba.
Návrh novely zákona zároveň predpokladá negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy v súvislosti s elektronizáciou procesov ECU, a to na základe § 6 ods. 2 zákona č. 145/1995 Z. z. Zákon Národnej rady Slovenskej republiky o správnych poplatkoch, kedy v prípade využívania elektronických služieb cudzincami bude dochádzať k znižovaniu správnych poplatkov za vybavovanie ich žiadostí o 50% z poplatku určeného podľa sadzobníka (najviac však o 50 eur).
6 ods. 2: „Ak sa úkony a konania vykonávajú na základe návrhu podaného elektronickými prostriedkami alebo prostredníctvom poštového podniku vykonávajúceho činnosť osvedčujúcej osoby5) (ďalej len „osvedčujúca osoba“) a ak tento zákon pri jednotlivých položkách sadzobníka neustanovuje inak, sadzba poplatku je 50 % z poplatku určeného podľa sadzobníka; v týchto prípadoch sa však poplatok znižuje najviac o 50 eur. Ak súčasťou návrhu prílohy, uplatní sa znížená sadzba poplatkov podľa prvej vety len vtedy, ak tieto prílohy v elektronickej podobe.“).
Návrh novely zákona predpokladá pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie, a to v súvislosti s elektronizáciou procesov evidencie cudzincov (ECU) v rámci pobytovej agendy. Elektronizáciou dochádza k urýchleniu/zjednodušeniu vybavovania žiadostí cudzincov - podnikateľov o pobyt, príp. žiadostí o vydanie dokladu o pobyte.
Návrh novely zákona predpokladá pozitívne sociálne vplyvy v prípade elektronizácie procesov evidencie cudzincov, nakoľko pôjde o finančnú úsporu cudzincov, resp. ich domácností, keďže elektronické podávanie žiadostí je spojené s nižšími správnymi poplatkami ako osobné podávanie žiadostí. Návrh novely zákona predpokladá zároveň negatívne sociálne vplyvy v prípade vydávania dokladu o pobyte príjemcom dočasného útočiska vo forme ID karty a jeho doručením na adresu na území Slovenskej republiky, nakoľko táto služba je spojená so zaplatením príslušného správneho poplatku.
9
V rámci verejnej správy sa predpokladá pozitívny vplyv na služby verejnej správy pre občana. Zároveň sa predpokladá aj pozitívny vplyv na procesy služieb vo verejnej správe.
V prípade elektronizácie procesov evidencie cudzincov (ECU) v rámci pobytovej agendy, elektronizácie žiadostí o vydanie dokladu o pobyte a ďalších elektronických služieb určených pre cudzincov na území Slovenskej republiky je pozitívnym vplyvom najmä urýchlenie a zjednodušenie vybavovania vybraných životných situácií cudzincov. Zároveň dochádza k časovej úspore znížením počtu návštev cudzincov na oddeleniach cudzineckej polície Policajného zboru, k zníženiu administratívnej záťaže pracovníkov oddelení cudzineckej polície Policajného zboru, ako aj k zníženiu rizika korupcie.
V súvislosti s vydávaním dokladu o pobyte príjemcom dočasného útočiska občanom z Ukrajiny vo forme ID karty a jeho doručením na adresu na území Slovenskej republiky sa prispieva k znižovaniu nadmernej administratívnej záťaže na strane správnych orgánov, ako aj príjemcov dočasného útočiska, nakoľko zasielaním dokladov na adresu sa ušetrí čas a osobná návšteva cudzincov na oddeleniach cudzineckej polície PZ.
Predkladaním potvrdenia o zostatku na účte vedenom v banke, pobočke zahraničnej banky alebo zahraničnej banke namiesto výpisu z účtu pozývateľov - právnických osôb za posledné tri mesiace sa prispeje k zníženiu nadmernej administratívnej záťaže na strane policajných útavrov, kontrolujúcich doklady o finančnom zabezpečení pobytu pozývaných osôb.
Návrh novely zákona nepredpokladá vplyvy na životné prostredie.
Návrh novely zákona predpokladá pozitívne vplyvy na informatizáciu spoločnosti v dôsledku zavedenia elektronizácie procesov evidencie cudzincov vybavovanie niektorých životných situácií elektronickým spôsobom namiesto osobného vybavovania na oddeleniach cudzineckej polície.
Návrh novely zákona nepredpokladá vplyvy na manželstvo a rodinu.
Ak predkladaný materiál marginálny (zanedbateľný) vplyv na niektorú zo sledovaných oblastí v bode 9 a z tohto dôvodu je tento vplyv označený ako žiadny vplyv, uveďte skutočnosti vysvetľujúce, prečo je tento vplyv marginálny (zanedbateľný).
Nie.
Informácie v tejto časti slúžia na zhrnutie vplyvov alebo aj na vyjadrenie sa k marginálnym vplyvom a nie ako náhrada za vypracovanie príslušných analýz vybraných vplyvov.
V prípade, že je materiál posudzovaný podľa zákona č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších prepisov, uveďte internetový odkaz na tento proces.
11.Kontakt na spracovateľa
Uveďte údaje na kontaktnú osobu, ktorú je možné kontaktovať v súvislosti s posúdením vybraných vplyvov.
Ministerstvo vnútra SR
Prezídium Policajného zboru
Úrad hraničnej a cudzineckej polície
plk. Mgr. Marianna Petríková
tel.: 09610 50720
pplk. JUDr. Dominik Oslanec
tel.: 09610 50721
Ministerstvo vnútra SR
Migračný úrad
Mgr. Ján Kušnárik
tel: 02/48254102
10
12.Zdroje
Uveďte zdroje (štatistiky, prieskumy, spoluprácu s odborníkmi a iné), z ktorých ste pri príprave materiálu a vypracovávaní doložky, analýz vplyvov vychádzali. V prípade nedostupnosti potrebných dát pre spracovanie relevantných analýz vybraných vplyvov, uveďte danú skutočnosť.
Informačné systémy Ministerstva vnútra SR.
Štatistické údaje získané z informačných systémov Ministerstva vnútra SR.
13.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov z PPK č. ..........
(v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 8.1 Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
II. Pripomienky a návrhy zmien: Komisia uplatňuje k materiálu nasledovné pripomienky a odporúčania:
Podľa bodu 2.5. písm. a) Jednotnej metodiky na posudzovanie vybraných vplyvov sa postup podľa bodov 5., 8. a 9. jednotnej metodiky neuplatňuje na návrh zákona, ktorý má byť predmetom skráteného legislatívneho konania.
14.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov zo záverečného posúdenia č. .......... (v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1/A
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2025
2026
2027
2028
Príjmy verejnej správy celkom
29151
-1192819
-1246919
-1246919
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť
1276070 (VPS)
54100
(VPS)
0
0
-1246919
-1246919
-1246919
-1246919
z toho:
- vplyv na ŠR
29151
-1192819
-1246919
-1246919
Rozpočtové prostriedky
29151
-1192819
0
0
EÚ zdroje
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
11
Výdavky verejnej správy celkom
0
0
0
0
v tom: za každý subjekt verejnej správy / program zvlášť
0
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
Rozpočtové prostriedky
0
0
0
0
EÚ zdroje
0
0
0
0
spolufinancovanie
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
z toho vplyv nových úloh v zmysle ods. 2 Čl. 6 ústavného zákona č. 493/2011 Z. z.
o rozpočtovej zodpovednosti
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
z toho vplyv nových úloh v zmysle ods. 2 Čl. 6 ústavného zákona č. 493/2011 Z. z.
o rozpočtovej zodpovednosti
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na počet zamestnancov
0
0
0
0
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na mzdové výdavky
0
0
0
0
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Financovanie zabezpečené v rozpočte
0
0
0
0
v tom: za každý subjekt verejnej správy / program zvlášť
0
0
0
0
Iné ako rozpočtové zdroje
0
0
0
0
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
29151
-1192819
-1246919
-1246919
Tabuľka č. 1/B
r
r + 1
r + 2
r + 3
Vplyvy na limit verejných výdavkov verejnej správy celkom (v metodike ESA 2010)
0
0
0
0
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť / program zvlášť
0
0
0
0
z toho:
vplyv na limit verejných výdavkov ŠR
0
0
0
0
vplyv na limit verejných výdavkov ostatných subjekty verejnej správy
0
0
0
0
vplyv na limit verejných výdavkov ďalších súčastí rozpočtu verejnej správy
0
0
0
0
12
2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
Predpokladajú sa len nové príjmy do verejného rozpočtu v prípade vydávania dokladov o pobyte príjemcom dočasného útočiska – občanom z Ukrajiny vo forme ID karty, čo je spojené s výberom správneho poplatku za každú podanú žiadosť o vydanie dokladu.
V r. 2026 sa predpokladá, že príjem do rozpočtu súvisiaci s vydávanie ID kariet príjemcom dočasného útočiska - občanom z Ukrajiny bude nahradený príjmom (správne poplatky) v súvislosti s ich prechodom na národné povolenia na pobyt. V súčasnosti však nie je možné vyčísliť tento príjem, nakoľko ide len o predpoklady. Avšak v budúcnosti bude táto situácia riešená novelou zákona o pobyte cudzincov, v rámci ktorej budú vyčíslené prípadné vplyvy na rozpočet.
Predpokladané zníženie príjmov do verejného rozpočtu súvisí s elektronizáciou procesov evidencie cudzincov. Tieto procesy sú spojené so zaplatením správneho poplatku zo strany cudzincov, ktorí budú využívať elektronické služby na vybavenie niektorých životných situácií v spojitosti s ich pobytom na území Slovenskej republiky. Zavedenie elektronických služieb nadväzuje na § 6 ods. 2 zákona č. 145/1995 Z. z. Zákon Národnej rady Slovenskej republiky o správnych poplatkoch znamenať zníženie príjmu do rozpočtu verejnej správy.
2.2. Popis a charakteristika návrhu
2.2.1. Popis návrhu:
Akú problematiku návrh rieši? Kto bude návrh implementovať? Kde sa budú služby poskytovať?
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 404/2011 Z. z. o pobyte cudzincov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení zákona č. 480/2002 Z. z. o azyle a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) rieši zavedenie elektronizácie procesov evidencie cudzincov do praxe. Tieto úkony spojené so zaplatením správneho poplatku zo strany cudzincov, ktorí budú využívať elektronické služby na vybavenie niektorých životných situácií v spojitosti s ich pobytom na území Slovenskej republiky. Keďže pôjde o elektronické služby, bude toto s odkazom na § 6 ods. 2 zákona č. 145/1995 Z. z. Zákon Národnej rady Slovenskej republiky o správnych poplatkoch znamenať zníženie príjmu do rozpočtu verejnej správy.
Súčasťou návrhu zákona je aj zavedenie možnosti vydávania dokladu o pobyte v podobe ID karty príjemcom dočasného útočiska občanom z Ukrajiny a jeho doručenie na zadanú adresu. Tieto úkony spojené so zaplatením správneho poplatku zo strany príjemcov dočasného útočiska, čo bude znamenať príjem do rozpočtu verejnej správy.
Návrh zákona budú implementovať príslušné útvary v pôsobnosti úradu hraničnej a cudzineckej polície Prezídia PZ.
Služby sa budú poskytovať na území Slovenskej republiky.
.......................................................................................................................................................
13
2.2.2. Charakteristika návrhu:
x zmena sadzby
zmena v nároku
x nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
kombinovaný návrh
x iné
2.2.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Jasne popíšte, v prípade potreby použite nižšie uvedenú tabuľku. Uveďte aj odhady základov daní a/alebo poplatkov, ak sa ich táto zmena týka.
Tabuľka č. 2
Odhadované objemy
Objem aktivít
r
r + 1
r + 2
r + 3
Indikátor ABC
Indikátor KLM
Indikátor XYZ
2.2.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Uveďte najdôležitejšie výpočty, ktoré boli použité na stanovenie vplyvov na príjmy a výdavky, ako aj predpoklady, z ktorých ste vychádzali. Predkladateľ by mal jasne odlíšiť podklady od kapitol a organizácií, aby bolo jasne vidieť základ použitý na výpočty.
1. Elektronizácia procesov evidencie cudzincov
Elektronizácia procesov ECU bude spojená so znížením príjmov do rozpočtu verejnej správy, a to v súvislosti s aplikáciou ustanovenia § 6 ods. 2 zákona č. 145/1995 Z. z. Zákon Národnej rady Slovenskej republiky o správnych poplatkoch ), kedy v prípade využívania elektronických služieb cudzincami bude dochádzať k znižovaniu správnych poplatkov za vybavovanie ich žiadostí o 50% z poplatku určeného podľa sadzobníka (najviac však o 50 eur). Pri výpočtoch vplyvu na rozpočet sme vychádzali zo štatistických údajov získaných z informačných systémov MV SR.
Výpočty sme rozdelili na jednotlivé životné situácie cudzincov nasledovne.
1. obnovenie prechodného pobytu (PP) na účel:
1.podnikania alebo podľa § 30 ods. 1 písm. a) zákona č. 404/2011 Z. z. ...200 €
V prípade podania elektronickej žiadosti: 200 €50 € = 150 €
Počet cudzincov s prechodným pobytom na účel podnikania k 30.9.2024: 46 299
Pri predpoklade, že všetky PP na účel podnikania budú obnovené na základe elektronickej žiadosti v rozpätí rokov 2025 až 2028, bude výška vybraných správnych poplatkov:
14
46 299 x 200 = 9 259 800 (výška poplatkov v prípade, ak by všetci cudzinci s PP na podnikanie podali žiadosť o obnovenie osobne)
46 299 x 50 = 2 314 950 (rozdiel, o ktorý by boli znížené poplatky pri elektronickej žiadosti)
9 259 800 2 314 950 = 6 944 850 (výška poplatkov, ktoré by boli vybrané v prípade, ak by všetci cudzinci s PP na podnikanie v niektorom z nasledujúcich 4 rokov podali elektronickú žiadosť o obnovenie)
Tento celkový výpočet sme rozdelili do 4 rokov, nakoľko nie je možné určiť, koľko cudzincov s PP na podnikanie si obnoví pobyt v ktorom roku z nasledujúcich 4 rokov. Taktiež nevieme predpokladať, koľko z týchto cudzincov prejde na iný druh pobytu, resp. koľkí si vôbec neobnovia pobyt.
Na základe uvedeného predpokladáme, že v rokoch 2025 2028 bude príjem do rozpočtu znížený celkovo o 2 314 950 €. Túto sumu sme rozdelili rovnakým pomerom na 4 roky:
2 314 950 € : 4 = 578 737,50 € / ročne – suma o ktorú bude znížený príjem do rozpočtu
2.zamestnania alebo podľa § 30 ods. 1 písm. b) zákona č. 404/2011 Z. z. ...140€
V prípade podania elektronickej žiadosti: 140 €50 € = 90 €
Počet cudzincov s prechodným pobytom na účel zamestnania k 30.9.2024: 27 812
Pri predpoklade, že všetky PP na účel zamestnania budú obnovené na základe elektronickej žiadosti v rozpätí rokov 2025 až 2028, bude výška vybraných správnych poplatkov:
27 812 x 140 = 3 893 680 (výška poplatkov v prípade, ak by všetci cudzinci s PP na zamestnanie podali žiadosť o obnovenie osobne)
27 812 x 50 = 1 390 600 (rozdiel, o ktorý by boli znížené poplatky pri elektronickej žiadosti)
3 893 680 1 390 600 = 2 503 080 (výška poplatkov, ktoré by boli vybrané v prípade, ak by všetci cudzinci s PP na zamestnanie v niektorom z nasledujúcich 4 rokov podali elektronickú žiadosť o obnovenie)
Tento celkový výpočet sme rozdelili do 4 rokov, nakoľko nie je možné určiť, koľko cudzincov s PP na zamestnanie si obnoví pobyt v ktorom roku z nasledujúcich 4 rokov. Taktiež nevieme predpokladať, koľko z týchto cudzincov prejde na iný druh pobytu, resp. vôbec si neobnoví pobyt.
Na základe uvedeného predpokladáme, že v rokoch 2025 2028 bude príjem do rozpočtu znížený celkovo o 1 390 600 €. Túto sumu sme rozdelili rovnakým pomerom na 4 roky:
1 390 600 € : 4 = 347 650 € / ročne – suma o ktorú bude znížený príjem do rozpočtu
3.osobitnej činnosti podľa § 25 ods. 1 písm. a), b), c), d), g), h) alebo písm. i) zákona č.
404/2011 Z. z. alebo podľa § 30 ods. 1 písm. d) zákona č. 404/2011 Z. z. ...50 €
V prípade podania elektronickej žiadosti: 50 € – 25 € = 25 €
Počet cudzincov s prechodným pobytom na účel osobitnej činnosti k 30.9.2024: 643
Pri predpoklade, že všetky PP na účel osobitnej činnosti budú obnovené na základe elektronickej žiadosti v rozpätí rokov 2025 2028, bude výška vybraných správnych poplatkov:
15
643 x 50 = 32 150 (výška poplatkov v prípade, ak by všetci cudzinci s PP na účel osobitnej činnosti podali žiadosť o obnovenie osobne)
643 x 25 € = 16 075 € (rozdiel, o ktorý by boli znížené poplatky pri elektronickej žiadosti)
32 150 16 075 = 16 075 (výška poplatkov, ktoré by boli vybrané v prípade, ak by všetci cudzinci s PP na účel osobitnej činnosti v niektorom z nasledujúcich 4 rokov podali elektronickú žiadosť o obnovenie)
Tento celkový výpočet sme rozdelili do 4 rokov, nakoľko nie je možné určiť, koľko cudzincov s PP na účel zlúčenia rodiny si obnoví pobyt v ktorom roku z nasledujúcich 4 rokov. Taktiež nevieme predpokladať, koľko z týchto cudzincov prejde na iný druh pobytu, resp. vôbec si neobnoví pobyt.
Na základe uvedeného predpokladáme, že v rokoch 2025 2028 bude príjem do rozpočtu znížený celkovo o 16 075 €. Túto sumu sme rozdelili rovnakým pomerom na 4 roky:
740 650 € : 4 = 4 018,75 € / ročne – suma o ktorú bude znížený príjem do rozpočtu
4.zlúčenia rodiny alebo podľa § 30 ods. 1 písm. e) zákona č. 404/2011 Z. z. ...100 €
V prípade podania elektronickej žiadosti: 100 € – 50 € = 50 €
Počet cudzincov s prechodným pobytom na účel zlúčenia rodiny k 30.9.2024: 14 813
Pri predpoklade, že všetky PP na účel zlúčenia rodiny budú obnovené na základe elektronickej žiadosti v rozpätí rokov 2025 2028, bude výška vybraných správnych poplatkov:
14 813 x 100 = 1 481 300 (výška poplatkov v prípade, ak by všetci cudzinci s PP na zlúčenia rodiny podali žiadosť o obnovenie osobne)
14 813 x 50 = 740 650 (rozdiel, o ktorý by boli znížené poplatky pri elektronickej žiadosti)
1 481 300 740 650 = 740 650 (výška poplatkov, ktoré by boli vybrané v prípade, ak by všetci cudzinci s PP na účel zlúčenia rodiny v niektorom z nasledujúcich 4 rokov podali elektronickú žiadosť o obnovenie)
Tento celkový výpočet sme rozdelili do 4 rokov, nakoľko nie je možné určiť, koľko cudzincov s PP na účel zlúčenia rodiny si obnoví pobyt v ktorom roku z nasledujúcich 4 rokov. Taktiež nevieme predpokladať, koľko z týchto cudzincov prejde na iný druh pobytu, resp. vôbec si neobnoví pobyt.
Na základe uvedeného predpokladáme, že v rokoch 2025 2028 bude príjem do rozpočtu znížený celkovo o 740 650 €. Túto sumu sme rozdelili rovnakým pomerom na 4 roky:
740 650 € : 4 = 185 162,50 € / ročne – suma o ktorú bude znížený príjem do rozpočtu
5.plnenia služobných povinností civilnými zložkami ozbrojených síl ...50 €
V prípade podania elektronickej žiadosti: 50 € – 25 € = 25 €
Počet cudzincov s prechodným pobytom na účel plnenia služobných povinností civilnými
zložkami ozbrojených síl k 30.9.2024: 5
Pri predpoklade, že všetky PP na účel plnenia služobných povinností civilnými zložkami ozbrojených síl budú obnovené na základe elektronickej žiadosti v rozpätí rokov 2025 2028, bude výška vybraných správnych poplatkov:
16
5 x 50 = 250 (výška poplatkov v prípade, ak by všetci cudzinci s PP na účel plnenia služobných povinností civilnými zložkami ozbrojených síl podali žiadosť o obnovenie osobne)
5 x 25 € = 125 € (rozdiel, o ktorý by boli znížené poplatky pri elektronickej žiadosti)
250 125 = 125 (výška poplatkov, ktoré by boli vybrané v prípade, ak by všetci cudzinci s týmto PP v niektorom z nasledujúcich 4 rokov podali elektronickú žiadosť o obnovenie)
Tento celkový výpočet sme rozdelili do 4 rokov, nakoľko nie je možné určiť, koľko cudzincov s PP na