1
Analýza vplyvov na služby verejnej správy pre občana
7.1 Identifikácia služby verejnej správy, ktorá je dotknutá návrhom
7.1.1 Predpokladá predložený návrh zmenu existujúcej služby verejnej správy alebo vytvorenie novej služby?
Zmena existujúcej služby (konkretizujte a popíšte)
Vládnym návrhom zákona ide o zmenu vykonávania posudkovej činnosti na účely uplatňovania nárokov vo vybraných oblastiach v rámci práva sociálneho zabezpečenia a v sociálnej ekonomike a sociálnom podnikaní, súvisiacich s finančnou podporou zamestnávania znevýhodnených zamestnancov na trhu práce. Zabezpečuje sa jednotný systém posudzovania funkčných dôsledkov zdravotného stavu fyzickej osoby v pôsobnosti úradov práce, sociálnych vecí a rodiny, a to integrovanou posudkovou činnosťou s posudkovými závermi v rámci vydaného spoločného integrovaného posudku:
1. pre možnosť uplatnenia nárokov posudzovanej osoby
- v oblasti sociálnych služieb podmienených odkázanosťou fyzickej osoby na pomoc inej fyzickej osoby,
- v oblasti peňažných príspevkov na kompenzáciu sociálnych dôsledkov ťažkého zdravotného postihnutia, a
2. v rámci podpory účasti znevýhodnených osôb na trhu práce v sociálnej ekonomike a sociálnom podnikaní, kde ide o posudzovanie dlhodobého zdravotného postihnutia realizované vo vzťahu k podrobnému opisu konkrétnej pracovnej činnosti .
Vládny návrh zákona za cieľ zjednotiť posudkovú činnosť v zmysle odborného, jednotného a kvalitatívneho prístupu s cieľom dosiahnuť efektívne a spravodlivé posudzovanie, ktoré bude adresné s akcentom na ľudsko-právny prístup v posudkovej činnosti. Zároveň sa zníži záťaž na posudzované osoby (aby nemuseli byť funkčné dôsledky ich zdravotného stavu opakovane posudzované viacerými orgánmi na viaceré účely).
Na účely vzniku nárokov v oblasti poskytovania sociálnych služieb vo svojich dôsledkoch prechádza výkon posudkovej činnosti z pôsobnosti obcí a vyšších územných celkov na úrady práce, sociálnych vecí a rodiny, ktoré budú funkčné dôsledky zdravotného stavu u fyzickej osoby posudzovať komplexne (nielen na účely posudzovania nárokov v oblasti sociálnych služieb). Výsledkom posúdenia funkčných dôsledkov zdravotného stavu u posudzovanej fyzickej osoby bude integrovaný posudok (rozhodnutie vydané v správnom konaní) a bude podkladom na poskytnutie sociálnej služby podmienenej odkázanosťou (možného druhu/druhov sociálnej služby, ktoré budú uvedené- navrhované priamo v integrovanom posudku) alebo zabezpečenie poskytovania tejto sociálnej služby/ sociálnych služieb s finančnou podporou jej poskytovania z verejných prostriedkov v rozsahu pôsobnosti obce a vyššieho územného celku podľa zákona o sociálnych službách.
Nová služba (konkretizujte a popíšte)
7.1.2 Špecifikácia služby verejnej správy, ktorá je dotknutá návrhom
Názov služby
Platná právna úprava, na základe ktorej je služba poskytovaná (ak ide o zmenu existujúcej služby)
2
Poskytnutie alebo zabezpečenie sociálnej služby podmienenej odkázanosťou fyzickej osoby na pomoc inej fyzickej osoby, ktorou je poskytovanie domácej opatrovateľskej služby, poskytovanie sociálnej služby v zariadeniach sociálnych služieb, ktorými sú: zariadenie podporovaného bývania, zariadenie pre seniorov, zariadenie opatrovateľskej služby, rehabilitačné stredisko, domov sociálnych služieb, špecializované zariadenie a denný stacionár. Podľa § 8 a podľa § 12 ods. 1 písm. c) prvého a druhého bodu v spojení s § 34 až 41 zákona o sociálnych službách.
Subjekt, ktorý je na základe platnej právnej úpravy oprávnený službu poskytovať
-Obec a vyšší územný celok v rozsahu svojej pôsobnosti pri poskytovaní sociálnych služieb podľa § 80 a 81 zákona o sociálnych službách,
-poskytovateľ sociálnej služby uvedenej v § 34 41 zákona o sociálnych službách, ktorému vzniklo oprávnenie poskytovať túto sociálnu službu na základe zápisu do registri sociálnych služieb, vedeného príslušným vyšším územným celkom.
7.1.3 O aký vplyv na službu verejnej správy ide?
Priamy vplyv (popíšte)
Bez vplyvu
Nepriamy vplyv (popíšte)
Zmena má vplyv
1. na uplatnenie nárokov posudzovanej osoby podľa vládneho návrhu zákona novo podmienených výrokom integrovaného posudku
- v oblasti sociálnych služieb podmienených odkázanosťou fyzickej osoby na pomoc inej fyzickej osoby,
- v oblasti peňažných príspevkov na kompenzáciu sociálnych dôsledkov ťažkého zdravotného postihnutia, a
2. v rámci podpory účasti znevýhodnených osôb na trhu práce v sociálnej ekonomike a sociálnom podnikaní, kde ide o posudzovanie dlhodobého zdravotného postihnutia realizované vo vzťahu k podrobnému opisu konkrétnej pracovnej činnosti .
Jednotne a efektívne vykonávaná integrovaná posudková činnosť v správnom konaní s predvídateľnými posudkovými závermi (zjednotenie posudkovej činnosti organizačno-inštitucionálne, ako aj v zmysle odborného a kvalitatívneho prístupu). V novom systéme budú vykonávať posudzovanie iba úrady práce, sociálnych vecí a rodiny, a to vykonávaním sociálnej posudkovej činnosti, ktorá bude predchádzať vykonávaniu lekárskej posudkovej činnosti.
Posudzovanie funkčných dôsledkov zdravotného stavu účastníka konania v správnom konaní o integrovanom posudku komplexne zhodnotí potrebu ich kompenzácie v rámci jednotlivých druhov odkázanosti, a to v kontexte zohľadňovania jeho individuálnych predpokladov, faktorov jeho konkrétneho rodinného prostredia a prostredia, ktoré ovplyvňuje jeho začlenenie do spoločnosti a ich vplyvu na schopnosť účastníka konania vykonávať bežné činnosti v rámci uspokojovania základných životných potrieb.
7.2 Vplyv služieb verejnej správy na občana
7.2.1 Náklady
Zníženie priamych finančných nákladov
Bez vplyvu
Zvýšenie priamych finančných nákladov
3
Bez vplyvu
Zníženie nepriamych finančných nákladov
Bez vplyvu
Zvýšenie nepriamych finančných nákladov
Bez vplyvu
7.2.2 Časový vplyv
Zvýšenie času vybavenia požiadavky (popíšte)
Zníženie času vybavenia požiadavky (popíšte)
V prípade uplatňovania nárokov fyzickej osoby na viaceré druhy peňažných príspevkov na kompenzáciu sociálnych dôsledkov ťažkého zdravotného postihnutia podmienených integrovaným posudkom, resp. na viaceré druhy sociálnych služieb podmienených odkázanosťou fyzickej osoby na pomoc inej fyzickej osoby, podmienených integrovaným posudkom, a to aj uplynutím času, je odstránená potreba u tej istej fyzickej osoby posudzovať funkčné dôsledky zdravotného postihnutia a odkázanosť fyzickej osoby na pomoc inej fyzickej osoby opakovane a často s nejednotnými posudkovými závermi, rôznymi orgánmi verejnej správy (úrady práce, sociálnych vecí a rodiny, obce, vyššie územné celky), na rôznych miestach, a to osobitne na konania o týchto jednotlivých nárokoch
- na jednotlivé druhy peňažných príspevkov na kompenzáciu sociálnych dôsledkov ťažkého zdravotného postihnutia ,
- na jednotlivé druhy sociálnych služieb podmienených odkázanosťou, resp. sociálnu službu v jednotlivých druhoch zariadení sociálnych služieb;
istá fyzická osoba tak nebude zbytočne a opakovane absolvovávať viacero osobitných posudkových procesov na rôznych miestach, na rôzne sociálno-zabezpečovacie účely, podľa rôznych zákonov a vykonávanú rôznymi orgánmi .
7.2.3 Ktorá skupina občanov bude predloženým návrhom ovplyvnená?
Špecifikujte skupinu občanov, ktorá bude návrhom ovplyvnená (napr. držitelia vodičských oprávnení). Aká je veľkosť tejto skupiny?
-Fyzické osoby odkázané na pomoc inej fyzickej osoby pri sebaobsluhe,
-fyzické osoby odkázané na kompenzáciu sociálnych dôsledkov ťažkého zdravotného postihnutia (trvanie podmienok nároku, vznik nároku, zánik nároku) a
-fyzické osoby so záujmom uplatniť sa na trhu práce v sociálnej ekonomike a v sociálnom podnikaní.
Veľkosť skupiny osôb, ktoré budú mať záujem o poskytnutie alebo zabezpečenie služby nie je možné exaktne určiť.
7.2.4 Vyplývajú z návrhu pre občana pri vybavení svojej požiadavky nové povinnosti alebo zanikajú už existujúce povinnosti?
Nové povinnosti (identifikujte)
4
Bez vplyvu
Zanikajúce povinnosti (identifikujte)
Vládnym návrhom zákona sa odstráni potreba u fyzickej osoby zbytočne a opakovane absolvovať viacero osobitných posudkových procesov na rôznych miestach, na rôzne sociálno -zabezpečovacie účely, podľa rôznych zákonov, vykonávaných rôznymi orgánmi a spravidla s uplatnením rôznych posudkových kritérií.
7.3 Vplyv na procesy služieb vo verejnej správe
7.3.1 Ktoré sú dotknuté subjekty verejnej správy?
Ktoré subjekty verejnej správy sú účastné procesu poskytnutia služby?
-úrady práce, sociálnych vecí a rodiny,
-Ústredie práce, sociálnych vecí a rodiny,
-obce a vyššie územné celky
7.3.2 Vyplývajú z návrhu pre orgán verejnej správy pri vybavení požiadavky nové povinnosti alebo zanikajú už existujúce povinnosti?
Nové povinnosti (identifikujte)
Vzniká pôsobnosť úradov práce sociálnych vecí a rodiny v prvom stupni a pôsobnosť Ústredia práce, sociálnych vecí a rodiny v druhom stupni rozhodovať v správnom konaní vo veci integrovanej posudkovej činnosti. Posudzovanie funkčných dôsledkov zdravotného stavu účastníka konania v správnom konaní o integrovanom posudku vykonávaním sociálnej posudkovej činnosti, ktorá predchádza lekárskej posudkovej činnosti, komplexne zhodnotí potrebu ich kompenzácie v rámci jednotlivých druhov odkázanosti, a to v kontexte zohľadňovania jeho individuálnych predpokladov, faktorov jeho konkrétneho rodinného prostredia a prostredia, ktoré ovplyvňuje jeho začlenenie do spoločnosti a ich vplyvu na schopnosť účastníka konania vykonávať bežné činnosti v rámci uspokojovania základných životných potrieb.
Ide o posudzovanie na účely uplatnenia nárokov posudzovanej osoby, ktoré podmienené integrovaným posudkom, a to podľa zákona o peňažných príspevkov na kompenzáciu a podľa zákona o sociálnych službách. Ide aj o posudzovanie v rámci podpory účasti znevýhodnených osôb na trhu práce v sociálnej ekonomike a sociálnom podnikaní, kde ide o posudzovanie dlhodobého zdravotného postihnutia realizované vo vzťahu k podrobnému opisu konkrétnej pracovnej činnosti. S vládnym návrhom zákona je spojená aj potreba súvisiaceho zabezpečenia poskytovania užívateľsky zrozumiteľných informácií o zmysle a účele integrovaného posudku, náležitostiach žiadosti o integrovaný posudok a o právnych podmienkach nároku na peňažné príspevky na kompenzáciu, na jednotlivé druhy sociálnych služieb, resp. na jednotlivé druhy zariadení sociálnych služieb , ktoré podmienené integrovaným posudkom a o dostupnosti týchto sociálnych služieb, a to aj v rozsahu pôsobnosti obce a vyššieho územného celku pred poskytnutím alebo zabezpečením sociálnej služby občanovi, ktorý o ňu požiada, poskytnúť dostatok relevantných informácií v jemu zrozumiteľnej forme v rámci existujúcej pôsobnosti samosprávy pri poskytovaní základného sociálneho poradenstva a využívaním kapacít sociálnych pracovníkov vykonávajúcich podľa doterajšej právnej úpravy sociálnu posudkovú činnosť v rámci konania o odkázanosti na sociálnu službu, ktoré sa vládnym návrhom zákona vypúšťa z rozsahu doterajšej samosprávnej pôsobnosti obcí a vyšších územných celkov pri poskytovaní sociálnych služieb.
5
Zanikajúce povinnosti (identifikujte)
Zrušuje sa pôsobnosť obce a vyššieho územného celku v rozsahu svojej pôsobnosti podľa zákona o sociálnych službách rozhodovať o odkázanosti na sociálnu službu v správnom konaní a vyhotovovať posudok o odkázanosti na sociálnu službu na základe zdravotného posudku (je výsledkom zdravotnej posudkovej činnosti) a sociálneho posudku (je výsledkom sociálnej posudkovej činnosti), ktorý bol podkladom na vydanie tohto rozhodnutia, ako aj pôsobnostné ustanovenia súvisiace s týmto zrušením pôsobnosti:
-vypúšťa sa postavenie správneho orgánu pri rozhodovaní o odkázanosti na sociálnu službu, zániku odkázanosti a zmene stupňa odkázanosti fyzickej osoby na pomoc inej fyzickej osoby,
- vypúšťa sa pôsobnosť obce a vyššieho územného celku v rozsahu svojej pôsobnosti vyhotovovať posudky o odkázanosti na sociálnu službu,
-vypúšťa sa vedenie evidencie v informačnom systéme sociálnych služieb fyzických osôb, o ktorých odkázanosti na sociálnu službu bolo vydané rozhodnutie v rozsahu pôsobnosti obce a vyššieho územného celku,
-vypúšťa sa pôsobnosť obce a vyššieho územného celku uhrádzať poskytovateľovi zdravotnej starostlivosti zdravotné výkony na účely posúdenia odkázanosti na sociálnu službu,
-vypúšťa sa pôsobnosť - možnosť poveriť zriadenú alebo založenú právnickú osobu, ktorú obec alebo vyšší územný celok zriadil alebo založil vykonávaním sociálnej posudkovej činnosti na účely vyhotovenia posudku o odkázanosti na sociálnu službu v rozsahu pôsobnosti obce a vyššieho územného celku.
Dôvodom tohto zrušenia pôsobnosti obce a vyššieho územného celku je vládny návrh zákona, ktorý novo zabezpečuje jednotný systém posudzovania funkčných dôsledkov zdravotného stavu fyzickej osoby v pôsobnosti úradov práce, sociálnych vecí a rodiny, a to integrovanou posudkovou činnosťou s posudkovými závermi obsiahnutými v rámci integrovaného posudku aj na účely uplatnenia nárokov na poskytovania sociálnej služby a zabezpečenie sociálnej služby podmienenej odkázanosťou fyzickej osoby na pomoc inej fyzickej osoby, ktorá je podmienená podľa zákona o sociálnych službách novo integrovaným posudkom (nie ako podľa doterajšej právnej úpravy v rozsahu svojej delenej pôsobnosti rozhodnutím obce a vyššieho územného celku o odkázanosti na konkrétny druh sociálnej služby, resp. na konkrétny druh zariadenia sociálnych služieb).
Metodický postup pre analýzu vplyvov na služby verejnej správy pre občana
6
Cieľom služieb je uspokojovať ľudské potreby, a preto je nevyhnutné organizovať výkon verejnej správy a jej služieb tak, aby bol stredobodom pozornosti občan a uspokojenie jeho životných potrieb. Občanom je v kontexte tejto analýzy fyzická osoba, ktorá nevykonáva podnikateľskú činnosť alebo inú činnosť ako samostatne zárobkovo činná osoba. Hlavným očakávaným prínosom modernej, efektívnej a občanovi dobre slúžiacej verejnej správy je odbremenenie občana od zbytočnej záťaže a zabezpečenie komfortných, rýchlych a nákladovo efektívnych služieb. Na tento účel je potrebné realizovať viacero opatrení na technologickej, logistickej a optimalizačnej úrovni. Primárnym cieľom tejto analýzy je preto posudzovať vplyvy každého predkladaného návrhu na služby verejnej správy pre občana (skrátene aj „služba pre občana“) v tomto kontexte.
Službou verejnej správy v kontexte tejto analýzy je potrebné chápať úkony, ktoré realizované a poskytované občanom v rámci jednotlivých segmentov verejnej správy. Uspokojovanie životných potrieb občanov pri kontakte s orgánmi verejnej správy sa premieta do tzv. životných situácií1 (napr. narodenie dieťaťa, sobáš, presťahovanie), ktoré chápané ako situácie, v ktorých sa občan môže počas svojich životných etáp ocitnúť2, t.j. životné situácie týkajúce sa interakcie občana a verejnej správy.
Posudzovanie vplyvov na procesy verejnej správy je v kontexte tejto analýzy sekundárnym cieľom, nakoľko efektívne nastavené procesy predpokladajú poskytovanie kvalitných služieb. Preto každý nový návrh alebo novela existujúceho zákona sa musí zohľadniť do poskytovania služby, ktorá je realizovaná prostredníctvom procesu. Vplyv na procesy realizované verejnou správou je možné sledovať na úrovni vzniku požiadaviek (typ a frekvencia) a dobe realizácie požiadaviek (často dané konkrétnym zákonom alebo, ak nie je uvedené inak, podľa zákona č. 71/1967 Zb. o správnom konaní /správny poriadok/ v znení neskorších predpisov).
Bod 7.1. Identifikácia služby verejnej správy, ktorá je dotknutá návrhom
7.1.1 Predpokladá predložený návrh zmenu existujúcej služby verejnej správy alebo vytvorenie novej služby?
Zmena existujúcej služby verejnej správy - zmena v spôsobe a podmienkach poskytovania služby, ktorá je definovaná v platnej právnej úprave. Zmenou môže byť frekvencia poskytovania služby, počet potrebných dokumentov na vybavenie, počet subjektov verejnej správy, ktoré potrebuje k vybaveniu služby občan kontaktovať, či spôsob poskytovania informácií medzi subjektmi ktoré poskytujú službu a iné. Napr. zavedenie služby IOMO (integrované obslužné miesto občana), v rámci ktorej je poskytované vydávanie výpisov a odpisov z Registra trestov, výpisov z Obchodného registra a výpisov z listov vlastníctva elektronicky.
Nová služba verejnej správy - služba verejnej správy, ktorá v platnej právnej úprave doposiaľ nebola definovaná a návrh predpokladá jej zavedenie. Napríklad v minulosti zavedenie možnosti podania žiadosti o rezerváciu termínu na dopravnom inšpektoráte prostredníctvom internetu; oznámenie o vyhotovení dokladu (občiansky preukaz, vodičský preukaz, cestovný pas) formou SMS.
7.1.2 Špecifikácia služby verejnej správy, ktorá je dotknutá návrhom
Názov služby - napr. podanie žiadosti o vydanie výpisu z listu vlastníctva
7
Platná právna úprava, na základe ktorej je služba poskytovaná - napr. zákon č. 162/1995 Z. z. o katastri nehnuteľností a o zápise vlastníckych a iných práv k nehnuteľnostiam (katastrálny zákon) v znení neskorších predpisov
Subjekt, ktorý je na základe platnej právnej úpravy oprávnený službu poskytovať - napr. okresný úrad.
7.1.3 O aký vplyv na službu verejnej správy ide?
Priamy vplyv taký vplyv na službu verejnej správy, ktorá sa posudzovaným návrhom zavádza alebo mení . Napr. zmena Zákona č. 330/2007 Z. z. o registri trestov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, ktorý môže priamo meniť spôsob vydávania výpisov z Registra trestov.
Nepriamy vplyv taký vplyv na službu verejnej správy, ktorá nie je priamo ustanovená v posudzovanom návrhu , ale na ňu vplyv. Napr. zmena Zákona č. 145/1995 Zb. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov, ktorý upravuje výšku správneho poplatku za vyhotovenie výpisu z Registra trestov a tým nepriamo ovplyvňuje službu vydávania výpisov z Registra trestov.
Bod 7.2 Vplyv služieb verejnej správy na občana
7.2.1 Náklady
Priame finančné náklady odvodené z konkrétnej priamej povinnosti previesť určitú sumu peňazí štátu alebo príslušnému orgánu verejnej správy (napr. poplatok za vystavenie stavebného povolenia, správne poplatky, registračný poplatok, a iné).
-Zníženie/zvýšenie priamych finančných nákladov na vybavenie požiadavky v porovnaní so súčasnosťou
Príklad
Zvýšenie správneho poplatku (t.j. zvýšenie priamych finančných nákladov) predstavuje negatívny vplyv na dostupnosť služby. Zníženie správneho poplatku (t.j. zníženie priamych finančných nákladov) predstavuje
pozitívny vplyv na dostupnosť služby.
Nepriame finančné náklady náklady, ktoré musí občan vynaložiť na vybavenie žiadosti alebo iného obdobného úkonu, ktoré síce nie priamo v platnej právnej úprave definované ako nevyhnutné pre dosiahnutie výsledku služby (napr. správne poplatky), ale bez ktorých by fakticky nebolo možné, aby občan vôbec mohol požiadať o vybavenie žiadosti alebo uskutočniť iný obdobný úkon (napr. zvýšené náklady na dopravu k miestu poskytovania služby, náklady nevyhnutné k zabezpečeniu prístupu k elektronickým službám, internetu).
-Zníženie/zvýšenie nepriamych finančných nákladov na vybavenie požiadavky v porovnaní so súčasnosťou
7.2.2 Časový vplyv
Časový vplyv - čas potrebný na dosiahnutie požadovaného výsledku služby resp. na riešenie životnej situácie. Do času potrebného na riešenie sa započítava časový úsek od podania žiadosti na poskytnutie služby alebo iný obdobný úkon, ktorý smeruje k prvému kroku k začatiu konania pred orgánom verejnej správy po finálny výsledok žiadanej služby, napr. od podania žiadosti
8
o zápis vlastníckeho práva k nehnuteľnosti do katastra nehnuteľností po vydanie výpisu z listu vlastníctva, od podania žiadosti o výpis z registra trestov do doručenia výpisu, od podania žiadosti o prevedenie verejnej listiny do elektronickej podoby zaručenou konverziou prostredníctvom notára alebo jednotného kontaktného miesta okresného úradu. Proces získania výsledku služby je komplexný súbor úkonov zahŕňajúci viacero dotknutých subjektov. Čas potrebný na získanie požadovaného výsledku služby by mal preto obsahovať nielen čas stanovený zákonnou (resp. inou) lehotou, ale aj čas ktorý je potrebný na zabezpečenie jednotlivých povinných náležitostí (podkladových dokumentov/potvrdení/rozhodnutí) k dosiahnutiu výsledku služby.
Príklad
Pri podaní žiadosti o získanie vodičského preukazu sa do času potrebného na vybavenie započítava:
a)Získanie zdravotnej spôsobilosti (1 deň).
b)Absolvovanie vodičského kurzu v autoškole (0 až 12 mesiacov).
c)Žiadosť o udelenie vodičského oprávnenia (povinnosť autoškoly v lehote do 6 mesiacov od ukončenia vodičského kurzu podľa § 80 ods. 2 zákona č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení čl. I zákona č. 430/2015) kurzu).
d)Skúška musí byť vykonaná do 6 mesiacov od určenia prvého termínu (dopravný inšpektorát určí termín do 30 dní), s možnosťou predĺženia termínu maximálne o 3 mesiace zo závažných dôvodov 17 vyhlášky Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 9/2009 Z. z., ktorou sa vykonáva zákon o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov).
e)Žiadosť o vydanie vodičského preukazu (najskôr v deň udelenia vodičského oprávnenia môže byť požiadané o vydanie vodičského preukazu v lehote do 30 dní, alebo na výslovnú žiadosť poplatníka je možné vyhotoviť vodičský preukaz urýchlene do 2 pracovných dní, pričom správny poplatok sa vyberie do výšky štvornásobku príslušnej sadzby v zmysle zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov).
Výsledným časom potrebným na získanie vodičského preukazu je interval vypočítateľný podľa lehôt vyššie uvedených platných právnych predpisov.
-Zvýšenie času vybavenia požiadavky – v porovnaní so súčasnosťou
-Zníženie času vybavenia požiadavky – v porovnaní so súčasnosťou
7.2.3 Ktorá skupina občanov bude predloženým návrhom ovplyvnená?
Špecifikácia skupiny - identifikovanie konkrétnej skupiny občanov, napr. držiteľov vodičského oprávnenia, držiteľov občianskych preukazov, držiteľov cestovných pasov, vlastníkov nehnuteľností, vlastníkov motorových vozidiel.
Veľkosť skupiny - určí sa v zmysle počtu občanov dotknutých zmenou.
Občan v kontexte tejto analýzy fyzická osoba, ktorá nevykonáva podnikateľskú činnosť alebo inú činnosť ako samostatne zárobkovo činná osoba.
7.2.4 Vyplývajú z návrhu pre občana pri vybavení svojej požiadavky nové povinnosti alebo zanikajú už existujúce povinnosti?
Nové povinnosti - nové povinné úkony alebo náležitosti, ktoré vyžadované od občana k vybaveniu jeho požiadavky (napr. predloženie dokumentu alebo zavedenie novej
9
oznamovacej povinnosti) pričom podľa aktuálne platnej právnej úpravy uvedenú povinnosť občan nemá.
Zanikajúce povinnosti - povinné úkony alebo náležitosti, ktoré v porovnaní s aktuálne platnou právnou úpravou návrh nevyžaduje a tým znižuje administratívnu záťaž občana. Napr. zánik povinnosti fyzickej prítomnosti občana pri vybavovaní služby za predpokladu možnosti vybavenia žiadosti elektronickou podobou.
Bod 7.3 Vplyv na procesy služieb vo verejnej správe
Proces verejnej správy - súbor vecne súvisiacich a procesne nadväzujúcich úkonov verejnej správy v rámci vybavovania služby pre občana, ktorý môže zahŕňať úkony viacerých dotknutých subjektov verejnej správy (pozn. subjektmi verejnej správy v kontexte tejto analýzy nie sú napr. dôchodkové správcovské spoločnosti a životné poisťovne).
7.3.1 Ktoré sú dotknuté subjekty verejnej správy?
Subjekty verejnej správy zúčastnené na procese poskytnutia služby subjekty, ktoré poskytovateľom služby alebo povinne alebo fakultatívne zúčastnené na procese poskytnutia služby vytváraním špecifických výstupov pre občana alebo poskytovateľa služby.
Príklad
Pri životnej situácií zmeny trvalého pobytu je subjektom poskytujúcim službu mestský alebo miestny úrad, ktorý priamo túto zmenu vykoná a subjektom účastným procesu poskytnutia služby môže byť aj okresný úrad, ktorý k možnosti uskutočnenia služby vydá výpis z listu vlastníctva. Občan je následne povinný požiadať Policajný zbor o vydanie nového dokladu totožnosti z dôvodu zmeny trvalého pobytu.
7.3.2 Vyplývajú z návrhu pre orgán verejnej správy pri vybavení požiadavky nové povinnosti alebo zanikajú už existujúce povinnosti?
Nové povinnosti - povinné úkony alebo náležitosti, ktoré je potrebné realizovať pri vybavovaní požiadavky občana (napr. zavedenie novej oznamovacej alebo evidenčnej povinnosti) pričom podľa aktuálne platnej právnej úpravy uvedenú povinnosť subjekt verejnej správy nemá.
Zanikajúce povinnosti - povinné úkony alebo náležitosti, ktoré v porovnaní s aktuálne platnou právnou úpravou návrh nevyžaduje a tým zjednodušuje realizáciu procesu. Napr. ak možnosť doručenia dokumentu občanovi v elektronickej podobe ruší povinnosť zasielania dokumentu v listinnej podobe.
Zdroje:
Pri procese posudzovania vplyvov na služby verejnej správy pre občana je možné získať informácie a údaje napríklad z nasledujúcich zdrojov:
Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky a jeho rozpočtové a príspevkové organizácie3, a preddavkové organizácie (t.j. krajské riaditeľstvá Policajného zboru, krajské riaditeľstvá Hasičského a záchranného zboru a okresné úrady),
orgány a inštitúcie verejnej správy,
3 § 21 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
10
Štatistický úrad Slovenskej republiky.